bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
آخرین نتایج از تایید صلاحیت‌ نامزدهای انتخاباتی در استان بوشهر؛
بامداد جنوب: اسامی افرادی که تایید صلاحیت نهایی را گرفته‌اند بیش از آنکه در استان بوشهر بخواهد یک فضای رقابتی سیاسی را شکل دهد، به یک فضای قومی، طایفه‌ای و شهرستانی منجر شده است! هیچ رقابت سیاسی در این دوره وجود ندارد، باز هم رقابت درون‌اصولگرایی است. اصلاح‌طلبان هم «پَر»!!

بامداد جنوب: اسامی افرادی که تایید صلاحیت نهایی را گرفته‌اند بیش از آنکه در استان بوشهر بخواهد یک فضای رقابتی سیاسی را شکل دهد، به یک فضای قومی، طایفه‌ای و شهرستانی منجر شده است! هیچ رقابت سیاسی در این دوره وجود ندارد، باز هم رقابت درون‌اصولگرایی است. اصلاح‌طلبان هم «پَر»!!

بامداد جنوب: بالاخره شورای نگهبان دو هزار نفر دیگر را تایید صلاحیت کرد، افرادی که می‌شد آنها را همان دور اول هم تایید کرد و به‌نظر می‌رسد نوعی کج‌سلیقگی در این مورد وجود داشته که جز اضافه کردن هزینه به کشور چیز دیگری از آن برداشت نمی‌شود. با این حال روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان نشست خبری برگزار کرد تا در مورد نتایج به دست آمده و همچنین تاییدصلاحیت‌ها اظهارنظر کند.

عباسعلی کدخدایی که روزهای پرمشغله‌ای را پشت سر گذاشته بود، در جمع خبرنگاران با بیان این اینکه مشکل اخیر در انتخابات این است؛ با این نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی که داریم این وضعیت هم حادث می‌شود و هر دو طرف ناراضی‌اند، گفت: می‌دانید که ثبت نام‌ها انجام شد و هیات‌های اجرایی و مرکزی استانی کارشان را انجام دادند و تلاش شد اطلاع رسانی انجام شود. در مرحله بعد که مرحله شورای نگهبان اول و تا دیروز بود اقدامات انجام شد و از امروز وارد شورای نگهبان دوم می‌شویم و کسانی که صلاحیتشان تایید نشده می‌توانند شکایت کنند و سه روز مهلت دارند وما ۱۰ روز فرصت داریم تا آن را بررسی کنیم.

به گفته وی، در حوزه رسیدگی‌ها در بحث آماری که داشتیم از ۱۶ هزار و ۳۳ نفر که ثبت نام کرده بودند، نزدیک ۴۵۰۰ نفر اسامی را داشتیم تا بررسی می‌کردیم و مجموع افرادی که مورد تایید قرار گرفتند بالای ۵۰ درصد است و نزدیک ۲۰ و چند درصد رد داشتیم که در این مرحله بررسی خواهند شد و افزایش خواهد یافت. از مرحله قبل تا این مرحله که شورای نگهبان اول بودیم نزدیک ۲۰۰۰ نفر به آمار تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان اضافه شد.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان وظیفه خود را انجام می‌دهد و نسبت به بررسی‌ها حساسیت داریم و تا پایان وقت مقرر قانونی احتمال افزایش هم دارد، ادامه داد: در بحث تحقیقات محلی که مورد ایراد است ما در همین مرحله و مرحله قبل با تحقیقات محلی خیلی از کسانی که به‌عنوان عدم احراز صلاحیت شناخته بودند به تایید برگشتند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «برخی اعلام کردند بعضی از اصولگراها را رد صلاحیت کردند تا در آخرین لحظات صلاحیتشان را تایید کنند، آیا این موضوع صحت دارد؟» گفت: هم رویه، خلاف این است و هم نتیجه را می‌بینید. یک اتهام است که شاید بتوانیم پیگیری قضایی داشته باشیم. آمار را ملاحظه کنید. امروز اخبار منتشر می‌شود. اسامی برای وزارت کشور ارسال شده و بقیه هم ارسال می‌شود و چنین نیست. لذا باید دقت شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در ذکر دلیل برخی رد صلاحیت‌ها به حمایت ضمنی برخی نمایندگان فعلی مجلس از قاچاقچیان و مفسدان اشاره کردید؛ با توجه به این امر این سوال پیش آمده که چرا برخی پرونده‌ها مثل پرونده املاک نجومی و پرونده قائم مقام شهرداری پیشین تهران شامل این مصداق رد صلاحیت نشده است و این افراد مشخصا از تایید صلاحیت خود پیش از بررسی شورای نگهبان اطمینان داشتند، گفت: هیچگونه تفاوتی بین اشخاص نیست؛ اگر تخلفی براساس مستندات و چهارچوب پرونده باشد هیچ فرقی برای شورای نگهبان ندارد. اگر شما در خصوص افراد خاص پرونده یا مدارکی دارید برای این مرحله در اختیار شورای نگهبان قرار دهید. ما براساس حرف‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود قضاوت نمی‌کنیم. ما با هیچ شخصی چه الان سمت داشته باشد، چه در گذشته سمت داشته تعارف نداریم و براساس اسناد و مدارک تصمیم می‌گیریم. نه رودربایستی با کسی داریم و نه نگاه سیاسی و جناحی.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات پرشور گفت: بارها گفته‌ام که وظیفه شورای نگهبان نظارت بر اجرای سالم انتخابات است و در قانون، وظیفه‌ای برای برگزاری پرشور انتخابات برای این نهاد در نظر گرفته نشده است؛ دغدغه ما اجرای کامل قانون است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارنظرهای مختلف درباره بررسی صلاحیت‌ها گفت: اگر اظهارنظرها خواستار کوتاه آمدن ما از قانون باشند به آنها توجهی نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان با توجه به اظهارنظرهایی مقام‌های دولتی برنامه‌ای برای شکایت از دولت دارد، گفت: بیشتر از این بین ما و دولت را شکرآب نکنید. ما اهل شکایت نیستیم، فقط گله داریم که روند کار ما را می‌دانند و باز این چنین نکاتی را مطرح می‌کنند. البته اگر جایی افترایی به ما زده شود به ما حق بدهید که از خودمان دفاع کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی در باره رد صلاحیت حدود ٩٠ نماینده به دلیل مسائل مالی و تعداد بالای اصولگرایان در این تعداد و اتهام جانبداری شورای نگهبان از یک جناح گفت: انتظار داریم مقام‌ها در خصوص اخبار صحیح اظهارنظر کنند. گلایه داریم که می‌گویند فلان نماینده به دلیل حمایت از دولت رد صلاحیت شده است؛ دولت برای ما محترم است و ما بین خودمان، دولت و مجلس جدایی احساس نمی‌کنیم و این اظهارات جفای به شورای نگهبان است.

وی درباره زمان نهایی و دقیق برای تایید صلاحیت‌ها گفت: مرحله اول تا دیشب بود و نزدیک ۲ هزار نفر صلاحیتشان تایید نشده بود که در بررسی مجدد تایید شدند. تعدادی هم در مرحله دوم است که بعدا اعلام می‌کنیم.

آخرین وضعیت در استان بوشهر

با پایان مهلت هیات مرکزی نظارت بر انتخابات (زیرمجموعه شورای نگهبان)، اسامی تایید و ردصلاحیت شدگان به فرمانداری‌های مراکز حوزه‌های انتخابیه اعلام شد. به گزارش «خلیج فارس»؛ براین اساس آخرین مرحله رسیدگی به اعتراضات در شورای نگهبان شامل داوطلبانی می‌شود که در مراحل قبل تایید صلاحیت شده و روز گذشته در لیست ردصلاحیتی‌ها قرار گرفته‌اند.

نهایتا 23 بهمن اسامی نهایی و قطعی کاندیداهای مجلس یازدهم منتشر خواهد شد و روز بعد هم به مدت یک هفته تبلیغات انتخاباتی آغاز می شود. در استان بوشهر نیز از سوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، 97 داوطلب تایید و 85 نفر نیز ردصلاحیت شدند. طبق شنیده‌ها، اسامی تاییدصلاحیت شدگان جدید در حوزه‌های چهارگانه استان بوشهر به شرح زیر است:

حوزه بوشهر، گناوه و دیلم: کورش امیری، کیهان تاج دینی، علی جمالی، حسین حیدری، سعید شعبانی، مسعود شیرافکن، مهدی صادقیان، علی صداقت، حسین کریمی، صغری کشفی، خلیل عبدالهی و داریوش مستی؛

حوزه دشتستان: علی آذربان، علی احمدزاده، زینت احمدی‌زاده، محمدرضا دهقانفرد، علی رحیمی، عبدالرسول مرادی، ایرج مزارعی، بهنام هنری و اسماعیل یاسینی؛

حوزه دشتی و تنگستان: علی افراشته، فرخ بنه گزی، عبدالصمد دولاح، احسان رزمی نیا، عبدالکریم سعیدی و علیرضا قائدی حقیقی؛

حوزه کنگان، دیر، جم و عسلویه: احمد بادام فیروز، علی زارعی، مرضیه دهقانی، سید حسن حسینی، محمد رضا فیروزی، مهین مطری زاده و بهمنیار واحدی پور.

با این حال باید گفت با این تاییدصلاحیت‌ها، باز هم رقابت در استان بوشهر به آن شکل که باید روی نخواهد داد و مساله بسیار حادتر از آن چیزی است که بشود فکرش را کرد. مسائل به جای آنکه فکری، حرفه‌ای و تخصصی باشد، به‌نظر می‌رسد بیشتر قومی و قبیله‌ای شده است. اسامی افرادی که تایید صلاحیت نهایی را گرفته‌اند بیش از آنکه در استان بوشهر بخواهد یک فضای رقابتی سیاسی را شکل دهد، به یک فضای قومی، طایفه‌ای و شهرستانی منجر شده است! هیچ رقابت سیاسی در این دوره وجود ندارد، باز هم رقابت درون‌اصولگرایی است. اصلاح‌طلبان هم «پَر»!!


نام:
ایمیل:
* نظر: