bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۸
طاهره شمشیری از تصویب طرح بازارچه دائمی خیریه «مهرانه» خبر داد؛
داود علیزاده: بازارچه دائمی خیریه «مهرانه» یکی از طرح‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر است که به‌زودی پس از تائید در صحن شورای اسلامی شهر بوشهر فعالیت خود را در کنار ساحل بوشهر آغاز خواهد کرد. این طرح اگر به شکل اصولی و قانونمند اجرائی شود، بدون شک می‎تواند به یک منبع درآمدی مطمین برای خانواده‌هایی بوشهری که درگیر معضلاتی چون بیکاری و فقر هستند، تبدیل شود.

داود علیزاده:

بازارچه دائمی خیریه «مهرانه» یکی از طرح‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر است که به‌زودی پس از تائید در صحن شورای اسلامی شهر بوشهر فعالیت خود را در کنار ساحل بوشهر آغاز خواهد کرد. این طرح اگر به شکل اصولی و قانونمند اجرائی شود، بدون شک می‎تواند به یک منبع درآمدی مطمین برای خانواده‌هایی بوشهری که درگیر معضلاتی چون بیکاری و فقر هستند، تبدیل شود.

بر اساس آیین‌نامه بازارچه‌های خیریه انجمن‌های خیریه، موسسات مردم‌نهاد، فعالان اقتصادی و اجتماعی می‌توانند در این فعالیت خیرخواهانه مشارکت و در سودآوری به نفع گروه هدف سهیم باشند. در این بازارچه‌ها افراد به صورت داوطلبانه اقدام به اخذ غرفه‌ها می‌کنند و محصولات خود را ارائه می‌دهند. در این بازارچه‎ها معمولا غرفه‌های متعددی فعالیت که می‌کنند که مهم‌ترین آنها عبارتند از: غرفه غذا (دلمه، آش، سالاد الویه، سیب زمینی با پنیر، ذرت مکزیکی ،پیراشکی و...)، شیرینی و دسر (باسلوق، بستنی، شله زرد، ژله، کیک و شیرینی خانگی، کلوچه محلی و...)، صنایع دستی (چرم کاری بر روی آیینه و سفال، انواع کیف‌های چرمی و پارچه‌ای، تابلوهای خوشنویسی، زیورآلات، تاج عروس، دسته گل و...)، کودک (نقاشی روی صورت، عکاسی فوری و نقاشی در محل بازارچه، نمایشگاهی از نقاشی و کارهای هنری بچه‌ها و...)، سلامت (معاینه، مشاوره، چکاپ و ...)، اداره بهزیستی، بینایی‌سنجی، محیط زیست (جمع‌آوری در بطری‌های پلاستیکی، تفکیک زباله و...) و گل و گیاه طبیعی، کتاب و نوشت‌افزار).

بدیهی است بازارچه خیریه اقدامی خیرخواهانه است که در کنار فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی بستری را برای کسب و کار و بازاریابی ایجاد میکند تا عواید حاصل از فعالیت اقتصادی آن با توجه به نظر مجریان صرف گروه هدف شود. گروه هدف می‌تواند بیماران، ایتام، فقرا و نیازمندان، معلولان، زنان بی‌سرپرست یا خود سرپرست،دانش‌آموزان بی‌بضاعت و... باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر بوشهر در خصوص طرح بازارچه خیریه «مهرانه» به بامداد جنوب گفت: این طرح یک طرح خیرخواهانه است که افزون بر اینکه، نوعدوستی و همدلی را در میان افراد جامعه گسترش و توسعه می‌دهد، بستر مناسبی را برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای خانواده‌های نیازمند ایجاد می‌کند. این طرح پیش از این به‌صورت پایلوت در ساحل بوشهر اجرائی شد که با شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها در نهایت آیین‌نامه نهایی این بازارچه تنظیم شده و برای تصویب به صحن شورای اسلامی شهر ارسال شده است.

طاهره شمشیری در ادامه با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر کمک به ایجاد بستر مناسب برای جلب مشارکت و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکل‌های تخصصی و حرفه‌ای فعال در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است، افزود: پیش از این، سازمان مذکور به‌‌صورت موقت با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها اقدام به راه‌اندازی بازارچه خیریه کرده بود که پیامدهای خوبی به دنبال داشته است و در حال حاضر هم به‌دلیل شرایط سخت اقتصادی و معیشتی که بر جامعه حاکم است، می‌طلبد که با ایجاد زیرساخت‌های مناسب فضای مطلوبی را در سطح شهر برای فعالیت‌های خیرخواهانه و انسان‌دوستانه ایجاد کرد تا از این رهگذر، بتوان از میزان فقر و ناهنجاری‌های اجتماعی کاست.

وی در ادامه در خصوص جانمایی این بازارچه خیریه در بوشهر گفت: مکانی که برای راه‌اندازی بازارچه خیریه «مهرانه» پیشنهاد داده شده، پارک سنگی در ساحل بوشهر است که به‌دلیل قرار گرفتن در مجاورت دریا، رفت و آمد مسافران و گردشگران در آن راحت‌تر است؛ اما این مکان مشکلاتی هم به همراه دارد که مهم‌ترین آن عبارت است از نداشتن پوشش مناسب در مقابل باران و نور، سرما و گرما؛ البته تلاش می‌شود که در آینده مکان استانداردی برای این بازارچه ایجاد شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر بوشهر با بیان اینکه با بررسی‎های میدانی و نشست‌های مکرر با سازمان‌های مردم‌نهاد مشخص شد که برخی از خانواده‌های بوشهری درگیر معضلاتی چون بیکاری، اعتیاد و بیماری صعب‎العلاج و پرهزینه هستند، گفت: همین مسائل موجب شده که این خانواده‌ها از نظر معیشیتی تحت فشار باشند؛ از این رو، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در راستای فعالیت‌ها و مسوولیت‌های اجتماعی خود با تکیه بر تجربه‌های موفق پیشین خود در کارهای نوع‌دوستانه درصدد برآمده با مشارکت انجمن‌های خیریه و موسسات مردم‎نهاد با ایجاد بازارچه هفتگی خیریه «مهرانه» بستر مناسب را برای درآمدزایی برای خانواده‌های نیازمند فراهم کند.0

شمشیری در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین علل شکل‌گیری معضلات اجتماعی در میان خانواده‎های آسیب‌دیده بوشهری چیست، توضیح داد: ریشه اصلی بسیاری از این معضلات فقر فرهنگی و توزیع ناعادلانه امکانات در حاشیه شهر و منابع درآمدی کاذب (مشاغل کاذب) است. از این‌رو، به‎منظور جلوگیری از روی آوردن زنان و کودکان خانواده‌های نیازمند به سمت مشاغل کاذب طرح بازارچه خیریه «مهرانه» از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر و کمیسیون فرهنگی شورا به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است که به‌زودی تصویب و اجرائی خواهد شد.

وی در خصوص اهداف ایجاد این بازارچه خیریه در بوشهر یادآور شد: هدفی غایی این طرح همان بهبود سطح زندگی جامعه هدف مورد حمایت سازمان‌های مردم‌نهاد است. در واقع با راه‌اندازی بازارچه خیریه «مهرانه» در پی آن هستیم که مشارکت‌های مردمی را بیشتر از قبل در زمینه خیریه همزمان با ایجاد کسب و کار و بازاریابی جذب کنیم؛ چون در این شرایط می‎‌طلبد که با ایجاد هم‎افزایی میان بخش دولتی و بخش خصوصی زندگی آسان و همدلی را در جامعه گسترش دهیم. همچنین با این کار فعالیت‌های خیرخواهانه را با فعالیت‌های فرهنگی و هنری در فضایی شاد و سرگرم‌کننده پیوند دهیم. از این راه می‌توان در کنار بازاریابی و اشتغال‌زایی می‌توان صنایع و دست‎ساخته‌های منحصربه‌فرد صنعتگران و هنرمندان بوشهری نیز معرفی و عرضه شوند. از دیگر اهداف راه‌اندازی این بازارچه می‌توان به ایجاد حس نوع‌دوستی در کودکان و نوجوانان و آشنایی آنها با فعالیت‌های خیرخواهانه، معرفی و بازاریابی برای صاحبان حرفه و صنایع مختلف، شناسایی و بازاریابی برای زنان خودسرپرست، مشارکت زنان خانه‌دار در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و معرفی و حمایت از کار‌آفرینان اشاره کرد.

شمشیری در پایان تاکید کرد که بازارچه خیریه «مهرانه» طرحی شاخص در حوزه فعالیت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر به شمار خواهد رفت که امیدواریم این طرح بتواند در زمینه تحقق اهداف کلیدی که برای آن در نظر گرفته شده است کارامد ظاهر شود و بتوانیم اتفاقات نیکی را در درآمدزایی و اشتغال‌زایی خانواده‎‌های آسیب‌دیده شاهد باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: