bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
علیمراد کرمی در نخستین انتخابات پارلمان دانش‌آموزی تاکید کرد؛
داود علیزاده: یکی از تشکل‎های دانش‌آموزی مجلس دانش‎آموزی است که وظایف مهمی برعهده دارد. این پارلمان در جلسات خود به بحث و بررسی مسائل و مشکلات جامعه دانش‌آموزی ایران می‌پردازند و در راستای مرتفع کردن این مسائل راهکارها و پیشنهادهای خود را اعلام می‌کنند و مسوولان را به پاسخگویی وا می‎دارند؛ چراکه در هر نشست مقامات عالی جمهوری اسلامی حضور دارند. همچنین این مجلس در مورد پیش‌نویس طرح‌ها و لوایح مرتبط با دانش‌آموزان که از طریق شورای عالی آموزش و پرورش یا مجلس شورای اسلامی ارجاع می‌شود، اظهار نظر می‌کنند. از دیگر مباحث اصلی مجلس دانش‌آموزی می‌توان به چگونگی مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های دانش‌آموزی، پرورشی و اجرائی مدرسه اشاره کرد. مصوبات مجلس دانش‌آموزی پس از تائید در شورای عالی آموزش و پرورش ضمانت اجرائی دارد.

داود علیزاده

یکی از تشکل‎های دانش‌آموزی مجلس دانش‎آموزی است که وظایف مهمی برعهده دارد. این پارلمان در جلسات خود به بحث و بررسی مسائل و مشکلات جامعه دانش‌آموزی ایران می‌پردازند و در راستای مرتفع کردن این مسائل راهکارها و پیشنهادهای خود را اعلام می‌کنند و مسوولان را به پاسخگویی وا می‎دارند؛ چراکه در هر نشست مقامات عالی جمهوری اسلامی حضور دارند. همچنین این مجلس در مورد پیش‌نویس طرح‌ها و لوایح مرتبط با دانش‌آموزان که از طریق شورای عالی آموزش و پرورش یا مجلس شورای اسلامی ارجاع می‌شود، اظهار نظر می‌کنند. از دیگر مباحث اصلی مجلس دانش‌آموزی می‌توان به چگونگی مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های دانش‌آموزی، پرورشی و اجرائی مدرسه اشاره کرد. مصوبات مجلس دانش‌آموزی پس از تائید در شورای عالی آموزش و پرورش ضمانت اجرائی دارد.

بدیهی است مجلس شورای دانش‌آموزی حلقه واسط جامعه دانش‎آموزی و مسوولان است و نهایت اهتمام خود را در آگاه ساختن مسوولان و متولیان حوزه آموزش از مسائل و مشکلات دانش‌آموزان به کار می‎بندد. به‌طور مسلم تشکیل این مجمع در جامعه کنونی می‌تواند نقش اساسی را در کنترل و جلوگیری از بروز آسیب‎های اجتماعی در مدرسه ایفا کند؛ چراکه این مجلس از بدنه دانش‎آموزی است و به روحیات و مشکلات این جامعه بیش از همه نزدیک و آشنا است.

در هر دوره متنی با عنوان سند که هویت و معرف و برآیند فعالیت‌ها و مباحث آن دوره است در جلسات علنی و کمیسیون‌های مجلس دانش‌آموزی تنظیم می‏شود؛ پس از گزارش کمیسیون‌ها به رئیس، طبق تبصره ۲ ماده ۴۵ آیین‌نامه مجلس دانش‌آموزی کارگروهی برای تدوین سند مرکب از رئیس، نائب‌رئیس و منشی کمیسیون‌های قطبی تشکیل می‌شود. پس از تصویب از سوی نمایندگان در صحن علنی، این سند حسب مورد در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان مسوولان ارشد آموزش و پرورش مدنظر قرار می‌گیرد. سندهایی که تاکنون به تصویب مجلس دانش‌آموزی رسیده ‌است، عبارتند از: جایگاه دانش آموز تراز جمهوری اسلامی ایران، شهرک‌های علمی، اعتیاد و راه‌های مقابله با آن در جامعه دانش‌آموزی، بررسی بحران هویت، بحران کنکور، بحران ناشی از شیوع رفتارهای پر خطر در مدارس، عدالت آموزشی، مهندسی فرهنگی، راه‌های تقویت، بصیرت و مقابله با جنگ نرم در جامعه دانش‌آموزی، استرس‌زدایی از محیط مدرسه، بررسی راهکارهای تحول‌آفرینی در آموزش و پرورش، حقوق دانش‌آموزی و مدرسه و سلامت روان دانش‌آموز.

مجلس شورای دانش‎آموزی در سه مرحله انتخاب می‌شود، پس از انتخابات شورای دانش‌آموزی در سطح مدارس فرد منتخب به سطح نواحی یا شهرستان فرستاده می‌شود و پس از آن انتخابات شورای دانش‌آموزی استان به‌عنوان مرحله آخر قلمداد می‌شود. سپس با توجه به جمعیت استان‌ها و سهمیه دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی افراد منتخب به مجلس دانش‌آموزی ارسال می‌شوند. در استان بوشهر روز گذشته نخستین پارلمان دانش‌آموزی (مجمع مشورتی) استان بوشهر با آرای اعضای شوراهای دانش‌آموزی شهرستان‌ها و مناطق هجده‌گانه استان تشکیل شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در آیین افتتاحیه این آزمون انتخاباتی که در کانون فرهنگی تربیتی کوثر بندر بوشهر برگزار شد، با اشاره به نقش سازنده شوراهای دانش آموزی در فرایند تصمیم‌سازی‌های درون مدرسه‌ای گفت: اعضا شوراهای شوراهای دانش‌آموزی با استفاده از ظرفیت‌های فکری خود، مدیران و معلمان را در اداره بهتر مدرسه کمک کنند.

علیمراد کرمی همچنین با گرامیداشت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نسل جوان و نوجوان را رقم زننده گام دوم انقلاب دانست و افزود: تداوم و استمرار نعمت انقلاب در گرو تلاش‌های دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان میهن اسلامی است.

وی به جایگاه تفکر همگانی در قرآن کریم، سیره نبوی و متون دینی اشاره و تصریح کرد: در جمهوری اسلامی برای استفاده از خرد و اندیشه جمعی، شوراهای دانش‌آموزی در سطوح مختلف برنامه‌ریزی و شکل گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در پایان مجلس دانش‌آموزی را مجمعی مهم و تاثیرگذار در تصمیم‌سازی‌های دانش‌آموزی در سطح ملی دانست و افزود: سندهای مهمی همچون جایگاه دانش‌آموز در تراز اسلامی، حقوق دانش‌آموزی، مدرسه و سلامت روان دانش‌آموز، بحران هویت، بحران کنکور از سوی مجلس دانش‌آموزی در ادوار مختلف تدوین و تصویب شده و برای تصویب نهایی و اجرا به مجامع تصمیم‌گیری همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شده است.

رئیس سازمان دانش آموزی استان بوشهر نیز در این آیین با بیان اینکه برای نخستین بار پارلمان دانش ‌موزی استانی تشکیل می‌شود، گفت: در مجمع عمومی که با حضور 120 نفر از اعضای شوراهای دانش‌آموزی تشکیل می‌شود، هفت دانش‌آموز پسر و هفت دانش‌آموز دختر با آرای اعضای مجمع به‌عنوان اعضای شورای دانش‌آموزی استان انتخاب شدند.

محمود حسنی‌توابع در ادامه با اشاره به اینکه هیات رئیسه شش نفره این شورا، به‌عنوان مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز منصوب می‌شوند، افزود: 14 عضو شورای دانش‌آموزی استان و 36 رئیس شورای دانش‌آموزی شهرستان‌ها و مناطق، نخستین پارلمان دانش آموزی ( مجمع مشورتی) را تشکیل می‌دهند.

ور در پایان یادآور شد: همچنین در این مجمع، ئو نماینده استان در مجلس دانش‌آموزی نیز انتخاب می‌شوند.

در پایان پس از رای‌گیری و شمارش آرا، بردیا صغیری از بوشهر، امیراسکندر اسکندری از کنگان، محمد قاسمی و ابوالفضل زارعی از دشتستان، محمدرضا تنو از دیّر، علیرضا حاجی‌پور از آبپخش، مهدی سازگار از شبانکاره، کیمیا غلامی از گناوه، فاطمه گرمسیری، مهتاب بوستانی و آناهیتا ابوالفتحی از دشتستان، ریحانه دشتی‌فر از بوشهر، حنانه صمصامی‌منفرد از جم و شقایق صداقت از تنگستان به‌عنوان اعضای شورای دانش‌آموزی استان انتخاب شدند. همچنین بردیا صغیری و کیمیا غلامی که بیشترین رای را کسب کردند، موفق به راهیابی به دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی به نمایندگی از استان بوشهر شدند.


نام:
ایمیل:
* نظر: