bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
بامدادجنوب: مرکز پژوهش‌های استراتژیک و بین‌المللی‌امریکا (سی‌اس‌آی‌اس) در گزارشی اعلام کرد که ایران قدرت موشکی خود را گسترش داده و دقت این موشک‌ها بیشتر شده است و چه بسا ایران قدرت آن را داشته باشد که فعالیت تمام پایگاه‌های امریکا در منطقه را تعطیل کند. در این گزارش نویسنده به‌صورت تلویحی برای اولین‌بار از کشته شدن نظامیان امریکایی در عین‌الاسد گفته است که به‌نظر، مقدمه‌ای برای اعلان رسمی آن است.

بامدادجنوب:

مرکز پژوهش‌های استراتژیک و بین‌المللی‌امریکا (سی‌اس‌آی‌اس) در گزارشی اعلام کرد که ایران قدرت موشکی خود را گسترش داده و دقت این موشک‌ها بیشتر شده است و چه بسا ایران قدرت آن را داشته باشد که فعالیت تمام پایگاه‌های امریکا در منطقه را تعطیل کند. در این گزارش نویسنده به‌صورت تلویحی برای اولین‌بار از کشته شدن نظامیان امریکایی در عین‌الاسد گفته است که به‌نظر، مقدمه‌ای برای اعلان رسمی آن است.

بر اساس اظهارات مسوولان امریکایی حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد در پاسخ به ترور سردار سلیمانی پیامدهای بسیاری به‌دنبال داشت و پیامدهای این حمله بیشتر از حمله‌ای است که هدف از آن آسیب رساندن نباشد. این حمله نشان‌دهنده قدرت موشک‌های ایران در مختل کردن عملیات نظامی امریکا و هم‌پیمانان آن در خاورمیانه است. سپاه پاسداران ایران تقریبا 20 موشک به سوی پایگاه «عین‌الاسد» در الانبار و «حریر» در اربیل کردستان شلیک کرد، در زمان حمله ایران بیشتر نظامیان امریکایی در عین الاسد که 1500 نفر بودند با دریافت هشدار از فرماندهان خود به داخل پناهگاه‌ها رفته بودند. وزارت دفاع امریکا در ابتدا اعلام کرد که این حمله تلفاتی به‌دنبال نداشت و تنها خسارت‌های ناچیزی به پایگاه وارد شده است اما بعد از آن اعلام کرد که 34 نظامی ارتش امریکا دچار ضربات مغزی شده‌اند. از همان ابتدا نیروهای امریکایی آسیب‌دیده بودند و 64 نفر از آنها از پایگاه عین‌الاسد به مراکز پزشکی انتقال داده شدند، زیرا ضربات مغزی به آنها وارد شده بود و این آمار به مرور زمان افزایش یافت و اکنون نیز ممکن است افزایش یابد، زیرا چنین آسیب‌هایی سریع مشخص نمی‌شوند.

دلیل آسیب نظامیان امریکایی این بود که تمام نیروها در پناهگاه‌ها در زیر زمین جای نگرفته بودند و برخی از این نظامیان در مواضع مختلف و رو باز قرار گرفته بودند تا بتوانند در صورت حمله از پایگاه دفاع کنند، برخی نیز برای فعال کردن پهپادها بیرون مانده بودند. پناهگاه‌های عین‌الاسد تنها می‌توانند در برابر ضربات کوچک مانند موشک‌های معمولی یا شلیک‌های توپخانه‌ای مقاوم باشند و ضربات موشک‌های بالستیکی را که حامل صدها کیلوگرم مواد منفجره هستند نمی‌توانند تحمل کنند و دو نفر از فرماندهان امریکایی از جمله فرمانده نیروهای امریکایی در عین‌الاسد اعلام کردند که حملات ایران منجر به شکسته شدن درهای پناهگاه‌ها شدند.

بعید می‌دانم ایران به‌عمد خواسته باشد این حملات تلفات جانی به‌دنبال نداشته باشد، ایران مواضعی را هدف قرار داد که اماکن مسکونی برای نظامیان در آنها قرار داشت و اگر می‌خواست که تلفات جانی به‌دنبال نداشته باشد، آشیانه هواپیماها و دیگر امان را هدف قرار می‌داد. از سوی دیگر پایگاه‌های امریکایی که خارج از خاک امریکا هستند به‌صورت 24 ساعته فعال هستند، بنابراین نباید توقع داشت که در این پایگاه‌ها مناطقی وجود دارد که خالی از افراد باشد. شلیک موشک‌ها در فاصله زمانی زیاد انجام شد و این تاکتیکی است که طرف مهاجم می‌خواهد به اشتباه این مساله را به دشمن بفهماند که حملات تمام شده‌اند تا سربازان از پناهگاها خارج شوند و بار دیگر حملات را شدیدتر از سربگیرد. فرمانده نیروهای امریکایی در عین‌الاسد نیز تاکید کرد که این فاصله زمانی باعث می‌شد که احساس امنیت کنیم.

هشدار ایران به بغداد 90 دقیقه قبل از حمله به عین‌الاسد، از یکسو نشان می‌دهد که ایران تمایل نداشته است تعداد کشته‌ها زیاد شود و از سوی دیگر نشان می‌دهد که ایران نمی‌خواهد روابط خود با بغداد تضعیف شود. دقت موشک‌هایی که پایگاه عین‌الاسد را هدف قرار دادند در مقیاس معروف به «خطای دایره‌ای احتمالی» که برای اندازه‌گیری دقت موشک‌ها در هدف قرار دادن مواضع نظامی از آن استفاده می‌شود، رتبه بالایی به دست آورده است و این مساله نشان می‌دهد که تهران توانایی آن را دارد که فعالیت پایگاه‌های امریکا در منطقه را متوقف کند. دو نفر از خلبانان امریکایی که در عین‌الاسد بودند به خبرنگاران گفته‌اند که یکی از کلاهک‌های جنگی ایرانی محل استراحت نظامیان را هدف قرار داد که این مکان در نزدیکی اتاق روشن کردن پهپادها قرار دارد و خلبانان در آن لحظه مجبور شدند در اتاق‌های زیرزمینی پناه ببرند.

این حملات نشان‌دهنده میزان خطری است که پیشرفت موشکی ایران برای نیروهای امریکایی ایجاد کرده است و امریکا باید اقدامات لازم برای تقویت امنیت نیروهای خود و کاهش آسیب‌پذیری آنها در برابر حملات هوایی را اتخاذ و قدرت پناهگاه‌های خود برای مقابله با موشک‌های بالستیک را تقویت کند. با چشم‌پوشی از این که ایران تمایل داشته است که این حملات تلفات جانی به‌دنبال داشته باشد یا نداشته باشد اما مقامات آنها به‌خوبی می‌دانستند که احتمال کشته شدن نیروهای نظامی زیاد بود و برای هرگونه اقدامی آمادگی داشتند.

نویسنده: ایان ویلیامز


نام:
ایمیل:
* نظر: