bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۸
خداحافظی آخرین سکوی فاز14 با صدرا؛
سیدعلی موسوی: شرکت صدرا یا همان صنایع دریایی ایران پیش از انقلاب و با هدف ساخت و تعمير كشتی در سال 1347 در شهر بوشهر با تعمير و ساخت انواع شناورهای دريايی فعاليت خود را آغاز کرد و قرار بود شرکتی شود که تقریبا تمامی نیازهای صنعت کشتیرانی ایران را تا 50 سال آینده تامین کند.

سیدعلی موسوی:

شرکت صدرا یا همان صنایع دریایی ایران پیش از انقلاب و با هدف ساخت و تعمير كشتی در سال 1347 در شهر بوشهر با تعمير و ساخت انواع شناورهای دريايی فعاليت خود را آغاز کرد و قرار بود شرکتی شود که تقریبا تمامی نیازهای صنعت کشتیرانی ایران را تا 50 سال آینده تامین کند. در همین رابطه و پس از انقلاب بنا بر نياز روزافزون و تقاضای حاكم صنعت نفت کشور این واحد صنعتی با هدف‌گذاری صحیح، بخشی از نیازهای فراساحل کشور را نیز نظیر سکوسازی‌ها در بخش خلیج‌ فارس و به بیان دقیق‌تر در بوشهر، گسترش داد.

شاید روزی که قرار بود این شرکت چنین وظایفی را بر عهده بگیرد هیچ‌کس باور نمی‌کرد که چنین پروژ‌ه‌های فوق‌العاده سنگین و عظیمی در یارد صدرای بوشهر به نتیجه برسد، مساله‌ای که هم‌اکنون و پس از سبقت گرفتن تولیدات ایران از قطر در پارس جنوبی که آن هم به لطف زحمت‌های جوانان بوشهری ایجاد شده بود همه را انگشت به دهان گذاشته است. صدرای بوشهر در حال حاضر مجهز به جامع‌ترين و كامل‌ترين امكانات جهت طراحی، مهندسی، ساخت، حمل و نصب انواع سازه‌ها و شناورها و سکوها است که نشان داده با توجه به نیازها می‌تواند به‌شدت کمک حال کشور عزیزمان باشد. در همین حال شركت صدرا با تلاش مستمر برای ارتقای سطح تكنولوژی با رعايت استانداردهای بين‌المللی، در سال 1376 موفق به اخذ گواهيـنامه ايزو9001 در زمينه‌های طـراحی، سـاخت و نصب تاسيسات فـراساحلی نـفت و گـاز، كشتی‌سازی، ساخت پايانه‌های نفتی، بندرگاه‌ها، حفاظت ساحلی و پل شده، و متعاقب آن گواهينامه‌های بين‌المللی بسیاری را نیز اخذ کرده است و تمامی اینها در کنار مجموعه‌ای متشکل از نيروی انسانی مجرب و توانمند در یارد بوشهر توانسته است بسیاری از غیرممکن‌ها را ممکن سازد.

با تمام این تفاسیر روز گذشته و در تاریخ 7/10/1398 یکی از مهم‌ترین‌ سکوهای حاضر در یارد صدرا یعنی آخرین سکوی دریایی فاز۱۴ پارس جنوبی به‌منظور انتقال و نصب در موقعیت مخزنی بلوک مشترک گازی ایران و قطر از یارد بوشهر بارگیری شد. در همین رابطه رضا غریبی، سرپرست سکوهای C و D طرح توسعه فاز۱۴ پارس جنوبی، گفت: انجام این عملیات اقدامی مهم در تکمیل بخش فراساحلی طرح توسعه فاز۱۴ پارس جنوبی است. وی با یادآوری اینکه سکوی ۱۴D، چهارمین و آخرین عرشه این طرح با ظرفیت برداشت روزانه 2/14 میلیون مترمکعب گاز (معادل ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب) است، افزود: با نصب و راه‌اندازی این سکو، بخش فراساحل فاز۱۴ به ظرفیت کامل برداشت روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی خواهد رسید.

سرپرست سکوهای C و D طرح توسعه فاز۱۴ پارس جنوبی، تصریح کرد: این سکو ۲۴۰۰ تن وزن دارد و در صورت مساعد بودن شرایط جوی دریا، بلافاصله پس از عملیات مهاربندی به‌وسیله شناور FLB۱۲۴ به دریا حمل و با جرثقیل HL-5000 در موقعیت خود نصب می‌شود. غریبی، عملیات ساخت، بارگیری و مهاربندی عرشه اقماری ۱۴D را نتیجه تلاش متخصصان شرکت صدرا و پیمانکاران اجرائی زیرمجموعه با نظارت کامل سیستم‌های کنترل کیفیت و بازرسی کارفرما و شخص ثالث عنوان کرد و گفت: در این سکو ۸۰ کیلومتر کابل‌کشی و ۳۷ هزار اینچ قطر لوله‌کشی انجام و تمامی تجهیزات مکانیکال نصب شده است. به گفته وی، سازه‌های جانبی سکوی دریایی ۱۴D شامل یک پل ارتباطی و یک مشعل به ترتیب با وزن‌های ۲۷۰ و ۱۱۰ تن است که ساخت آنها در یارد صدرا به پایان رسیده و به همراه عرشه این طرح به خلیج فارس منتقل می‌شوند. شایان ذکر است که برداشت گاز از سومین سکوی فاز۱۴ پارس جنوبی چهارشنبه (چهارم دی‌ماه) عملیاتی شد.

در مورد فاز14 پارس جنوبی باید گفت که این فاز شامل چهار سكوي‌ حفاري‌ توليدي‌ شامل‌ 44 حلقه‌ چاه‌، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ 32 اينچ‌ دريايي‌ انتقال‌ گاز، دو خط‌ لوله‌ 4 اينچ‌ انتقال‌ محلول‌ گلايكول‌، مي‌شود. پالايشگاه ساحلي اين طرح در زميني به مساحت تقريبي 155 هكتار احداث مي‌شود و شامل: چهار واحد شيرين‌سازي گاز، واحد تثبيت ميعانات گازي و مخازن ذخيره آن، واحد شيرين‌سازي و نم‌زدايي گاز، تبريد گاز و جداسازي گازاتان، پروپان و بوتان، واحد سولفور و مركپتان‌زدايي و تراكم گاز جهت انتقال، واحد بازيافت و دانه‌بندي گوگرد و واحد احياي منواتيلن گلايكول است. بخار، آب شيرين و خنك‌كردن پالايشگاه با واحدهاي پشتيباني پالايشگاه و برق موردنياز نيز از نيروگاه مشترك سایر طرح‌های پارس جنوبی تامين خواهد شد. توسعه‌ فاز14 ميدان‌ گازي‌ پارس‌ جنوبي‌ به‌ منظور توليد روزانه‌ 50 ميليون‌ مترمكعب‌ گاز طبيعي‌، 80 هزار بشكه‌ ميعانات‌ گازي‌ و 400 تن‌ گوگرد و توليد ساليانه‌ یک ميليون‌ تن‌ اتان‌ و 05/1 ميليون‌ تن‌ گاز مايع‌ (پروپان‌ و بوتان‌) LPG انجام می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: