bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۹ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
شهرهای خورموج و کاکی به نامزدهای نهایی طرح پایتخت کتاب ایران پیوستند؛
الهام بهروزی خورموج از جمله شهرهایی است که توانسته در سال‎های اخیر گام‎های استواری را در حوزه کتابخوانی بردارد و نگاه مردم را به کتاب حساس کند. موفقیت این شهر در حوزه کتابخوانی تا بدانجا بوده است که تا نامی از خورموج به میان می‎آید، ناخودآگاه تصویر کتاب در ذهن جاخوش می‎کند.

الهام بهروزی

خورموج از جمله شهرهایی است که توانسته در سال‎های اخیر گام‎های استواری را در حوزه کتابخوانی بردارد و نگاه مردم را به کتاب حساس کند. موفقیت این شهر در حوزه کتابخوانی تا بدانجا بوده است که تا نامی از خورموج به میان می‎آید، ناخودآگاه تصویر کتاب در ذهن جاخوش می‎کند.

بی‌شک درخشش این شهر در حوزه کتابخوانی تابع تلاش‌ها و زحماتی است که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان فرهنگی این شهرستان در این عرصه متقبل شدهاند. حمید زارعی که مدیریت مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی خورموج را عهده‎دار است، یکی از مدیران کتابدوست و کتاب‎خوانی است که ضمن ارائه طرح‎های خلاقانه در حوزه کتابخوانی، خود یکی از مروجان و حامیان جدی کتاب در منطقه مذکور است و همواره با نگاهی بسیط از طرح‎های کتابخوانی در روستاها و شهرهای این شهرستان حمایت کرده است.

گواه این ادعا، موفقیت‎هایی است که این شهرستان در طرحها و برنامه‎های کتابخوانی در عرصه استانی و کشوری کسب کرده است. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خورموج معتقد است که «در دنیای کنونی با توجه به ظهور تکنولوژی‌های نوین و گفت‌وگوهای اغلب بی‌هدف که بیشترین زمان را از قشر وسیعی از مردم می‌گیرد، توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی از اولویت‌های نهادهای فرهنگی باید باشد. شهرستان دشتی از دیرباز جایگاه انسان‌های اهل قلم و صاحب‌اندیشه بوده، از این‌رو، مردم این سامان از کتاب به‌عنوان ابزاری مطمئن برای جاودانه ساختن حاصل عمر خود بهره می‌بردند. این مردم پیوند ناگسستنی با کتاب و مقوله فرهنگ داشتند اما در دهه‌های اخیر این موضوع مهم کم‌اهمیت شده بود. بنابراین در ۱۷خرداد ۹۴ که به ریاست فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی منصوب شدم، اولویت اولم را ترویج فرهنگ کتابخوانی قرار دادم؛ چون بر این اعتقادم که کتاب عنصری رشدآفرین و روشنگر در پهنه زندگانی بشر است و اینکه کتابخوانی سبب پرورش ذهنیت خلاق و مستقل شخص و شکوفایی اندیشه و شکل‌گیری گفتمان اندیشمندانه و پروردن احساسات انسان می‌شود و در درازمدت موجب تکامل فرهنگی جامعه بشری می‌گردد.»

بی‎شک وقتی مسوولی دغدغه‎مند ظاهر شود، خواه ناخواه جامعه پیرامونی وی نیز دغدغه او را جدی می‎گیرند و همپای وی در راستای تحقق اهداف عالی که تبدیل به یک دغدغه جدی در منطقه شده است، مصمم گام برمی‎دارند و می‎کوشند با آموزش، اجرای برنامه‎های تشویقی و حمایتی به فراگیر کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرستان دشتی مبادرت ورزند و زارعی امیدوار است که اجرای طرح‎های خلاقانه کتابخوانی در این شهرستان به این آرزو ختم شود که «به‌زودی همه مردم دشتی در خانه‌هایشان یک کتابخانه داشته باشند.»

مانوس شدن با کتاب امروز در دشتی موجب رویاندن بذر همدلی و همیاری در این شهرستان شده است و این منطقه موفق شده که بعد از بوشهر صاحب بیشترین باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان باشد و عناوین برتر کتابخوانی کشور را در رویدادهای مختلف از آن خود کند. شهر خورموج تا کنون سه بار نامزد طرح پایتخت کتاب ایران شده است که این نشان از اهتمام این شهر در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد و این اهتمام تا بدانجاست که سایر روستاها و شهرهای این شهرستان به تاسی از خورموج به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ورود کرده‌اند و موفقیت‎هایی هم در این زمینه عاید آنها شده است.

به‎گونه‎ای که امروز به هر شهر و روستای این شهرستان که ورود می‎کنید با طیفی کتابخوان روبه‎رو می‎شوید که تحلیل‎ها و علاقه‎مندی‎ آنها به کتاب موجب شعف شما می‏شود. به گفته رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی، به راستی کتاب در این شهرستان به یک رویداد بدل شده است. این شهرستان از سال 94 تاکنون به‎صورت پیوسته و مداوم با ارائه طرح‎های خلاقانه نظیر «قهرمان کتاب»، جشنواره قصه‎گویی محلی، جشنواره مشاعره تاره، جام باشگاه‎های کتابخوانی و ... توانسته پیوند ناگسستنی میان مردم و کتاب به‎وجود بیاورد.

اینک خورموج در سال 98 توانسته با ارائه طرح‎های مبتکرانه با ایجاد هم‎افزایی میان دستگاه‎های دولتی و بخش خصوصی در طرح پایتخت کتاب ایران به همراه شهر کاکی جزء نامزدهای نهایی این طرح مطرح شود. افزون بر این، روستاهای «درازی» و «مل‎گل» این شهرستان نیز در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب به مرحله نیمه‎ نهایی راه بیابد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی در این باره به بامداد جنوب گفت: در ششمین دوره پایتخت کتاب ایران شهرهای خورموج و کاکی جزء ۳۸ شهر راه‌یافته به بخش نهایی این طرح هستند. در بخش روستاهای دوستدار کتاب نیز روستای «مل گل» از توابع بخش مرکزی دشتی و در بخش استمرار نیز روستای «درازی» به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند.

حمید زارعی معتقد است که جشنواره روستاهای دوستدار کتاب با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و حمایت از اقدام‌های انجام شده در روستاها و پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و معرفی فعالیت‌های مرتبط با کتابخوانی طراحی و برگزار می‌شود، فرصت خوبی برای روستاها ایجاد کرده تا در سطح ملی مطرح و داشته‌های فرهنگی خود را معرفی کنند که روستاهای این شهرستان در این سال‎ها موفق شده‎اند با اجرای یک‎سری طرح و برنامه گام‎های استواری را در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بردارند.

وی ادامه داد: فراخوان ششمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاهای برتر دوستدار کتاب در تیرماه سال جاری منتشر شد و از شهرستان دشتی، شهرهای خورموج و کاکی و روستاهای مل گل، کلل، چاوشی، فقیه‌حسنان و گلستان در بخش انتخاب روستاهای برتر و روستای درازی در بخش استمرار مستندات خود را ارسال کردند. به گفته دبیرخانه جشنواره، با توجه به کیفیت آثار ارسالی بر خلاف سال گذشته که داوران ۲۰ شهر به‌عنوان شهرهای راه‌یافته به مرحله نیمه نهایی انتخاب می‌کردند در این دوره ۳۸ شهر را برای این مرحله انتخاب و به دبیرخانه معرفی کردند.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان یادآور شد: داوری مرحله نهایی این رویداد در بهمن‌ماه امسال صورت می‎گیرد و مراسم معرفی پایتخت کتاب و روستاهای برتر دوستدار کتاب ۱۹ بهمن در تهران برگزار می‌شود.

در پایان یادآوری می‏شود که اجرای طرح‎های پایتخت کتاب ایران در شهرستان دشتی بسیار با استقبال همراه شده است و همین مساله موجب راهیابی بیش از پیش کتاب در خانه‎های مردم خورموج شده است و آنها امروز به یکی از مخاطبان جدی کتاب بدل شده‎اند و استقبال 10 هزار نفری آنها از نمایشگاه کتاب خورموج گواهی بر کتابدوستی و اشاعه فرهنگ کتابخوانی در این منطقه است. البته این منطقه به شدت از کمبود زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی رنج می‎برد که بدون شک رفع این کمبودها می‎تواند در توسعه کتابخوانی در این منطقه کمک شایانی کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: