bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۶ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸
سمیه رسولی در نشست خبری جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری:
الهام بهروزی: نمایش عروسکی یکی از ژانرهای نمایش است که با استفاده از آن می‌توان در زمینه پرورش خلاقیت، تخیل، مسوولیت‌پذیری کودکان و نوجوانان گام‌های استواری برداشت. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان متولی حوزه کودک و نوجوانان اهتمام ویژه‌ای به نمایش عروسکی و کودک و نوجوان دارد و هر ساله با برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی در تلاش است که این هنر را با رویکردی تربیتی و زیباشناختی در جامعه پررنگ جلوه دهد.

الهام بهروزی:

نمایش عروسکی یکی از ژانرهای نمایش است که با استفاده از آن می‌توان در زمینه پرورش خلاقیت، تخیل، مسوولیت‌پذیری کودکان و نوجوانان گام‌های استواری برداشت. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان متولی حوزه کودک و نوجوانان اهتمام ویژه‌ای به نمایش عروسکی و کودک و نوجوان دارد و هر ساله با برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی در تلاش است که این هنر را با رویکردی تربیتی و زیباشناختی در جامعه پررنگ جلوه دهد.

به‌طبع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر نیز با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در این حوزه در اختیار دارد، درصدد است تا نمایش عروسکی و کودک و نوجوانان را در جامعه هدف خود اپیدمی کند؛ بنا به گفته محسن حلوایی، کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یکی از اقدامات بسیار خوب کانون پرورش فکری تشکیل انجمن‌های فرهنگی هنری است که با فعال شدن این انجمن‌ها کارگاه‌های باکیفیتی در زمینه نوشتن نمایشنامه، عروسک سازی و... برگزار شد که خروجی این کارگاه‌ها پرورش اعضای توانمند و موفق بود که امروز در همه هنرها به‌ویژه هنرهای نمایشی توانمندی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

بدیهی است هجدهمین جشنواره استانی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عمدتا پذیرای آثاری است که اغلب خروجی همین کارگاه‌هایی است که با همکاری انجمن‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شده است. اتفاقی که می‌تواند نوید روزهای روشنی را برای نمایش عروسکی و کودک در استان بوشهر بدهد. روز گذشته نشست خبری هجدهمین جشنواره استانی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور سمیه رسولی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، لیلا منصوری‌نژاد رابط جشنواره و محسن حلوایی کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در مرکز شماره 2 کانون پرورش فکری برگزار شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهری در این نشست در خصوص تعداد آثار راه یافته به این رویداد گفت: در مرحله بازبینی آثار متعددی به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت هشت اثر برای رقابت در مرحله استانی این جشنواره انتخاب شدند که عبارتند از: نمایش‌های «ماهی سیاه کوچولو» نوشته حامد کریمی و کارگردانی فاطمه براری از مرکز شماره 2 بوشهر، «دار لیکه‎‌ای» نوشته سوسن حیاتی و کارگردانی لاله شایانفر از دیلم، «سه بچه خوک و گرگ بد» نوشته کارل گریم و کارگردانی اکرم جعفری از خورموج، «خیابان آرزوها» نوشته حسن مختارزاده و کارگردانی زینب سالم‌پور از سیراف، «روباه و خروس» نوشته خانم باقرپور و کارگردانی طاهره جعفری از برازجان، «سفر رویایی کوتوله‌ها» نوشته دیوید وود و کارگردانی سحر سهولی از دیّر، «گرگ مهربان» نوشته و کارگردانی راضیه حاجیانی از کاکی و «آبگیری برای زندگی» نوشته سارا فاله و کارگردانی سیدحجت حسینی از مرکز شماره 2 بوشهر.

سمیه رسولی در ادامه با اشاره به اینکه از هر استان سه اثر به جشنواره منطقه‌ای هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه مییابند، افزود: در نهایت 14 اثر نیز برای حضور در جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که فروردین‌ماه در تهران برگزار می‌شود، معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت‌هایی فرایندی هستند، افزود: یعنی هر فعالیتی از آغازین مرحله تا مرحله پایانی مسیری هدفمند و کارشناسی‌شده با هدف توانمندسازی و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان طی می‌کند. از این‌رو خلق آثار نمایشی در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر همین سبک و سیاق پیش می‌رود.

رسولی در ادامه با بیان اینکه در تولید آثار نمایشی از همان مرحله آغازین کودک را با کار درگیر می‌کنیم، گفت: زیرا بر این باور هستیم که کار متعلق به کودک است پس باید نقش او در فرایند تولید آثار نیز کاربردی باشد. بنابراین در اعماق لایه‌های تولید اثر نظر و ایده‌های کودکان و نوجوانان به کار گرفته شده است؛ از این‌رو، اغلب متن‌هایی که برای این آثار استفاده‌شده یا از سوی خود کودکان متن آن نگاشته شده که بعد مربیان مراکز روی آنها کار و ویراش کرده‌اند یا نوشته‌های بزرگسالان است که با حضور کودکان و نوجوانان مناسب‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در تولید آثار نمایشی مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راهنما و در کنار کودکان و نوجوانان بودند و در همه مراحل نمایش از سلیقه و نظر آنها استفاده کردند، تصریح کرد: مربیان به این دلیل که کار تولیدشده اثری کودک‌پسند و پرمحتوا باشد، در همه مراحل فرایند تولید نمایش از موسیقی و متن گرفته تا دکور و تولید عروسک که کاری ظریف، زمان‌بر و پرهزینه است؛ کودکان و نوجوانان را سهیم کردند که این از امیتازات ویژه آثار حاضر در این رویداد بزرگ است.

رسولی در خصوص مراحل تولید عروسک‌های آثار راه یافته به جشنواره استانی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توضیح داد: مربیان تمام مراکز فرهنگی هنری کانون سال گذشته در یک کارگاه سه‌روزه با حضور استاد رنجبر، یکی از عروسک‌سازان مطرح کشور دوره عروسک‌سازی را طی کردند و مهارت‌های لازم را در این زمینه آموختند. از آن پس این مربیان در مراکز خود با همکاری اعضا شروع به تولید عروسک‌های نمایشی کردند که تمام عروسک‌های جشنواره استانی هنرهای نمایشی امسال کانون پرورش فکری ساخته مربیان است و این عروسک‌ها با قصه‌ها مناسب‌سازی شده است و این عروسک‌ یا کاملا منفک از بدن کودک هستند یا به‌صوت تن‌پوش هستند که کودکان در قالب آنها به ایفای نقش می‌پردازند.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار بامداد جنوب مبنی بر اینکه آیا آثار راه‎یافته به این جشنواره در سطح استان به اجرای عموم خواهد رفت، گفت: با توجه به اینکه ساخت عروسک‌ها بسیار گران تمام می‎شود. بنابراین یکی از نگرانی‌هایی که در این زمینه کارگردان‌های اثر با آن روبه‌رو هستند، این است که آیا اثرشان که با هزینه بالایی تولید شده در جامعه با بازخورد خوبی روبه‌رو خواهد شد؟! از این‌رو، ما در دبیرخانه جشنواره استانی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این تصمیم را گرفتیم که هشت گروهی که با استانداردها و فاکتورهای لازم به این رویداد راه یافتند، با توجه به فصل امتحانات دانش‌آموزان در زمان مناسب به مدت سه تا هفت روز در مرکز استان و شهرستان‌های خود به اجرای عموم بروند تا بدین شکل همه کودکان استان از تماشای این آثار لذت‌ ببرند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در حاشیه این نشست به بامداد جنوب در خصوص متون نمایش راه یافته به این جشنواره توضیح داد: با توجه به اینکه نمایش می‌تواند بستر مناسبی برای پرورش تخیل در کودکان باشد و همچنین می‌تواند تاثیر مطلوبی بر تربیت آنها بگذارد، از این رو تلاش شد که نکات تربیتی آثار تولیدشده در مرحله بازبینی مدنظر قرار بگیرد، همچنین انعکاس آداب و رسوم و گویش بومی نیز دیگر معیاری بود که در انتخاب آثار لحاظ شد.

رسولی در ادامه با بیان اینکه یک اثر راه‌یافته به هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان «دار لیکه‎ای» نام دارد که تولید شده در مرکز فرهنگی هنری دیلم است، افزود: این اثر برگرفته از ادبیات فولکوریک و بر اساس آداب و رسوم شمال استان است. بقیه آثار هم تا حدی از آداب و رسوم بومی تاثیر گرفته‌اند که این به جذابیت و مخاطب‌پسندی کارها کمک می‌کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر با تاکید بر اینکه نمایش افزون بر اینکه یک هنر جذاب است، یک شیوه پرورشی مناسب برای کودکان است، یادآور شد: ما سعی کردیم با استفاده از این ظرفیت همه بایدها و نبایدها و هنجارهای جامعه را در فحوای آن بگنجانیم و به اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیاموزیم.

رسولی در پایان در خصوص عضویت‌گیری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تاکید کرد: در گذشته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها از میان کودکان و نوجوانان که از نظر جسمی و روانی سالم بودند، عضو می‎‌گرفت؛ اما اکنون با فراگیر شدن مراکز فرهنگی هنری کانون همه کودکان و نوجوانان در هر شرایطی (بیماری خاص، توانیابان، استثنایی و...) می‌توانند به عضویت کانون پرورش فکری در بیایند و از خدمات آن استفاده کنند. بنابراین درِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی همه بچه‌ها باز است و وقتی کودک جدیدی به عضویت کانون در می‌آید، خانواده ما بزرگ‌تر می‌شود و ما توان بیشتری برای آموزش و پرورش آنها در خود احساس می‌کنیم.

در پایان یادآوری می‌شود، هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 27 و 28 آذرماه با رقابت هشت گروه نمایشی در بوشهر برگزار می‌شود. این رویداد می‌تواند منشائی برای فراگیری تئاتر کودک در بوشهر شود؛ البته به شرط اینکه کارگردانان این آثار، ورای نگاه جشنواره‎ای به اجراهای عموم هم توجه داشته باشند و بکوشند که تولیدات خود را با موضوعاتی مخاطب‌پسند به دل جامعه بیاورند. هرچند برای استقبال از کارهای کودک نیاز به هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغات رسانه‎‌ای مکفی است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فراگیر کردن نمایش کودک در استان نیاز به همراهی دستگاه‌هایی چون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، استانداری و شهرداری دارد تا بتواند گام‌های استواری را در این زمینه بردارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: