bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۹۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
چند صباحی است که موضوعی بنام آتش‌بس میان ارتش یمن و ائتلاف متجاوز سعودی و اماراتی مطرح شده و حتی برخی از طرف‌های بین‌المللی که همواره دنبال ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند نیز در این زمینه مدعی دور شدن انصارالله از محور ایران هستند. با این حال، همه آنچه که در مورد رسیدن به آتش‌بس و پایان جنگ و تجاوز علیه مردم، دولت و ارتش یمن گفته می‌شود یک دروغ بزرگ است و شواهد موجود این را نشان نمی‌دهد.

صادق راستگو

چند صباحی است که موضوعی بنام آتش‌بس میان ارتش یمن و ائتلاف متجاوز سعودی و اماراتی مطرح شده و حتی برخی از طرف‌های بین‌المللی که همواره دنبال ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند نیز در این زمینه مدعی دور شدن انصارالله از محور ایران هستند. با این حال، همه آنچه که در مورد رسیدن به آتش‌بس و پایان جنگ و تجاوز علیه مردم، دولت و ارتش یمن گفته می‌شود یک دروغ بزرگ است و شواهد موجود این را نشان نمی‌دهد. پس از حمله سنگین موشکی و پهپادی ارتش یمن به تاسیسات نفتی سعودی‌ها در بقیق و خریص و همچنین عملیات بی‌عیب و نقص «نصر من الله»که در آن هزاران نظامی و مزدور سعودی اسیر شدند، صدها کیلومتر مربع از مناطق راهبری یمن پاکسازی شد و فرودگاه‌های جنوب سعودی هم تعطیل، به‌نظر می‌رسد که سران ریاض دنبال یک نوع تنفس برای احیای خود باشند.

سعودی‌ها اگر دو هفته پس از حمله به خریص و ابقیق که تولید و صادرات نفت آن را نصف کرد دنبال حل مساله به هر شکل بودند، اما پس از حضور صدها نظامی امریکایی به همراه تجهیزات پدافندی در خاک خود، به‌نظر می‌رسد به‌نوعی دچار توهم قدرت شده و می‌خواهند بازی را به شکل دیگری به پایان ببرند. این مساله را به‌خوبی می‌شود در خلال رفتار و گفتار آنها مشاهده کرد. این موضوع را البته رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در گفت‌وگو با روزنامه الثوره با اشاره به نشست اخیر سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، اظهار کرد: بیانیه پایانی این نشست درواقع یک بیانیه سعودی بوده و بیانگر رویکرد خصمانه علیه یمن است. ائتلاف متجاوز عربی همچنان به تجاوز خود ادامه می‌دهد و هیچ پاسخ مثبتی به طرح صلح مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن نداده است.

محمدعلی الحوثی در ادامه یادآور شد: برخلاف اظهارات برخی از مقامات سعودی، تجاوزات نه تنها متوقف نشده بلکه در سطوح مختلف شدت گرفته است. اظهارات مقامات سعودی درباره توقف جنگ در یمن تنها جنبه رسانه‌ای داشته و هیچ مصداق واقعی ندارد. وی درباره مذاکره جدید با دولت مستعفی یمن نیز افزود: من فکر نمی‌کنم که مردم یمن قبل از متوقف کردن تجاوز و رفع محاصره کشورشان تمایلی به مذاکره در هرکشوری داشته باشند. تجربه گفت‌وگوهای گذشته به هیچ نتیجه‌ای نینجامیده است و طرف دیگر (دولت مستعفی) از عمل به تعهداتش شانه خالی می‌کند، به همین دلیل ما معتقدیم که انجام گفت‌وگوهای سیاسی همه‌جانبه پس از توقف تجاوز و محاصره یمن ممکن خواهد بود.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن گفت: مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن مدت‌هاست که مقدمات لازم برای انجام مذاکرات جدید را فراهم می‌کند اما تا به امروز موفق نبوده است و به هیچ نتیجه‌ای در راستای توقف محاصره و تجاوز به یمن نخواهد رسید؛ چراکه کشورهای عضو ائتلاف در مذاکرات حضور ندارند. این موضوع از یکسو به مخالفت آمریکا با هرگونه اقدام جدی در راستای تحقق صلح بازمی‌گردد و از طرف دیگر به احاطه نداشتن گریفیث بر ضرورت سبک تفکری که واقعیت را درک کند. به همین دلیل نتایج تلاش‌هایش تغییری نکرده و هیچ پیشرفت چشمگیری نداشته‌اند.

همانگونه که رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در این گفت‌وگو به صراحت یادآور شده، آنچه سعودی‌ها از آتش‌بس، پایان جنگ، رفع محاصره یمن می‌گویند یک شوی تبلیغاتی است. در این شوی تبلیغاتی که با دلارهای سعودی در رسانه‌های غربی هم به صورت گسترده منتشر شده و متاسفانه در کشور ما نیز چشم و گوش بسته به آن استناد می‌شود، صرفا برای خرید زمان توسط بن سلمان روی می‌دهد. برای بن سلمان پایان جنگ به هر شکل ممکن در این وضعیت یک شکست تاریخی و غیرقابل جریان است، علاوه بر خود او، امریکایی‌ها نیز مانعی جدی در حل و فصل نهایی مساله یمن هستند چرا که به باور آنها، خروج سعودی و امارات از یمن، یعنی فرصت دادن به ایران جهت یک‌کاسه کردن قدرت در آسیای غربی و تکمیل محاصره عربستان و سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس!!

نام:
ایمیل:
* نظر: