bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
روایت رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از کرونا ویروس:
داود علیزاده: ویروس کرونا امروز به یک اضطرار جهانی بدل شده و اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده است. برای این بیماری مسری تاکنون دارو و درمانی یافت نشده است از این‎رو، نگرانی‌ها از همه‌گیری هر چه بیشتر این ویروس موجب شد تا سازمان جهانی بهداشت در این خصوص اعلام وضعیت اضطراری جهانی کند؛ چراکه این گونه جدید از کروناویروس تاکنون به مرگ ۲۵۹ نفر در چین منجر شده و همچنین ۱۱ هزار و ۷۹۱ نفر نیز به این ویروس آلوده شده‌اند. افزون بر این، در خارج از مرزهای چین بیش از ۱۰۰ مورد ابتلا به کروناویروس در حداقل ۲۳ کشور جهان گزارش شده‌ است. این در حالی است که از میان موارد ابتلا به کروناویروس در کشورهای دیگر هفت بیمار وجود دارند که به چین سفر نداشته‌اند اما به این بیماری مبتلا شده‌اند!

داود علیزاده

ویروس کرونا امروز به یک اضطرار جهانی بدل شده و اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده است. برای این بیماری مسری تاکنون دارو و درمانی یافت نشده است از این‎رو، نگرانی‌ها از همه‌گیری هر چه بیشتر این ویروس موجب شد تا سازمان جهانی بهداشت در این خصوص اعلام وضعیت اضطراری جهانی کند؛ چراکه این گونه جدید از کروناویروس تاکنون به مرگ ۲۵۹ نفر در چین منجر شده و همچنین ۱۱ هزار و ۷۹۱ نفر نیز به این ویروس آلوده شده‌اند. افزون بر این، در خارج از مرزهای چین بیش از ۱۰۰ مورد ابتلا به کروناویروس در حداقل ۲۳ کشور جهان گزارش شده‌ است. این در حالی است که از میان موارد ابتلا به کروناویروس در کشورهای دیگر هفت بیمار وجود دارند که به چین سفر نداشته‌اند اما به این بیماری مبتلا شده‌اند!

بنابراین هدف از اعلام وضعیت اضطراری جهانی کمک به جوامع بین‌المللی به منظور پیشگیری و واکنش به خطرات تهدیدکننده سلامت جهانی است که احتمال دارد از مرزها عبور کرده و تمامی مردم جهان را تهدید کند. به‎هر روی، شیوع بیماری کرونا موجب نگرانی بسیاری از مردم شده است و ایرانی‎ها نیز تحت تاثیر اخباری که هر روز منتشر می‎شود، درگیر این نگرانی‎ها شده‌اند و خبرهای ضد و نقیضی که در خصوص ورود این ویروس در تبریز شنیده میشود، این نگرانی را تشدید کرده است که البته سعید نمکی، وزیر بهداشت در این باره تاکید کرد که هنوز از خبری از ورود کروناویروس به ایران نیست، به مردم اطمینان داد که هر گونه مورد ابتلا در کشور بلافاصله اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: هر چند ویروس کرونا مرز نمی‌شناسد؛ اما تمام مرزهای کشور تحت کنترل و نظارت همکارانم قرار دارد و شبانه‌روز در حال انجام تست‌های لازم هستند. صبح اول وقت هم از معاونانم خبر گرفتم و خوشبختانه هنوز هم خبری از ورود این ویروس به کشور نیست. البته در این میان لازم است یادآوری کنم که نباید به اخبار کذب و شایعات درباره این ویروس توجه کنید. به شما اطمینان می‌دهم که هر گونه مورد ابتلا بلافاصله و مستقیم به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد. ما برای کنترل این ویروس به همراهی و همکاری همه شما نیازمندیم و باور داریم که این موضوع با اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع و رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه محقق خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در خصوص این بیماری گفت: آنچه در فضای مجازی در خصوص ورود کرونا ویروس جدید به کشورهای همسایه منتشر شده با فضای واقعی، تفاوت‌های زیادی دارد و مرگ و میر کروناویروس جدید نسبت به سایر ویروس‌های کرونای مهم مانند مرس و سارس کمتر است.

دکتر محمدمهدی گویا با اشاره به اینکه آنچه امروز شایعه شده که ویروس کرونای جدید به همسایگی ایران رسیده، بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت صحت ندارد، افزود: ویروس کرونای جدید در عراق، کردستان عراق و پاکستان و هیچ یک از کشورهای همسایه که مطرح شده، وارد نشده تنها در یک کشور در منطقه، ابتلا به این ویروس تائید شده که آن هم امارات متحده عربی است. ویروس کرونای جدید خیلی شبیه به آنفلوآنزا است و ممکن است پزشک نیز قادر به تشخیص آن نباشد.

وی با بیان اینکه اسم کرونا ویروس جدید، نگرانی زیادی ایجاد کرده است و تا وقتی آزمایشات پزشکی اثبات نکرده که ویروس کرونای جدید شناسایی نشده، بهتر است که در محافل علمی با احتیاط در مورد آن صحبت کنیم، تصریح کرد: کلیپ‌هایی که از کروناویروس جدید در اینترنت منتشر شده برای ما غیر معمول است و مواردی مانند به یکباره به زمین افتادن بیمار مبتلا به کرونا ویروس صحت ندارد که باعث نگرانی مردم شده است. کرونا ویروس، دستگاه تنفسی را گرفتار می‌کند و علائم آن کاملا شبیه به آنفلوآنزا است و برخی از مبتلایان که بیماری آنها شدید می‌شود، دچار ذات‌الریه می‌شوند. عمدتا افرادی مانند کهنسالان و یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت کنترل نشده، نارسایی قلبی و عروقی و نارسایی تنفسی دچار انواع شدید کرونا ویروس جدید شده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه بهتر است به‌جای ایجاد نگرانی در مردم اجازه دهیم مردم با واقعیت‌های این ویروس آشنا شوند، گفت: بنابراین از ایجاد نگرانی پرهیز کنیم؛ چون تعدادی از اعضای خانواده‌ها و اقوام هموطنان‌مان در شهر ووهان چین سکونت دارند. نباید اجازه دهیم که در مورد کروناویروس جدید بزرگنمایی شود که مردم به وحشت بیفتند. کرونا ویروس جدید وارد ایران خواهد شد و به تمام کشورها هم ممکن است وارد شود و هیچ مرزی نمی‌شناسد و اگر کشوری مدعی شود که اجازه نمی‌دهیم این ویروس وارد کشورش شود، غیرعلمی صحبت کرده است.

گویا با بیان اینکه همه کشورها در مقابل کروناویروس جدید چهار وظیفه دارند، افزود: اگر این ویروس وارد کشورشان شد، مردم باید با آموزش‌های عمومی مانند شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت آداب تنفسی، کمتر مبتلا شوند. اگر مردم به این ویروس مبتلا شوند، کمتر نیاز به بیمارستان و خدمات درمانی داشته باشند و بیشتر از گروه‌های پرخطر مانند افراد مسن و بیماران قلبی و ریوی مراقبت کنند. اگر مبتلایان به این ویروس در بیمارستان بستری شدند، مراقبت خوبی از آنها شود و کار آنها کمتر به بخش‌های ویژه کشیده شود تا مبتلایان کمتر جان خود را از دست بدهند.

وی با اشاره به اینکه کرونا ویروس جدید وارد کشور ما خواهد شد و ما چیز پنهان کردنی با مردم نداریم و هر روزی اولین مورد این بیماری را مشاهده کنیم، پس از تائید بیماری بلافاصله اعلام خواهیم کرد و چیز نگران‌کننده‌ای نیست، خاطرنشان کرد: در مورد کرونا ویروس جدید چند روز پیش اثبات شد که اگر فردی مبتلا باشد و در دوره نهفتگی بیماری باشد و وقتی وارد کشور شود، هیچ علائمی نداشته باشد، قابل انتقال به دیگران است. کار وزارت بهداشت این است که افراد وارد شده از چین به ایران به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند؛ گروه اول کسانی هستند که هیچ علامتی ندارند و سالم هستند؛ اما به آنها آموزش می‌دهیم و شماره‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهیم که در صورت مشاهده علائم این بیماری با ما تماس بگیرند و به این افراد توصیه می‌کنیم که بهتر است تا دو هفته از رفت و آمد و تماس با دیگران پرهیز کنند.

گویا ادامه داد: گروه دوم، افرادی هستند که علائم خفیفی مانند سرماخوردگی دارند و از این افراد، نمونه‌برداری و به آنها توصیه می‌کنیم که در منازل خودشان باشند و نیروهای ما روزانه با آنها تماس می‌گیرند یا مراجعه حضوری دارند و وضعیت آنها را بررسی می‌کنند و اگر بیمار اعلام کند که وضعیت خوبی ندارد، به بیمارستان منتقل می‌کنیم و تحت مراقبت‌های لازم قرار می‌دهیم.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا کنون شش مورد مشوک به کروناویروس جدید در استان‌های مختلف از جمله دو مورد در یزد، دو مورد در تبریز، یک مورد در قم و یک مورد در تهران گزارش شده که همه آنها در آزمایشگاه‌هایی که در نظر گرفته شده، بررسی شده و همه این موارد منفی بوده است.

گویا با اشاره به اینکه عفونت کروناویروس جدید، درمان و داروی خاصی ندارد و حتی در مورد دو داروی ضد ایدز که گفته می‌شود در درمان مبتلایان موثر است، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این داروها ارزش چندانی ندارد، افزود: بنابراین در مورد درمان و داروی کرونا ویروس جدید باید صبر کرد و دانشمندان به‌دنبال پیدا کردن دارویی برای آن هستند؛ اما تا کنون هیچ داروی اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد. از این‌رو، بیمارستان‌های خاصی را در همه استان‌ها و چندین بیمارستان را در کشور برای پذیرش و مراقبت از بیماران احتمالی مبتلا به کروناویروس جدید در نظر گرفته‌ایم و رایزنی کرده‌ایم که اگر فردی خواست در این بیمارستانها بستری شود، این امکان فراهم باشد.

وی با تاکید بر اینکه دو مورد مشکوک به کروناویروس جدید در تبریز پس از آزمایش‎های لازم مشخص شد که این دو نفر، مبتلا به آنفلوآنزای نوع B بودند، تصریح کرد: در حال حاضر ویروس کرونای جدید از انسان به انسان منتقل می‌شود و باید رعایت آداب تنفسی را کنیم چون از طریق قطرات تنفسی بیمار، این ویروس به دیگران منتقل می‌شود.

گویا در خصوص منشا شیوع این بیماری توضیح داد: شیوع کرونا ویروس جدید را به چند بازار فروش آبزیان در شهر ووهان چین ربط می‌دهند و اگر فیلم این بازار را ببینید حیرت می‌کنید. در این بازار همه نوع حیوانی وجود دارد و موارد بهداشتی، رعایت نمی‌شده است. در این بازار گوشت سگ، گربه، انواع ماهی‌ها و خفاش وجود دارد و کار سختی است که بفهمند منشا این ویروس چه بوده است! شناخت منشا کرونا ویروس جدید، زمان‌بر است؛ اما یک حیوان یا چند حیوان، ویروس جدید کرونا را به انسان منتقل کرده‌اند و ممکن است از طریق خوردن، تماس با گوشت حیوان و یا تنفس در فضا منتقل شده باشد یا ممکن است ویروس کرونای جدید از طریق تماس با فرد بیمار باشد و به همین خاطر بر شست‌وشوی مداوم دست‌ها تاکید می‌کنیم. حتی اگر فرد بیمار به یک شیء دست بزند و فرد دیگری در بازه زمانی کوتاهی به آن شی دست بزند، احتمال انتقال بیماری وجود دارد. بنابراین شست‌وشوی مداوم دست‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از انتقال کرونا ویروس جدید است.

به گفته مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اکثریت قریب به اتفاق موارد بیماری کرونا ویروس جدید، در افراد 10 تا 90 ساله بوده است و افراد کمتر از 10 سال به ندرت به این بیماری مبتلا شده‌اند. افرادی که بر اثر کرونا ویروس جدید، جان خود را از دست داده‌اند، شامل افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای می‎شود. باید تاکید شود که هیچ راه قطعی برای پیشگیری از ابتلا به ویروسکرونای جدید، مانند استفاده از داروی گیاهی و ضدعفونی کردن فضای منزل وجود ندارد. بنابراین راه‌های پیشگیری از کرونا ویروس جدید ساده و شامل شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت آداب تنفسی مانند گرفتن دستمال جلوی دهان به هنگام عطسه است.


نام:
ایمیل:
* نظر: