bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
گفت‌وگوی بامداد جنوب با تنها طراح بوشهری حاضر در کتاب مد و لباس کشور:
الهام بهروزی: صنعت مد و لباس یکی از صنایع پردرآمد و پرمخاطب دنیای امروز است که اهمیت بسزایی در تداعی فرهنگ و تمدن یک سرزمین ایفا می‎کند. طراحی یکی از ارکان اصلی این صنعت به‎شمار می‎رود و در حقیقت شیرازه این هنر را تشکیلی می‎دهد؛ چراکه یک لباس یا بر اساس طرح ذهنی خیاط یا طرح‎های طراحی شده بر کاغذ که منبعث از فرهنگ، المان‎های بومی، سنت یا علائم مدرن است، دوخته می‎شود.

الهام بهروزی

صنعت مد و لباس یکی از صنایع پردرآمد و پرمخاطب دنیای امروز است که اهمیت بسزایی در تداعی فرهنگ و تمدن یک سرزمین ایفا می‎کند. طراحی یکی از ارکان اصلی این صنعت به‎شمار می‎رود و در حقیقت شیرازه این هنر را تشکیلی می‎دهد؛ چراکه یک لباس یا بر اساس طرح ذهنی خیاط یا طرح‎های طراحی شده بر کاغذ که منبعث از فرهنگ، المان‎های بومی، سنت یا علائم مدرن است، دوخته می‎شود.

از این رو، هنر طراحی امروز در جهان بسیار پرمخاطب است. معمولا برای موفقیت در این هنر باید خلاق و آگاه به نشانه‎های زیباشناختی و ذائقه مخاطب بود تا بتوان طرح‎های شگرف، چشم‌نواز و منحصربه‌فرد ایجاد کرد. بدیهی است هنر طراحی لباس به دو صورت سفارشی و آماده اجرا می‎شود که طراحی سفارشی بیشتر برای چهره‎های هنری و شخصیت‎‌های بزرگ متناسب با سلیقه آنها صورت می‎گیرد. طراحی آماده هم در طرح‌هایی خلاصه می‎شود که در بازار ارائه می‎شوند و عموم‌پسند هستند.

هنر طراحی لباس در گذشته در ایران چندان مورد توجه نبود اما با مدرن شدن زندگی و پیش رفتن جامعه به سمت تجملات و تغییر معیارهای زیباشناختی و گرایش به ظواهر بیش از گذشته طراحی لباس در عرصه صنعت مد و لباس ایرانی مهم انگاشته شده است؛ به‌گونه‎ای که امروز رشته طراحی دوخت و لباس در مراکز آموزش عالی راه‌اندازی شده و تحولی را در صنعت پوشاک کشور ایجاد کرده است. استان بوشهر نیز به تاسی از این شرایط گام‌های استواری را در این حوزه برداشته است و در بطن خود طراحان خلاق و مطرحی را جای داده است.

آمنه فروردین یکی از طراحان موفق این خطه است که در سال‎های اخیر با طرح‎های منحصربه‎فردش در عرصه موسیقی، آیینی و سفارشی توانسته خود را به رخ بکشد. وی به‌دلیل طراحی لباس‎های کم‎نظیر عاشورایی در کشور مطرح است و نام و برخی از آثارش در کتاب مد و لباس کشور که چندی پیش در تهران رونمایی شد، درج شده است.

این طراح گناوه‎ای در این خصوص به بامداد جنوب گفت: سومین کتاب ملی مد و لباس کشور در مراسمی همزمان با هشتمین همایش سالانه طراحان و تولیدکنندگان داخلی با حضور خانم شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، برخی از نمایندگان مجلس و هزار طراح و تولیدکننده و علاقه‌مندان به صنعت مد و لباس دوم بهمن سال جاری در تالار وحدت تهران رونمایی شد. در این مراسم به چگونگی و اهمیت هنر صنعت مد و لباس که امروز به صنعت برتر دنیا تبدیل شده است، سهم ایران در صنعت نساجی جهان با توجه به پشتوانه صنعتی و هنری که دارد و راهکارها و موانع پیش پای تولیدکنندگان و برندهای موفق در حوزه پوشاک اشاره شد.

آمنه فروردین ادامه داد: موسسه مد و لباس ققنوس با مدیریت یوسف خزایی در راستای بسترسازی و آینده‌نگری علمی و هنری صنعت جهانی پوشاک و همچنین برقراری ارتباط داخلی و بین‌المللی به‌منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه به صورت مستقل و غیردولتی با انتشار سومین کتاب سال مد و لباس به معرفی ۱۵۰ طراح و تولیدکننده کشوری پرداخته است که نام من نیز به عنوان تنها طراح از استان بوشهر در جمع این طراحان درج شده است.

وی با اشاره به اینکه انتشار این کتاب بسیار ضروری بود، افزود: چراکه طی سال‌های اخیر، صنعت پردرآمد و اشتغال‌زای پوشاک درکشورمان آن‌گونه که باید نتوانسته توان رقابتی خود را در مسیر جذب مشتریان داخلی و خارجی تقویت کند. چون عوامل تشکیل دهنده این صنعت آنچنان با هم ارتباط نزدیکی نداشتند ولی الان با انتشار این مجموعه می‎توان میان تمامی دست‌اندرکاران و دلسوزان این حیطه که دغدغه آنها اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی و تولید پوشاک ساخت ایران است، پیوند مستحکمی ایجاد کرد.

به گفته این فعال حوزه مد و لباس، سومین کتاب مد و لباس ایران همچون دوجلد گذشته خود دربخش های مختلف به معرفی توانمندیهای صنعت پوشاک در سه بخش اصلی طراحان،تولید کنندگان و توزیع کنندگان و صنایع مرتبط با مد و لباس و با هدف حفظ تقویت فرهنگ و هویت ایران و هدایت بازار تولید و عرصه محصولات بر اساس طرح و الگوهای داخلی به منظور رونق تولید ملی و ترغیب و تشویق آحاد مردم به استفاده از محصولات و تولیدات داخلی با افتخار ساخت ایران برای دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان به این هنر- صنعت تدوین و منتشر شده است.

فروردین با بیان اینکه موسسه خانه مد و لباس مینار (با مدیریت آمنه فروردین) تنها موسسه از استان بوشهر است که در سومین کتاب ملی مد و لباس کشور معرفی شده است، تصریح کرد: این کتاب می‌تواند راهی برای ارتباط بیشتر با طراحان و تولیدکنندگان سراسر کشور باشد وگامی بلند به سوی قله‌های ترقی و پیشرفت و رقابت با بازارهای بین‌المللی باشد تا از این پس با افتخار بتوانیم بگویم لباس دوخت ایران.

این طراح در ادامه در خصوص طراحی لباس گفت: طراحی لباس نوعی هنر است که نقش بسیار مهمی را در تولید انواع پوشاک دارد. این هنر نیازمند دانش کار با پارچه، شناخت انواع سبک‌ها، رنگ‌ها، برش‌ها و روش‌های طراحی است.

فرودین درباره ویژگی‎های لازم یک طراح تصریح کرد: یک طراح لباس باید یک شخصیت هنری و خلاق داشته باشد؛ زیرا خلاقیت پایه و اساس تمامی کارهای هنری است. همچنین باید از مهارت نقاشی و طراحی خوبی برخوردار باشد و ایده‌پرداز خوبی باشد. از تفکر هنری و مهارت‌های نوآورانه و روحیه رقابتی و مهارت ارتباطی خوب برخوردار باشد و تکنیک استفاده از پارچه و مواد اولیه مناسب با فرهنگ و آب هوای هر منطقه را مدنظر خود داشته باشد تا بتواند طرحی خوب و قابل استفاده و باارزشی را ارائه دهد. موارد نام‌برده شده فاکتورهای اصلی و پایه در کار طراحی لباس است که خودم همواره سعی کرده‌ام که با به کارگیری آنها طراحی‌های فوق‌العاده و چشمگیری را ارائه دهم.

وی با اشاره به اینکه «مانتو» یکی از لباس‌های ضروری برای خانم‌های ایرانی است، افزود: لباس مجلسی نیز که یک لباس مناسبتی است در مرحله بعد از مانتو و صرفا برای مراسم شادی استفاده کاربردی دارد، قرار دارد. در این باره می‌توان به نکات بسیار مهمی اشار کرد که باید مورد توجه طراحان و تولیدکنندگان قرار بگیرد و رعایت شود. در مرحله اول باید محیطی که مانتو یا لباس مجلسی قرار است در آن استفاده شود، شناسایی و ارزیابی شود. پس ضرورت دارد که طراحی این البسه متناسب و منطبق با الگوهای فرهنگی و اجتماعی‌مان باشد. طبیعتا مانتو ساده، اسپرت، مجلسی، یونیفرم اداری، بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه و دانشجویی هر کدام زمان و مکان مناسب خودشان را دارد. در خصوص لباس‎های مجلسی که امروز بانوان عمدتا تمایل دارند از مدل‎های مدرن استفاده کنند و کمتر افرادی پیدا می‎شود که به‌دنبال لباس‌های مجلسی با پوشش کامل باشند از همین روی، میزان استفاده از لباس‎های مجلسی پوشیده امروز خیلی کم شده است.

این طراح در خصوص اهمیت جنس پارچه مانتو گفت: پارچه‌هایی که برای تولید مانتوهای مختلف و لباس مجلسی به‌کارگرفته می‌شود باید مناسب آب و هوای منطقه و محیط قرار بگیرد. همچنین بعد زیبایی‌شناختی، خلاقیت و ایده‌پردازی در طراحی مانتوها و لباس‌های مجلسی از نکات قابل توجه در طراحی این پوشاک است که می‌توان با تلفیق و نوآوری در این نوع لباس‌ها، آن‌ها را به سبک و سیاق ایرانی- اسلامی تبدیل کرد که خوشایند و باب سلیقه افراد شود.

فروردین در پایان با اشاره به اینکه صنعت مد و لباس در غرب با سرعت فزاینده‎ای درحال پیشرفت است، یادآور شد: به همین دلیل بر فرهنگ مد ایرانی- اسلامی غالب شده است که امری جهان‌شمول است؛ چراکه مختص کشور ما تنها نمی‎شود ولی اکنون این صنعت در ایران در پی سیاست‌گذاری‎های بجا و مناسب با نیاز جامعه امروز و با همت تولیدکنندگان و طراحان برجسته و خلاق داخلی روبه رشد است؛ خوشبختانه امروز برندهای معروف ایرانی در سایه تبلیغات مناسب و کیفیت فوق‎‌العاده تولیدات‌شان به بازارهای جهانی راه پیدا کرده‌اند. بنابراین می‌توان امیدوار بود که ما هم نیز میتوانیم در صنعت مد و لباس جهان سهم بسزایی داشته باشیم تا بتوانیم بازار داخلی را دست بگیریم و از وارادت پوشاک خارجی که باعث شده که لباس‌های امروزی ما مغلوب لباس‌های غربی شود، جلوگیری کنیم و بازارداخلی را پوشش دهیم تا به یک پوشش ملی و با طرح و الگوی ایرانی اسلامی دست بیابیم.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، برای مطرح شدن صنعت مد و لباس کشور ضرورت دارد که تولیدکنندگان و فعالان حوزه مد و لباس به سمت و سوی برندسازی و تولید محصولات باکیفیت و منطبق بر فرهنگ ایرانی اسلامی اما به‎روز شده بروند تا بدین طریق محصولات آنها در ذهن مردم بماند و توسعه یابد، باید طراحی خوبی برای پوشاک و لباس صورت بگیرد؛ بنابراین تولیدکننده‌ها خود باید هزینه طراحی و طراحان را بپردازند قطعا در این صورت تولیدکننده‌ها بعدا سود حاصل از آن را به دست خواهند آورد. همچنین تولید کنندگان باید از طراحان ایرانی برای تولید لباس‌ها استفاده کنند و حتما باید این لباس‌ها با فرهنگ خودمان آمیخته باشد. ضمن اینکه داشتن یک آرم نشان‌دهنده برند بودن نیست؛ بلکه باید با کمک طراحان بتوانیم نقش خود را در جامعه ایفا کنیم و پوشاک هویت‌دار و فاخر به مشتری ارائه دهیم؛ اما نباید فراموش کنیم که همه برندها نباید از هم تقلید کنند؛ بلکه باید هر یک از برندها بتوانند سبک خود را داشته باشند زیرا پوشاک ایرانی از لحاظ محصول با پوشاک خارجی رقابت دارد اما از لحاظ برندینگ نمی‌تواند با پوشاک خارجی رقابت کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: