bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۵۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۲ - ۲۷ دی ۱۳۹۸
ضرورت همکاری همه دست‌اندرکاران، مردم و سمن‌ها؛
بامداد جنوب: خلیج‌فارس آرام‌ترین و یکی از کوچک‌ترین خلیج‌های جهان است که به دلیل ثروت نفتی و گازی خفته در آن، شاید گران‌بهاترین آنها هم باشد. امان این خلیج کوچک همیشه با مشکلات عمده‌ای از جمله آلایندگی ادامه‌دار دست و پنجه‌ نرم کرده است.

بامداد جنوب: خلیج‌فارس آرام‌ترین و یکی از کوچک‌ترین خلیج‌های جهان است که به دلیل ثروت نفتی و گازی خفته در آن، شاید گران‌بهاترین آنها هم باشد. امان این خلیج کوچک همیشه با مشکلات عمده‌ای از جمله آلایندگی ادامه‌دار دست و پنجه‌ نرم کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر اما می‌گوید که پسماندهای درون سواحل و دریاها در خلیج فارس در حال مبدل شدن به فاجعه ای زیست محیطی هستند.

فرهاد قلی‌نژاد در دوره آموزشی مدیریت پسماند در محیط زیست دریایی و تالاب‌ها در استان بوشهر گفت: از قبل می‌پنداشتیم که آلودگی از درون سواحل به دریا وارد می‌شود اما پس از برگزاری برنامه‌های پاکسازی متعدد سواحل در سطح استان، متوجه می‌شدیم که مجددا آلودگی و پسماند به سواحل استان هجوم آورده‌اند. لذا باید به سمت طراحی و تصویب برنامه مدیریت زیست بومی در سطح اسکله‌ها و بنادر و همچنین در سطح منابع نفتی استان بوشهر حرکت نموده‌ایم.

به گفته وی، ما در سطح استان بوشهر برنامه‌های آموزشی را برای صیادان، لنجداران، بهره‌برداران از دریاها و سواحل و فعالان و ذینفعان اسکله‌ها در سال ۹۸ برگزار نموده‌ایم که سمن‌های محیط زیستی در این برنامه آموزشی حضور یافته‌اند و به مشارکت با اداره کل پرداخته‌اند. در همین حوزه مشارکت مردم و جوامع محلی بسیار مهم هست و می‌تواند نقش بسیار مهمی را در مدیریت سواحل و دریاها داشته باشد. در همین حوزه نیز طرح مطالعاتی مدیریت یکپارچه سواحل در استان بوشهر را با مشارکت ادارات مرتبط تنظیم نموده‌ایم و از همه ارگان‌های مرتبط با این حوزه درخواست داریم که در کنار محیط زیست استان، این اقدام را اجرایی نماییم. همچنین برنامه مقابله با استحصال از دریا را نیز در سواحل استان پیگیری جدی نموده‌ایم و با تشکیل کارگروه حفاظت از دریا و سواحل استان در سطح استانداری بوشهر، تلاش نموده‌ایم اهمیت و ضرورت توجه به محیط زیست دریایی و سواحل را گوشزد نماییم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: پسماندهای درون سواحل و دریاها در خلیج فارس در حال مبدل شدن به فاجعه‌ای زیست محیطی هستند. پوسیدگی خطوط انتقال نفت و عدم وجود برنامه‌های مدیریت پسماند دریایی در سال‌های اخیر باعث شده که با حجم عظیمی از آلودگی پسماندها در سواحل استان مواجه بشویم.

قلی نژاد در نهایت از تلاش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در قرار دادن خور بردستان در شهرستان دیر و جزیره هاله در شهرستان عسلویه در فهرست تالاب‌های کشور گفت و برنامه‌ها و اقداماتی که در این زمینه در سطح اداره کل و سازمان صورت پذیرفته را تشریح کرد.

در ادامه کارگاه مشاور مدیرعامل پتروشیمی جم به عنوان حامی سواحل استان بوشهر نیز از اهمیت توجه به سواحل و دریاها و برگزاری دوره‌های آموزشی در این سطح برای ادارات و جوامع محلی و سمن‌های زیست محیطی به‌عنوان یک مسوولیت اجتماعی صنایع بزرگ گفت.

علیزاده؛ مدرس این کارگاه مفاهیمی همچون قانون مدیریت پسماندها، منابع پسماندها در محیط زیست دریایی، ارزیابی چرخه عمر پسماندها، معرفی مهمترین کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های مدیریت پسماند مطالبی را عنوان کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: