bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۸
علیرضا احمدی: ترامپ در نشست خبریِ پس از حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های امریکایی‌ در عراق، ضمن عقب‌نشینی از همه تهدیدهایش گفت خواهان مشارکت برای تداوم مبارزه با داعش است. این در حالی است که اقدام جنون‌آمیز رهبران واشنگتن در شهادت سردار سلیمانی، بارِ دیگر باد را به بادبان درهم‌شکسته تروریست‌های تکفیری انداخته ‌است.

علیرضا احمدی:

ترامپ در نشست خبریِ پس از حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های امریکایی‌ در عراق، ضمن عقب‌نشینی از همه تهدیدهایش گفت خواهان مشارکت برای تداوم مبارزه با داعش است. این در حالی است که اقدام جنون‌آمیز رهبران واشنگتن در شهادت سردار سلیمانی، بارِ دیگر باد را به بادبان درهم‌شکسته تروریست‌های تکفیری انداخته ‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا ساعاتی طولانی پس از حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های امریکایی در عراق، در نشستی خبری ظاهر شد و با بیان اینکه خسارات حمله موشکی از خطوط قرمز واشنگتن عبور نکرده، از تهدیدهایش مبنی بر برخورد نظامی با ایران عقب نشست.

در تغییر فاز جنگ‌طلبانه ترامپ جملاتی نظیر اینکه امریکا آماده ‌است صلح را در آغوش بگیرد به چشم می‌خورد. رئیس‌جمهوری امریکا در بخشی از این نشست خبری و در ادامه توجیهاتی که برای کاربرد تروریسم دولتی علیه فرمانده سپاه قدس تراشید گفت اقدامات امریکا در مبارزه با داعش به سود جمهوری اسلامی بوده و ما باید روی این موضوع و دیگر اولویت‌ها مشارکت کنیم.

ادعای ترامپ مبنی بر سودمند بودن عملیات ائتلاف مبارزه با داعش برای ایران در حالی مطرح شد که نیروهای ائتلاف طی روزهای پس از عملیات تروریستی امریکایی‌ها پیرامون فرودگاه بین‌المللی بغداد و شهادت سردار قاسم سلیمانی که سیزدهم ماه جاری اتفاق افتاد، وارد نوعی رکود مطلق شده‌اند.

عصر دیروز بود که منابع خبری از حمله خمپاره‌ای به پایگاه «البلد» خبر دادند؛ بزرگ‌ترین پایگاه هوایی در خاک عراق که محل استقرار نیروهای امریکایی و نیز عراقی است و هدف قرار گرفتن آن واکنش وزیر امور خارجه امریکا ابراز عصبانیت و ناخرسندی مایک پمپئو را به‌دنبال داشت.

واقعیتی که این روزها بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران مسائل منطقه به آن اذعان دارند، فرورفتن نیروهای نظامی خارجی مستقر در عراق و نیز سوریه در لاک حفاظتی است. بر اساس گزارش چند روز پیش شبکه خبری بی‌بی‌سی نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا که با داعش می‌جنگند عملیات خود را در عراق به حالت تعلیق درآوردند. این نیروها اعلام کردند که پس از حمله موشکی ایران به «عین‌الاسد»، حالا صرفا به دفاع از خودشان فکر می‌کنند.

شکل‌گیری این فضا در ادامه شهادت بزرگ‌ترین چهره مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه، نزد داعش و سایر گروه‌های تروریستی تکفیری امیدواری‌هایی برای بازگشت به دوران اوج و بازپس‌گیری قلمرو از دست رفته را برانگیخته‌است؛ امیدواری و خرسندی که در آخرین بیانیه داعش در ارتباط با شهادت سردار سلیمانی آشکارا به چشم می‌آید.

شرایط کنونی از دید برخی ناظران مسائل منطقه با دوران شروع جولان داعش در عراق مشابهت‌هایی می‌یابد. ماه‌های پایانی سال ۹۲ بود که اقدام نیروهای دولتی عراق در برچیدن چادرهای معترضان سنی در رمادی که خواستار پایان‌دادن به تبعیض مذهبی بودند، بهانه را برای سوارشدن تکفیری‌ها روی موج ناآرامی‌ها فراهم ساخت و نواحی چون فلوجه و رمادی را به عرصه تاخت و تاز داعشی‌ها مبدل کرد.

نقطه اوج قدرت‌یابی داعش، در خردادماه سال بعد بود که دومین شهر بزرگ عراق یعنی موصل را به پایتختی خلافت خودخوانده عراق و شام درآورد. از خردادماه سال ۹۳ تا آبان ۹۶ که سردار سلیمانی به‌دنبال عملیات آزادسازی شهر بوکمال در سوریه رسما پایان داعش را اعلام کرد کارنامه جبهه‌های مبارزه با داعش پیش چشم مردم منطقه و جهانیان قرار گرفت.

در این دوران و به موازات تقابل میدانی ارتش و نیروهای مردمی در عراق، سوریه و مرزهای لبنان با تروریست‌های تکفیری، بخش مهمی از تمرکز ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری امریکا معطوف به نمایش یک مبارزه جدی و آشتی‌ناپذیر بود تا پنجه در پنجه شدن با گروه‌های تروریستی که گاه در لوای حمایت امریکا و متحدانش رشد کرده و به عرصه رسیده ‌بودند.

در این وضعیت بود که بسیاری از مردم منطقه از الرقه تا موصل، از کوبانی تا سنجار و از بوکمال تا پالمیرا با جنایات افسارگسیخته تروریست‌های داعشی جان خود را از دست داده و قلمرو خلافت خودخوانده با خون ساکنان آن رنگین شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: