bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۸
نقل و انتقالات زمستانی و هشداری جدی؛
علی پورتنگستانی: نقل و انتقالات لیگ برتر ایران در نیم‌فصل اول بی‌روح بود ولی به‌نظر می‌رسد در نقل و انتقالات زمستانی باید منتظر شنیدن چند بمب باشیم، هر چند هجوم مجدد دلال‌ها آن را نگران‌کننده کرده است.

علی پورتنگستانی: نقل و انتقالات لیگ برتر ایران در نیم‌فصل اول بی‌روح بود ولی به‌نظر می‌رسد در نقل و انتقالات زمستانی باید منتظر شنیدن چند بمب باشیم، هر چند هجوم مجدد دلال‌ها آن را نگران‌کننده کرده است.

بحث دلالی، بحث تکراری فوتبال کشورمان است. البته فساد همیشه هست اما در سال‌های اخیر متاسفانه بیشتر شده است. به‌حدی فساد دلالان درفوتبال افزایش یافته که حتی بازیکنان سالم برای بازی در تیم‌های مختلف باید با آنها ارتباط برقرار کنند. دلالانی که یک شبکه بزرگ مافیایی در فوتبال تشکیل داده‌اند و فقط پول به جیب می‌زنند. اینکه دلالان از کجا آمده‌اند را نمی‌دانیم اما واقعیتی که وجود دارد، این است که دیگر به سختی می‌شود جلوی آنها را گرفت. در فوتبال ایران هم که همیشه قصه دخالت دلال‌ها سر درازی داشته است. بحث ورود و دخالت دلال‌ها در فوتبال ایران بارها در رسانه‌های دیداری و نوشتاری مورد بررسی قرار گرفته اما هنوز که هنوز است بدون کمترین تاثیر، بیشترین سودجویی از طریق دلال‌ها به سرانجام موردعلاقه آنها و البته گاه باشگاه‌ها، مربیان، مدیران، مربیان و بازیکنان می‌رسد.

در فوتبال ایران بارها شاهد چنین اتفاق‌های بوده‌ایم. از روزی که هادی مهدوی‌کیا روی خط برنامه نود رفت و اینطور از دلال‌های بزرگ فوتبال ایران پرده‌برداری کرد. ماه رمضان بود که همراه با یکی از دوستانم به خانه‌ای رفتیم که خانه یکی از دلالان بود. در این خانه من چیزهایی دیدم که باید به‌خاطر دیدن این صحنه‌ها برای فوتبال کشورمان تاسف بخورم. در این خانه بازیکنان نامی ایران رفت و آمد داشتند و من یکی از کمک داوران معروف را هم دیدم که برای میهمانان قلیان چاق می‌کردتا روزی که در آبان ۹۶ باشگاه خبرنگاران جوان گزارش عجیبی از مکالمه یکی از دلال‌ها را منتشر کرد. رابطه این روزهای دلال‌ها با بازیکنان فوتبال به‌گونه‌ای است که آنها فقط روی گزینه‌های خارجی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. اینکه یک بازیکن خارجی از طریق یک نفر به باشگاهی لینک شود به خودی خود موضوع غریبی نیست اما اینکه بازیکنان ایرانی هم بدون اجازه رفقای نزدیک خودشان که از نظر فوتبالی‌ها اسم دلال را به دوش می‌کشند، راهی تیمی نشوند در نوع خود آفت بزرگی است که به فوتبال ایران وارد شده. به هر حال نحوه کار دلال‌ها در فوتبال ایران تقریبا برای همه ثابت شده است.

اما سوال این است که این دلال‌ها در نقل و انتقالات زمستانی تا چه حدی می‌توانند تاثیرگذار باشند؟ برای مثالاز روزی که حکم فرهاد مجیدی برای سرمربیگری در استقلال صادر شد، تعدادی از ایجنت‌ها و مدیران برنامه برای معرفی بازیکن به او صف کشیدند. آنها با ارائه فیلم از طریق CD و DVD قصد تبلیغ برای بازیکنان مدنظر خود به مجیدی، صالح مصطفوی و سایر ارکان فنی باشگاه استقلال را داشتند اما مجیدی صراحتا اعلام کرده هیچ بازیکنی را از روی فیلم جذب نمی‌کند و به‌شخصه برای استخدام بازیکنان جدید اقدام خواهد کرد. اینکه یک اقدام بزرگ از سوی مربی جوان آبی‌هاست و اگر او بتواند در مقابل دلال‌ها مقاومت کند کار بزرگی در ابتدای کار خود انجام داده است.

اما در باشگاه همساله یعنی پرسپولیس خبرهای به گوش رسیده است. طبق ادعا برخی از خبرگزاری‌ها، «یکی از این دلالان مدتی است به باشگاه پرسپولیس نزدیک شده و گفته می‌شود بیشترین نقش را در جنجال‌های اخیر این تیم داشته است. شایعه شده این آقای دلال به‌تازگی از طریق یک دوست مشترک به یکی از بازیکنان پرسپولیس پیغام داده اگر با من قرارداد می‌بستی امروز در لیست مازاد نبودی! شنیده شده ماجرا به ابتدای فصل برمی‌گردد. آقای «ک» که از قضا خیلی هم شناخته شده نیست از شروع فصل جدید به‌دلیلی خاص (!) به باشگاه پرسپولیس نزدیک شده است. او همان آغاز فصل با چند بازیکن این تیم صحبت کرده و از آنان می‌پرسد که آیا مدیر برنامه دارند یا نه؟! به‌ظاهر یکی از این بازیکنان پرسپولیس که حالا جزء باتجربه‌ها به‌شمار می‌رود به آقای «ک» می‌گوید: «من در حال حاضر مدیر برنامه خاصی ندارم اما نیازی هم به مدیر برنامه ندارم!» به هر حال یک بازیکن می‌خواهد سالم در فوتبال ایران فعالیت کند اما نمی‌گذارند. او مجبور است با یک دلال همکاری کند و باید بخشی از مبلغ قراردادش را به دلالان بدهد.

در تیم‌های دیگر کشورمان هم سعی بر این است که بر پدیده دلالیسم مبارزه شود ولی با تمام این مسائل باز هم این دلال‌ها هستند که پیروزی این رقابت هستند. آنها که از یک منبع خاص حمایت می‌شوند به فوتبال ایران چنبره زده‌اند و اگر گاهی دیدید که فعالیت ندارند، مطمئن باشید که به‌دنبال برنامه‌ریزی برای پیش بردن اهداف خود هستند. متاسفانه مدیران باشگاه ما هم گول این افراد را می‌خورند و بازیکنان موردنظر آنها را به خدمت می‌گیرند. چرا راه دو برویم؟ در همین نزدیکی‌ها نماینده استانمان در لیگ برتر، دو روز پیش با بازیکنی قرارداد بست که در سه چهار سال گذشته نه تنها در لیگ برتر عملکرد خوبی نداشته بلکه آنقدر بی‌تاثیر بوده که نمی‌توان از کلمه فاجعه هم برای آن استفاده کرد. نمی‌خواهم در این مساله ورود کنم ولی فکر می‌کنم حضور این بازیکن در تیم نفتی به‌واسطه دلال‌ها بوده است. اگر این موضوع واقعیت داشته باشد مدیر جوان و البته کم‌تجربه باشگاه باید جوابگو باشد (البته فردا در این مورد گزارش مفصلی خواهیم نوشت).

دلال و پدیده دلالیسم دیگر یک هشدار نیست بلکه واقعیتی است که فوتبال ما به خود گرفته است. باید پذیرفت که در نقل و انتقالات زمستانی امسال پای دلال‌ها باز هم شده و آنها به‌دنبال آوردن گزینه‌های خود به تیم‌های مدنظرشان هستند. هدف اصلی آنها هم تیم‌هایی هستند که به‌تازگی کادرفنیشان را تغییر داده‌اند. چیزی که برای من روشن است این است که این دلال‌ها حتما در فدراسیون کاره‌ای هستند که اینقدر راحت و بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهند.

بلیت المپیک توکیو پشت دیوار بلند چین

بامداد جنوب: کارشناسان والیبال معتقدند که ایران در رقابت با هشت تیم آسیایی، باید سهمیه المپیک بگیرد و این سهمیه را حتی اگر ۸۰ درصد هم آماده باشد، به دست می‌آورد.

تلاش مجموعه والیبال ایران برای رسیدن به المپیک 2020 توکیو از فردا (سه‌شنبه) آغاز می‌شود. ملی‌پوشان ایران سال 2019 را با نمایش پرقدرت در مرحله بین قاره‌ای لیگ ملت‌‌ها آغاز کردند و با قهرمانی در قاره آسیا به پایان بردند. جام جهانی 2019 در این بین اما چندان مطلوب و راضی‌کننده نبود.

حالا مسابقات انتخابی المپیک 2020 توکیو پیش روی تیم ملی ایران است. مسابقاتی که به قول محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال از المپیک هم مهم‌تر است. خستگی بازیکنان ایران به‌دنبال فصلی طولانی و مصدومیت امیر غفور، مسعود غلامی و فرهاد قائمی در روزهای اخیر، نگرانی‌هایی را در مورد تیم ملی به وجود آورده و حتی صعود ایران به المپیک در میان حریفان آسیایی را که در حالت عادی، کاری آسان است، زیرسوال برده. بازگشت امیدوارکننده شهرام محمودی و مجتبی میرزاجان‌پور اما شرایط را در اردوی تیم ملی تغییر داد.

ایگور کولاکوویچ در آخرین جلسه‌های اردوی تیم ملی از شرایط فیزیکی و روحی محمودی و میرزاجان‌پور ابراز رضایت کرد. او گفت: میرزاجان‌پور پس از چند بار حذف شدن از اردوی تیم ملی در این اردو انگیزه و توان خود را نشان داده است و من کاملا از او راضی هستم.

حریفان ایران در مسابقاتی که بدون بازی تدارکاتی راهی آن شد، قدرت‌های سنتی قاره یعنی، چین، کره و استرالیا هستند. استرالیا طبق معمول هر سال به اروپا رفت و دو بازی دوستانه منجر به شکست با آلمان برگزار کرد. چینی‌ها هم از این میزبانی فقط سهمیه المپیک می‌خواهند و کره نیز با هشت‌بار حضور در المپیک، یک تیم مدعی به حساب می‌آید. کارشناسان والیبال اما معتقدند که ایران در رقابت با هشت تیم آسیایی، باید سهمیه المپیک بگیرد و این سهمیه را حتی اگر 80 درصد آماده باشد هم به دست می‌آورد. شاگردان کولاکوویچ عصر یکشنبه در یک بازی دوستانه و توافقی به مصاف قطر رفتند و 2-2 مساوی شدند تا در شرایط مسابقه واقعی قرار بگیرند.

سعید معروف، جواد کریمی، سیدمحمد موسوی، علی شفیعی، علی‌اصغر مجرد، رضا عابدینی، شهرام محمودی، پوریا یلی، میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی، مجتبی میرزاجانپور، مرتضی شریفی، محمدرضا موذن و محمدرضا حضرت‌پور، بازیکنان حاضر در تیم ملی والیبال ایران هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر: