bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۳ - ۲۴ دی ۱۳۹۸
ناتوانی تحریم‌ها برای شکست اقتصاد ایران به روایت آمار؛
بامداد جنوب: حوادث و اتفاق‌هایی طی روزهای اخیر در کشور و اطراف آن به‌وقوع پیوسته که تاثیر بالایی در وضعیت اقتصادیمان کشور داشته است. ترور سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی و به‌دنبال آن، حمله موشکی ایران برای تلافی این اقدام وحشیانه، کشور را در آستانه یک وضعیت جنگی قرار داد با این حال، ترامپ برای تلافی این انتقام ترجیح داد از ابزارهای تحریم استفاده کرده و فشار بیشتری به اقتصاد ایران وارد کند. در همین راستا،

بامداد جنوب: حوادث و اتفاق‌هایی طی روزهای اخیر در کشور و اطراف آن به‌وقوع پیوسته که تاثیر بالایی در وضعیت اقتصادیمان کشور داشته است. ترور سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی و به‌دنبال آن، حمله موشکی ایران برای تلافی این اقدام وحشیانه، کشور را در آستانه یک وضعیت جنگی قرار داد با این حال، ترامپ برای تلافی این انتقام ترجیح داد از ابزارهای تحریم استفاده کرده و فشار بیشتری به اقتصاد ایران وارد کند. در همین راستا، روز بعد از حمله تلافی‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صنایع سنگ‌آهن و فولاد و آلومینیوم و مس هدف جدید تحریم‌های ناجوانمردانه امریکا قرار گرفت؛ تحریم‌هایی تکراری که سال قبل هم اعمال شد اما نتیجه آن افزایش فروش شرکت‌ها، رشد سهامشان در بورس و در نهایت افزایش کلی شاخص بورس کشور شد.

در این زمینه، روز جمعه ۲۰ دی‌ماه بود که وزارت خزانه‌داری امریکا از اعمال تحریم هشت شخص و بخش‌هایی از صنایع ایران خبر داد و در این راستا لیستی از شرکت‌هایی را که تحریم شده‌اند، منتشر کرد که بعضی از آنها تکراری بودند. صبا استیل، شرکت فولاد هرمزگان، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، شرکت فولاد خراسان، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، شرکت آلیاژهای فولادی ایران، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت فولاد خوزستان و شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان شرکت‌هایی بودند که امریکا آنها را تحریم کرد.

از میان این شرکت‌ها، سهام شرکت‌های فولاد هرمزگان (هرمز)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، شرکت فولاد خراسان (فخاس)، فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه)، شرکت آلیاژهای فولادی ایران (فولاژ)، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل)، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (چادرملو)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، شرکت فولاد خوزستان (فخوز) در بورس عرضه می‌شود.

باید به این نکته توجه داشت که رئیس‌جمهور امریکا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از برجام، دور اول تحریم که شامل تحریم طلا و فولاد و آلومینیم و فلزات با هدف کاهش منابع ارزی کشور بود را اجرا کرد. بعد از آن، امریکا به بهانه‌های مختلف در چندین مرحله اقدام به اعمال تحریم‌های تکراری در بخش‌های مذکور کرد و حتی یک شرکت را سه‌بار تحریم کرد.

مزایای تحریم برای فلزات اساسی ایران

اما این تنها ظاهر ماجرای تحریم است و آنچه در اصل ماجرا نهفته، این است که محصولات تولیدی حوزه معدن و صنایع معدنی ایران همانند سایر کشورها، با نرخ دلار قیمت‌گذاری شده و به فروش می‌رسند؛ بنابراین این حوزه از افزایش قیمت دلار در برابر ریال قدرت گرفته و مزیت رقابتی آنها تقویت می‌شود. در نهایت شرکت‌های این حوزه به همراه سهامداران آنها (چنانچه سهام شرکتی در بازار سرمایه عرضه می‌شود)، یکی از برندگان اصلی تحریم هستند. در این میان باید توجه داشت اگر هدف صادرات و منابع ارزی شرکت‌های معدن و صنایع معدنی بزرگ باشد، این گروه صادرات خود را از طریق دو هزار کارت بازرگانی خصوصی داخلی و خارجی انجام می‌دهد و بر خلاف نفت انعطاف کافی برای مقابله با محدودیت‌ها را دارند. آنچه بر موفقیت شرکت‌های مذکور در مدیریت تحریم مهر تائید می‌زند، عملکرد و فروش ریالی این شرکت‌هاست. آماری که از افزایش فروش شرکت‌ها از تحریم‌های سال گذشته تا ۹ ماهه امسال حکایت دارد.

بر این اساس، زمانی که فروش شرکتی افزایش یابد، سود آن نیز افزایش می‌یابد و زمانی که سود شرکتی رشد داشته باشد، قیمت سهام آن نیز افزایش خواهد داشت و این موضوع در نهایت باعث رشد شاخص بورس می‌شود.

جزئیات فروش ۹ ماهه شرکت‌های فلزی بورسی

بر اساس آمار سازمان بورس، فروش ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ سهام شرکت‌های فولاد هرمزگان (هرمز) چهار هزار و ۲۲۷ میلیارد تومان است؛ در حالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل دو هزار و ۴۸۷ میلیارد تومان بوده است. فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در ۹ ماهه سال جاری ۲۹ هزار میلیارد تومان و در مدت مشابه سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان فروش داشته است.

طبق آمار، میزان فروش شرکت فولاد خراسان (فخاس) در ۹ ماهه امسال سه هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان و در مدت مشابه سال قبل هزار و ۹۸۴ میلیارد تومان بوده است. فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) در ۹ ماهه امسال سه هزار و ۹۹۷ میلیارد تومان و در مدت مشابه سال قبل دو هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان فروش داشته است.

فروش شرکت آلیاژهای فولادی ایران (فولاژ) در ۹ ماهه امسال هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان و در ۹ ماهه پارسال هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان بوده است.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر(کگل) در ۹ ماهه نخست امسال و ۹ ماهه نخست سال گذشته به‌ترتیب ۹ هزار و ۵۶۸ و شش هزار و ۵۴۳ میلیارد تومان فروش داشته است. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز در ۹ ماهه نخست امسال شش هزار و ۹۶۴ و در مدت مسابه سال قبل چهار هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان فروش داشته است.

شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) در ۹ ماهه امسال دو هزار و ۳۲۳ و در ۹ ماهه سال قبل هزار و ۷۰۲ میلیارد تومان فروش داشته است. میزان فروش شرکت فولاد خوزستان (فخوز) نیز در ۹ ماهه سال گذشته هفت هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان بوده که این میزان در ۹ ماهه سال جاری به ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

گزارش 1/ اجبار استفاده سوخت کم‌سولفور برای کشتی‌های ایرانی

بامداد جنوب: استانداردهای سازمان جهانی دریانوردی حاکی از آن است کشتی‌هایی که در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند باید استانداردهای سوخت مصرفی خود را به حدی قابل قبول برای حفظ محیط زیست برسانند که این موضوع با توجه به تحریم‌های امریکا علیه ایران مشکلاتی را برای شرکت‌های ایرانی به‌وجود آورده است.

در همین زمینه، یکی از اصلی‌ترین استانداردهایی که در سال‌های گذشته بر لزوم رعایت آن تاکید شده، استفاده از سوخت کم‌سولفور در کشتی‌ها و شناورهاست و با توجه به محدودیت‌هایی که در ماه‌های گذشته تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی امریکا علیه اقتصاد و مردم ایران به‌وجود آورده، واردات این سوخت برای شرکت‌های کشتیرانی دشوار شده است. در چنین چارچوبی استفاده از ظرفیت‌ها و تولیدات داخلی، اصلی‌ترین اولویت به‌شمار می‌رود و بر اساس اطلاعات ارائه شده، در حال حاضر تنها پالایشگاه شازند اراک توان تولید این سوخت را دارد.

به‌وجود آمدن مشکلاتی در تامین سوخت کم‌سولفور کشتی‌ها و شناورها باعث شده در جلسه اخیر کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی، نمایندگان بخش خصوصی نیز به این مساله بپردازند و نیاز به سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه را مطرح کنند.

در این جلسه مهدی شریفی نیک‌نفس، نائب‌رئیس این کمیسیون با اشاره به اینکه از ابتدای ژانویه بر اساس استاندارد IMO۲۰۲۰سوخت کشتی‌ها باید مطابق با سولفور ۵۰۰PPM باشد، خاطرنشان کرد: تعیین این استاندارد منجر به افزایش هزینه حمل و کمبود سوخت برای انتقال محصولات پتروشیمی شده است. چند کشتی زمین‌گیر شده‌اند و سوختی برای آنها موجود نیست. در واقع اگر پالایشگاه‌های ایران بخواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

مسعود پلمه، دبیر انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته نیز تصریح کرد: از حدود ۱۰ سال پیش، سازمان جهانی دریانوردی به بحث استاندارد سوخت کشتی‌ها و لزوم استفاده از سوخت کم‌سولفور برای کشتی‌ها ورود و در سال‌های گذشته بر لزوم پایبندی به آن تاکید کرد. این سوخت در بسیاری از کشورهای جهان تولید می‌شود و مشکلی در تامین آن نیست اما با توجه به تحریم‌های صورت گرفته، در حال حاضر محدودیت‌هایی در این زمینه برای ایران وجود دارد و از این‌رو ترجیح بر تامین این نیاز از داخل است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها پالایشگاه شازند این سوخت را در داخل ایران تولید می‌کند، گفت: در این زمینه ما در حال حاضر دو مشکل داریم؛ از سویی میزان تولید این سوخت متناسب با نیازهای داخلی کشور نیست و ما باید مقدار تولید خود را افزایش دهیم و از سوی دیگر این پالایشگاه اعلام کرده این سوخت را در محل پالایشگاه تحویل می‌دهد و همین موضوع برای شرکت‌های کشتیرانی هزینه‌ای مضاعف به وجود می‌آورد. از این رو امیدواریم با ورود وزارت نفت و دستگاه‌های ذی‌ربط، شرایط برای برطرف شدن این مشکل و تامین سوخت مورد نیاز شناورها فراهم شود.

گزارش2/ فرصت‌سازی تحریم‌ فلزات برای افزایش توان تولید

بامداد جنوب: مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که اعمال محدودیت برای صنایع فلزی معدنی نه‌تنها ایجاد مشکل‌ و محدودیت نکرد، بلکه فرصت‌هایی نیز ایجاد کرد تا توان تولید داخل افزایش یافته و به سمت بومی‌سازی حرکت کنیم.

سیف‌الله امیری ضمن تاکید بر اینکه تحریم‌های صنایع فلزی تاثیر چندانی بر فعالیت معادن فلزی ما نداشته است، گفت: واقعیت این است که از روزی که رئیس‌جمهور امریکا از برجام خارج شد، اسامی تعداد زیادی از شرکت‌های معدنی ایران در لیست تحریم‌ها قرار گرفته و تاثیر گرفته‌اند اما خوشبختانه این شرکت‌ها روی پای خود ایستاده و به فعالیت خود ادامه دادند.

وی با بیان اینکه ارائه لیست جدید تحریم برخی شرکت‌ها و فلزات ایران، تنها جوی روانی ایجا کرده و تاثیری در عملکرد این شرکت‌ها ندارد، خاطرنشان کرد: پیش از ارائه لیست جدید فلزات تحریمی، همه شرکت‌های ما جزء این تحریم‌ها بوده‌اند و اکنون تنها به جهت ایجاد جو روانی، هر بار تعدادی از شرکت‌ها را نام می‌برند. در حقیقت بخش خصوصی ما کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهد و بلد هستند که چگونه تحریم‌ها را دور بزنند.

به‌گفته امیری، البته نمی‌گوییم تحریم‌ها هیچ تاثیری نداشته است؛ تاثیرگذار بوده‌اند اما بیشتر از جنبه منفی، جنبه مثبت برای ما داشته‌اند و تاثیر آن روی کشور بسیار خوب بوده است، چراکه به سمت بومی‌سازی و داخلی‌سازی‌حرکت کرده‌ایم، تولید افزایش پیدا کرده است و ماشین‌آلاتی را که به‌سختی از خارج وارد می‌شد، توانسته‌ایم در داخل کشور تولید کنیم.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در حال حاضر مواد اولیه فولاد ما از سنگ آن گرفته تا انتهای زنجیره فولاد که میلگرد و... است در داخل تهیه و تولید می‌شود، افزود: با جو روانی که ایجاد می‌کنند، برخی که اطلاع کامل ندارند، نگران می‌شوند اما خوشبختانه هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. روزهای سخت‌تر از این هم که راهکار دور زدن تحریم‌ها را بلد نبودیم یا امکان داخلی‌سازی را نداشتیم هم دیده‌ایم، حال که راه آن را به‌خوبی یاد گرفته‌ایم، به صراحت می‌گوییم که هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و قطع به یقین تحریم‌ها نه‌تنها به ضرر کشور ما نشده، بلکه به‌نفع کشور ما هم شده است.

این مقام مسوول در مورد کاهش قیمت فولاد که چندی پیشقائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، قولکاهش آن را به شرط افزایش عرضه شرکت‌های بزرگ تولید فولاد داده بود، گفت: با توجه به اینکه قیمت فولاد در بورس تعیین می‌شود، با افزایش عرضه در بورس بی‌شک قیمت‌ها کاهش می‌یابد. در حال حاضر به‌شدت به‌دنبال این هستیم که واحدها حتما هر دو هفته یکبار، عرضه به بورس داشته باشند تا به اندازه کافی، محصول به دست مصرف‌کننده‌های پایین‌دستی برسد.

وی با بیان اینکه با عرضه بیشتر فولاد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد، تصریح کرد: اکنون عرضه بیشتر شده تا قیمت فولاد کاهش یابد و اگر حتی به فرض کاهش هم نداشت، حداقل در همین قیمت فعلی باقی‌‌بماند و شاهد افزایش قیمت نباشیم. به‌تازگی خط دوم تولید فولاد مبارکه راه‌اندازی شد که به‌دنبال آن ورقه بدنه خودرو نیز تامین شده و دیگری مشکلی از بابت تامین ورقه خودرو نداریم.

گفتنی است، وزیر خزانه‌داری امریکا ۲۰ دی‌ماه از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد. وزارت خزانه‌داری امریکا که پیش از این شرکت فولاد مبارکه (بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در ایران) را تحریم کرده بود، در بیانیه جدید خود ضمن اشاره مجدد به نام این شرکت، از تحریم شرکت‌های دیگری شامل فولاد صبا، فولاد هرمزگان، فولاد اصفهان، فولاد کاوه جنوب، فولاد آلیاژی ایران، شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، آهن و فولاد ارفع،شرکت آلومینیوم ایران، شرکت آلومینیوم المهدی، شرکت ملی مس ایران، فولاد خوزستان و شرکت آهن و فولاد غدیر خبر داد.

زیریک/ قاچاق بیش از 1/2 میلیارد دلاری لوازم خانگی در کشور

بامداد جنوب: یک کارشناس اقتصادی معتقد است که در خوشبینانه‌ترین حالت قاچاق لوازم خانگی در کشور 1/2 میلیارد دلار است که در صورت جلوگیری از قاچاق، می‌توان ۵۳ هزار شغل در این حوزه مستقیم ایجاد کرد.

رسول جمشیدی با تاکید بر 1/2 میلیارد دلار برآورد حجم قاچاق لوازم خانگی در کشور، تصریح کرد: این تخمینی است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده است اما با توجه به ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور و وجود لوازم خانگی‌های بروز در بازار، حجم قاچاق بیش از این میزان است. ما در کشور در حوزه لوازم تصویری مانند تلویزیون به 2/3 میلیون دستگاه نیازمندیم. در سال ۱۳۹۶ ما فقط ۹ هزار دستگاه واردات قانونی و 1/3 میلیون دستگاه تولید داخل داشتیم. بنابراین حدود ۸۹۰ دستگاه تلویزیون به‌صورت قاچاق وارد کشور شده است که حدود ۴۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهد.

به‌گفته وی، در حوزه یخچال فریزر نیز همین مشکل وجود دارد. تقریبا دو میلیون دستگاه نیاز بازار است که از میزان، ۱۲۸ هزار دستگاه به‌صورت قانونی وارد و یک میلیون دستگاه نیز در داخل تولید می‌شود. مابقی نیز که ۴۰ درصد نیاز بازار را تشکیل می‌دهد (حدود ۸۵۰ هزار دستگاه) به‌صورت قاچاق تامین می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر برخوردی جدی با عرضه‌کنندگان لوازم خانگی قاچاق نداشته‌ایم، افزود: بر اساس گزارش گمرک در سال ۱۳۹۵، پنج میلیون دلار تلویزیون به ایران وارد شده ولی بر اساس گزارش کشورهای صادرکننده این میزان بیش از ۳۸۰ میلیون دلار است.

جمشیدی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های لوازم خانگی کره جنوبی ارتباط خودشان را با ایران قطع کرده‌اند، گفت: همین شرکت‌ها حاضر شده‌اند در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ عوارض مغازه‌هایی که تابلو با برند آنها دارند را پرداخت کنند. حال این سوال به وجود می آید که چگونه محصولات این شرکت‌ها با وجود قطع ارتباط رسمی، به ایران می‌رسد؟ این شرکت‌ها با حفظ تبلیغاتشان، در حال دور زدن کشور هستند بدین‌صورت که با پرداخت نکردن تعرفه‌های گمرکی و ارائه نکردن خدمات پس از فروش، به فعالیت در بازار لوازم خانگی ادامه می‌دهند.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حوزه قانونگذاری قوانین خوبی داریم اما اجرا نمی‌شوند، یادآور شد: نمونه آن ماده۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا است که سال ۱۳۹۶ همه واردکنندگان را موظف کرده برچسب‌های شناسه کالا و کدرهگیری را برای محصولات بگیرند. با شناسه کالا، مدل و مشخصات دستگاه را می‌توان متوجه شد و با کدرهگیری از اصالت کالا اطمینان حاصل کرد. بیشتر دغدغه دولت در مبارزه نکردن با قاچاق این لوازم التهاب بازار است که البته چاره دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید به واردکنندگان اصیل اجازه واردات داده شود، خاطرنشان کرد: البته تولیدکنندگان داخلی ادعا دارند که می‌توانند نیاز داخل را تامین کنند. خیلی از برندهای کره‌ای در حال حاضر در داخل کشور تولید می شود و قطعات اصلی آن به‌صورت واردات تامین می‌شود. از نظر کیفی نیز تولیدات داخلی با خارجی تفاوت اندکی دارد اما تاثیرگذار نیست.

جمشیدی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶ همه تولیدکنندگان ملزم شدند شناسه کالا را بر روی محصولاتشان درج کنند، گفت: تا مرداد ۱۳۹۸ به آنها فرصت داده شد این کار را انجام دهند اما هنوز انجام نشده است. ما تا برخورد با متخلفان نداشته باشیم، کاهش قاچاق صورت نمی‌گیرد. ما در سطح عرضه برخوردی از سوی بازرسان و نهادهای محصول مشاهده نمی‌کنیم. محروم شدن مردم از خدمات پس از فروش کالاهای لوازم خانگی یکی از نتایج اجرا نکردن قانون است. باید تمام محصولاتی که عرضه می‌شود، با گارانتی باشد. در قانون حمایت از مصرف‌کنندگان و قانون نظام صنفی بیان شده است که اگر کالایی بدون گارانتی فروخته شود، مشمول کم‌فروشی می‌شود.

به‌گفته وی، ما در کشور سامانه‌ای نداریم تا قبل از خرید استعلام کنیم تا مشخصات واردکنندگان و گارانتی آن مشخص باشد. این مساله باید در کشور اصلاح شود، چراکه محصولی که گارانتی معتبر دارد حتما قاچاق نیست و نتیجه این سامانه کاهش قاچاق لوازم خانگی می‌شود.

ستون/ اعتماد مردم به ارز، مانع گرانی دلار در بازارهای داخلی

بامداد جنوب: رئیس شورای‌عالی کانون صرافان معتقد است که مدیریت مناسب بازار ارز و اعتماد مردم به تهیه ارز مورد نیاز خود از مهم‌ترین علائم ثبات بازار ارز بوده است.

بازار ارز در روزهای اخیر با وجود حوادث و اتفاق‌هایی که روی داد، مقاومت خوبی از خود نشان داد و این تحولات نتوانست معادلات ثبات را در بازار ارز به‌هم بزند. در این زمینه کامران سلطانی‌زاده درباره ایستادگی قیمت‌ها در بازار ارز با بیان اینکه ما هم خودمان خیالمان راحت بود، گفت: تصمیمیاتی که به‌صورت زنجیره‌وار گرفته شد، سبب شد بازار ارز در مقابل اینگونه اتفاق‌ها مقاومت بیشتری داشته باشد. همانطور که در تنش‌های قبلی نیز شاهد تغییر قابل توجه قیمت دلار نبودیم. پاسخی که ایران به جنایت امریکا داد، کار بزرگی بود و با وجود اینکه مراجعه به صرافی‌ها از سوی مردم بیشتر شده، بازار ارز آرام است و تغییر قابل توجهی در قیمت‌ها دیده نمی‌شود.

رئیس شورای‌عالی کانون صرافان دلیل این موضوع را مدیریت خرید ارز از سوی مردم دانست و گفت: در حال حاضر هر کسی برای خودش خرید می‌کند و شاهد سفته‌بازی و قاچاق ارز نیستیم و همین امر سبب شده ثبات نسبی در بازار حاکم باشد.

سلطانی‌زاده با تاکید بر اینکه بانک مرکزی عملا دخالتی در بازار ارز ندارد، تصریح کرد: ارزی که به بازار می‌آید، ارزی است که از بازگشت ارز صادرکنندگان برمی‌گردد و ارز از این طریق به بازار، تزریق‌ شده است. آمارهایی که بانک مرکزی از صادرات ارزی می‌دهد، دقیقا در بازار مشهود است. اگر ارز از طریق سامانه نیما وارد چرخه رسمی بازار شده، یعنی مدیریت درست بوده و نیازی به ورود بانک مرکزی نیست. به این ترتیب، همان ارزی که در بازار به‌صورت موجود، صرافی‌ها خریداری می‌کنند، به بازار برمی‌گردد و می‌توان گفت که این چرخه سالم است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد سفته‌بازی و جمع‌آوری و خروج ارز نیستیم، افزود: با این حوادثی که در چند روز اخیر داشتیم، شاهد جهش ارزی نبودیم، بنابراین بازار ارز بازار آرامی است و تنش‌هایی که بوده نتوانسته بازار را بهم بزند. این در حالی است که در چند روز اخیر مردم هم متقاضی خرید ارز بوده‌اند.

سلطانی‌زاده معتقد است که اعتماد در مردم مبنی بر اینکه هر زمانی بخواهند می‌توانند ارز خود را تهیه کنند، مهم‌ترین عامل ثبات ارزی بوده است.

ستون/ تجهیز 2200 هزار هکتار اراضی کشور به سامانه نوین آبیاری

بامداد جنوب: مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی از تجهیز دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد.

عباس زارع در نشست خبری تشریح سامانه نوین آبیاری، خاطرنشان کرد: نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا یکی از پارامترها و فاکتورهای موثر در افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک و در نهایت تولید پایدار، پروژه‌های آب و خاک است که در ایران در دولت یازدهم و دوازدهم به این نوع پروژه‌ها توجه خوبی شد و اعتبارات خوبی نیز به آن تخصیص یافت.

به‌گفته وی، 7/8 میلیون هکتار اراضی آبی کشور در چرخه تولید مستقیم است که از این مقدار 2/3 میلیون هکتار را از اراضیپایاب شبکه‌های مدرن و سدهای بزرگ و ۵/۵ میلیون هکتار دیگر را هم اراضی پایاب منابع آبی کوچک همچون چشمه، قنات، چاه و آب‌های سطحی کوچک که به اراضی سنتی معروف هستند، تشکیل می‌دهند.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی افزود: تاکنون حدود دو میلیون هکتار از اراضی ۵/۵ میلیون هکتاری سنتی و در اراضی مدرن هم حدود ۲۰۰ هزار هکتار مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده است و در مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور، یعنی اراضی مدرن و سنتی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده‌اند و حدود ۱۳۰ هزار هکتار هم در دست اجرا است که پیشرفت خوبی نسبت به سال گذشته داشته است.

به‌گفته زارع، برای تجهیز این ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه نوین آبیاری، اعتبار ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه سنواتی سال ۹۸ در نظر گرفته شده است که اگر این اعتبارات به‌طور کامل تخصیص داده شود، پروژه نیز با سرعت بیشتری تکمیل می‌شود. در حال حاضر از صندوق توسعه ملی ۲۰ درصد این اعتبار تخصیص یافته است و با توجه به محدودیت منابع مالی در این تخصیص نسبت به سال گذشته عقب هستیم اما پیگیری‌ها نیز در دست اقدام است که این اعتبارات طبق روال سنوات گذشته تخصیص یابد.

ستون/ کاهش ادامه‌دار قیمت طلا در بازارهای جهانی

بامداد جنوب: قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر بهبود ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و کاهش تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند، کاهش پیدا کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز گذشته بازار سنگاپور 4/0 درصد کاهش پیدا کرد و به هزار و ۵۵۶ دلار و ۱۰ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا نیز هر اونس طلا 2/0 درصد کاهش یافت و به هزار و ۵۵۷ دلار و ۱۰ سنت رسید. به‌گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد در شرکت «اکسی تریدر»، ریسک‌پذیری در معاملات روز جاری باعث ورود سرمایه‌ها به بازارهای سهام و افت بیشتر قیمت طلا شده است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش کرده است که واشنگتن و پکن با مذاکرات نیم سالانه برای پیشبرد اصلاحات در هر دو کشور و حل اختلاف‌ها موافقت کرده‌اند که این موضوع به تسهیل بیشتر نگرانی‌ها کمک کرده است. قیمت طلا در سال میلادی گذشته تحت تاثیر مناقشه تجاری امریکا و چین ۱۸ درصد رشد داشت.

دلار در آستانه امضای توافق تجاری امریکا و چین، رشد کرد و طلا را برای خریداران غیرامریکایی گران‌تر ساخت. قیمت طلا هفته گذشته در بحبوحه تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی حدود 7/0 درصد رشد کرده بود.

به‌گفته بنجامین لو، تحلیلگر شرکت «فیلیپ فیوچرز»، کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی برای طلا از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده است با این حال بازارها فعلا نسبت به تحولات ژئوپلیتیکی کاملا محتاط مانده‌اند.

وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز بر مبنای الگوهای فنی پیش‌بینی کرد هر اونس طلا مایل به شکستن حمایت در سطح هزار و ۵۴۶ دلار و عقب نشینی به سطح هزار و ۵۲۴ دلار است. بر اساس گزارش رویترز، موجودی «اس‌پی‌دی‌آر گلد تراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز جمعه 9/0 درصد کاهش پیدا کرد و به 874/52 تن رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری تغییری نداشت و دو هزار و ۱۱۷ دلار و ۶۰ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با 2/0 درصد کاهش، به ۱۸ دلار و پنج سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 3/0 درصد کاهش، به ۹۷۵ دلار و ۴۴ سنت رسید.

اضافی/ اعلام معافیت‌های مالیاتی شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی

بامداد جنوب: مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی برای واحدهای مختلف شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی اعلام کرد که شرایط اعمال این شرایط و نحوه اجرای آن در مناطق کمتر توسعه‌یافته با سایر مناطق متفاوت است.

به گزارش ایسنا، به‌منظور تشویق سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی، معدنی، خدماتی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری با مجوز سرمایه‌گذاری از مراجع قانونی ذیربط که در این مناطق هستند در صورتی که از اول سال ۱۳۹۵ برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر شده باشد یا قرارداد استخراج و فروش منعقد کرده باشند، تشویق‌های مالیاتی اعمال می‌شود.

نحوه اعمال مالیات به نرخ صفر برای سرمایه‌گذاری اقتصادی در شهرک‌های صنعتی و ویژه اقتصادی بدین شرح است که در یک دوره ۱۳ ساله مشمول معافیت مالیاتی از طریق محاسبه مالیات به نرخ صفر هستند. این قاعده مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته است.

همچنین در این مناطق، مالیات سال‌های بعد از دوره ۱۳ ساله محاسبه مالیات با نرخ صفر تا زمانی که جمع درآمد مشمول مالیات واحد به دو برابر سرمایه ثبت و پرداخت شده برسد، با نرخ صفر محاسبه می‌شود و بعد از آن مالیات با نرخ‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه خواهد شد.

نحوه اعمال مالیات با نرخ صفر برای شهرک‌های صنعتی و ویژه اقتصادی در سایر مناطق بدین‌گونه است که در یک دوره هفت ساله مشمول معافیت مالیاتی از طریق محاسبه مالیات به نرخ صفر می‌شوند.

همچنین نحوه‌ اعمال مالیات به نرخ صفر برای واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی و ویژه اقتصادی که در سایر مناطق هستند بدین‌گونه است که ۵۰ درصد مالیات‌های بعد از دوره هفت ساله محاسبه مالیات با نرخ صفر زمانی که جمع درآمد مشمول مالیات واحد معادل سرمایه ثبت و پرداخت شده شود با نرخ صفر درصد و ۵۰ درصد باقیمانده با نرخ‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه و دریافت می‌شود و بعد از آن نیز صد درصد مالیات متعلقه با نرخ‌های مصوب دریافت خواهد شد.

گفتنی است، فهرست مناطق کمتر توسعه یافته از سوی هیات دولت و در برنامه‌های پنج ساله توسعه تعیین می‌شود.

بر اساس این اطلاعیه سازمان امور مالیاتی، چنانچه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی با مجوز سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی انجام شده باشد، به‌ازای هر پنج درصد مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی به میزان ۱۰ درصد به مشوق یادشده به نسبت سرمایه ثبت و پرداخت شده و حداکثر تا ۵۰ درصد اضافه می‌شود.

بالا/ ممنوعیت پاداش بیش از 15 میلیونی برای مدیران دولتی

بامداد جنوب: کمیسیون تلفیق مجلس سقف پاداش سالانه اعضای هیات‌مدیره و مدیران شرکت‌های دولتی را حداکثر حدود 15 میلیون تومان تعیین کرد. طبق این مصوبه حداکثر سقف پاداش سالانه تعیین شده نباید از 10 برابر حداقل حقوق شورای‌عالی کار بیشتر باشد.

بر این اساس، پرداخت هرگونه پاداش سالانه به اعضای هیات‌مدیره و مدیران شرکت‌های مشمول و نیز پرداخت هر گونه مزایا به روسا و مدیران این شرکت‌ها از شهریورماه 1399 منوط به انجام کامل تکالیف این جزء خواهد بود و در غیر این‌صورت پرداخت وجوه مذکور در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی محسوب میشود.

وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد شرکت‌های موضوع این جزء را به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

به گزارش فارس در ماده84 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 آمده است: ناخالص حقوق و مزایای دریافتی مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت‌های دولتی و غیردولتی که به نحوی از انحاء وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی هستند باید حداکثر از ده برابر حداقل حقوق مصوب سالانه شورای‌عالی کار بیشتر نباشد.

مدیره شرکت‌های فوق صرفا به اشخاص حقوقی آنان قابل پرداخت بوده و مدیران عامل و اعضای موظف هیات‌مدیره به‌غیر از حقوق و مزایای تعیین‌شده فوق و اعضای غیرموظف به‌جز حق جلسه ماهانه که حداکثر از دو برابر حداقل حقوق مصوب شورای‌عالی کار برای هر ماه بیشتر نیست، هیچ‌گونه مبلغی تحت هیچ عنوانی دریافت نمی‌کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: