bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۸
سکوت شبهه‌دار استانداری در خصوص تعلل شورای سیراف در معرفی شهردار؛
الهام بهروزی: سیراف یکی از شهرهای باستانی استان بوشهر است که متاسفانه در سال‌های اخیر بدترین بی‌توجهی‌ها و بی‎مهری‌ها را به خود دیده است. این بندر کهن که می‌تواند یکی از دروازه‌های اصلی گردشگری استان باشد، اکنون قریب به هشت ماه است که شهردار ندارد! شهری که اکنون در پیک گردشگری است و نیاز به برنامه‌های جذاب و توسعه‎طلبانه برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد. افزون بر این

الهام بهروزی:

سیراف یکی از شهرهای باستانی استان بوشهر است که متاسفانه در سال‌های اخیر بدترین بی‌توجهی‌ها و بی‎مهری‌ها را به خود دیده است. این بندر کهن که می‌تواند یکی از دروازه‌های اصلی گردشگری استان باشد، اکنون قریب به هشت ماه است که شهردار ندارد! شهری که اکنون در پیک گردشگری است و نیاز به برنامه‌های جذاب و توسعه‎طلبانه برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد. افزون بر این، تا چند روز دیگر باید تمام برنامه‎‌های شهری آن برای اخذ بودجه سال 99 به شورای اسلامی شهر ارائه شود که ظاهرا با وجود سرپرست این مهم به شکل اصولی و مطلوب از سوی شهرداری شهر محقق نخواهد شد!

البته درست است که استان بوشهر به دلیل سوءمدیریت در بسیاری از عرصه‎‌ها حال خوشی ندارد اما اینکه یکی از شهرهای مهم آن هشت ماه است که بدون شهردار پیش می‌رود، بسیار تاسف‌برانگیز است و این پرده از بی‎مسوولیتی استانداری در قبال سرنوشت شهرهای استان برمی‌دارد! مگر ممکن است که شهری هشت ماه شهردار نداشته باشد و شورای اسلامی شهر زیر سوال نرود! طبق قانون، شورای اسلامی شهر باید بلافاصله شهردار یا سرپرست را معرفی کند و سرپرستی هم که برای شهرداری معرفی می‌شود باید یکی از نیروهای رسمی شهردار باشد و حکم سرپرست هم تنها برای سه ماه صادر می‌شود و اعضای شورای اسلامی در این مدت زمان فرصت دارند که گزینه مورد نظر خود را به عنوان شهردار منصوب کنند.

این در حالی است که شورای اسلامی شهر سیراف در این زمینه خلاف قانون پیش رفته و گزینه‎ای را که پیش از این برای شهرداری انتخاب کرده، ظاهرا تائید نشده است اما با آوردن بهانه واهی که گزینه مورد نظر باید از این سمت استعفا بدهد تا فرد بعدی برای شهرداری معرفی شود، اقدام به وقت‌کشی و لجبازی با قانون کرده است!!!

اقدامی که هیج توجیه قانونی نمی‎توان برای آن یافت. به گفته یک منبع موثق، شورای اسلامی شهر سیراف خردادماه گزینه‎ای را برای شهرداری این شهر معرفی می‎کند که البته تخصص لازم را برای مدیریت شهری نداشته و ظاهرا این گزینه پیش‎تر در سیراف به‌عنوان معلم فعالیت می‌کرده که به دلیل آشنایی برخی از اعضای شورا برای تصدی شهرداری این شهر معرفی می‎شود؛ اما ظاهرا گزینه موردنظر در همان آغاز شرایط لازم را برای احراز این پست به دست نمی‎آورد و تائید نمی‎شود که همان چهار ماه پیش شفاهی این موضوع به شورای اسلامی شهر سیراف اعلام می‎شود! اما این شورا با نادیده گرفتن این تصمیم همچنان به شهردار شدن فرد مذکور اصرار می‎ورزد و از معرفی گزینه جدید خودداری می‎کند؛ این در حالی است که این شهر با توجه به پتانسیل بسیار بالایی که در حوزه گردشگری دارد، می‎طلبد فردی آگاه به این حوزه و با دانش شهری برای شهرداری این بندر معرفی شود و ظاهرا در میان گزینه‎های پیشنهادی برای شهرداری سیراف گزینه‎هایی با این مشخصات وجود داشته که تنها بر اساس سلیقه‎ای عمل کردن اعضای شورای اسلامی این شهر، گزینه‎های مستعد کنار گذاشته شده‌اند و گزینه انتخابی هم نتوانست تائیدیه وزارت کشور را اخذ کند.

اینک این شهر سردرگم است، زیرا هم در پیک گردشگری قرار دارد و هم چیزی به عید نوروز باقی نمانده است اما برنامه مدون و مشخصی برای جذب مسافر و گردشگر در این بازه زمانی ارائه نشده است.

یک فعال میراث فرهنگی سیراف در این باره به بامداد جنوب گفت: متاسفانه الان هشت ماه است که سیراف شهردار ندارد و این موضوع موجب شده که شهر از حرکت بایستد؛ چون در این مدت اصلا برنامه یا طرحی که به توسعه شهری یا گردشگری این منطقه کمک کند، پیاده و اجرائی نشده است.

محمد کنگانی در ادامه با تاکید بر اینکه این شهر با وجود اینکه از تاریخ گهرباری برخوردار است و ظرفیت بالایی در توسعه گردشگری منطقه دارد، اما هیچ‌کس به آن توجهی ندارد، افزود: سکوت مسوولان در خصوص اینکه هشت ماه است که سیراف شهردار ندارد، نگران‎کننده است و جای تعجب دارد که مسوولان استانی و اجرائی در مقابل تعلل شورای اسلامی شهر در انتخاب شهردار سکوت کرده‎اند!

وی با بیان اینکه تنها چند روز فرصت است که شهرداری طرح خود را برای تصویب بودجه سال 99 به شورای اسلامی ارائه کند، اما شهرداری که شهردار ندارد چگونه می‌تواند طرح‎های کارشناسی‎شده را برای اخذ بودجه ارائه کند، تصریح کرد: سیراف شهر گردشگرپذیری است اما بی‎برنامگی مسوولان شهری در این مدت موجب شده که در سال جاری توفیق چندانی در گردشگری شهر نداشته باشیم. آیا این شهر نباید در این ایام نمایشگاه‎ها، جشنواره‎های فرهنگی هنری، صنایع دستی و ... داشته باشد!؟ اصلا فعالیت شاخصی در این مدت در سطح شهر شاهد نبودیم، انگار شهر در خواب است و کسی هم نگران نیست.

کنگانی در ادامه با تاکید بر اینکه با توجه به ساختار و تاریخ شهر، می‎طلبد که شهردار این شهر افزون بر اینکه باید دارای دانش و تخصص کافی در حوزه مدیریت شهری باشد، بایستی فردی آگاه به حوزه گردشگری باشد، گفت: سیراف شهردار بومی که تخصص کافی در زمینه امور شهری و گردشگری ندارد، نمی‎خواهد بلکه شهرداری می‎خواهد که با استفاده از تجربه و دانشی که دارد به عمران وگردشگری شهر کمک کند و مبلمان شهری را با توجه به تاریخ و تمدن آن طراحی و اجرائی کند. متاسفانه شهردار سابق با اجرائی کردن یک‎سری طرح‎های غیرکارشناسی‎شده و شتاب‌زده به آثار باستانی و سیمای تاریخی شهر صدمات جبران‎ناپذیری وارد کرد که برخی از این اقدامات با اعتراض و واکنش فعالان میراث فرهنگی متوقف شد وگرنه مشخص نبود که چه سرنوشتی برای شهر رقم می‎خورد.

این فعال میراث فرهنگی و مدیرعامل موسسه سیراف پارس که حفظ تاریخ و آثار باستانی سیراف دغدغه جدی اوست، در ادامه با تاکید بر اینکه متاسفانه طرح‎های شهری که تاکنون در سیراف کار شده همه با نگرشی مدرنیته است، گفت: این در حالی است که شهرهای تاریخی مثل سیراف اگر مدرن شوند دیگر جاذبه‎ای برای گردشگران خارجی نخواهد داشت.

وی یادآور شد: امیدوارم شورای اسلامی شهر سیراف هر چه سریع‌تر اقدام به معرفی گزینه جدید برای شهرداری کند و با تدوین برنامه‎های پرمحتوا و باکیفیت به توسعه شهر هم در حوزه گردشگری و هم شهری کمک کند.

کنگانی در پایان با ابراز نگرانی از راه‌اندازی دوباره و در سکوت سایت بازیافت پسماندهای صنعتی و غیرصنعتی در نزدیکی سیراف گفت: پیش از این صنعت با حضورش به محیط زیست سیراف خسارت شدیدی وارد کرده که اگر این سایت هم به دیگر تاسیسات مضر محیط زیستی شهر اضافه شود، باید برای همیشه با شهر زیبا و منحصربه‌فرد سیراف خداحافظی کرد و فاتحه گردشگری آن را خواند؛ امیدوارم پیش از اینکه دیر شود، مسوولان ارشد و متولیان گردشگری استان فکری به حال این گنجینه ارزشمند تاریخی کنند و از نابودی تدریجی آن جلوگیری کنند.

در ادامه این گزارش تلاش شد با رئیس شورای اسلامی شهر سیراف در این زمینه تماس گرفته شود که متاسفانه وی تلفن خود را نخست پاسخ نداد و در ادامه هم آن را از دسترس خارج کرد!

یادآوری می‎شود، سیراف یکی از بنادر تاریخی و باستانی جنوب کشور به شمار می‎رود که در دوره ساسانیان مبدا راه آبی ابریشم بوده است و نقش بسیار پررنگی را در مناسبات اقتصادی، تجاری، فرهنگی و سیاسی ایران با کشورهای دیگر ایفا می‌کرده است اما امروز این شهر قربانی سوءمدیریت و تصمیم‌گیری‌های خودسرانه افرادی شده است که نه دغدغه تاریخ را دارند و نه دغدغه توسعه استان را. امید می‌رود که استانداری استان بوشهر هر چه زودتر با شورای اسلامی شهر سیراف به دلیل تعلل در انتخاب شهردار این شهر برخورد جدی کند و به سردرگمی این شهر خاتمه دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: