bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۸۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۳ - ۲۲ آذر ۱۳۹۸
غیربومی‌ها بیش از بومی‌ها نگران آینده استان شده‌اند!!
بامداد جنوب: تا انتخابات یازدهم چیزی بیش از دو ماه دیگر زمان است و ثبت‌نام‌کنندگان حقیقی و آنهایی که در سال‌های گذشته رایزنی کرده‌اند که به‌عنوان منتخب مردم در دوم اسفندماه جواز حضور در بهارستان را بگیرند، از هم‌اکنون رقابت سختی را شروع کرده و برای جذب آرای بیشتر به تکاپو افتاده‌اند.


بامداد جنوب: تا انتخابات یازدهم چیزی بیش از دو ماه دیگر زمان است و ثبت‌نام‌کنندگان حقیقی و آنهایی که در سال‌های گذشته رایزنی کرده‌اند که به‌عنوان منتخب مردم در دوم اسفندماه جواز حضور در بهارستان را بگیرند، از هم‌اکنون رقابت سختی را شروع کرده و برای جذب آرای بیشتر به تکاپو افتاده‌اند.

دو جریان سیاسی عمده کشور یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگراها البته وضعیت خوبی ندارند، طیف نخست که سرخورده از عملکرد بسیار ضعیف دولت روحانی توان جلب و جذب آرای عمومی را ندارد در برابر اصولگرایانی که سرمست از قبضه قدرت دوباره در صدد به دست آوردن اکثریت پارلمان اسلامی هستند، به‌دنبال پیدا کردن راهکاری هستند تا شاید مردم را به سمت خود جلب کنند.

اصولگرایان که چهار دوره گذشته بهارستان را در اختیار داشته و حالا هم با خیال راحت از پیروزی دوباره در آن می‌گویند، البته با مشکلات عدیده‌ای هم دست و پنجه نرم کرده و نمی‌دانند باید با حدود 10 هزار فردی که با پرچم اصولگرایی ثبت‌نام کرده، چه کنند. این مساله در مورد استان بوشهر هم صادق است چراکه ده‌ها نفر از اعضای این جریان در فرمانداری‌ها ثبت‌نام کرده و انتظار دارند که به‌عنوان گزینه این جریان انتخاب شوند.

اصولگرایان بیشتر هستند

از سوی دیگر، یک فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره به اینکه تعداد اصلاح‌طلبان راه یافته به مجلس یازدهم کمتر از مجلس دهم خواهد بود، گفت: مجلس یازدهم نمی‌تواند گردن بلند کرده و درخواست کند که در راس امور باشد.

محمد مهاجری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه پیش‌بینی من این است که مجلس یازدهم نمی‌تواند گردن بلند کرده و درخواست کند که در راس امور باشد، خاطرنشان کرد: تفاوتی ندارد مجلس یازدهم در اختیار اصولگرایان باشد یا اصلاح‌طلبان، زیرا این مجلس مجلسی غیرتاثیرگذار خواهد بود و چهره‌های بزرگی هم نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که قالیباف می‌تواند چهره اصلی اصولگرایان در مجلس باشد، تصریح کرد: قالیباف چهره سیاسی نیست و در بهترین حالت می‌تواند یک شهردار یا یک فرمانده نیروی انتظامی خوب باشد. حتی اگر قبول کنیم که او یک چهره سیاسی اصلی است باز هم با یک گل بهار نمی‌شود.

مهاجری با اشاره به اینکه تعداد کاندیداهای اصولگرایان از اصلاح طلبان بیشتر است، خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس یازدهم مشارکت زیاد نیست اما رای اصولگرایان از اصلاح طلبان بیشتر است زیرا پایگاه رای اصولگرایان همیشه پای صندوق رای حاضر هستند.

وی همچنین با بیان اینکه در مجلس یازدهم مهره‌های مهم که توانایی سازماندهی و تشکل‌سازی داخلی مجلس را داشته باشند، وجود ندارد، گفت: اصولگرایان دست بالا را در مجلس خواهند داشت، اما از الان زود است که بگوییم آنها در مجلس بعدی به چند شعبه تقسیم می‌شوند. در شرایطی که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند لیست قدرتمندی بدهند، فضا برای اختلاف داخلی اصولگرایان فراهم است و در کنار لیست اصلی این جریان، احتمالا یکی دو لیست دیگر هم ارائه خواهد شد.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: تعداد افراد تائید صلاحیت شده این جریان زیاد نخواهد بود و آنها در شهرستان‌ها مجبور خواهند شد با نیروهای رده سوم و چهارم در انتخابات شرکت کنند. در تهران شاید مجید انصاری از چهره‌‌های اصلی اصلاح‌طلبان تائید شود. از سویی پایگاه رای اصلاح‌طلبان طبقه متوسط است که این طبقه زود با صندوق رای قهر می‌کند، بنابراین در انتخابات پایگاه رای اصلاح‌طلبان کاهش یافته و تعداد اصلاح‌طلبان راه‌یافته به مجلس یازدهم کمتر از مجلس دهم خواهد شد.

عزم جزم غیربومی‌ها در بوشهر

اما در استان بوشهر یک اتفاق عجیب دیگر روی داده و آن نیز هجوم بی‌سابقه غیربومی‌ها برای حضور در بهارستان است. از چهار حوزه انتخابیه استان، فقط در حوزه دشتی و تنگستان شاید افراد غیربومی حضور نداشته باشند، در سه حوزه دیگر اما افراد غیربومی بسیاری هستند که قصد نجات استان بوشهر و مردم آن از مشکلات فعلی را دارند.

در حوزه جنوب استان، 16 نفر غیربومی برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که هشت نفر از آنها استان فارسی هستند و فقط سه نفر از آنها متولد سایر شهرستان‌های استان بوشهر هستند. در شهرستان دشتستان هم یک نفر غیربومی که با حمایت افراد تهران‌نشین به انتخابات وارد شده، اقدام به ثبت‌نام کرده که چون نام خانوادگی‌اش به این شهرستان می‌رسد، تلاش دارد تا با سوءاستفاده از این نام خود را دشتستانی بخواند. در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم هم تاکنون اسامی چهار نفر غیربومی برای شرکت در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند.

حالا باید دید که چند نفر از این افراد تا آخر قصد باقی ماندن در عرصه را دارند؟ به‌نظر می‌رسد یکی از دلایلی که غیربومی‌ها تا این اندازه خود را دیده‌اند که در استان بوشهر ثبت‌نام کنند، شاید عملکرد ضعیف نمایندگان سابق، پراکندگی آرا و در نهایت هم تجمع مهاجران در مراکز صنعتی و شهر بوشهر به‌عنوان مرکز استان باشد. به‌نظر نمی‌رسد در هیچ استانی ما چنین ترکیب غیربومی را شاهد باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: