bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۸
کنگره سرداران و 2000 و ۱۲۱ شهید استان بوشهر برگزار شد؛
بامداد جنوب: روز گذشته استان بوشهر پذیرای یکی از رویدادهای بسیار مهم حماسی کشور بود؛ رویدادی که مبین فرهنگ شهادت و دلاورمرد‌های شهدایی بود که با خون خود به عزت میهن افزودند و با تمام وجود از خاک و ناموس خود در مقابل بیگانگان محافظت کردند و نگذاشتند که دست پلید و افکار شوم دژخیمان هزارروی بر این سرزمین چیرگی بیابد.

بامداد جنوب: روز گذشته استان بوشهر پذیرای یکی از رویدادهای بسیار مهم حماسی کشور بود؛ رویدادی که مبین فرهنگ شهادت و دلاورمرد‌های شهدایی بود که با خون خود به عزت میهن افزودند و با تمام وجود از خاک و ناموس خود در مقابل بیگانگان محافظت کردند و نگذاشتند که دست پلید و افکار شوم دژخیمان هزارروی بر این سرزمین چیرگی بیابد.

کنگره سرداران و 2000 شهید استان بوشهر در حالی 25 دی‌ماه در بوشهر برگزار شد که کشورمان در حال طی کردن روزهای سختی است. این کنگره در سینه خود شارح سرگذشت مردان بزرگی بود که بی‌ادعاترین مروجان نوع‌دستی، میهن‌دوستی، ایثار و فدارکاری بودند. کنگره سرداران و 2000 شهید استان با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه پی‌ریزی شد تا از این ظرفیت برای آشنایی بیشنر نسل جوان با فرهنگ والای شهادت کمک گرفت.

همچنین این رویداد عظیم حماسی نقش شگرفی را در زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای ایران اسلامی ایفا کرد. بدیهی است با توجه به شرایط فعلی جامعه می‌طلبد که با انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید جامعه را به سمت اهداف متعالی هدایت کرد. جامعه امروز بیش از هر چیز امروز به بصیرت و تدبیر در ارزش‌های فرهنگی و آرمانی خود دارد که متاسفانه بیگانگان در سال‌های اخیر با تهاجم فرهنگی از کانال‌های مختلف به‌دنبال کمرنگ‌ کردن بسیاری از فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی این زادبوم هستند.

بوشهر همواره در طول تاریخ با ایستادگی در مقابل اسکتبار و استعمار ثابت کرده است که از مردمی فهیم و وطن‌دوست و باورمند برخوردار است. از این‌رو، متولیان برگزاری کنگره سرداران و 2000 شهید استان درصدد برآمده‌اند تا با پاسداشت جانفشانی شهدای این منطقه، نقش مردم بوشهر را در تاریخ ایران و همچنین در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای همگان نمایان سازند.

در این رابطه اعضا و کمیته‌های برگزاری کنگره سرداران و 2000 شهید استان با توجه به اهمیت این رویداد روز دوشنبه 23 دی‌ماه با مقام معظم رهبری دیدار کردند و از رهنمودهای مفید ایشان برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این رویداد حماسی فیض بردند.

برخواستن شهدای نام‌آور از بوشهر نشان‌دهنده عمق فهم انقلابی آنهاست

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره دو هزار شهید استان بوشهر تاکید کردند: کاری کنید روحیه جهاد و مقاومت به گونه‌ای نهادینه شود که راه قطعی نسل‌های پی در پی قرار گیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، استان بوشهر را منطقه‌ای حساس و سرشار از افتخارات نظامی خواندند و افزودند: بوشهر تا سال‌های طولانی از حضور استعمارگران در این منطقه، در معرض تهدید دشمنان ایران بود اما با هدایت عالمان دینی و فداکاری شهیدان عالی‌مقامی همچون رئیسعلی دلواری با قدرت در مقابل این تهاجم‌ها ایستاد.

رهبر انقلاب اسلامی برخاستن شهیدان نام‌آوری همچون دلواری، مهدوی، عاشوری و گنجی از بوشهر را نشان‌دهنده عمق فهم انقلابی و جهادی از اسلام در این منطقه و تکرار این حقیقت در نسل‌های مختلف دانستند و گفتند: کاری کنید که یاد این شهیدان و شخصیت‌های برجسته در ذهن نسلهای جدید ماندگار شود.

ایشان با اشاره به دلاوری‌های شخصیت مجاهد و مدافع حریم کشور یعنی رئیسعلی دلواری در مبارزه با انگلیسی‌های متجاوز و همچنین ظرفیت بالای الگوسازی از شخصیتی مانند نادر مهدوی در تراز یک چهره مبارز بین‌المللی، تاکید کردند: متاسفانه بعضا حتی اسم این شخصیت‌های برجسته برای نسل جدید ناآشنا است؛ در حالی‌که دستگاه‌های تبلیغاتی باید فکر جهاد را با شاخص کردن چهره‌های بزرگ جهادی گسترش دهند و عمق ببخشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر لزوم فراگیر کردن این احساس واقعی که تنها راه نجات، ادامه دادن راه شهیدان است، افزودند: کشوری برخوردار از انرژی، معادن، امکانات گوناگون و با جایگاه حساس جغرافیایی، تنوع اقلیمی و جمعیت ۸۰ میلیونی مانند ایران که مورد طمع قدرت‌ها است، باید بتواند با کار و جهاد خود را اداره کند تا عزت آن لگدکوب نشود، البته امروز به برکت انقلاب اسلامی، ملت ایران ایستاده است اما باید روحیه جهاد و مقاومت به‌گونه‌ای نهادینه شود که راه قطعی نسل‌های پی در پی قرار گیرد.

با این اوصاف، اعضای برگزاری کنگره سرداران و 2000 شهید استان با توجه به دغدغه رهبری اقدام به برگزاری این رویداد در جوار خلیج پهناور فارس کردند تا بار دیگر رادمردی‌های سلحشوران وطن‌دوست خود را به رخ همگان بکشند و تاریخ حماسه‌سازی بوشهر را به شکل مبسوط‌تری به نمایش بگذارند.

76 کتاب با موضوع شهدا منتشر شد

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر در آیین گشایش این کنگره گفت: ادوار مختلف تاریخ این استان سرشار از حماسه و مبارزه ضد استعماری است. مبارزان استان بوشهر در این خاک استعمار و استکبار را به خاک مذلت کشاندند و ۲ هزار و ۱۲۱ شهید والامقام اعم از ارتشی، سپاهی، نیروی انتظامی، بسیجی، جهاد سازندگی و دوران انقلاب تقدیم نظام اسلامی ایران کرده‌است.

سردار علی رزمجو در ادامه با بیان اینکه خون پاک شهدای این دیار همیشه زنده، جوشان و اقتدارآفرین‌تر از گذشته در رگ‌های رهروان شهدا و اقشار مختلف مردم و مسوولان به‌ویژه جوانان غیرتمند این خطه دینمدار و حماسه‌ساز ساری و جاری است، افزود: استان بوشهر دیار دلیرمردانی است که توانسته‌اند به مدد ارشادهای علمای بزرگ و وارسته در سایه پرچم ولایت و روحیه استوار و خلل ناپذیر، دین‌باور، ولایتمدار و ذلت‌ناپذیر همواره دشمنان اسلام را با شکست مفتضحانه روبه‌رو کنند.

وی با تاکید بر اینکه رزمندگان این استان در سه جبهه زمینی، دریایی و هوایی در عرصه دفاع مقدس حماسه آفریدند و این استان در عرصه‌های گوناگون مبارزاتی ۲ هزارو ۱۲۱ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌ که نام این استان پرفروغ شده‌است، تصریح کرد: برگزاری کنگره سرداران و ۲ هزارو ۱۲۱ شهید استان بوشهر برای ارج گذاشتن به مقام شهدای این استان و تکریم خانواده شهدا است.

رزمجو با اشاره به اینکه در فرایند برگزاری این کنگره یادواره‌های شهرستانی و قشری در تمامی شهرها و شهرستان‌های استان بوشهر برگزار شد، گفت: همچنین در این ارتباط بیش از ۸۲ هزار مورد از اسناد مربوط به شهدای استان، جمع‌آوری و سایت حماسه‌سازان نیز راه‌اندازی شد.

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان با بیان اینکه برای ماندگاری آثار شهدا، کمیته تائید محتوا ایجاد شد که رهاورد آن تائید ۱۰۳ کتاب مرتبط با شهدای استان بوشهر است که تاکنون ۷۶ جلد آن چاپ و منتشر شده‌است، افزود: در قالب با برگزاری کنگره سرداران و ۲ هزارو ۱۲۱ شهید استان بوشهر ۲۱ کمیته تخصصی در بخش‌های مختلف فعال و راه‌اندازی شد. از دو سال گذشته تاکنون نشست‌های متعددی برای برگزاری این کنگره برگزار شده است تا یک برنامه مناسب با شأن شهدا برگزار شود.

رزمجو با اشاره به برگزاری هزار و ۲۰۰ ویژه برنامه فرهنگی و ورزشی برای دانشجویان تصریح کرد: در یک سال گذشته ۸۷۶ پروژه محرومیت‌زدایی که از سوی سپاه و مجموعه دولتی انجام شد به نام شهدای استان مزین شده‌است.

در کتاب تاریخ هیچ‌گاه نام شهدا پاک نخواهد شد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر هم در این آیین گفت: استان بوشهر سرزمین مقاومت و حماسه است.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری با تاکید بر اینکه در کتاب تاریخ هیچگاه یاد و خاطره شهدا فراموش نخواهد شد چون به خدا پیوستند و خدا جاودانه است پس شهید نیز جاودانه است. شهادت زیباترین، پرسودترین و ارزشمندترین ارتحال انسان از دنیای فانی به دنیای باقی است؛ شهادت بال عروج انسان از خاک به افلاک است و واقعا اگر انسان ارتحالش از دنیا با شهادت نباشد متضرر شده است.

وی با اشاره به اینکه شهادت ارزشمندترین معامله انسان در کل حیاتش در دنیا با عالم وجود به رنگ خدا است، تصریح کرد: استان بوشهر از دیرباز سرزمین دیانت، مقاومت، بصیرت، استکبارستیزی بر اساس مبانی دین بوده است و بر محور ولایت‌مداری حماسه‌ها آفریده است.

صفایی بوشهری با تاکید بر اینکه پرچم مقاومت و استکبارستیزی در استان بوشهر افراشته شده است و تاریخ ضد استعماری مردم این سرزمین به بیش از پنج قرن می‌رسد و چهار بار انگلیس خبیث به این استان حمله کرد ولی شکست خوردند، افزود: مردم این منطقه چون سدی محکم مقابل استعمار انگلیس ایستادند و یک وجب آب و خاک این مملکت آسمانی را به بیگانگان ندادند و این افتخار استان بوشهر است که تاریخی اینچنین دارد.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه زنان استان بوشهر نیز تاریخی درخشان در مقابله با استعمارگران دارند، تصریح کرد: زنان منطقه لرده انگلیسی‌ها را شکست دادند و مایه افتخار این سرزمین شدند. همه کشورهای غربی که چشم طمع به استان بوشهر داشتند تنها یک اثر در این استان دارند و آن هم گورستان ننگ آنها است. اکنون نیز اگر چشم طمعی داشته باشند اینجا به گورستان آنها تبدیل خواهد شد.

یادآوری می‎شود، کنگره سرداران و 2000 و ۱۲۱ شهید استان بوشهر روز گذشته با حضور مقامات لشکری و کشوری و با مشارکت همه دستگاه‌های دولتی در نمایشگاه بین‌المللی بوشهر برگزار شد. در حاشیه این کنگره پیکر دو شهید گمنام در بوشهر نیز تشییع شد. مردم بوشهر با حضور در این رویداد حماسی بار دیگر استان را به عنوان اسوه مقاومت و شهادت در روزهای سخت کشور معرفی کردند.


نام:
ایمیل:
* نظر: