bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۸ - ۱۶ دی ۱۳۹۸
در چهارمین نشست تخصصی روز «بوشهر» مطرح شد؛
الهام بهروزی: بوشهر شهری است که در تاریخ ایران بسیار نقش‌آفرین بوده و یکی از دروازه‌های اصلی جنوب کشور به‌شمار می‎رود. این بندر دیرینه به‌واسطه تعاملات اقتصادی و تجاری که با دیگر سرزمین‌ها داشته، یکی از شهرهای تاثیرگذار و تاثیرپذیر در عرصه‌های فرهنگی محسوب می‌شود

الهام بهروزی:

بوشهر شهری است که در تاریخ ایران بسیار نقش‌آفرین بوده و یکی از دروازه‌های اصلی جنوب کشور به‌شمار می‎رود. این بندر دیرینه به‌واسطه تعاملات اقتصادی و تجاری که با دیگر سرزمین‌ها داشته، یکی از شهرهای تاثیرگذار و تاثیرپذیر در عرصه‌های فرهنگی محسوب می‌شود که بخشی از فرهنگ غنی ایرانی را به کشورهای همسایه و قاره‌های دیگر صادر کرده و همچنین به دلیل برخورداری از بافت اجتماعی منعطف و مداراجویانه بسیاری از فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های دیگر ملت‌ها را پذیرا شده و در خود حل کرده است.

از این رو، این شهر در بطن خود فرهنگی را جای داده که بسیار بسیط، زایا و پرمحتواست. برای اثبات این ادعا می‌توان به موسیقی این شهر اشاره کرد که در هستی خود موتیف‌ها و نواها و آواهایی را جای داده که با واکاوی این هنر، به اشتراکات موسیقایی بوشهر با ملت‎‌هایی که در روزگاران دور با آنها مراودات اقتصادی و تجاری داشته است، دست می‎یابیم. بدیهی است شهری که از نظر هنری و فرهنگی غنی باشد بدان معناست که مردمانی هنرشناس و فرهنگ‌دوست دارد؛ مردمانی که زیست‌شان با هنر پیوند مستحکمی دارد و نشات از اندیشه و تفکر والایی است که به آنها در عین سادگی غنای نفس بخشیده است.

بدون شک نامیدن روزی به نام روز بوشهر شاید کمترین کاری بود که می‌شد برای معرفی این شهر فرهنگی و تاریخی انجام داد. از آنجایی که بوشهر جز نادر شهرهایی بوده که در دوره قاجار صاحب مدرسه‌ای مجهز به سیستم نوین آموزشی در کشور به نام «سعادت» می‌شود، سالروز تاسیس این مدرسه که نماد دانایی و آگاهی در جنوب است، برای نامیدن روز بوشهر انتخاب می‎شود و این‌گونه بود که 18 اسفندماه به عنوان روز بوشهر انتخاب شد و از آن پس هر ساله از 12 تا 18 اسفندماه به عنوان هفته بزرگداشت روز بوشهر ویژه‌برنامه‌هایی اجرائی می‌شود تا بدین طریق ظرفیت‌های موجود در شهر در همه عرصه‌ها به همگان بازشناسی شود.

بدیهی است که این برنامه‌ها در کنار شادی‌آفرینی و نشاط‌انگیز بودن باید بر فحوا و محتوایی مبتنی باشد که چشم‌انداز روشنی از پیشینه فرهنگی، تاریخی و اقتصادی این بندر کهن به دیگر هم‌وطنان و جهانیان ارائه کند. از این‌رو، می‌طلبد محتوای ویژه‌برنامه‌های هفته بوشهر هر سال نسبت به سال قبل پرمحتواتر باشد و از تکرار پرهیز شود؛ چراکه در این صورت است که می‌توان بوشهر را به شهر ملی و جهانی بدل کرد.

چندین سال است که روز بوشهر پاس داشته می‌شود اما اکنون زمان آن رسیده که دستاوردهای این مناسبت برای شهر بوشهر مورد بررسی قرار بگیرد؟! در اینجا چندین سوال ذهن نگارنده را به خود مشغول کرده که عبارتند از: روز بوشهر چقدر توانسته گردشگران و مسافران را در اسفندماه و همزمان با روز بوشهر به این شهر بکشاند؟! آیا توانسته مانند فستیوال موسیقی کوچه که بخش خصوصی آن را هر ساله همزمان با اسفندماه برگزار می‌کند گردشگران داخلی و خارجی را به بوشهر بکشاند؟! بازتاب این روز در رسانه‌های کشوری چگونه بوده است؟ معیارهایی که بر اساس آن برنامه‌های روز بوشهر پیش‌بینی می‌شود چقدر به تاریخ و فرهنگ این شهر متکی است؟ خلاقیت در ویژه‌برنامه‌های روز چقدر نمود دارد؟ سهم کودکان و زنان بوشهری در برنامه‌های هفته بوشهر چقدر است؟ جشن‌هایی که برگزار می‌شود چقدر به فرهنگ بومی و محلی وفادار است؟

در این رابطه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در سال جاری با تشکیل کمیته تخصصی گرامیداشت روز بوشهر در پی این است که ویژه‌برنامه‌های امسال هفته بوشهر از نظر کمی و کیفی در سطح قابل قبول‌تری اجرا شود. از این‌رو، در چهارمین نشست کمیته تخصصی روز بوشهر که با حضور حضور طاهره شمشیری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر، احمد بارگاهی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، مشاوران فرهنگی شهردار، عضو هیات‌مدیره و معاونان سازمان فرهنگی شهرداری و سرپرست روابط عمومی شهرداری برگزار شد، در خصوص تشکیل کمیته‌های تخصصی، جمع‌آوری طرح‌ها و آثار، تعداد روزهای برگزاری مراسم نکوداشت هفته بوشهر و... بحث و بررسی و تصمیم‌گیری شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در آغاز این نشست با ارائه خلاصه‌ای از نتایج نشست‌های پیشین کمیته تخصصی نکوداشت روز بوشهر گفت: امسال در صورت همراهی شورا و شهرداری تلاش می‌کنیم که سال متفاوتی را برای روز بوشهر رقم بزنیم و بوشهر را فراتر از مرزهای این استان صادر کنیم.

به‌گفته احمد بارگاهی، به‌کارگیری نوآوری و خلاقیت در ایده‌ها، مراسم و برنامه‌ها و ایجاد وسعت دید ملی و فراملی در دستور کار کمیته نکوداشت روز بوشهر قرار گرفته است که امیدواریم با همراهی و همکاری مسوولان و نهادهای ذی‌صلاح همراه شود.

طاهره شمشیری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر نیز با اشاره به تجاربی که مجموعه سازمان فرهنگی شهرداری در خصوص برگزاری مراسم نکوداشت روز بوشهر طی سال‌های گذشته کسب کرده است، افزود: کمیسیون فرهنگی شورا حمایت خود را از مجموعه سازمان فرهنگی و همچنین کمیته تخصصی نکوداشت روز بوشهر برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم اعلام می‌کند و امیدواریم که مراسم امسال با کمترین موانع و مشکلات و به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

در ادامه این نشست، هرکدام از اعضای کمیته تخصصی روز بوشهر به بحث و بررسی در خصوص موانع و مشکلات و چگونگی برگزاری مراسم هفته بوشهر پرداختند و در پایان این موارد به تصویب رسید: 1) تشکیل کمیته علمی برای انتخاب چهره ماندگار و شهروند افتخاری، 2) برنامه‌های هفته بوشهر همچنان در قالب هفت روز برگزار شود. 3) هماهنگی با شورای شهر تهران برای برگزاری جشن روز بوشهر در پایتخت انجام شود. 4) شرایطی برای حضور کمیته تخصصی نکوداشت روز بوشهر در شورا فراهم شد تا این کمیته به دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود در حضور اعضای شورا بپردازد و 5) پرونده برنامه‌های پیشنهادی به‌صورت کامل تا پایان دی‌ماه بسته شود.

در پایان یادآوری می‎شود، هفته بوشهر فرصت مستعدی برای جذب گردشگران به استان است اما این مهم زمانی محقق می‎شود که برنامه‌ها کارشناسی‌شده و متکی بر خردجمعی باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: