bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در بازدید شهرهای جنوبی استان مطرح کرد:
داود علیزاده: بیمارستان‌ها یکی از شالوده‌های اصلی حوزه سلامت هر جامعه را تشکیل می‌دهند و نقش اساسی را در درمان و مداوای آحاد جامعه ایفا می‌کنند. بدیهی است اصلی‌ترین هدف تاسیس بیمارستان‌ها که بزرگ‌ترین مرکز خدمات درمانی و پیشگیری از بیماری در هر منطقه به‌شمار می‌روند، معاینه، تشخیص بیماری و درمان آن است

داود علیزاده: 

بیمارستان‌ها یکی از شالوده‌های اصلی حوزه سلامت هر جامعه را تشکیل می‌دهند و نقش اساسی را در درمان و مداوای آحاد جامعه ایفا می‌کنند. بدیهی است اصلی‌ترین هدف تاسیس بیمارستان‌ها که بزرگ‌ترین مرکز خدمات درمانی و پیشگیری از بیماری در هر منطقه به‌شمار می‌روند، معاینه، تشخیص بیماری و درمان آن است که در این زمینه پزشکان، جراحان، پرستاران، تکنولوژیست‌ها، تکنسین‌ها با استفاده از تجهیزات، معلومات و تجربیات خود به تشخیص بیماری و درمان آن کمک می‎کنند و به عنوان یک فعالیت اجتماعی در حوزه تامین سلامت جامعه اقدام می‎کنند.

در بیمارستان‌ها عموما مهم‎ترین خدماتی که در راستای درمان و مداوای افراد جامعه صورت می‎گیرد، عبارتند از: خدمات درمان، خدمات بهداشتی، خدمات آموزشی، خدمات پژوهشی و ارتقای بهداشت. البته به‌تازگی و بر اساس دیدگاه ارتقای سلامت، بیمارستان‌ها درصدد هستند که تدابیری اندیشیده شود که فرد بیمار نشود و در صورت بیمار شدن، تلاش می‎شود که دوره درمان وی کوتاه‌مدت باشد. بنابراین بیمارستان‌ها با اتخاذ تدابیری در ارتقای سلامت جامعه مشارکت حداکثری دارند و با اقدامات بجا و مناسب سعی در رسیدن به این هدف والا در نظام سلامت جامعه دارند. از این رو، آموزش بهداشت محیط، تغذیه بهداشت مادر و کودک از جمله برنامه‌های مهمی است که بیمارستان‌ها در زمینه ارتقای بهداشت جامعه به صورت جدی آنها را در دستور کار خود قرار داده‎اند.

حال با توجه به اینکه ایران از جمله کشورهایی است که حوزه سلامت آن بیمارستان‎محور است، بنابراین تعداد مراجعات به بیمارستان‌ها در مقایسه با مطب‌ها و درمانگاه‌های تخصصی بیشتر است؛ در این میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درصدد برآمده تا بیمارستان‌ها را به بهترین بسترها برای ارائه خدمات ارتقای سلامت و پیشگیری بدل سازند؛ به‌طوری که مهم‌ترین رسالت آن تغییر نگرش درمان‌محور به نگرش سلامت‌محور شود؛ یعنی از یک سو با یک‌سری برنامه‌های آموزش‌محور و ایجاد زیرساخت‌ها و مراکز درمانی مجهز و طرح‌های غربالگری بیماری‌ها را در جامعه کاهش دهد و از سوی دیگر با افزایش آگاهی و دانش افراد جامعه بستری مناسب را برای ترویج سلامتی در جامعه فراهم آورد.

بدیهی است استان بوشهر یکی از جمله مناطقی است که همچنان از کمبود نیروی انسانی (اعم از پزشک، متخصص، پرستار و...)، زیرساخت‌ها و مراکز درمانی مجهز در سراسر خود رنج می‎برد؛ هرچند در سال‌های اخیر خیز خوبی در حوزه سلامت استان برداشته شده و به شمار مراکز و کادر درمانی استان افزوده شده است؛ اما می‌طلبد که بیمارستان‌های استان که نقش موثری را در تامین سلامت استان ایفا می‎کنند، نگاه ویژه‌تری شود. در این رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با هدف رصد وضعیت مراکز درمانی و سلامت شهرهای مختلف استان اقدام به بازدید از بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشت شهرستان‌های استان کرده است که بی‌شک این بازدیدها می‌تواند کمبودها و نبودهای این حوزه را بیش از پیش به رخ بکشد و مسوولان را به چاره‌جویی وادارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر که هفته گذشته به شمال استان سفر کرده بود و از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گناوه، دیلم و بندریگ بازدید کرده بود، روز گذشته عازم جنوب استان شد که به دلیل استقرار صنایع بزرگ نفتی و گازی شرایط خاص‌تری دارند و می‎طلبد که بیمارستان‎های موجود در این شهرها از امکانات و تجهیزات به‌روز و استاندارد برخوردار باشند تا امر درمان و تامین سلامت شهروندان شهرهای جنوب استان تضمین شود.

یکی از معضلاتی که منطقه جنوب استان با آن سخت دست به گریبان هستند و در طول سال به خاطر آن افراد زیاد جان خود را از دست می‎‌دهند، تصادفاتی است که در جاده ساحلی دلوار- دیّر اتفاق می‎افتد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با حضور در بندر دیّر در این خصوص گفت: در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۳۲ نفر در شهرستان دیّر بر اثر تصادف جان خود را از دست داده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

دکتر سعید کشمیری در چهارمین شورای سلامت و امنیت غذایی و دومین مجمع سلامت این شهرستان در سال جاری گفت: کمتر از ۳۰ درصد سلامت به حوزه سلامت برمی‌گردد که فرهنگ‌سازی و اجتماعی کردن سلامت ضروری است. وضعیت سلامت استان بوشهر را به صورت مستمر رصد می‌کنیم و اولویت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عدالت در دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی است.

وی در ادامه خواستار رسیدگی به وضعیت تصادفات جاده‌ای در شهرستان دیّر شد و گفت: در شهرستان دیّر در هر ۱۰ روز یک نفر بر اثر تصادف فوت می‌شود که اکثرا جوان هستند و این یک واقعیت دردناکی است و این آمار در بقیه شهرستان‌ها نیست که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است و باید چاره‌اندیشی شود.

کشمیری با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم سلامت را اجتماعی کنیم موفق می‌شویم، ادامه داد: مقوله سلامت مانند کوه یخ است و نوک آن بیمارستان و بهداشت بوده و حتی گاهی اوقات سلامت می‌تواند به یک مساله امنیتی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها و مردم برای اجتماعی شدن سلامت پای کار بیایند، افزود: در استان بوشهر مجموع سن بناهای بهداشتی و درمانی که بازسازی‌شده متوسط آن به ۱۰ سال نمی‌رسد و در پنج سال اخیر ۱۵۰ ساختمان از نو بناکرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در اداهمه با اعلام اینکه خطر پساب‌های صنعتی پتروشیمی‌ها شهرستان دیّر را تهدید می‌کند، تصریح کرد: باید از آب دریا، اطراف و خاک خیلی مراقبت کنیم؛ سه پتروشیمی مستقر در این شهرستان پیوست سلامت خود را نوشته‌اند و منتظر نتیجه آن هستیم.

کشمیری درباره آخرین وضعیت بیمارستان امام هادی (ع) شهرستان دیّر، یادآور شد: این بیمارستان درنهایت باید پاسخگوی نیازهای مردم باشد؛ اما دو هفته پیش مشکل برق آن حل‌شده و تازه به علوم پزشکی تحویل موقت می‌شود. هرچند فشارها برای افتتاح زودهنگام بیمارستان دیّر برما بسیار است؛ اما ما با هم تعارف نداریم، درواقع یک نوزاد نارس به ما تحویل داده‌اند، هیچ‌کدام از وسایلش قابل‌استفاده نبود و یکی‌یکی کارها انجام شد؛ ما نمی‌خواهیم بی‌توجهی کنیم و در تیم مدیریتی دانشگاه هیچ فرقی بین شهرستان‌ها وجود ندارد و مردم همه شهرستان‌ها محترم هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر از آمادگی برای راه‌اندازی زایشگاه و اضافه کردن متخصص بیهوشی و جراح عمومی به این بیمارستان خبر داد و تصریح کرد: ما از انتقاد ناراحت نمی‌شویم و اشکالات کار خود را از بین صحبت‌های منتقدین و از آینه این صحبت‌ها می‌گیریم.

وی با اشاره به محدودیت‌های دانشگاه علوم پزشکی، بیان کرد: بیمارستان‌های بزرگ هم روز اول همه متخصص‌ها را نداشتند و همین بیمارستان کنگان بعد از سال‌ها، تازه سال گذشته متخصص مغز و اعصاب به آن اضافه شد که در این مدت نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ نفر از مرگ حتمی نجات یافتند.

کشمیری با بیان اینکه در حال حاضر تمام مردم شهرستان دیّر پرونده الکترونیک دارند، گفت: بیمارستان دیّر تجهیزات خیلی خوبی دارد و مجهزتر هم می‌شود و برای ما ۶۰ هزار نفر جمعیت دیّر خیلی مهم و به عنوان گروه هدفمان هستند. اساس سلامت خدمات پیشگیری و جلوگیری از تولید بیمار است. بنابراین ما اگر تمام این شهرستان را تبدیل به بیمارستان کنیم ولی بیمار تولید شود، فایده‌ای ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با اشاره به غربالگری کمبود تیروئید در نوزاد تازه متولدشده در خانه‌های بهداشت، خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع این خدمت در استان بوشهر تاکنون نزدیک به ۸۰۰ تا ۹۰۰ کودک را شناسایی و درمان کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همچنین در این سفر خود از بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان که بیمارستان معین نفت است، بازدید کرد و در این باره گفت: بخش‌هایی از بیمارستان کنگان مانند اتاق عمل، زایشگاه، آزمایشگاه و دیالیز، نیازمند توسعه مجدد است و باید بازسازی‌شده و تجهیزات جدید در آن قرار بگیرد.

کشمیری در ادامه با بیان اینکه بیمارستان امام خمینی کنگان، چهار شهرستان جنوبی استان را پوشش می‌دهد و از طرفی دیگر، بیمارستان معین نفت است، افزود: با توجه به استقرار صنایع نفت و گاز در جنوب استان بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان نقش بسیار استراتژیک و مهمی دارد.

وی با اشاره به اینکه حجم مراجعه‌کنندگان در بخش‌های مختلف این مرکز درمانی بسیار بالاست، ادامه داد: با توسعه‌ای که در این مرکز درمانی انجام‌شده، انتظارات از بیمارستان نیز افزایش‌یافته است و جا دارد که نواقص آن نیز برطرف شود. به عنوان بیمارستان معین نفت است، بنابراین نفتی‌ها باید تعهدات اجتماعی خود را در قبال آن به خوبی انجام دهند.

کشمیری با بیان اینکه تاکنون کارهای بسیار خوبی در بیمارستان کنگان مانند احداث بخش ام‌آر‌آی، اورژانس، توسعه بخش‌های آی‌سی‌یو صورت گرفته و برخی از بخش‌های داخلی نیز بازسازی شدند، ولی جای توسعه بیشتر دارد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان به‌طور جدی پیگیر این موضوع است که هرچه سریع‌تر، نواقصات بیمارستان کنگان را رفع کند و در این بازدید که با حضور معاون درمان، معاون توسعه و مدیریت منابع و کارشناسان ستادی دانشگاه از بیمارستان کنگان داشتیم، تصمیماتی نیز مرتبط با مسائل توسعه بیمارستان کنگان در بخش‌های مختلف گرفته شد که به‌زودی اجرائی می‌شود.

وی در خصوص تفاهمنامه میان سه وزارتخانه بهداشت، رفاه و نفت، خاطرنشان کرد: این تفاهمنامه بسیار مهم از سوی وزیران بهداشت و رفاه امضاشده است که ان‌شاءالله با امضا وزیر نفت و پیگیری نمایندگان مردم در مجلس هر چه زوتر به مرحله اجرائی برسد. تاثیر این تفاهمنامه برای این منطقه حائز اهمیت است، قطعا با اجرای این آن، جذابیت این مراکز درمانی برای حضور متخصصین و پرستاران بیشتر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در پایان تاکید کرد: کلینیک تخصصی شهیدحسن هاشمی کنگان هم‌اکنون حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که از همین هفته، فاز دوم پروژه آغاز خواهد شد که ان‌شاءالله اسکلت‌بندی آن تا عید نوروز به اتمام خواهد رسید.


نام:
ایمیل:
* نظر: