bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری خود مطرح کرد:
الهام بهروزی: فرهنگ و هنر مقوله پیچیده، زیباشناختانه، اندیشه‌محور و بسیار گسترده است که پربار شدن آن نیاز به توجه و حمایت ویژه دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی این حوزه با توجه به بودجه اندکی که در اختیار دارد عمدتا در مدیریت این حوزه با چالش‌های بی‎شماری روبه‌روست که اگر با دستگاه‎های دولتی و بخش غیردولتی هم‎افزایی و همگرایی نداشته باشد معمولا در مدیریت این حوزه با مشکلات بسیاری روبه‎رو می‎شود.

الهام بهروزی

فرهنگ و هنر مقوله پیچیده، زیباشناختانه، اندیشه‌محور و بسیار گسترده است که پربار شدن آن نیاز به توجه و حمایت ویژه دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی این حوزه با توجه به بودجه اندکی که در اختیار دارد عمدتا در مدیریت این حوزه با چالش‌های بی‎شماری روبه‌روست که اگر با دستگاه‎های دولتی و بخش غیردولتی هم‎افزایی و همگرایی نداشته باشد معمولا در مدیریت این حوزه با مشکلات بسیاری روبه‎رو می‎شود.

این در حالی است که فرهنگ یکی از ارکان اصلی جامعه را تشکیل می‎دهد و نادیده انگاشتن آن پیامدهای بسیاری سنگین برای جامعه به‌دنبال داشته است تا بدانجا که در ریشه‎یابی بسیاری از آسیب‎های اجتماعی پی می‎بریم که فقر فرهنگی در کنار فقر اقتصادی دلیل عمده شکل‎گیری این آسیب‎‌هاست. بوشهر نیز با توجه به اینکه یک استان مرزی است جزء استان‎های آسیب‎خیز است چون به عنوان یکی از دروازه‎های فرهنگی کشور به‌شمار می‎رود و توانسته با تکیه بر فرهنگ و تمدن دیرینه ایران و با تاسی از تبادلات فرهنگی با دیگر سرزمین‎ها پیشنیه فرهنگی و هنری غنی برای خود تعریف کند. از این رو در بطن خود نویسندگان و هنرمندان شاخصی را که امروز در کشور سرآمد هستند معرفی کند.

در این میان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با توجه به تعدد و تنوع هنری منطقه رسالت دشواری را برعهده دارد؛ چراکه این استان افزون بر کمبود امکانات و زیرساخت‎های فرهنگی هنری، با طیف وسیعی از هنرمندان روبه‎روست که به دست آوردن رضایت‎مندی آنها با بودجه اندک کاری بی دشوار است. با این اوصاف اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با در اولویت قرار دادن برخی از حوزه‎ها سعی در ترقی و تعالی فرهنگ و هنر بومی دارد و به‎منظور تقویت سطح آگاهی، دانش و تخصص هنرمندان و ادیبان هم‎استانی در طول سال نیز اقدام به برگزاری جشنواره و نمایشگاه‎های ملی و بین‌المللی در استان می‎کند که توانسته بازخورد و پیامدهای بسیار مثبتی برای استان داشته باشد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در نشست خبری خود با اشاره به برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری متعدد در سال‎های گذشته گفت: در سال جاری تلاش کردیم به تمام طرفیت‎های ادبی و هنری استان توجه کنیم و با توجه به پیشینه و صبغه خوبی که استان بوشهر در زمینه برگزاری جشنواره ملی مشاعره رضوی و ادبیات به‎ویژه ادبیات داستانی دارد، متولی برگزاری جشنواره ملی داستان‎نویسی رضوی بشویم که پس از ارائه اسناد و مدارک لازم، بنیاد بین‎المللی فرهنگی امام رضا (ع) با میزبانی بوشهر برای برگزاری این رویداد موافقت کرد.

فاطمه کرمپور در ادامه با اشاره به برگزاری جایزه کتاب سال بوشهر نیز تاکید کرد که این فراخوان با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، حمایت و تشویق مولفان، مترجمان و ناشران، معرفی نویسندگان فعال و ارتقای سطح کیفی نشر منتشر شد. کلیه مولفان، مترجمان و مصححان استان بوشهر که چاپ اول آثارشان در سال‌های ۹۶ و ۹۷ منتشر شده بود، در این رویداد شرکت کردند.

وی در ادامه در خصوص تعداد آثار ارسال شده به این رویداد علمی توضیح داد: در مجموع 95 اثر از نویسندگان بومی به جایزه کتاب سال بوشهر که برای نخستین بار در بوشهر برگزار می‎شود، در شش بخش ارسال شد و از سوی 27 داور در موسسه خانه کتاب مورد داور قرار گرفت. در نهایت چهار اثر به‎عنوان اثر برگزیده انتخاب شده‎اند که در آیین پایانی این رویداد که اسفندماه سال جاری برگزار می‎شود، معرفی می‎شوند، همچنین در این آیین از شش اثر نیز تقدیر به عمل می‎آید.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پایان مهلت ارسال اثر به جشنواره مطبوعات استان بوشهر تصریح کرد: 407 اثر شامل مقاله، گفت‎وگو، یادداشت تخصصی و... در حوزههای مختلف از سوی فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران و روزنامه‎نگاران استان به این رویداد ارسال شده که اینکه در حال داوری هستند و برگزیدگان این رویداد نیز در نیمه دوم اسفندماه با حضور مسوولان فرهنگی کشور در بوشهر برگزار می‎شود.

کرمپور در خصوص برگزار نشدن نمایشگاه کتاب بوشهر در سال جاری نیز توضیح داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در آذرماه تاریخی را برای برگزاری نمایشگاه کتاب با نمایشگاه بین‎المللی کتاب ایران هماهنگ کرد که متاسفانه در تاریخ تعیین‌شده نمایشگاه بین‎المللی بوشهر برای برگزاری یک رویداد ملی دیگر رزرو شده بود که همین مساله موجب شد که نتوانیم نمایشگاه کتاب را در سال 98 برگزار کنیم؛ چراکه نمایشگاه‎های کتاب استانی بر اساس تقویم و بازه زمانی مشخص برنامه‎ریزی شده است و ما به دلیل کمبود فضا نتواستیم این رویداد بزرگ فرهنگی را در تاریخ مشخص‎شده برگزار کنیم؛ اما درصدد هستیم در ماه‎های آغازین سال 99 این نمایشگاه را در فرصتی مناسب برپا کنیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه در خصوص فراخوان جمع‎‌آوری اسناد تاریخی، عکس، ملزومات و اشیا برای موزه «چاپ، نشر و مطبوعات جنوب کشور» گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف راندازی این موزه از خبرنگاران و فعالان حوزه فرهنگ و هنر دعوت می‎کند که آثار و اسناد نشریات قدیمی، ملزومات چاپ، عکس، سند و اشیای مرتبط ارزشمندی که در اختیار دارند برای نمایش و نگهداری در این موزه با حفظ امتیاز معنوی به نام ارائه‎دهنده یا صاحب اثر در اختیار واحد مطبوعات اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر قرار بدهند. بدون تردید این اقدام ارزشمند می‌تواند موجب غنای بیشتر این موزه در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و آگاهی‌بخشی باشد. همچنین در این زمینه منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات ارزشمند اصحاب فرهنگ، هنر و فعالان عرصه رسانه و صاحب‌نظران و عموم مردم هستیم.

کرمپور با اشاره به برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در استان افزود: این رویداد برای دومین بار در استان بوشهر با حضور گروه‌های موسیقی محلی استان شامل زریاب، شیلو، هیرون، نوای دشتی، شالو، راشن، کوگانا، شبدیز در مجتمع فرهنگی و هنری بوشهر برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین جشنواره موسیقی نواحی خارگ با همکاری شهرداری و شورای اسلامی این شهر در اسفندماه برگزار خواهد شد، یادآور شد: برگزاری کوچه فستیوال موسیقی نیز از دیگر رویدادهای موسیقایی استان است که اواخر اسفندماه برگزار خواهد شد.

کرپور در خصوص تعداد مجوزهای اجراهای صحنه‎ای استان بوشهر در شش ماهه دوم امسال گفت: برای این بازه زمانی ۴۶ مجوز صادر شده است که از این تعداد ۲۱ مجوز برای موسیقی پاپ، پنج مجوز موسیقی سنتی، و ۱۸ مجوز موسیقی محلی صادر شده که مجموع این اجراها شامل ۱۴۲ اجرا می‎شود؛ همچنین مجوز کنسرت‌های اسفندماه یا صادر شده و یا در دست اقدام است.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از کنسرت‌ها نیز به دلیل همزمانی با حوادث این دو سه ماه اخیر نظیر حوادث آبان‎ماه، شهادت سردار سلیمانی، سقوط هواپیما، انتخابات مجلس و ... به زمان دیگری موکول شد، افزود که از جمله آنها می‎توان به کنسرت‎های شهرام ناظری در بوشهر، علی یاسینی در گناوه، بابک جهانبخش، حمید هیراد، پازل‎بند اشاره کرد.

کرمپور در ادامه در خصوص اجرای گروه لیان در بوشهر تاکید کرد: درخواست اجرای گروه موسیقی «لیان» در بوشهر از سوی موسسه نارنجی ارائه شده که به دلیل حوادث اخیر صدور آن زمان‎بر شده است وگرنه هیچ ممانعتی برای برگزاری آن وجود ندارد و اگر قصد داشتیم به این گروه مجوز ندهیم قاعدتا برای استعلام به اماکن نامه ارسال نمی‌شد و در حال حاضر این درخواست در حال طی کردن روند قانونی خود است اما در تاریخی که موسسه برای برگزاری این کنسرت پیشنهاد داده بود، امکان صدور مجوز وجود نداشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست خبری به حضور چهار گروه نمایشی به جشنواره بین‎المللی تئاتر خبر داد و افزود: چهار گروه نمایشی «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی، «در دهانم حرف بزن» به کارگردانی عبدالزهرا محمودی، «باغبان مرگ» به کارگردانی مجتبی حیدری و «قهرمان کیست» به کارگردانی مارال ایزدبخش در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافتند و به روی صحنه رفتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر به معرفی اعضای جدید هیات‌منصفه مطبوعات استان بوشهر اشاره و تصریح کرد: رضا معتمد، مجید اجرائی، جهانشیریاراحمدی، محمدرضا احمدی‌فر، بهرام فرهمند صابر، علی پورداود، حبیب قاسمی، نعمت‌الله عظیمی‌فر، عباس نامدارزاده، عباس قاسمی‌منش، محمدرضا بحرانی، محسن صحرانورد و جعفر جعفری با سوگند یادکردن در دستگاه قضائی احکام خود را دریافت کردند و برای مدت دو سال به عنوان اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات استان انتخاب و معرفی شدند.

کرم‌پور همچنین به برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه آیات در استان بوشهر گفت: این رویداد به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره قرآنی و دینی در چهار بخش فیلم کوتاه، مستند، انیمیشن و نماهنگ در فروردین ۹۹ برگزار می‌شود. همچنین نخستین جشنواره آنلاین ملی پویانمایی از ۱۸ تا ۲۰ اسفندماه در بوشهر برگزار می‌شود که تاکنون تعداد ۲۹۵ اثر از ۷۵ کشور مختلف به دبیرخانه ارسال شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: در روز ۱۶ اسفند، به‌مناسبت بزرگداشت روز قرآنی بوشهر ۳۰ برنامه از جمله برگزاری نمایشگاه کتب تخصصی، دیدار با نوه و خانواده آیت‎الله معتقداهرمی، معرفی افراد شاخص قرآنی ادارات، تجلیل از فعالان قرآنی، شناسایی صنوف قرآنی اعم از کارگران، کارمندان و یا پزشکان قرآنی برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه در سالی که گذشت جشنواره های مختلفی از جمله جشنواره فیلم کوتاه، فجر، مستند و کودک و نوجوان در حوزه فیلم برگزار شده است. همچنین مجوز تبدیل مجتمع فرهنگی عالیشهر به سینما اخذ شده تا در آنجا نیز فیلم‌های روز سینمایی اکران شود، تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی هنری در مرکز استان و شهرستان‌ها به مناسبت دهه فجر انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار شده و در حال برگزاری است که از این جمله می‌توان به جشنواره قهرمانان کتاب، نشاط و امید، اجرای نمایش، پخش انیمیشن، افتتاح نگارخانه، جشن بزرگ فجر، مسابقه عکاسی، اجرای نمایش خیابانی سردار دل‌ها، عصر شعر انقلاب، مراسم اهدا کتاب، جشنواره نقالی‌خوانی و قصه‌گویی اشاره کرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از راه‎اندازی گالری استاندارد و مجهز مجتمع فرهنگی بوشهر در دو هفته آینده خبر داد و افزود: امیدوارم با ایجاد این ظرفیت بتوانیم هنرهای تجسمی را به جامعه بیش از پیش معرفی کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: