bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
بررسی یک انتخاب شگفت‌انگیز فدراسیون فوتبال؛
علی پورتنگستانی:دراگان اسکوچیچ شاید آخرین گزینه‌ای بود که انتظار می‌رفت در میان مربیان خارجی برای پست سرمربیگری تیم ملی انتخاب شود، و این اتفاق در حالی رخ داد که همه ما منتظر حضور یک مربی ایرانی در تیم ملی بودیم. به هر حال فدراسیون فوتبال همانطور که قبلا گفته بود، علاقه‌مندان به فوتبال را شگفت‌زده کرد. حالا این سوال به‌وجود می‌آید که این انتخاب تا چه حد درست است.

علی پورتنگستانی:

دراگان اسکوچیچ شاید آخرین گزینه‌ای بود که انتظار می‌رفت در میان مربیان خارجی برای پست سرمربیگری تیم ملی انتخاب شود، و این اتفاق در حالی رخ داد که همه ما منتظر حضور یک مربی ایرانی در تیم ملی بودیم. به هر حال فدراسیون فوتبال همانطور که قبلا گفته بود، علاقه‌مندان به فوتبال را شگفت‌زده کرد. حالا این سوال به‌وجود می‌آید که این انتخاب تا چه حد درست است.

فدراسیون فوتبال پس از مدت‌ها بررسی گزینه‌های مختلف سرمربیگری تیم ملی فوتبال، با دراگان اسکوچیچ سرمربی مستعفی تیم صنعت نفت آبادان به توافق رسید و این مربی کروات هدایت یوزهای ایرانی را در دیدارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ چین بر عهده خواهد داشت. اگرچه در حال حاضر تردیدهایی برای کیفیت فنی اسکوچیچ و اینکه او در سطح نشستن روی نیمکت ایران هست یا نه، وجود دارد ولی در کنار ویژگی‌های منفی و ایرادهایی که می‌شود به انتخاب او گرفت، نکات مثبتی هم وجود دارد که باید به آنها هم پرداخته شود.

مسوولان فدراسیون فوتبال در این سه ماه سراغ گزینه‌های مختلفی رفته و در این راه چند نوبت مذاکرات جدی با گزینه‌هایی مثل برانکو ایوانکوویچ، علی دایی و امیر قلعه‌نویی صورت گرفته که هر کدام زمان زیادی از ما کشت و در نهایت به توافق منجر نشد. فدراسیون‌نشین‌ها ابتدا با صراحت اعلام کردند که او جانشین ویلموتس، مربی تراز اول خارجی است و پس از شکست در مذاکره با برانکو صحبت از گزینه داخلی مطرح شد که عملا گزینه مناسبی به جز دایی و قلعه‌نویی پیش‌رو نداشتیم و پس از نرسیدن به توافق با آنها باید در فرصت اندک باقیمانده فکر چاره می‌شد.

تیم ملی ایران با کسب 6 امتیاز از 4 بازی دور رفت مرحله پیش‌مقدماتی و شکست مقابل عراق و بحرین شرایط سختی برای صعود به دور نهایی پیدا کرده است و دیگر فرصت اشتباه و امتیاز دادن ندارد و از همین‌رو لزوم آشنایی با فوتبال ایران و شناخت بازیکنان یک اجبار در انتخاب سرمربی جدید بود و آوردن یک مربی خارجی ناآشنا به فوتبال ایران نیاز به زمان برای شناخت و آزمون و خطا داشت و ریسک بزرگی برای تیم ملی محسوب می‌شد.

او از کجا کار خود را شروع کرد؟

اسکوچیچ پیش از ورود به فوتبال ایران در تیم‌هایی چون ریه‌کا کرواسی، اینتربلوک اسلوونی، العربی کویت و النصر عربستان سابقه سرمربیگری داشت و توانسته بود جام‌های حذفی کرواسی و اسلوونی را فتح کند. ورود اسکوچیچ به فوتبال ایران با تیم ملوان بندرانزلی شکل گرفت و اسکوچیچ در زمان حضورش در انزلی نتایج خوبی کسب کرد و توانست با این تیم به مقام هفتم لیگ سیزدهم برسد که بهترین عنوان ملوانان در لیگ برتر به‌شمار می‌رود. عملکرد خوب در انزلی زمینه‌ساز ادامه فعالیت اسکوچیچ در فوتبال ایران شد و او پس از ملوان راهی تیم فولاد خوزستان شد ولی نتوانست در اهواز مانند انزلی موفق عمل کند و در دو فصلی که سرمربی فولاد بود به مقام‌های پنجم و دوازدهم رسید و از این تیم جدا شد. اسکوچیچ پس از فولاد حدود دو سال بدون تیم بود تا اینکه هدایت تیم خونه به خونه بابل را بر عهده گرفت و نتایج خوبی که به همراه تیم بابلی کسب کرد بار دیگر نام خودش را بر سر زبان‌ها انداخت. دراگان با خونه به خونه به فینال جام حذفی رسید و در لیگ آزاداگان تنها به‌خاطر تفاضل گل نتوانست تیمش را لیگ برتری کند. با این حال حضور اسکوچیچ به‌دلیل مشکلات عجیب تیم خونه‌به‌خونه در بابل چندان طولانی نشد و او فصل گذشته بدون تیم ماند تا اینکه امسال با پیشنهاد صنعت نفت آبادان روبه‌رو شد و دوباره به جنوب کشور بازگشت. اسکوچیچ در لیگ نوزدهم به همراه نفت عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و توانست این تیم محبوب را به رده چهارم جدول برساند و همین عملکرد درخشان مدیران فدراسیون را مجاب کرد که او را به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب کنند.

نقش پررنگ یک آقازاده در انتخاب اسکوچیچ

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مربی را افرادی انتخاب کرده‌اند که پیش از این هم در جابه‌جایی او در تیم‌های مختلف نقش داشته‌اند. ماجرا از آنجا جدی می‌شود که در یکی از روز‌های پایانی هفته گذشته یک آقازاده ورزشی که پدرش رئیس سرشناسی بوده است، به همراه مدیر برنامه‌های رسمی و یک غیررسمی در خانه‌ای در یکی از خیابان‌های شمال تهران میزبان دراگان اسکوچیچ بوده است و پس از جمع‌بندی نقطه نظرات همدیگر، برای معرفی وی به تصمیم نهایی می‌رسند.

لطفا دراگان را با کی‌روش مقایسه نکنید

چیزی که این روزها در فوتبال باب شده است، مقایسه مربیان با هم همدیگر است. نکته حائزاهمیت در این میان عبور فوتبال ایران و تفکر فوتبال ایران و فوتبال‌دوستانش از کارلوس کی‌روش و مقایسه‌های مخرب فوتبال حال حاضرمان با زمان اوست. بی‌شک کسی مدعی این نیست که اسکوچیچ از لحاظ تجربه و دانش و اعتبار در سطح کی‌روش است و نباید هم از او انتظارِ عملکردی مشابه با سرمربی پرتغالی داشته باشیم. این فضای مقایسه‌ای به ویلموتس هم ضربه زد و البته دامن زدن خودش به این فضا باعث شد دودش به چشم تیم ملی برود و اثر منفی آن را روی انگیزه بازیکنان هم می‌شد، دید. اگر وضعیت فوتبال ما با تصمیم‌های غلط فدراسیون‌نشین‌ها به روزی افتاده که دیگر جای ریسک برای انتخاب سرمربی نداریم باید پذیرفت وضعیت حاضر چیزی است که اتفاق افتاده و گذشته را نمی‌شود تغییر داد و حالا کوبیدن کی‌روش بر سر اسکوچیچ هیچ عایدی مثبتی نداشته و فقط او را از تمرکز روی کار و هدفش به حاشیه می‌راند.

باید از سرمربی جدید حمایت کرد

با هر نظر و دیدگاهی که داریم، باید اسکوچیچ را به‌عنوان سرمربی جدید تیم ایران قبول کنیم. انتخاب اسکوچیچ در عین اینکه آخرین راه باقیمانده برای فوتبال ایران بود، یک قمار با ریسک متوسط است که رفتار و برخورد ما در قبال او می‌تواند این درصد موفقیت این ریسک را بالا برده یا کاهش دهد. به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم به فاصله گذشته دو سال از جام جهانی روسیه دوباره سقف آمال ما رسیدن به جمع 32 تیم جام جهانی است و اینکه ما چند سال قبل به‌دنبال صعود از دور گروهی بودیم و حالا مجبور به کاهش سقف رویاهایمان شدیم موضوعی است که در حال حاضر پرداختن به آن سودی ندارد.

افاضلی: تیم ملی نماد همبستگی در تمام دنیاست

بامداد جنوب: سرمربی پارس جنوبی با تمجید از روحیه بازیکنانش از نمایش آنها مقابل سایپا ابراز رضایت کرد و آن را امیدواری بزرگ در ادامه مسیر دانست.

هومن افاضلی، سرمربی پارس جنوبی با وجود مشکلاتی که این تیم در مسیر آماده‌سازی برای جدال با سایپا داشت، توانست با یک نمایش مناسب در زمین حریف و تحت فشار قرار دادن نارنجی‌پوشان به یک امتیاز ارزشمند دست یابد. پارس جنوبی که با مشکلات مالی در طول هفته روبه‌رو بود و تمرینات مناسبی را پشت سر نگذاشته بود، با این حال با تغییرات فنی که داشت یک نمایش قابل قبول برابر سایپا را به پایان رساند و شیوه آنها برای در اختیار داشتن مالکیت و همچنین ارسال پاس‌های پیاپی امیدواری زیادی برای دستیابی به نتایج بهتر در ادامه مسیر شکل داده است. افاضلی در خصوص این دیدار اینطور صحبت‌هایش را آغاز کرد و گفت: بازی خوبی را شاهد بودیم و با توجه به سبک بازی سایپا و شیوه‌ای که بازی می‌کنند کار ما دشوار بود. سایپا تیم خیلی خوبی است و ابراهیم صادقی به‌خوبی می‌داند از تیمش چه می‌خواهد و بازیکنانو تمریناتش و شکل بازی تیمش را بر اساس آنچه که می‌خواهد جلو می‌برد و من فکر می‌کنم با اضافه شدن تجربه به خودش و بازیکنانش در آینده می‌تواند حتی از الان هم موفق‌تر باشد.

وی در مورد وضعیت پارس جم هم یادآور شد: پارس جم تیم خوب و پر پتانسیلی است. در نیم‌فصل اول تنها یک برد داشت که مقابل همین سایپا در بازی رفت بود و بعد از آن مدت‌ها بردی به دست نیاورد تا اینکه در بازی اول نیم‌فصل دوم مقابل پیکان توانستیم بعد از مدت‌ها پیروز شویم. تیمی که مدت طولانی برد به دست نمی‌آورد نیاز به تغییر ذهنیت دارد و کار سختی است و ما هم چند هفته است کنار تیم هستیم و یک شبه نمی‌شود تغییرات اساسی ایجاد کرد ولی به مرور زمان و البته با رفع مشکلات، پارس جم پتانسیل خوبی دارد و روزهای بهتری در انتظارش است. لازمه‌اش همان برطرف شدن مشکلات است که واقعا تمرکز ما را از مسائل فنی گرفته و باعث شده در روزهای اخیر به‌دنبال رفع چنین مواردی باشیم. بازیکن وقتی مطالباتش را نگیرد تمرکزش روی فوتبالش نیست و در این شرایط نمی‌توانیم روی مسائل فنی تمرکز کنیم.

وی در مورد انتخاب اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی تیم ملی هم خاطرنشان کرد: پروسه انتخاب سرمربی جدید تیم ملی طولانی شد و دلیلش این بود که نتوانستند با گزینه‌هایی که داشتند به توافق برسند و این موضوع کمی طول کشید. در مورد اسکوچیچ هم به‌نظرم این انتقادها و هجمه‌هایی که صورت گرفته در این مقطع درست نیست، چراکه تیم ملی یکی از نمادهای همبستگی ماست و ما همه تیم ملی کشورمان را دوست داریم و به هر شکل اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی انتخاب شده و الان جای انتقاد نیست و باید همه حمایت کنیم و انرژی و انگیزه بدهیم تا نتایج موفقی حاصل شود. من به‌شخصه امیدوارم اسکوچیچ موفق‌ترین نتایج را در تاریخ فوتبال ایران کسب کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: