bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۸
چند هفته مانده به موعد در نظر گرفته شده؛
ابوعلی زرین‌قلم : خدا نکند روی یک مساله سیاسی شود، مساله‌ای که به کلیت کشور، امنیت، استقلال، تمامیت ارضی و مرزی، سلامت روانی و روحی مردم مرتبط است اما در گروکشی جریان‌های سیاسی برای بهره‌گیری از آن قرار می‌گیرد. این روزها، بحث داغ کشور بر سر FATF و تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در حالی‌که حرف و حدیث در این مورد زیاد است، اما به‌نظر می‌رسد در کشور هنوز هم سیاست بر عقلانیت برتری دارد و طرف‌هایی نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند که با منافع ملی بازی نکنند.

ابوعلی زرین‌قلم

خدا نکند روی یک مساله سیاسی شود، مساله‌ای که به کلیت کشور، امنیت، استقلال، تمامیت ارضی و مرزی، سلامت روانی و روحی مردم مرتبط است اما در گروکشی جریان‌های سیاسی برای بهره‌گیری از آن قرار می‌گیرد. این روزها، بحث داغ کشور بر سر FATF و تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در حالی‌که حرف و حدیث در این مورد زیاد است، اما به‌نظر می‌رسد در کشور هنوز هم سیاست بر عقلانیت برتری دارد و طرف‌هایی نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند که با منافع ملی بازی نکنند.

روز گذشته و در ادامه کشمکش بر سر تصویب شدن یا نشدن FATF و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام، موافقان تصویب وارد یک بازی جدیدی شده و تصویب یا عدم تصویب آن را به انتخابات و میزان مشارکت مردم گره زدند! این در حالی است که مردم این روزها به اندازه کافی گرفتاری از دست دولتمردان داشته و دارند که اصلا به فکر FATF نباشند، اما انگار دایه‌های مهربان‌تر از مادر که می‌خواهند با سرنوشت مردم برای خود کلاهی بسازند، دست‌ بردار نبوده و همواره تلاش برای به حاشیه بردن مسائل را دارند.

کواکبیان و باز هم بازی در خارج از قاعده

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که روز گذشته و در آستانه انتخابات نشست خبری برگزار کرد پس از پاسخ به سوالات مختلف که از هر دری بود گفت که تصویب FATF می‌تواند باعث افزایش مشارکت مردم در انتخابات شود!

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدنشان را عامل سرخوردگی جامعه می‌دانند، گفت‌: اگر ما بتوانیم لیست ۳۰ نفره‌ای برای تهران داشته باشیم جای خوشبختی است. بنده موافق ایجاد یاس و نامیدی نیستم. این کار توسط هر فردی انجام شود مغایر منافع ملی است. ما افرادی هستیم که می‌خواهیم به مردم در نظام خدمت کنیم. اشکالات فراوانی وجود دارد اما نمی‌توان گفت: به‌خاطر اشکالات در انتخابات قهر کنیم. فکر می‌کنید با قهر کردن وضعیت بهتر می‌شود؟ من چنین تلقی ندارم. معتقدم نباید مایوس شویم. البته که مردم ما هم پیش‌بینی‌ناپذیر هستند و خیلی نمی‌توان آنها را ارزیابی کرد. ولی این را می‌دانم که ایجاد امید در جامعه موثر است. تصویب اف‌ای‌تی‌اف می‌تواند در رقابتی‌ شدن انتخابات کمک کننده باشد چون مردم امیدشان به آینده بیشتر می‌شود اگر امید افزایش پیدا کند به‌دنبال آن میزان مشارکت هم زیاد می‌شود.

نگاه یک نماینده دیگر امیدی

یک عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه «حاکمیت نقش زیادی در باز شدن فضای انتخابات و افزایش مشارکت دارد»، گفت: باید از انسداد در مسائل اقتصادی و اجتماعی، انتخابات و FATF دست برداشته شود، چون قرارگرفتن ایران در لیست سیاه به معنای تاثیرگذاری مستقیم در نتیجه انتخابات است.

قاسم میرزایی نیکو در گفت‌وگو با ایسنا، در تحلیلی از فضای انتخابات اظهار کرد: راه بازشدن فضای فعلی انتخابات حضور حداکثری در مقابل تحریم حداکثری است یعنی باید با مشارکت حداکثری در تمامی زمینه‌ها با تحریم انتخابات مقابله کرد.

وی با بیان اینکه «هنوز تکلیف بررسی و صلاحیت اصلاح‌طلبان مشخص نیست»، ادامه داد: اصولگرایان وضعیت مشخصی داشته آنها تائید صلاحیت می‌شوند به همین دلیل لیست‌هایشان را بسته و ستادهای انتخاباتی‌شان هم معلوم است اما اصلاح‌طلبان تا لحظه آخر نمی‌دانند قرار است چه اتفاقی برای کاندیداهایشان بیفتد حتی ممکن است دو روز مانده به انتخابات شرایط تغییر کند بنابراین آنها نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند به همین دلیل برای تغییر در شرایط و به‌دنبال آن افزایش مشارکت باید کاری کرد که لازمه‌ آن پرهیز از انسداد در همه موارد همچون موضوع مربوط به FATF و مسائل اقتصادی و اجتماعی و انتخابات است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «تحریم انتخابات امری بعید از سوی مردم بوده و ملت تعیین‌کننده نتیجه انتخابات هستند»، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی تنها جایی است که می‌تواند سرنوشت مردم را رقم بزند مردم باید مجلس را غنی کرده و آن را در اولویت قرار دهند بدین شکل که شروطی را برای نمایندگانشان تعیین کرده و بر اساس آن رای دهند.

میرزایی نیکو به نامه تعدادی از نمایندگان به مقام معظم رهبری درباره FATF اشاره و اظهار کرد: ما در این نامه توضیح دادیم که اگر ایران در لیست سیاه FATF قرار بگیرد، چه اتفاقی رخ خواهد داد. به باور ما این اتفاق شامل مواردی همچون انسداد کلیه حساب‌ها، عدم فعالیت‌های مالی و پولی در سطح بین‌المللی، از بین رفتن اعتماد جامعه بین‌الملل و ایجاد التهاب در بازار ارز، بورس و کالا، شب عید و در نهایت انتخابات خواهد بود، لذا قرار گرفتن ما در لیست سیاه تاثیر مستقیمی در نتیجه انتخابات خواهد داشت به همین دلیل حاکمیت در این موضوع نقش زیادی خواهد داشت.

رئیس‌ دفتر و حمله به اتاق فکر

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور که این روزها به‌شدت در حال سفرهای تبلیغاتی به استان‌های مختلف است، روز گذشته و در ادامه سیاست پرزنت کردن خود که خیلی آدم خوبی است، از اتاق فکری صحبت کرد که مدام در حال کار علیه دولت است!

او که برای سفر تبلیغاتی به ایلام رفته بود، با اشاره به تبلیغات منفی و تخریب دستاوردهای برجام از جمله حضور شرکت‌های بزرگ خارجی در ایران، اظهار داشت: عده‌ای در یک اتاق فکر چنان علیه برجام کار کردند که گویا هیچ دستاوردی از طریق آن برای کشور حاصل نشده است.

محمود واعظی با اشاره به بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان کرد: امروز هم همان اتاق فکر با تبلیغات گسترده‌ای که علیه این لوایح در رسانه‌های خاص خود دارند، باعث شده‌اند ایران در لیست سیاه قرار گیرد که این اقدام نوعی خودتحریمی و در آینده به ضرر اقتصاد کشور و موجب مسدود شدن روابط بانکی با خارج می‌شود.

در شرایطی که با تحریم‌های سخت و فشار حداکثری دشمنان روبه‌رو هستیم، به جای اینکه همه دست به‌دست هم داده و بودجه خوبی را برای اداره کشور تنظیم کنیم تا به دشمنان نشان دهیم که با وجود تحریم‌ها در این عرصه نیز موفق هستیم، همان اتاق فکر با پیامک‌های تهدیدآمیز به اعضای کمیسیون تلفیق مجلس می‌خواهند تا مانع از تصویب کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق شوند و زمانی که کمیسیون به تصویب بودجه رای داد در شایعه‌ای مضحک گفتند که رئیس‌جمهور اعلام کرده که اگر بودجه در صحن مجلس رای نیاورد، استعفا خواهد داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: