bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸
پارامترهای متضاد مردم را سردرگم کرده است؛
جواد شکریان: این روزها با وجود افزایش قیمت بنزین و انتظارات طبیعی و علمی برای کاهش تقاضای خودرو و در نتیجه کاهش قیمت در این بازار، محصولات خودرویی با افزایش قیمت همراه شده‌اند. بررسی علمی این پدیده نشان می‌دهد که با افزایش قیمت بنزین، استفاده از خودروی شخصی باید کاهش یافته و در نتیجه تقاضا برای خرید نیز تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد و قیمت خودرو در بازار کاهشی شود

جواد شکریان:

این روزها با وجود افزایش قیمت بنزین و انتظارات طبیعی و علمی برای کاهش تقاضای خودرو و در نتیجه کاهش قیمت در این بازار، محصولات خودرویی با افزایش قیمت همراه شده‌اند. بررسی علمی این پدیده نشان می‌دهد که با افزایش قیمت بنزین، استفاده از خودروی شخصی باید کاهش یافته و در نتیجه تقاضا برای خرید نیز تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد و قیمت خودرو در بازار کاهشی شود اما این اتفاق به‌دلیل کاهش اعتماد مردم به وضعیت اقتصادی و ترس از گرانتر شدن خودرو (با توجه به سرمایه‌ای بودن خودرو در ایران) هرگز نمی‌افتد تا با شکل‌گیری تناقضاتی در سطح بازار، این فضا بیش از پیش ملتهب شود؛ التهابی که خبر از بازگشت معاملات دلالی و رونق آن می‌دهد. در همین راستا، نگاهی به فضاهای مجازی خرید و فروش خودرو و استعلام قیمت از بنگاه‌های معاملاتی حاکی از آن است که بازار خودرو بار دیگر در اختیار دلالان قرار گرفته و فضای ملتهب این بازار جولانگاه سودجویان شده است.

یک کارشناس خودرو در این زمینه معتقد است این روزها بازار خودرو بین پارامترهاى مثبت و منفى تاثیرگذار گیج شده و براى ادامه حرکت بلاتکلیف است. حسن کریمى‌سنجرىدرباره وضعیت فعلىبازار خودروتوضیح داد: در حال حاضر چند پارامتر موثر در بازار خودرو وجود دارد که برخى از آنها منفى و برخى دیگر مثبت هستند؛ نگاهى بر روند عملکردخودروسازاننشان مى‌دهد که در نیمه دوم سال تولید و عرضه نسبت به قبل بهتر شده به‌طوری‌که تا ماه آینده تعدادخودروهاى کف کارخانهبه حد طبیعى خواهد رسید. همچنینقطعه‌سازاندر این مدت باوجود نیاز شدید به نقدینگى توانستند با همت بالا قطعات مورد نیاز خودروسازان را تولید کنند و بعد از مدت‌ها با شرایط تحریمى کنار بیایند؛ اما کمبود منابع مالى و مشکلات داخلى هر دو صنعت را به‌شدت تحت فشار قرار داده است.

وی به افزایشقیمت بنزیناشاره کرد و گفت: با وجود همکارى خوب قطعه‌سازان و وضعیت مناسب تولید، سه هفته پیش قیمت بنزین به‌عنوان یک کالای استراتژیک که تاثیر بسیار زیادی بر بهای کالا‌ها و شبکه اقتصادی کشور دارد افزایش یافت؛ وقتی بنزین یک شبه سه برابر شود به‌شدت و با سرعت بر قیمت کالاها تاثیر مى‌گذارد و همان‌طور که شاهدیم پس از اعمال این طرح تورم فزاینده‌ای قیمت کالا‌ها را متاثر کرد. همچنین علاوه بر کالاهاى مصرفى و خوراکى، شبکه تامین شرکت‌های خودروسازى و قیمت مواد اولیه نیز از قیمت بنزین متاثر مى‌شوند که این موضوع در کنار معضل نقدینگی، بر خلاف جهت بهبود روند تولید عمل می‌کند.

این کارشناس در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین، کاهش درآمدهاى مردم را یکى دیگر از پارامترهاى تاثیرگذار بر بازار خودرو دانست و گفت: در حال حاضر خرید و فروش چندانی در بازار خودرو انجام نمی‌شود زیراعلاوه بر اینکه خودرو کالای گرانی شده، هزینه‌هاى استفاده از آن مانند بنزین و تعمیر نیز افزایش یافته است. از طرفی در کلان‌شهرها شبکه وسیع ریلی و اتوبوسرانی مناسب نیز وجود ندارد، یعنى شبکه حمل و نقل موجود در کشور قدرت سرویس‌دهی و توان پاسخگویی لازم به مردم را ندارد. بنابراین اگرچه قدرت خرید کاهش یافته اما همچنان مردم ترجیح مى‌دهند از خودروى شخصى استفاده کنند.

کریمى سنجری با تاکید بر اینکه فضاى فعلى بازار خودرو زمینه ورود دلالان را فراهم مى‌کند، خاطرنشان کرد: بر اساس مجموعه شرایط گفته شده و در یک راستا نبودن پارامتر‌های موجود، هم‌اکنون بازار خودرو گیج شده است؛ در این شرایط فضا برای جولان دلالانی که نقدینگی دارند فراهم شده و آنها با عرضه و یا عدم عرضه خودروهای دپوشده خود، بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

این کارشناس بازار در پایان خاطرنشان کرد در حال حاضر به‌دلیل هم‌جهت نبودن پارامتر‌های موثر و سردرگمى بازار، بهتر است مردمی که به خودرو نیاز ندارند تامل کرده تا بازار به حالت طبیعی بازگردد.

زیر یک/ سهم ۲۵ درصدی ایران از بازار واردات عراق

بامداد جنوب: رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که ایران سهم ۲۵ درصدی از بازار واردات عراق را دارد به‌طوری‌که از ۴۰ میلیارد دلار واردات به این کشور ۱۰ میلیارد دلار مربوط به واردات کالاهای ایرانی است.

حمید زادبوم، درباره وضعیت صادرات به عراق، خاطرنشان کرد: پتانسیل صادرات ایران به عراق بسیار بیشتر از میزان صادرات کنونی ما به این کشور است. نباید فراموش کرد کهتحریم‌های امریکا بر روی تجارت خارجی ما متمرکز شده است. اگرچه این موضوع مقداری شرایط تجاری ما را سخت کرده است اما به‌‌رغم این شرایط ما شاهد صادرات به عراق هستیم.

به‌گفته وی، 25 درصد بازار واردات عراق در دستایران است و از 40 میلیارد دلار واردات به این کشور 10 میلیارد دلار را واردات کالاهای ایرانی تشکیل می‌دهد.

زادبوم با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم این سهم را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا صادرکننده این کار را انجام دهد بنابراین امسال برای اولین‌بار یک رایزن بازرگانی در جنوب عراق و بصره مستقر کرده‌ایم. موضوع مهم در توسعه صادرات به عراق، بخش‌های تولیدی و صادرکنندگان هستند، بر همین اساس، باید جهت‌گیری صادراتی ‌آنها به سمت عراق باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به میزان صادرات سال جاری به عراق ظاهرا برنامه صادرات 20 میلیارد دلاری به عراق تا پایان سال 1400 محقق نمی‌شود، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه صادرات به کشور عراق خوش‌بین هستیم که تا سال آینده سهم بیشتر و قابل‌توجهی نسبت به سهم فعلی در بازار صادرات عراق را به‌دست آوریم.


نام:
ایمیل:
* نظر: