bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۲ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸
عضو کمیته داوران فدراسیون با حمایت از محمد حسین زاهدی‌فرد؛
علی پورتنگستانی: این روزها حرف و حدیث‌های زیادی در مورد بازی استقلال و سپاهان و قضاوت محمدحسین زاهدی‌فرد، داور دشتستانی این بازی شنیده می‌شود. بسیاری اعتقاد دارند که این داوری به‌خاطر اشتباهی که در این بازی داشت، با محرومیت روبه‌رو شده است ولی فریدون اصفهانیان تاکید کرد: کمیته‌ای برای این بازی تشکیل نشده است که کسی محروم شده باشد.

علی پورتنگستانی: 

این روزها حرف و حدیث‌های زیادی در مورد بازی استقلال و سپاهان و قضاوت محمدحسین زاهدی‌فرد، داور دشتستانی این بازی شنیده می‌شود. بسیاری اعتقاد دارند که این داوری به‌خاطر اشتباهی که در این بازی داشت، با محرومیت روبه‌رو شده است ولی فریدون اصفهانیان تاکید کرد: کمیته‌ای برای این بازی تشکیل نشده است که کسی محروم شده باشد.

چند روز مانده به برگزاری بازی سپاهان و استقلال در هفته دوازدهم لیگ برتر، کمیته داوران اسامی داوران این بازی را اعلام کرد. طبق اعلام این کمیته محمدحسین زاهدی‌فرد داور حساس‌ترین بازی هفته انتخاب شده بود. باشگاه استقلال در اقدامی که آن روز کمی عجولانه به‌نظر می‌رسید به این انتخاب اعتراض کرد. مدیررسانه‌ای باشگاه استقلال در گفت‌وگو با سایت این باشگاه به دلایل اعتراض استقلال به این انتخاب اشاره هم کرده بود. او لیستی از اشتباه‌هایی که این داور به ضرر استقلال مرتکب شده بود را ارائه کرد. مثل: «فصل گذشته، گل سالم علی کریمی مقابل سپاهان در اصفهان را مردود اعلام کرد. دوباره فصل گذشته، گل سالم صیادمنش مقابل پدیده در تهران را مردود اعلام کرد و در نهایت امسال دو پنالتی واضح مقابل صنعت نفت آبادان در تهران را به‌نفع استقلال تشخیص نداد». اعتراض استقلال البته نتیجه‌ای نداشت. کمیته داوران با این توجیه که نمی‌شود باشگاه‌ها روی انتخاب داوران نظر بدهند، روی انتخابش پافشاری کرد و زاهدی‌فرد بازی را سوت زد. اما از بد روزگار، یک صحنه مشکوک به پنالتی که زاهدی‌فرد آن را ندید، باعث شد بار دیگر فشارها روی این داور دشتستانی افزایش یابد. صحنه‌ای که همه آن را دیدند جز داور و کمک‌هایش. در دو روز گذشته خبرهیا ضد و نقیضی در مورد محرومیت این داور منتشر شده است که هیچ کدام از آنها تایید نشده است. اما نکته جالب این است که در میان فقط زاهدی‌فرد متهم شده و داور کنار دروازه و داور خط تا به امروز مورد فشار از روی رسانه‌ها قرار نگرفته‌اند. این در حالی است که این دو می‌توانستند روی آن صحنه کمک زیادی به داور کنند و مثل این‌که آنها هم خطای هند را نگرفتند. حالا خبر رسیده است که باشگاه استقلال به‌خاطر قضاوتی که زاهدی‌فرد در این بازی داشته، از او شکایت کرده است.

مدیرعامل استقلال ضمن توضیح درباره شکایت از محمدحسین زاهدی فر به ایرنا گفته است: ما شکایت کردیم و با قدرت آن را پیگیری کرده و از حقوق باشگاه استقلال کوتاه نخواهیم آمد. اشتباهاتی که در دیدار سپاهان و استقلال رخ داد برای هیچ‌کدام از اهالی فوتبال قابل درک نیست. بدون اغراق می‌توانم بگویم پس از پایان بازی استقلال و سپاهان بیش از ۱۰۰ بار صحنه خطای کی‌روش استنلی را تماشا کردم و هر بار تعجبم بیشتر از این شد که چرا زاهدی‌فر خطای پنالتی به این واضحی را اعلام نکرد. مگر می‌شود داور در چند متری صحنه ایستاده و این هَند را ندیده باشد؟ متاسفانه نمی‌توان اسم این کار را اشتباه داوری گذاشت بلکه یک تخلف بزرگ روی داده است.

استفاده از واژه «تخلف» از سوی فتحی ابهام‌های متعددی را ایجاد کرده است. مدیرعامل استقلال تاکید کرده که اعلام نکردن خطای پنالتی واضح کی‌روش استنلی زاهدی‌فر اشتباه داوری نیست و از آن به‌عنوان یک تخلف بزرگ یاد کرد. مساله‌ای که کاملا سربسته فتحی آن را مطرح کرده است و هیچ توضیح بیشتری نیز درباره آن نداده است. کاش فتحی شفاف اعلام کند که منظورش از تخلف زاهدی‌فر در بازی با سپاهان چیست و چرا چنین اتهامی را به این داور باتجربه زده است.

در همین رابطه با عضو کمیته داوان فدراسیون فوتبال فریدون اصفهانیان گفت‌وگو کردیم:

قبل از اینکه بازی برگزار شود، هر دو باشگاه در مورد انتخاب داور این بازی بیانیه‌‌ای دادند، این در حالی است که قبلا ثابت شده است که چنین بیانیه‌هایی می‌تواند روی عملکرد داور تاثیر بگذارد. نظر شما در این رابطه چیست؟

اول داور نباید توجهی به حرف دیگران داشته باشد و فقط باید به قضاوت خود در بازی که در پیش دارد، توجه کند اما در مقابل تیم‌های باشگاهی هم نباید قبل از بازی‌هایشان با چنین بیانیه‌ای کمیته داوران و همچنین داور انتخابی برای مسابقه را در فشار بگذارند. یک یا خود باشگاه‌ها باید به چنین کاری پایان دهد یا آنها همچنان به بیانیه دادن ادامه دهند، فدراسیون باید با آنها برخورد انضباطی کند. در کجای دنیا قبل از اینکه داور وارد زمین مسابقه برای قضاوت شود، دو تیم حاضر در آن بازی بیانیه‌ای در مورد داوری بازی می‌دهند؟ آقای زاهدی‌فر یکی از داوران بزرگ ماست که چندین سال است که در لیگ برتر کشورمان قضاوت می‌کند و فکر نمی‌کنم چنین بیانیه‌هایی روی این داور باتجربه تاثیرگذار باشد. با وجود این باشگاه‌ها حق ندارند قبل از بازی‌ به انتخاب داور اعتراض کنند و او را متهم به قضاوت به‌نفع باشگاه موردنظر کنند. اگر خدایی نکرده داور با تیمی مشکل داشته یا اینکه در بازی سال گذشته دو تیم سوت‌های اشتباهی زده باشد، این وظیفه کمیته داوران است که در انتخاب تجدیدنظر کند و به همین دلیل باشگاه هیچگونه حقی از تعویض داور ندارند.

می‌رسیم به صحنه جنجالی بازی. به هر حال تصاویر گویای همه‌چیز بود که توپ در هوا به‌دست بازیکن سپاهان برخورد کرد و آقای زاهدی‌فرد نتوانست چنین صحنه‌ای را پنالتی تشخیص دهد. همچنین روی تصاویر به‌نظر می‌رسید که گل دوم سپاهان هم آفساید بود.

در مورد صحنه پنالتی باید بگویم که زاهدی‌فر یکی از داوران برجسته ماست که قضاوت‌های خوبی در بازی‌های مهم لیگ داشته است. در آن صحنه من واقعا نمی‌دانم چرا وی نتوانست برخورد توپ به دست بازیکن سپاهان را ببیند. احتمال دارد که در آن صحنه، داور بیشتر به برخورد بین بازیکنان و خطاهای احتمالی روی آنها توجه کرده باشد ولی من معتقدم که در آن صحنه زاهدی‌فرد تمرکز لازم را نداشت و متاسفانه در اعلام پنالتی برای تیم استقلال دچار اشتباه شد. در مورد گل دوم سپاهان هم باید بگویم که ما هنوز به‌طور کامل بازی را آنالیز نکرده‌ایم که در مورد این صحنه جواب قطعی بدهم. به هر حال ما هم مثل همه بازی را زنده تماشا می‌کردیم و در آن لحظه نتوانستیم تشخیص بدهیم که این گل آفساید بوده یا خیر.

اگر فرض کنیم که داور حواسش به برخوردهای بین بازیکنان بود، چرا کمک‌داور و داور پشت دروازه چنین صحنه‌ای را ندید و به داور در آن لحظه کمک نکردند؟

وقتی داور پشت دروازه و داور کنار نتوانند در چنین صحنه‌های به داور کمک کنند پس وظیفه آنها چیست؟ بالاخره به آنها وظیفه داده شده که در مواقع نیاز به داور اصلی کمک کنند و اگر صحنه‌ای از چشم او دور مانده باشد به او برسانند. داور پشت دروازه با توجه به جای‌گیری که داشت، می‌توانست خط هند بازیکن سپاهان را به‌خوبی تشخصی دهد، چراکه این اتفاق روی هوا رخ داده بود. نکته جالب آن صحنه این بود که هیچ کدام از داوران آن صحنه را ندیدند و حتی دست خودشان به نشان این‌که اتفاقی رخ داده است، بالا نبردند. صحنه برخورد توپ به دست بازیکن سپاهان، یکی از آن صحنه‌های بود که از هر زاویه‌ای قابل تشخیص و تیم داوری در این صحنه بسیار ضعیف عمل کرد اما بحث دیگری که در اینجا مطرح است، این است که به احتمال زیاد، داور پشت دروازه به این دلیل آن صحنه را به داور گزارش نداد، چراکه او فکر می‌کرد داور این صحنه را کامل دیده و صحنه را خطا تشخیص نداده است و به همین دلیل داور کنار دروازه از این صحنه گذشت. حرف من این است که داور پشت دروازه باید در این صحنه تصمیم نهایی را می‌گرفت و داور را از حقیقت این صحنه خبردار می‌کرد.

برخی از خبرگزاری‌ها از محرومیت آقای زاهدی‌فرد خبر داده بودند و برخی دیگر تاکید داشتند که محرومیت احتمالی است نه قطعی اما برخی از سایت‌ها تاکید داشتند که نه تنها قرار است کمیته‌ای در این رابطه تشکیل شود بلکه اصلا محرومیتی در کار نیست.

اصلا اینطور نیست، این حرف‌ها را سایت‌ها از خودشان نوشته‌اند. به هر حال ما یک آیین‌نامه داریم و طبق آن، هم داوران را تشویق و هم به‌خاطر اشتباه‌هایی که در یک بازی داشته، جریمه می‌کنیم. در نهایت باید گفت که وقتی کمیته داوری این بازی تشکیل شد، در مورد عملکرد داوران و تنبیهاتی که برای آنها در نظر گرفته خواهد شد، صحبت خواهد شد و در نهایت این کمیته است که نتیجه نهایی را خواهد کرد. در حال حاضر هم هیچ کمیته‌ای برای این بازی تشکیل نشده است. این اتفاق سال‌هاست که در کمیته داوران رخ می‌دهد و یک امر طبیعی برای تشویق و تنبیه داوران لیگ برتر است اما نکته دیگری که باید بگویم که این احتمال وجود دارد که اصلا کمیته‌ای هم برای بررسی عملکرد داوران این بازی تشکیل نشود، چراکه براگزاری چنین کمیته‌هایی نیازمند دستورر مستقیم رئیس کمیته داوران است.

سوال پایانی، با توجه به سوابق گذشته بازی‌های این دو تیم کمیته داوران نمی‌توانست برای اینکه نه داور لطمه بخورد و نه تیم‌ها، داوری دیگری را برای این بازی انتخاب کند؟

در ابتدا باید بگویم که انتخاب داوران بر عهده کمیته داوران فدراسیون فوتبال است، کمیته که در حال حاضر اعضای آن مشخص است ولی تاکنون جلسه‌ای نداشته است. همچنین همانطور که گفتم اصلا یک باشگاه حق ندارد در انتخاب داوران بازی دخالت کند و نمی‌تواند بگوید که فلان داور باشد، فلان داور نباشد چون به ضرر ما گرفته است. در طرف دیگر، کمیته که داوران هر بازی را انتخاب می‌کند باید تمام جوانب و مسائل برای انتخاب داور موردنظر را بررسی کند تا نه خود داور ضربه بخورد و نه تیم‌ها. به هر حال من مطمئنم که آقای ممبینی که مسوول کمیته داوران است و انتخاب نهایی داوران با اوست، تمام جوانب را در نظر گرفته و پس از بررسی مسائل مختلف زاهدی‌فرد را برای قضاوت بازی استقلال و سپاهان انتخاب کرده است. به هر حال داوران ما انسان هستند و انسان اشتباه می‌کند. پس نباید باشگاه‌ها چنین مسائلی را آنقدر بزرگ کنند که نه تنها خودشان و داوران، بلکه جامعه فوتبال کشورمان وارد حاشیه شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: