bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸
سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر بوشهر به ایستگاه آخر رسید؛
الهام بهروزی: تئاتر یکی از هنرهای زنده و مولدی است که در بحث فرهنگ‌سازی، آگاهی‌بخشی و نمایش سیمای واقعی جامعه و مردم نقش موثری را ایفا می‌کند. این هنر در استان بوشهر با تلاش‌ هنرمندانی چون علی غلامی، منوچهر آتشی، ایرج صغیری، رمضان امیری، حسین دهقانی، جواد تلیان، احمد آرام و... به جریان افتاد و در ادامه با آمدن هنرمندان جوان‌تر شاخ و برگ وسیع‌تری گرفت و توانست سکان قابل قبولی را در تئاتر کشور از آن خود کند.

الهام بهروزی:

تئاتر یکی از هنرهای زنده و مولدی است که در بحث فرهنگ‌سازی، آگاهی‌بخشی و نمایش سیمای واقعی جامعه و مردم نقش موثری را ایفا می‌کند. این هنر در استان بوشهر با تلاش‌ هنرمندانی چون علی غلامی، منوچهر آتشی، ایرج صغیری، رمضان امیری، حسین دهقانی، جواد تلیان، احمد آرام و... به جریان افتاد و در ادامه با آمدن هنرمندان جوان‌تر شاخ و برگ وسیع‌تری گرفت و توانست سکان قابل قبولی را در تئاتر کشور از آن خود کند. بی‌شک در پیشرفت تئاتر بوشهر به‌ویژه در دهه اخیر عوامل بسیاری دخیل هستند که از جمله آنها می‌توان به ظهور و فعالیت کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان خوشفکر و بادانش، پرورش بازیگران حرفه‌ای و دارای تحصیلات آکادمیک، سیاست‌های کارامد و مفید انجمن هنرهای نمایشی‌، تشکیل کانون منتقدان تئاتر در استان، تشکیل شورای نظارت بر تئاترهای تولید شده در استان، افزایش و تجهیز زیرساخت‌های تئاتری در مرکز و سایر شهرستان‌های استان، افزایش اجرای عمومی و مخاطب تئاتر در سراسر استان، تولید آثار فاخر و مبتنی بر متون شاخص جهانی، ملی و بومی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی با حضور اساتید بین‌المللی و ملی، برگزاری منظم جشنواره‌های مختلف تئاتری در سراسر استان، اجراهای عمومی گروه‌های نمایشی استان در تهران و برخی از شهرهای کشور، راهیابی گروه‌های نمایشی استان به رویدادهای معتبر تئاتر در سطح بینالمللی، ملی و منطقه‌ای و... اشاره کرد.

البته در این میان یکی از عواملی که موجب رونق و زنده شدن تئاتر بوشهر با همه سختی‌ها و کمبود بودجه و زیرساخت‌ها در کشور شده، افزایش اجراهای عموم در گستره استانی است که این مساله موجب ارتقای سطح کیفی تئاتر‌های تولید شده و تجربه‌اندوزی کارگردانان و هنرمندان تئاتری شده است. افزون بر این، برگزاری منظم جشنواره‌ استانی تئاتر بوشهر نیز در کیفیت و کمیت آثار تولید شده سهم بسزایی ایفا می‌کند و هرساله با اقبال خوبی از سوی گروه‌های نمایشی استان روبه‌رو می‌شود.

در جشنواره امسال هرچند جالی خالی نام برخی از کارگردانان مستعد و خوشنام استان نظیر فضل‌الله عمرانی، شیما جوادپور و... در میان کارگردان‌های حاضر در این دوره احساس شد؛ کارگردان‌هایی که ترجیح دادند به دلایلی در این دوره حضور نداشته باشند؛ اما دیگر کارگردان‌های جوان و باتجربه هم‌استانی در این رویداد شرکت کردند تا عرصه تئاتر هیچ‌گاه خالی نماند. به گفته برخی از کارشناسان تئاتری، در این دوره هم کارهای قوی دیده شد و هم کارهای متوسط اما روی هم رفته بیشتر نمایش‌هایی که به روی صحنه رفت با وجود قطعی اینترنت و تاثیر منفی آن در اطلاع‌رسانی زمان اجراها، با استقبال تئاتردوستان بوشهری روبه‌رو شد.

سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر بوشهر از یکشنبه 26 آبان‌ماه با اجرای «ژوست و فالش» به کارگردانی علیرضا میرشکاری کار خود را در تئاتر شهر بوشهر آغاز کرد و به مدت شش روز 11 اثر در این در این رویداد به رقابت پرداختند. نکته جالب توجه در این دوره از جشنواره استانی تئاتر بوشهر استفاده از متن‌های بومی و متکی بر عناصر بومی با صحنه‌آرایی‌های مناسب و مخاطب‌پسند بود.

بدیهی است که اقلیم جنوب در خود داستان‌ها، قصه‌ها و افسانه‌های (دریایی و خشکی) متنوع و متعددی جای داده که در آمیزش با تاریخ منطقه، آیینها و رسوم کهن به زبان مدرن و گاه فانتزی قصه‌های دیدنی و جذابی را پیش روی مخاطب گذاشته است که میان خیال و واقعیت در رفت و آمد هستند. نمایش‌هایی هم که در این جشنواره به روی صحنه رفت شامل آثاری قابل درنگ و تلفیقی از واقعیت و تخیل بود که پرتره‌ای از تجربیات کارگردانان و گروه‌های نمایشی هم‌استانی را به نمایش گذاشت. این جشنواره روز گذشته (جمعه، 30 آبان‌ماه) با معرفی برگزیده‌های خود پایان یافت.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر در حاشیه برگزاری این رویداد گفت: این جشنواره در شش روز برگزار شد که در روز نخست نمایشهای «ژوست و فالش» اثر علیرضا میرشکاری و «حسنک کجایی» از پیمان زند هر دو از بوشهر به روی صحنه رفتند. در روز دوم نمایش «رازبری» به کارگردانی مهدی تنگستانی از گناوه و «در دهانم حرف بزن» به کارگردانی عبدالزهرا محمودی از دیّر و در روز سوم نیز نمایش‌های «ده هزار و یک شب» به کارگردانی محمد دهدشتی و «دقایقی پس از رفتنت» به کارگردانی اسماعیل ملاح‌جوان از بوشهر به اجرا پرداختند.

به گفته جهانشیر یاراحمدی، نمایش‌های «به وقت خیرگی» به کارگردانی محمدرضا کبگانی از گناوه، «چند روایت نامعتبر» به کارگردانی لقمان بحرانی از دیّر و «سوینی» به کارگردانی حسن رضایی و محسن حلوایی از بوشهر در چهارمین روز و نمایش «کلات‌نامه» به کارگردانی سعید گل چمن از اهرم و «بانوی دریایی» رضا مختارزاده از کنگان در پنجمین روز جشنواره به روی صحنه رفتند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر شب ساعت 21 پس از پایان اجراها نشست نقد و بررسی هر نمایش با حضور جواد متین نماینده کانون منتقدان تئاتر ایران در بوشهر در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی هنری برگزار شد، افزود: محل اجرای این نمایش‌ها تماشاخانه‌های استادان رمضان امیری و ایرج صغیری در مجموعه تئاتر شهر بوشهر بود.

به گفته یاراحمدی، پس از انتشار فراخوان سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر بوشهر 33 اثر به دبیرخانه این رویداد ارسال شد که درنهایت از سوی هیات بازبین متشکل از اشرف سلطانی‌نیا، غلامحسین دریانورد و رامتین بالف و با نظارت اردشیر محمودی‌فر 11 اثر بالا برای رقابت در مرحله نهایی این رویداد معرفی شدند.

آثار راه یافته در سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر بوشهر از جمله آثاری بود که توانست مخاطبان زیادی را لبه مجموعه شهر بوشهر جذب کند و قطعی اینترنت و تاثیر آن در اطلاع‌رسانی در فضای مجازی نتوانست مانع بر فروش این رویداد معتبر هنری شود؛ چراکه نام برخی از آثار و کارگردان‌ها خواه ناخواه تئاتردوستان بوشهری را به سوی خود می‌کشاند.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این خصوص گفت: در سه روز اول سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر بوشهر ۱۲۰۰ نفر به تماشای نمایش‌های جشنواره نشستند.

محمدحسین زندویان با بیان اینکه این تعداد تماشاگر در مقایسه با سال گذشته رشد ۲۵ درصدی داشته است، افزود: آثار راه یافته به مرحله پایانی جشنواره امسال با نمایش‌های دوره‌های گذشته متفاوت بوده و همین باعث افزایش تماشاگران شده است.

وی با اشاره به اینکه حضور حداکثری مخاطب بانو از نکات جالب توجه جشنواره امسال است، افزود: تا پایان روز سوم ۷۰ درصد بیننده‌ها در هر نمایش ر بانوان و بقیه آقایان بودند.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان یادآور شد: دو نمایش برتر سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر بوشهر از سوی هیات انتخاب این رویداد متشکل از محسن موسوی‌خواه، محمودرضا رحیمی و حیدر مظفری به‌طور مستقیم به سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا می‌کنند.

یادآوری می‌شود سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی‌مرند در بخش‌های نمایش‌های صحنه‌ای، دیگرگونه‌های اجرائی، تئاتر ملل، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر، نمایش‌های خیابانی، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و بخش به‌علاوه فجر ۱۰ تا ۲۰ بهمن‌ماه امسال در تهران برگزار می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: