bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
اخطار مجدد فیفا به ایران؛
علی پورتنگستانی: فیفا با نامه‌ای که به فدراسیون فوتبال ما فرستاده است چالش دیگری برای فدراسیون‌نشین‌ها ایجاد کرد. گفته می‌شود این نامه با لحن مثبت نوشته شده و فدراسیون بین‌المللی فوتبال از اقدامات ایران برای فراهم‌کردن حضور زنان در استادیوم‌ها تمجید کرده ولی این قدردانی، مقدمه‌ای است برای مطرح‌ کردن موضوعات دیگر.

علی پورتنگستانی: 

فیفا با نامه‌ای که به فدراسیون فوتبال ما فرستاده است چالش دیگری برای فدراسیون‌نشین‌ها ایجاد کرد. گفته می‌شود این نامه با لحن مثبت نوشته شده و فدراسیون بین‌المللی فوتبال از اقدامات ایران برای فراهم‌کردن حضور زنان در استادیوم‌ها تمجید کرده ولی این قدردانی، مقدمه‌ای است برای مطرح‌ کردن موضوعات دیگر.

پس از حضور بانوان در دیدار تیم ملی ایران مقابل کامبوج در مقدماتی جام جهانی که یک اتفاق تاریخی به‌شمار می‌رفت، مشخص بود فیفا برنامه خود برای مهیا شدن شرایط ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران را کلید زده و آن را در آینده وارد مراحل جدیدتری می‌کند. در این راستا روزنامه همشهری چاپ دوشنبه 28 بهمن مطلبی منتشر کرده و خبر از نامه فیفا به منزله فازهای بعدی این پروسه داده است. در گزارش همشهری آمده است:

یک منبع آگاه در وزارت ورزش در مورد نامه‌ای که فیفا به فدراسیون فوتبال کشورمان فرستاده است، گفت: فیفا در نامه‌ای که به‌تازگی به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده، تاکید کرده که این فدراسیون باید شرایط حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال را برای تماشای سه رویداد مهم فراهم کند. گفته می‌شود این نامه با لحن مثبت نوشته شده و فدراسیون بین‌المللی فوتبال از اقدامات ایران برای فراهم‌ کردن حضور زنان در استادیوم‌ها تمجید کرده ولی این قدردانی، مقدمه‌ای است برای مطرح‌ کردن موضوعات دیگر. زنان ایران در دو سال گذشته سه بار اجازه حضور در استادیوم پیدا کرده‌اند؛ بازی پرسپولیس‌کاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیا، بازی دوستانه تیم‌‌های ملی ایران و بولیوی و بازی تیم‌‌های ملی ایران و کامبوج در مقدماتی جام‌جهانی ‌2022.

حالا گفته می‌شود فیفا در آخرین‌ نامه‌اش به ایران درخواست رسمی خود برای حضور زنان در همه بازی‌ها در ورزشگاه‌های ایران را داده است. در نامه فیفا سه بند وجود دارد و این بندها شفاف توضیح داده است که زنان باید تماشاگر کدام بازی‌ها باشند:

1- در مسابقات انتخابی جام‌ جهانی صندلی بیشتری به زنان اختصاص پیدا کند.

2- در بازی‌هایی که تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا میزبان هستند، زنان باید بتوانند وارد ورزشگاه شوند.

3- شرایطی فراهم شود که از ‌ماه ژوئن (خرداد-تیر) در لیگ‌ داخلی هم زنان بتوانند بازی‌های تیم‌های مورد علاقه‌شان را در ورزشگاه ببینید.

این در حالی است که زنان ایرانی در دو سال گذشته تنها سه‌بار اجازه حضور در ورزشگاه را پیدا کرده‌اند؛ بازی پرسپولیسکاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیا، بازی دوستانه تیم‌های ملی ایران و بولیوی و بازی تیم‌های ملی ایران و کامبوج در انتخابی جام ‌جهانی ۲۰۲۲. مسوولان نزدیک به وزارت ورزش پیش از این حضور تماشاگران زن در لیگ‌های داخلی را رد کرده بودند. نظر آنها این بود که بازی‌های لیگ با بازی‌هایی که در سطح ملی برگزار می‌شود، متفاوت است و ایران در شرایطی نیست که بتواند با حضور زنان در بازی‌های لیگ موافقت کند.

به هر حال با تمام این مسائل در مرحله انتخابی جام‌ جهانی، ایران میزبان تیم‌های بحرین، عراق و هنگ‌کنگ است. بازی ایران و هنگ‌کنگ نخستین بازی است که زنان می‌توانند امیدوار باشند به ورزشگاه بروند. این بازی 7 فروردین برگزار می‌شود. 15 خرداد ایران میزبان بحرین است، بازی برگشت ایران با عراق هم 20 خرداد برگزار می‌شود. در لیگ قهرمانان آسیا هر چند دو فصل پیش زنان به استادیوم رفتند ولی این حضور تنها در بازی فینال اتفاق افتاد. فصل پیش در هیچ‌یک از بازی‌های این لیگ صحبتی درباره تماشاگران زن نشده بود. با این تاکید فیفا، زنان در مسابقات گروهی هم باید بتوانند بازی‌ها را تماشا کنند.

طبق برنامه تا 18 فروردین هیچ تیم ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا میزبان نیست. در این روز شهرخودرو میزبان شباب‌الاهلی امارات است و یک روز بعد استقلال میزبان الوحده امارات. اول اردیبهشت هم پرسپولیس در تهران با الدحیل قطر بازی دارد و سپاهان میزبان العین امارات است. اگر طبق نامه فیفا، فدراسیون فوتبال ایران خودش را موظف بداند شرایط را برای حضور تماشاگران زن فراهم کند، این بازی‌ها نخستین بازی‌هایی خواهند بود که در شهر‌هایی غیر از تهران میزبان تماشاگران زن هستند.


بازی‌های استقلال و پرسپولیس در تهران، بازی‌های شهرخودرو در مشهد و بازی‌های سپاهان در اصفهان برگزار می‌شود. سوال بزرگ این است که در شهر مذهبی مشهد، این اجازه به زنان داده می‌شود که به ورزشگاه بروند؟ آخرین روزهای سال 2019 بود که رویترز خبر داد فدراسیون ایران برای فراهم‌کردن شرایط حضور تماشاگران زن در لیگ‌های داخلی به فیفا تعهد کتبی داده است. رویترز از زبان یک منبع آگاه نوشته بود فیفا برای عملی‌ شدن این خواسته، برای فدراسیون ایران ضرب‌الاجل تعیین کرده است. مسوولان نزدیک به وزارت ورزش در گفت‌وگو با همشهری و در واکنش به خبر رویترز، حضور تماشاگران زن در لیگ‌های داخلی را رد کردند.

نظر آنها این بود که بازی‌های لیگ با بازی‌هایی که در سطح ملی برگزار می‌شود، متفاوت است و ایران در شرایطی نیست که بتواند با حضور زنان در بازی‌های لیگ موافقت کند. گفته می‌شد فیفا شرایط ایران را درک کرده و پذیرفته است که فقط به حضور زنان در بازی‌های ملی رضایت دهد اما با توجه به آخرین نامه این نهاد بین‌المللی، فدراسیون ایران برنامه خاصی برای لیگ دارد؟ این سوالی است که مسوولان فدراسیون باید به آن جواب بدهند ولی دیروز تماس‌های همشهری با مدیران فدراسیون فوتبال بی‌نتیجه ماند. سوال‌های دیگری هم مطرح است، اینکه در لیگ‌های دسته‌های پایین‌تر هم زنان می‌توانند به ورزشگاه بروند؟ در بازی‌های آینده حضور زنان گزینشی است یا بلیت‌فروشی می‌شود و این بلیت‌فروشی به چه تعداد است؟ برای پاسخ این سوالات باید تا بهار سال 99 منتظر ماند اما به‌نظر می‌رسد مطالبه حضور زنان در ورزشگاه‌ها و پافشاری بر آن، تحت هیچ شرایطی کمرنگ یا فراموش نخواهد شد.

هشدار بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال درباره احتمال دعوت بازیکنان به اردو با دلالی

بامداد جنوب: بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید که با اتفاق‌هایی که به‌تازگی رخ داده احتمال دارد که بازیکنان دعوت شده به تیم ملی با دلالی انتخاب شوند.

علی‌اصغر مدیرروستا درباره انتخاب دراگان اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران، گفت: به لحاظ سطح فنی شاید خیلی مخالف این اتفاق نباشم ولی درباره نحوه انتخاب او حرف دارم. مهم‌ترین مساله صداقت مربی است که با اتفاق‌هایی که در جدایی این مربی از صنعت نفت رخ داد، فکر می‌کنم این موضوع در اسکوچیچ کمرنگ است. او ابتدا مشکل خانوادگی و بعد مریضی را برای جدایی از آبادان بهانه کرد و سپس به تیم ملی آمد. این یک برنامه‌ریزی غیراخلاقی برای حضور در تیم ملی بود که دلال‌‌ها رقم زدند.

وی با بیان اینکه «در این شرایط بهتر بود یک مربی خوب ایرانی انتخاب می‌شد»، یادآور شد: تیم ملی ایران برای اسکوچیچ یک رزومه خیلی بزرگ است، آن هم در حالی که او در ایران کار خاصی انجام نداده است. صحبت‌هایی از حضور یک آقا‌زاده در پشت پرده انتخاب اسکوچیچ می‌شود و باید در این‌باره شفاف‌سازی شود. باید کسانی که اسکوچیچ را انتخاب کرده‌اند معرفی شوند. شاید تیم ملی نتایج خیلی خوبی با اسکوچیچ گرفت و می‌توانیمبعدا از این افراد تشکر کنیم ولی اگر نتایج منفی بود باید مشخص باشد چه کسانی پشت موضوع بودند. البته الان هم همه‌چیز مشخص است و خود آقایان خوب می‌دانند ولی باید جرات داشته باشند و بگویند که کدام دلال این مربی را به تیم ملی آورده تا فردا پاسخگو باشند. پنج میلیارد تومان برای قرارداد با اسکوچیچ در این شرایط پول کمی نیست و فکر می‌کنم این مربی با یک میلیارد هم به تیم ملی می‌آمد. همانطور که اسکوچیچ اعلام کرده، سرمربیگری تیم ملی باعث افتخارش است و می‌توانست مبلغ قرارداداش 70 درصد کاهش داشته باشد.

مدیرروستا با بیان اینکه «اگر مربی ایرانی برای تیم ملی انتخاب می‌شد، خیالمان برای صعود از گروه انتخابی جام جهانی راحت‌تر بود»، تصریح کرد: در دو بازی ابتدایی مقابل کامبوج و هنگ‌کنگ می‌توانیم به‌راحتی با سربلند از زمین خارج شویم ولی بحث اصلی روی بازی با بحرین و عراق است که البته فکر می‌کنم با توجه به بازیکنان توانمندی که داریم، می‌توانیم از پس این بازی‌ها هم بربیایم، مگر اینکه اسکوچیچ در این دو بازی حساس نتواند کارآیی داشته باشد.

وی درباره نحوه انتخاب اسکوچیچ، خاطرنشان کرد: کسانی هستند که در این چند سال فوتبال ایرانی را مهندسی می‌کنند و الان افراد به خودشان اجازه داده‌اند که درباره تیم ملی هم این کار را انجام دهند. با این وضعیت احتمال دارد که بازیکنان دعوت شده به تیم ملی هم با دلالی انتخاب شوند و حتی اتفاق‌های بدتری هم رخ دهد. وقتی تیم ملی دست دلال‌ها باشد، هر بازیکنی می‌تواند پول بدهد و به اردو دعوت شود، همانطور که قبلا نیز در تیم ملی و در حضور یک مربی خارجی این اتفاق‌ها رخ داده بود ولی الان دلالی ‌در تیم ملی می‌تواند، واضح‌تر باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: