bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۸
کریم جعفری: خط خبری سرنگونی اشتباه هواپیمای مسافربری اوکراینی در کشور داغ است و هر روز یکی حرفی می‌زند، نکته‌ای می‌گوید و اظهارنظری می‌کند. با این حال، سرنگونی این هواپیما در شرایطی کاملا جنگی، هر چن اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است، اما این واقعیت را باید در نظر گرفت که این روزها جنگ، جنگ الکترونیک است و دشمن در این زمینه خیلی از ما جلوتر حرکت می‌کند، هر چند ما هم قدرت بی‌نظیری تدارک دیده‌ایم. هنوز هم بسیاری بر این باور هستند

کریم جعفری:

خط خبری سرنگونی اشتباه هواپیمای مسافربری اوکراینی در کشور داغ است و هر روز یکی حرفی می‌زند، نکته‌ای می‌گوید و اظهارنظری می‌کند. با این حال، سرنگونی این هواپیما در شرایطی کاملا جنگی، هر چن اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است، اما این واقعیت را باید در نظر گرفت که این روزها جنگ، جنگ الکترونیک است و دشمن در این زمینه خیلی از ما جلوتر حرکت می‌کند، هر چند ما هم قدرت بی‌نظیری تدارک دیده‌ایم. هنوز هم بسیاری بر این باور هستند که شلیک موشک به سمت این هواپیما در یک فرایند پیچیده روی داده است، هر چند برخی تلاش می‌کنند همه کاسه‌کوزه‌ها را بر سر سپاه و نیروهای مسلح بشکنند، اما این واقعیت را در نظر داشته باشید که این همه ماجرا نیست.

روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز بر اساس مستنداتی که تازه به دست آورده، یک ویدئو را منتشر کرد که بر اساس آن، هواپیمای ساقط شده پیش از اصابت موشک، سامانه شناسایی یا همان ترانسپوندر خود را قطع کرده است!! هواپیماهای تجاری و مسافربری خود را از طریق مخابره دائمی سیگنال شناسایی به رادار‌های فرودگاه‌هی و سامانه‌های پدافندی معرفی می‌کنند که این سیگنال از طریق یک دستگاه به نام ترانس‌پاندر که در هواپیما نصب شده است، به صورت دائم مخابره می‌شود.

بررسی‌ اطلاعات پرواز و جزیات رهگیری هواپیمای مذکور نشان می‌دهد که هواپیمای اوکراینی ۲۰ تا ۳۰ ثانیه قبل از اصابت موشک، مخابره سیگنال شناسایی را متوقف کرده است. این هواپیما در هر نقطه جهان بود توسط سامانه‌های پدافندی آن کشور و دلیل خاموش بودن سامانه های شناسایی هدف قرار می گرفت.

خوشبختانه این موضوع را به ما نگفته‌ایم و کار کارشناسی یک روزنامه آمریکایی است که تاکید می‌کند هواپیمای مسافربری اوکراینی ۳۰ ثانیه قبل از اصابت موشک سامانه‌های شناسایی خود را خاموش یا اینکه به وسیله یک خرابکاری یا هر عامل دیگر‌از دسترس خارج شده است. نکته جالب آنکه هواپیمای مالزیایی هم که بر فراز اوکراین هدف قرار گرفت آن لحظه سامانه ترانسپوندر آن خاموش بوده است.

ما همواره تلاش کرده‌ایم تا خبرهای درست را به اطلاع شما برسانیم، این خبرها شاید در وهله اول چندان به ذهن مخاطبی که به خبرهای جهت‌دار عادت کرده، سخت باشد، اما مشخصا ما همواره منابعی داشته و داریم که به نقل از آن، خبرها را می‌نویسم و یا اینکه نقل می‌کنیم. از ساعتی که خبر خاموش شدن ترانسپوندر هواپیمای اوکراینی را به نقل از نیویورک تایمز کار کردیم، طبق معمول باز هم مرغ همسایه قاز شد و عده‌ای خواستار لینک خبر شدند.

با این حال، برخی هم که همیشه در خط مخالفت با ایران و ایرانی به‌سر برده و معمولا شبکه‌های زردی و ضدوطنی مانند بی‌بی‌سی یا سعودی‌اینترنشال یا شبکه خاله‌بازی مانند من‌وتو برایشان مستندتر از رسانه‌هایی هستند که همواره دنبال حقیقت بوده و مستند می‌نویسند، پس از انتشار ویدئوی تهیه شده توسط نیویورک تایمز، حالا ادعا می‌کنند که پس از اصابت موشک اول ترانسپوندر هواپیمای اوکراینی خاموش شده است!!

حالا چگونه است یک موشک با سر جنگی چند کیلویی موفق به خاموش کردن این ترانسپوندر شده بماند، اما تلاش این شبکه‌ها و این افراد برای متهم کردن نیروهای مسلح ایران، به ویژه سپاه پاسداران و پدافند این نیرو نیز کاملا مشخص است و بر هیچکس پوشیده نیست. برای همین است که باید تلاش کرد تا حقیقت را آنگونه که وجود دارد، روایت کرد نه آنگونه که دوست داریم.

هر چند سپاه پاسداران پس از بازگشایی جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ 737 اوکراینی قبول مسوولیت کرد (در حالی که علی‌القاعده باید اول این جعبه سیاه خوانده می‌شد) اما ما به‌عنوان کسانی که در خط رسانه‌ای کار می‌کنیم باید در تلاش برای یافتن حقیقت باشیم، چرا که گاهی اوقات ما ایرانی‌ها حرف دشمن را بهتر از حرف خودمان می‌پسندیم. ما نیز چون مانند سردار عزیز، امیرعلی حاجی‌زاده گردنمان از مو باریک‌تر است و تلاش خواهیم کرد تا حقیقت را لخت و عریان به اطلاع مخاطبان خود برسانیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: