bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
رئیس‌جمهور با اشاره به ردصلاحیت‌های صورت گرفته؛
بامداد جنوب: شیخ حسن روحانی گاهی اوقات بد عصبانی می‌شود و بد شکل هم قاطی می‌کند، به‌خصوص وقتی بداند و بفهمد که اوضاع دارد به سمتی می‌چرخد که برایش قابل تحمل نباشد. یکی از این مسائل همین انتخابات مجلس یازدهم است که با توجه به تائیدصلاحیت‌ها، از هم‌اکنون ترکیب آن مشخص است.

بامداد جنوب: شیخ حسن روحانی گاهی اوقات بد عصبانی می‌شود و بد شکل هم قاطی می‌کند، به‌خصوص وقتی بداند و بفهمد که اوضاع دارد به سمتی می‌چرخد که برایش قابل تحمل نباشد. یکی از این مسائل همین انتخابات مجلس یازدهم است که با توجه به تائیدصلاحیت‌ها، از هم‌اکنون ترکیب آن مشخص است.

این مسائل باعث شده تا باوجود هشدارهای قبلی رئیس‌جمهور در مورد رقابتی شدن انتخابات، او روز گذشته به سیم یکی مانده به آخر بزند و حرف‌هایی را مطرح کند که تاکنون سابقه نداشته باشد. حسن روحانی که در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور صحبت می‌کرد، گفت: پاسداری از جمهوریت یعنی پاسداری از ولایت عامه، نظر و خواست مردم؛ ما به همین رای دادیم و نظام ما از دهم و یازدهم فروردین سال 58 آغاز شد. اتفاقا یکی از پایه‌های قانون اساسی ما نیز همه‌پرسی است و این قانون بعد از انتخابات اعضای خبرگان قانون اساسی مجددا با رفراندم تبدیل به قانون اساسی شد، در بازنگری نیز مجددا با همه پرسی و رفراندم تبدیل به قانون اساسی کشور شد.

وی با بیان اینکه اخیرا برخی نسبت به کلمه همه‌پرسی حساسیت پیدا کرده‌اند، اضافه کرد: برخی از حساسیت‌ها نه به اندازه ویروس کرونا اما خطرناک است و ما باید مواظب باشیم این بیماری سرایت نکند و نظر دیگری نسبت به این اصل مهم و اساسی که در کشور و قانون اساسی ما وجود دارد، پیدا نکنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: قانون اساسی پایه کار ماست و مشروعیت همه ما بدون استثنا از قانون اساسی است و مشروعیت قانون اساسی و همه قوانین و مقررات نیز از آرای مردم است.

روحانی با بیان اینکه ما از دوران مشروطه با مساله آرای مردم، انتخابات و مجلس آشنا شدیم، خاطرنشان کرد: همه فداکاری‌ها در دوران مشروطه برای حاکمیت آرای مردم بود و حاکمیت ملی یکی از اهداف ملی مشروطه و انقلاب اسلامی ایران بود؛ مردم باید بر سرنوشت خود حاکم شوند و حاکمیت ما بر خود نیز به دستور خداست و کسی نمی‌تواند این حاکمیت که حاکمیت ملی است را نقض کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انقلاب مشروطه از مسیر خود منحرف شد و استبدادگران آمدند و مسلح شدند و انتخابات تبدیل به تشریفات انتصابات شد، تاکید کرد: بزرگترین خطر برای دموکراسی و حاکمیت ملی روزی است که انتخابات تبدیل به تشریفات شود و جای دیگری انتصاب کنند و مردم پای صندوق بروند و تشریفات انتخابات را انجام دهند؛ خدا نکند چنین روزی برای کشور ما پیش بیاید. یادمان است که در زمان رژیم گذشته در حوزه‌های انتخابیه عده‌ای کاندیدا می‌شدند اما همه می‌دانستند که وکیل چه کسی است و در شهرستان‌ها می‌گفتند فلانی از تهران تعیین شده است؛ مردم هم می‌دانستند که به هر کسی که رای بدهند و هر کاری که می‌خواهند انجام دهند همان آقایی که به قول آن زمان از تهران تعیین شده نامش از صندوق‌ها خارج می‌شد و این خطر بزرگی بود که ملت ما را تهدید کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل انقلاب مردم این بود که بر سرنوشت خود حاکم شوند، خاطرنشان کرد: در انقلاب اسلامی مشخص شد که دیگر آنگونه نیست که تهران تصمیم بگیرد بلکه مردم تصمیم‌گیر هستند و در پای صندوق حاضر می‌شوند و با آن کسی که می‌خواهند رای می‌دهند.

رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود بر لزوم وجود رقابت در انتخابات‌های مختلف تاکید کرد و گفت: اگر به شما بگویند وارد یک فروشگاه بزرگ شوید و یک جنس را انتخاب کنید در حالی‌که فقط یک جنس و یک مارک وجود دارد دیگر انتخاب لازم نیست و دیگر نیازی نیست که بزرگ خانواده به فروشگاه برود بلکه فرزند آن خانواده می‌تواند به فروشگاه برود و پس از پرداخت پول همان یک جنس موجود را خریداری کند.

روحانی با بیان اینکه انتخاب به معنای برگزیدن است، تصریح کرد: بسیار مهم است که مردم احساس کنند باید میان چند نمونه، یکی را برگزینند؛ در این صورت است که انتخابات معنا پیدا می‌کند. اگر در تمام حوزه‌های انتخابیه سلیقه‌ها و افکار مختلف و در جاهایی که چند مذهبی است و جاهایی که قومیت‌ها حضور دارند مذهب‌ها و قومیت‌های مختلف حضور داشته باشند، مردم آن منطقه هر کسی را که بخواهند انتخاب می‌کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به بعضی جریانات حاکم بر برخی دستگاه‌ها، گفت: شماها که در جلسات خصوصی و اتاق‌های فکر خود می‌گویید مجلس بعدی صد درصد برای ما است؛ خوب الحمدالله؛ اگر مجلس بعدی برای شماست دیگر چرا اینقدر غصه می‌خورید؟ بگذارید لااقل مشارکت شکل بگیرد و رقابت بالا برود و مجلس هم برای شما باشد نوش جان‌تان. ما مشکلی با این داستان نداریم.

به گفته وی، بگذاریم امنیت حاصل و رقابت‌ها شکل بگیرد و انتخابات سالم باشد و همه تلاش کنیم تا مشارکت را بالا ببریم. همیشه مشارکت در انتخاب‌های مجلس معمولا میان 50 تا 70 درصد بوده است نگذاریم این مشارکت حداقل شود بلکه باید بگذاریم این مشارکت در حداکثر آراء باشد.

روحانی در پایان با بیان اینکه باید افزایش مشارکت و رقابت را یک وظیفه بدانیم، خاطرنشان کرد: باید در مردم نشاط را ایجاد کنیم و 22 بهمن‌ماه بسیار خوب و 2 اسفندماه باشکوهی داشته باشیم و ان‌شاءالله خدا از ما راضی باشد و بتوانیم از جمهوریت و اسلامیت نظام حفاظت کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: