bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۸
تخریب بخشی از دیوار قلعه تاریخی زائرخضرخان اهرمی؛
داودعلیزاده: سحرگاه جمعه زلزله‌ای به بزرگی 9/4 ریشتر شهر کلمه شهرستان دشتستان را لزراند؛ این زلزله برخی از قسمت‌های استان بوشهر و استان فارس را لرزاند؛ بر اساس اعلام ستاد بحران استان بوشهر خسارت جدی به مناطق زلزله‌شده وارد نشده و تنها در اثر این حادثه طبیعی بخش از کوه در مسیر اهرم- کلمه ریزش داشته است که با حضور نیروهای امدادی مسیر مذکور به‌سرعت پاکسازی شد؛ اما در اهرم این زلزله موجب تخریب بخشی از دیوار قلعه تاریخی زائرخضرخان اهرمی شد که بزرگ‌ترین قلعه خشتی جنوب کشور است.

داود علیزاده:

سحرگاه جمعه زلزله‌ای به بزرگی 9/4 ریشتر شهر کلمه شهرستان دشتستان را لزراند؛ این زلزله برخی از قسمت‌های استان بوشهر و استان فارس را لرزاند؛ بر اساس اعلام ستاد بحران استان بوشهر خسارت جدی به مناطق زلزله‌شده وارد نشده و تنها در اثر این حادثه طبیعی بخش از کوه در مسیر اهرم- کلمه ریزش داشته است که با حضور نیروهای امدادی مسیر مذکور به‌سرعت پاکسازی شد؛ اما در اهرم این زلزله موجب تخریب بخشی از دیوار قلعه تاریخی زائرخضرخان اهرمی شد که بزرگ‌ترین قلعه خشتی جنوب کشور است.

نکته حائز اهمیت در اینجا این بود که درست آن بخشی از دیوار این قلعه تخریب شده است که در سه چهار سال اخیر مرمت و بازسازی شده بود! با این حال تاکید مسوولان بر نبودخسارت در پی زلزله «کلمه» است. گویی از نظر مسوولان، ویرانی میراث فرهنگی خسارت محسوب نمی‌شود، به‌ویژه خسارت بخشی که تازه مرمت شده است و در مرمت آن از جیب مردم هزینه شده‌است. این اولین باری نیست که مرمت آثار تاریخی و فرهنگی در ایران با چالش روبرو می‌شود. چند ماه گذشته نیز مرمت بقعه یعقوب لیث صفاری با جنجال‌های متعددی روبرو شده بود و اینک زلزله نه‌چندان بزرگ توانسته، رویه عاریه‌ای مرمت آثار تاریخی را در استان بوشهر فرو بریزد.

قلعه زائرخضرخان اهرمی که از بناهای دوره قاجاریه به‌شمار می‌رود در انتهای شرقی اهرم واقع شده است و حدود یک هکتار وسعت دارد. این قلعه دارای چهار برج در چهار ضلع و دو قسمت شاه‌نشین و اتاق‌های جانبی است.

قلعه زائرخضرخان که از نظر طراحي و مصالح به كار رفته منحصر به فرد است، مدتی اسرای انگلیسی را در عین احترام برای معاوضه با اسرای خودی در جریان نبرد. رئیسعلی دلواری با متجاوزان در خود نگهداری کرده است. از این‌رو، افزون بر معماری منحصربه‌فردش از نظر تاریخی بسیار حائز اهمیت است. این قلعه از سال‌ها پیش در دست مرمت و بازسازی قرار گرفت؛ اما به‌دلیل تعلل در تخصیص اعتبار کافی برای مرمت آن، بازسازی قلعه ناتمام باقی ماند. حال آن قسمتی هم که مرمت شدخ، به‌دلیل ضعف در محکم‌کاری و بازسازی در اثر زلزله‌ای 9/4 ریشتری فروریخته است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر در خصوص خسارت‌های واردشده به این بنای شاخص تاریخی در اثر زلزله روز جمعه گفت: کارشناسان میراث‌ فرهنگی پس از وقوع زلزله به مرکز شهرستان تنگستان، شهرها و روستاهای اطراف اعزام و در حال تهیه گزارشی از خسارات احتمالی به بناهای تاریخی هستند.

به‌گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، نصرالله ابراهیمی با بیان اینکه خسارت جدی در این زمینه اعلام نشده است، افزود: فقط بخشی از دیوار آجری سمت غرب قلعه تاریخی کلات واقع در شهر اهرم (شهرستان تنگستان) ریزش کرده است که این دیوار چندی پیش نیز به‌دلیل نشست پی حرکت کرده بود.

وی با اشاره به مرمت قلعه کلات در سال‌های اخیر گفت: بخش اعظم این قلعه در دو فاز مرمت و مقاوم‌سازی شده و بخشی از دیوار فاز سوم -شامل حیاط قلعه که برای یک سایت فرهنگی طراحی شده- قسمتی از پی آن، به علت ارتفاع و نشست ریزش کرده و خسارتی به سایر قسمت‌های بنای تاریخی وارد نشده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه این دیوار فاقد ارزش تاریخی بوده و برای تامین حفاظت محیطی یک دیوار در سال‌های اخیر طراحی و کار شده و در طراحی فاز جدید قرار بر بازسازی و مرمت آن بوده است، تصریح کرد: طراحی این بخش از قلعه با برداشت‌های فنی در سال‌های اخیر صورت گرفته که به دلیل کمبود اعتبار مقاوم‌سازی مجدد نشده است.

ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: کارشناسان میراث فرهنگی به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند و یگان حفاظت در حالت آماده‌باش کامل هستند.

مدیرکل بحران استانداری بوشهر نیز در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه زلزله بامداد امروز خسارتی نداشته است، گفت: بر اساس اعلام نیروهای ارزیابی هلال احمر و بنیاد مسکن حاضر در منطقه الحمدلله تاکنون خسارت خاصی ناشی از زلزله بامداد جمعه در کلمه گزارش نشده است.

جهانگیر دهقانی در ادامه با بیان اینکه زمین لرزه شدید بوده و شهر اهرم و حتی شهر بوشهر را نیز لرزانده است، افزود: متاسفانه در اثر این زلزله مقداری از دیوار غربی قلعه تاریخی کلات اهرم -که قبلاً نیز مورد بازسازی قرار گرفته بود- ریزش کرده است.

وی با اشاره به مشکلات راهداری و جاده‌ها در پی زلزله امروز گفت: تنها محور اهرم-کلمه ریزش داشته که سریعاً پاکسازی شده و در این زمینه مشکل خاصی نداشته‌ایم.

مدیر بحران استانداری بوشهر در خصوص خسارت منازل نیز تاکید کرد: احتمال دارد ترک‌های ریزی در برخی از منازل ایجاد شده باشد که باز هم تیم ارزیابی پس از انجام بررسی‌ها خسارت دقیق را اعلام خواهد کرد اما خوشبختانه با وجود بزرگی زمین لرزه تا الان مورد نگران‌کننده‌ای نداشته‌ایم.

دهقانی در پایان یادآور شد: بخش خوب ماجرا اینکه مرکز زلزله در نقطه شهری نبوده و مرکز زلزله کلمه کوهستان‌های منطقه بوده است.

سیدحمیدرضا علم، مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان بوشهر نیز در این باره گفت: تنها محور اهرم-فراشبند در نزدیکی تونل پیامبر مقداری ریزش سنگ اتفاق افتاده که خوشبختانه با توجه به استقرار نیروهای راهداری در قالب طرح زمستانه به سرعت پاکسازی شده و محور مسدود نشده است.

در گزارش جمعیت هلال احمر درباره زلزله بامداد روز گذشته (جمعه، ششم دی‌ماه) آمده است: این زمین لرزه که ساعت ۵:٢٣:١١ روز جمعه با عمق ۱۰ کیلومتری زمین ثبت شد، حوالی کلمه در استان بوشهر را لرزاند و بلافاصله تیم‌های ارزیاب هلال احمر برای بررسی میزان خسارات به منطقه اعزام شدند و خوشبختانه بر اساس اطلاع جمعیت استان بوشهر، کانون زلزله در منطقه کوهستانی بوده و خوشبختانه خسارت جانی و مالی نداشته است. بر اساس این خبرف زلزله‌ای به بزرگی 9/2 ریشتر نیز ساعت ۷: ۴۶ شهر اهرم واقع در شهرستان تنگستان استان بوشهر را لرزاند که فاصله‌های آن پنج کیلومتری اهرم، ۱۶ کیلومتری کلمه و ۲۹ کیلومتری دلوار بوده است.

با این حال وقوع زلزله در استان بوشهر در چند سال اخیر مسبوق به سابقه است؛ اما شاید هشداری باشد برای بافت قدیمی بوشهر با کوچه‌های باریک و ساختمان‌های فرسوده که انجام هرگونه عملیات امدادی را با تردید روبرو خواهد کرد و باید نسبت به این واقعه پیش از وقوع هشدار داد.

در پایان یادآوری می‌شود، زلزله یکی از پدیده‌های شوم و مهیب طبیعی است که همواره تهدیدی برای بشر به‌شمار می‌رود. همیشه در هنگام وقوع این پدیده افراد در اثر وحشت و با انجام اقدامات شتاب‌زده و هیجانی جان خود را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهند، از این رو، ضرورت دارد که در هنگام وقوع زلزله افراد خونسردی خود را حفظ کرده و با انجام این اقدامات جان خود و عزیزان خود را نجات دهند: اگر هنگام وقوع زلزله در خانه هستید، می‌توانید جان خود و بستگانتان را با داشتن آگاهی در مورد پناه گرفتن و انجام عکس‌العمل سریع و مناسب نجات دهید. بنابراین ضرورت دارد از پنجره‌ها و کمدهای بلند و همچنین اشیائی که ممکن است روی شما سقوط کنند، دور شوید. در زیر میز ناهارخوری یا میز تحریر و یا تخت خواب پناه بگیرید و چنانچه در اثر زلزله حرکت کردند، پایه‌های آنها را با دستانتان محکم بگیرید. در کنج دیوارها پناه بگیرید و در حالی که سر خود را با بازوهایتان گرفته‌اید، حرکت کنید. از پله‌ها یا آسانسور استفاده نکنید. اگر محل ایمن وجود ندارد و شما در راهرو هستید، به کنار دیوار رفته و در حالی که نشسته‌اید سر خود را بر روی زانوها خم کرده و ضمن اینکه با کف دست‌ها، پشت سر خود را گرفته‌اید، با کمک بازوها از سر خود محافظت کنید.

..................................................

امضا تفاهمنامه همکاری دانشگاه‌های خلیج فارس و کوت عراق

بامداد جنوب: رئیس دانشگاه خلیج فارس از امضا تفاهم‌نامه این دانشگاه و دانشگاه کوت عراق در حاشیه چهارمین مجمع دانشگاه‌های ایران و جهان عرب خبر داد.

عبدالمجید مصلح با بیان اینکه این تفاهمنامه با هدف توسعه همکاری در موضوع‌های مورد علاقه به‌ویژه مبادله دانشجو، فرصت مطالعاتی مبادله دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تبادلات علمی- فرهنگی به امضا رسیده است، افزود: همچنین دانشگاه خلیج فارس در ادامه این نشست تفاهم‌نامه دیگری با دانشگاه فردوسی مشهد در راستای توسعه تعاملات و همکاری‌های دو جانبه مبادله شد.

وی با اشاره به اولیت‌های همکاری این دو دانشگاه خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده ۲ دانشگاه پس از تشکیل یک کمیته مشترک همکاری و تعیین نمایندگانی از طرفین حوزه‌های اولویت‌دار همکاری را بر اساس حوزه‌های مشترک و مزیتی انتخاب می‌کنند.

به گفته مصلح دانشگاه خلیج فارس اکنون در بین یک درصد دانشگاه‌های موثر جهان قرار دارد و رویکرد کارآفرینی، نوآوری، بین المللی سازی، همکاری‌های علمی بین المللی و جذب دانشجوی خارجی را به صورت جدی دنبال می‌کند.

چهارمین مجمع دانشگاه‌های ایران و جهان غرب هر سال یک بار در یکی از دانشگاه‌های عضو و در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود که این مجمع چهارم دیماه سالجاری در ایران و دردانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: