bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸
گفت‌وگوی یک پزشک با بامداد جنوب درباره آنفلوانزا؛
داود علیزاده: طبق گفته کارشناسان، بیماری آنفلوانزا امسال در ایران یک ماه زودتر شایع شده است و در کمتر از چند هفته جان 56 نفر را در کشور گرفته است. این بیماری که تاکنون چهارهزار نفر را مبتلا کرده است بیم آن می‌رود که با شروع موج دوم در هفته‌های آتی، یک‌چهارم کشور را درگیر خود کند.


داود علیزاده:

طبق گفته کارشناسان، بیماری آنفلوانزا امسال در ایران یک ماه زودتر شایع شده است و در کمتر از چند هفته جان 56 نفر را در کشور گرفته است. این بیماری که تاکنون چهارهزار نفر را مبتلا کرده است بیم آن می‌رود که با شروع موج دوم در هفته‌های آتی، یک‌چهارم کشور را درگیر خود کند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرده است که از اول مهر تاکنون چهار هزار نفر به علت ابتلا به بیماری‌های تنفسی و مشکوک به آنفلوانزا در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد ۵۶ نفر بر اثر آنفلوانزا جان خود را از دست دادند.

کیانوش جهانپور با اشاره به آمار فوتی این بیماری، افزود: از مجموع ۵۶ نفری که به علت ابتلا به آنفلوانزا جان خود را از دست دادند، ۱۹ نفر مربوط به یک هفته گذشته است و بیشترین موارد مرگ این بیماری در استان‌های کرمان، گلستان، مازندران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است. همه چهار هزارنفری که به علت بیماری تنفسی در بیمارستان بستری شدند، به‌طور قطعی به آنفلوانزا مبتلا نبودند اما بسیاری از آنان مشکوک به آنفلوانزا بودند.

جهانپور با اشاره به آمار مبتلایان امسال خاطرنشان کرده است: این آمار نشان می‌دهد که شیوع این بیماری امسال در کشور بسیار بالاتر از همیشه است. البته هنوز به مرحله اپیدمی یا همه‌گیری این بیماری نرسیده‌ایم؛ اما احتمال بروز همه‌گیری این بیماری به‌طوری‌که بیش از ۱۵ تا ۲۵ درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا شوند طی دو تا سه هفته آینده وجود دارد.

این بیماری از نظر ظاهری شباهت بسیاری با سرماخوردگی دارد با این‌ حال مصرف دارویی، مراقب و پیامدهای یکسانی ندارد. از این‌رو بامداد جنوب درباره تفاوت و شباهت‌های این دو بیماری با دکتر زهرا امینی گفت‌وگویی صورت داده است.

دکتر زهرا امینی با اشاره به تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا، گفت: دو بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا یکسری علائم دارند که باعث همپوشانی‌شان می‌شود؛ اما یکسری موارد هم در این دو بیماری وجود دارد که می‌توان آن‌ها را از یکدیگر متمایز کرد.

این پزشک با بیان اینکه معمولا در آنفلوانزا با بروز ناگهانی تب، همراه با بدن‌درد مواجه می‌شویم. به‌طوری‌که تب بیمار گاهی تا ۴۰ درجه هم می‌رسد. بروز تب در آنفلوانزا بسیار ناگهانی است؛ به‌طوری‌که ساعت و زمان دقیق بروز آن ممکن است در ذهن بیمار بماند. درحالی‌که تب در بیماری سرماخوردگی به‌صورت تدریجی و با درجات پایین رخ می‌دهد و به‌ندرت به ۳۸ درجه می‌رسد.

امینی در ادامه با اشاره به علائم این دو بیماری خاطرنشان کرد: واضح‌ترین علامت سرماخوردگی آبریزش بینی، عطسه و سرفه است. درحالی‌که در آنفلوانزا، تب و درد و کوفتگی بدن است. البته هر دو ممکن است سرفه و عطسه را داشته باشند. بدن‌درد علامت بیماری آنفلوانزا است. باید توجه کرد که حال بیمار آنفلوانزا بسیار بد است و فرد نمی‌تواند بدون کمک کسی از جایش بلند شود و در موارد شدید در بیمارستان بستری می‌شود. شدت علائم بسیار بارز است؛ اما در سرماخوردگی این‌طور نیست.

وی درباره تفاوت درمان‌های بیماری آنفلوانزا با سرماخوردگی، گفت: در بیماری آنفلوانزا یک داروی ضدویروسی تجویز می‌شود که اگر بیمار در سه روز ابتدایی بیماری مصرف کند، بهتر پاسخ می‌گیرد، اما فرد در سرماخوردگی اصلا به مصرف آنتی‌بیوتیک و داروی ضدویروسی نیاز ندارد. مگر اینکه بدن وی عفونت داشته باشد.

امینی با بیان اینکه به‌طورکلی آنفلوانزا سه موج دارد، گفت: زمان بروز دقیق موج‌های آنفلوانزا غیرقابل‌پیش‌بینی است و هر چه هوا سردتر شود و بروز موارد بیماری شدیدتر شود، ‌شدت امواج بیماری هم افزایش می‌یابد. امسال موج اول آنفلوانزا تقریبا یک ماه زودتر از موعد معمول و مورد انتظار آغاز شد و ازآنجایی‌که آنفلوانزای H۱N۱ بیشترین موارد را به خود اختصاص داد، شاهد علائم بالینی سخت و شدید بودیم.

وی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی در جلوگیری از سرایت این بیماری گفت: هر چه بیشتر مسائل بهداشتی را رعایت کنیم مانند شست‌وشوی مداوم دست‌ها، تزریق واکسن در افراد در معرض خطر، پرهیز از دست دادن و روبوسی، جدا بودن از جمع در صورت ابتلا به بیماری و... اصلاً ممکن است موج دوم اتفاق نیفتاد، اما اگر این موارد رعایت نشوند، موج دوم بیماری آنفلوانزا با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد. البته با سرما و سردتر شدن هوا هم این اتفاق می‌افتد. بروز امواج بیماری آنفلوانزا حداکثر تا بهار طول می‌کشد و در حال حاضر در موج اول بیماری هستیم.

پیش‌ازاین نیز معاون بهداشت وزیر بهداشت از فوت 19 نفر در هفته ‌اخیر به علت آنفلوانزا خبر داده بود.

دکتر علیرضا رئیسی ضمن اشاره به موارد بروز و همچنین فوتی‌ها ناشی از آنفلوانزا طی هفته گذشته و تاکید بر لزوم رعایت موازین بهداشتی، درعین‌حال گفت: این موج از بیماری، حدود دو هفته دیگر ادامه می‌یابد و ممکن است طی این مدت شدیدتر هم شود، اما بعد از دو هفته فروکش خواهد کرد.

وی در حاشیه مراسم روز جهانی ایدز، درباره آخرین وضعیت بروز و درمان آنفلوانزا در کشور، گفت: طبق آخرین گزارشی که به دست ما رسیده، طی یک هفته از دوم تا هشتم آذرماه، ۲۷۳ نفر به دلیل ابتلا به آنفلوانزا در بیمارستان بستری‌شده‌اند. همچنین ۱۳۰۰ نفر به دلیل بیماری‌های تنفسی به مراکز بستری و سرپایی مراجعه کرده‌اند. متاسفانه طی این‌یک هفته ۱۹ نفر به دلیل ابتلا به آنفلوانزا فوت‌شده‌اند که البته همه افراد فوتی یا بستری‌شده، مبتلا به بیماری زمینه‌ای اعم از بیماری‌های تنفسی، قلبی، سرطان و... بوده‌اند.

رئیسی درباره وضعیت تامین داروی آنفلوانزا نیز توضیح داد: از نظر تامین دارو هیچ مشکلی در سطح کشور نداریم. درعین‌حال چهارشنبه هفته گذشته دستوری را به سراسر کشور صادر کردم مبنی بر اینکه حتی بیمارستان‌های خصوصی که بیمار مبتلا به آنفلوانزا دارند، با معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتباط گرفته و دارو در اختیارشان قرار گیرد؛ یعنی علاوه بر توزیع دارو در بیمارستان‌های دولتی، در این بیمارستان‌های خصوصی هم دارو توزیع می‌کنیم.

وی همچنین از تشدید موج آنفلوانزا در هفته‌های آینده خبر داد: این موج حدود دو هفته دیگر ادامه می‌یابد و ممکن است طی این مدت شدیدتر هم شود، اما بعد از دو هفته فروکش خواهد کرد.

آخرین آمار مبتلایان به آنفلوانزا در بوشهر در هفته‌های اخیر اعلام نشده است و تماس بامداد جنوب با مدیر روابط عمومی و بین‌الملل معاونت بهداشت و درمان استان بوشهر نیز حاصلی نداشت. آنچه در آخرین آمار اعلام‌شده از سوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در آبان‌ماه حکایت دارد مراجعه ۱۴۰ بیمار با علائم بیماری‌های تنفسی مشابه آنفولانزا به بیمارستان‌های این استان است.

و طبق اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و درمان استان بوشهر دو مورد فوت ناشی از بیماری‌های تنفسی در بیمارستان‌های استان بوشهر گزارش ‌شده است که نمونه برای آزمایش از نظر ابتلا به آنفلولانزا به آزمایشگاه مرجع ملی ارسال‌ شده و هنوز پاسخ اعلام ‌نشده است.

بااین‌حال براساس مشاهده خبرنگار بامداد جنوب از بیمارستان و مراکز درمانی بوشهر از جمله بیمارستان حضرت قائم، درمانگاه تخصصی مبعث، بیمارستان سلمان فارسی و ... حکایت از موج شدید آنفلوانزا در این استان دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: