bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
رهاسازی زباله‎ها در ساحل شیف زنگ خطری برای زیست‎بوم‎های دریایی؛
داود علیزاده: چند روز پیش در صفحه شخصی یکی از فعالان مدنی تصویری از ساحل مملو از زباله جزیره شیف را دیدم که ذهنم را درگیر کرد. از این رو، سعی کردم در فرصت مناسب به این معضل محیط زیستی بپردازم. متاسفانه سایر عوامل آلوده‎‌کننده محیطی نظیر پساب‎ها، فاضلاب‎های صنعتی و شهری به شدت موجب زشت و کثیف شدن سواحل دریا شده‎اند و افزون بر آن آسیب‎های جدی به زیستگاه‌ها و حیات جانوران آبزی و کنار آبزی وارد کرده‎اند. بدیهی است خلیج فارس یکی از آبراهه‎های منحصر به‎فرد جهان است که زیستگاه‎های کم‌نظیر و بی‎بدیل طبیعی و بیش از 150 گونه آبزی را در خود جای داده است. سواحل ماسه‎ای این خلیج در استان بوشهر یکی از چشم‌اندازهای خیره‎کننده طبیعی است که متاسفانه امروز مورد تاخت و تاز انسان و کنش‎های نابخردانه او قرار گرفته است. طبیعتا آلودگی بزرگ‎ترین تحفه اهالی این استان برای خلیج فارس بوده است و از هر سوی سیل

داود علیزاده:

چند روز پیش در صفحه شخصی یکی از فعالان مدنی تصویری از ساحل مملو از زباله جزیره شیف را دیدم که ذهنم را درگیر کرد. از این رو، سعی کردم در فرصت مناسب به این معضل محیط زیستی بپردازم. متاسفانه سایر عوامل آلوده‎‌کننده محیطی نظیر پساب‎ها، فاضلاب‎های صنعتی و شهری به شدت موجب زشت و کثیف شدن سواحل دریا شده‎اند و افزون بر آن آسیب‎های جدی به زیستگاه‌ها و حیات جانوران آبزی و کنار آبزی وارد کرده‎اند. بدیهی است خلیج فارس یکی از آبراهه‎های منحصر به‎فرد جهان است که زیستگاه‎های کم‌نظیر و بی‎بدیل طبیعی و بیش از 150 گونه آبزی را در خود جای داده است. سواحل ماسه‎ای این خلیج در استان بوشهر یکی از چشم‌اندازهای خیره‎کننده طبیعی است که متاسفانه امروز مورد تاخت و تاز انسان و کنش‎های نابخردانه او قرار گرفته است.

طبیعتا آلودگی بزرگ‎ترین تحفه اهالی این استان برای خلیج فارس بوده است و از هر سوی سیل زباله، نخاله، پساب و پسماند به آن روانه می‏شود و در فروپاشی شیرازه حیاتش کوشش می‏شود. هر چند در اثر فعالیت‌های برخی از سمن‎های دغدغه‎مند و آینده‎نگر در بسیاری از بنادر استان بوشهر تا حدودی تلاش شده تا جلوی این آلودگی‎ها گرفته شود اما تا زمانی که مردم دغدغه حفظ و نگهداری از این ثروت هنگفت طبیعی را نداشته باشند، نمی‎توان به رهایی این خلیج زیبا امیدوار شد.

در حال حاضر جولان زباله‎ها همچنان در سواحل خلیج فارس مشاهده می‎شود. به‏‎خصوص این معضل را می‎توان در برخی از مناطق محروم‎تر و کمتر برخوردارتر مثل جزیره شیف به‌وضوح به نظاره نشست. یک فعال مدنی در این خصوص به بامداد جنوب گفت: به‎تازگی سفری به جزیره شیف داشتم که در این سفر با انباشت زباله‎ها و نخاله‎ها در ساحل این جزیره روبه‎رو شدم؛ این مساله به‎شدت مرا منقلب کرد و افسوس خوردم که چرا ساحل به این زیبایی و بکری باید در اثر ناآگاهی شهروندان جزیره این‎گونه ناخوش‌حال و زشت جلوه کند.

محمد کنگانی در ادامه با تاکید بر اینکه هرچند این وضعیت در بیشتر نقاط بندری استان نیز بارها و بارها مشاهده شده است، افزود: ولی می‎توان با آموزش و فرهنگ‎سازی هم اهالی منطقه و هم مسافران و گردشگران را به افراد مسوولیت‎پذیری در قبال محیط زیست تبدیل کرد.

وی با اشاره به اینکه جزیره شیف یکی از جاذبه‎های منحصربه‎فرد گردشگری استان است، تصریح کرد: اما متاسفانه از این ظرفیت در توسعه گردشگری استان کمتر استفاده شده است و البته این موضوع برمی‎گردد به مردم ساکن این جزیره که ظاهرا مطالبه‏‎ای در این زمینه ندارند و تلاشی هم نمی‎کنند.

کنگانی با تاکید بر اینکه این جزیره امروز بیش از هر زمانی به پاکسازی ساحل نیاز دارد و این مهم در سایه یک‎سری اقدامات محقق می‎شود، گفت: مردم این جزیره باید مطالبه‎گر باشند و در راستای تمیز نگهداشتن جزیره تلاش کنند، محرومیت نباید دستاویزی برای آسیب‌زدن به محیط زیست شود. آنها در گام نخست باید با همکاری دهیاری و شورای شهر به پاکسازی ساحل اقدام کنند. دهیاری باید با احساس مسوولیت بیشتری در این زمینه گام بردارد. از ریختن زباله و نخاله‎ها در ساحل به‎شدت خودداری کنند. از مشاوره و حضور سمن‎های محیط زیستی در پاکسازی سواحل استفاده کنند. از بزرگان و کنشگران محیط زیست به منطقه خود دعوت کنند تا از عمق فاجعه آسیب‎هایی که امروز در اثر ناآگاهی بشر به دریا و محیط زیست زده است، آگاه شوند و آموزش لازم را در زمینه مراقبت از محیط زیست ببینند.

این فعال محیط زیست در پایان یادآور شد: ریختن زباله در سطل‌ها علاوه بر اینكه یك كار انسانی و فرهنگی است نوعی احترام گذاشتن به شخصیت خود افراد است. بنابراین اگر نگاه تمامی خانواده‌ها و شهروندان در حفظ طبیعت از جلوی در اتاق و خانه آغاز شود و به كوچه، خیابان، محله، شهر یا روستا و طبیعت گسترش یابد شاهد مکانی زیبا و سالم برای زندگی خواهیم بود.

دهیار جزیره شیف نیز در این خصوص به بامداد جنوب گفت: دهیاری به تنهایی از عهده جمع‎آوری زباله در ساحل برنمی‎آید، چون بیشتر اهالی جزیره در این زمینه کمترین همکاری را با ما دارند. به همین دلیل است که این وضعیت نامطلوب در ساحل جزیره دائم مشاهده می‎شود.

محمد دامی در ادامه با بیان اینکه بخشی از این زباله‎ها از سوی اهالی در ساحل ریخته می‏شود و برخی دیگر هم در اثر جزر و مد آب به ساحل آورده میشود که از سوی لنج‎ها یا کشتی‎ها در دریا رها شده‎اند، تصریح کرد: مشاهده زباله‎ها و نخاله‎ها در ساحل جزیره تفریبا به امری عادی برای اهالی جزیره بدل شده است و متاسفانه از این وضعیت هیچ‎گاه شکایتی ندارند و ظاهرا راضی هستند؟

وی در ادامه با بیان اینکه به طور میانگین هر روز 9 تن زباله از سطح جزیره جمع‎آوری می‏شود، افزود: دهیاری برای جمع‌آوری زباله‎ها تنها سه نیرو و یک ماشین در اختیار دارد که هر روز از ساعت 7 صبح تا یک بعد از ظهر به جمع‎آوری زباله اقدام می‏پردازند و تنها می‎توانند زباله‎ها را کوچه‎ها و معابر جمع‌آوری کنند. متاسفانه شهروندان به این بازه زمانی توجهی ندارند و هر زمان که اختیار کنند به بیرون ریختن زباله در کوچه یا ساحل می‎پردازند.

دهیار جزیره شیف با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از اهالی خیلی راحت نخاله‎های خود را در ساحل رها می‏کنند، گفت: وقتی که به این عمل آنها اعتراض می‏شویم، مدعی می‏شوند که این وظیفه دهیاری است که نخاله‎ها را جمع‎آوری کند! هر چند دهیاری در ماه یک یا دوبار اقدام به جمع‎آوری نخاله‎ها و انتقال آن به مکان دیگر می‎کند ولی نکته دردناک این است که متاسفانه برخی از آنها هم ادعا دارند که نخاله را در زمین‎های خودشان می‎ریزند، موضوعی که نگران‎کننده است و بوی زمین‎خواری می‏دهد، چنانچه پیش از این هم این مساله در جزیره مشاهده شده است و مسوولان امر در جریان هستند.

دامی با تاکید بر اینکه مشکل اساسی جزیره شیف این است که دیواره ساحلی ندارد و ساحل آن کاملا طبیعی و بکر است، یادآور شد: طبیعتا اگر ساحل‎سازی شود شهروندان نمی‏توانند آزادانه نخاله‎ها و زباله‎های خود را در ساحل رها کنند یا مدعی شوند که مالک آن قسمت از ساحل هستند که در آن اقدام به ریختن نخاله می‎کنند! بدون تردید با ساحل‎سازی می‎توان از آلوده شدن ساحل و سوءاستفاده اهالی را گرفت اما با وجود پیگیری‎های مستمر دهیاری هیچ‎کدام از دستگاه‎های متولی نظیر استانداری، حفاظت محیط زیست، شیلات، دریابانی، راه و مسکن، اداره بنادر و دریانوردی و... تاکنون در این زمینه همکاری لازم را نداشته‎اند و از همین روی است که سال‎هاست که با ساحلی پر از زباله در جزیره شیف روبه‎رو هستیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه اهالی این جزیره آموزش کافی را در زمینه حفظ محیط زیست ندیده‎اند و در این زمینه فرهنگ‎سازی نشده است، گفت: طبیعتا نمی‎توان ادعا کرد که آلوده کردن ساحل دریا از سوی اهالی همیشه تعمدی است؛ زیرا بسیاری از آنها به پیامدهای سوء کارهایشان فکر نمی‎کنند و نمی‎دانند که زباله‎ها برای انسان، محیط زیست و جانوران چقدر زیان‎بار هستند. بی‌شک اگر اطلاع داشتند اینقدر به محیط زیست و سلامت آن و خودشان آسیب نمی‎زدند.

دامی با تاکید بر اینکه پیش از این چندین بار با همکاری سمن‎های مردم‎نهاد و با مشارکت دانش‎آموزان و برخی از اهالی اقدام به پاکسازی ساحل شده است، افزود: اما متاسفانه دوباره در مدت زمان کوتاهی ساحل مملو از زباله شده و مردم منطقه هم واکنشی به این آلودگی نشان نمی‎دهند! این مایه تاسف است هنوز که هنوز است مردم زباله‎های خود را در کنار آب می‎ریزند و نسبت به 10 سال قبل هیچ تغییر و تحولی در آنها ایجاد نشده است!

در پایان این گزارش یاد آوری می‏شود، شیف جزیره‌ای ماسه‌ای که در شمال بندر بوشهر قرار گرفته است و فرصتی مستعد برای توسعه صنعت توریسم در منطقه است؛ چراکه از جاذبه طبیعی منحصربه‎فردی برخوردار است که می‎تواند برای گردشگران دیدنی باشد. این جزیره در انتهای تالاب حله از به هم پیوستن آب رودخانه‌های شاپور و دالکی به وجود آمده است. جمعیت روستای شیف حدود ۳۷۰۰ نفر طبق آمار سال ۱۳۹۰ برآورد شده است. حدود ۸۰۰ خانواده در این جزیره زندگی می‌کنند. زبان غالب دراین روستا عربی است و اهالی آنجا لهجه عربی مخصوص به خودشان را دارند. شغل اکثر مردم این جزیره صیادی است.

این جزیره با همه زیبایی‎هایی که دارد امروز از انبوه زباله‎ها و نخاله‎ها در ساحل بکر خود رنج می‏برد و همین مساله موجب کم‎اقبالی مسافران به آن شده است. افزون بر آن به محیط زیست آسیب جدی وارد ساخته است. شوربختانه بر اساس پایشی که صورت گرفته است، 80 درصد زباله‌های ساحلی پلاستیك‌ها هستند كه به مرور زمان تبدیل به میكروپلاستیك شده و آبزیان از آنها تغذیه می‌كنند. این آبزیان كه عمدتا پس كرانه‌ای هستند و میكرو پلاسیتك تغذیه كرده‌اند وقتی وارد چرخه غذایی انسان‌ها شوند باعث ابتلا انسان به انواع سرطان‌ها و تومورها می‌شوند.

حال با توجه به اینکه جزیره شیف یکی از صیدگاه‎های آبزیان به‏شمار می‎رود این آلودگی ساحلی می‎تواند زنگ خطری برای انسان‎ها باشد و اینجاست که این ضرب‎المثل صدق می‎کند: «از ماست که بر ماست» امید می‎رود پیش از اینکه دیر شود مسوولان امر و متولیان محیط زیست در زمینه آموزش و آگاهی‏بخشی مردم در راستای اهمیت محیط زیست و اقدامات بی‌خردانه انسان و دخالتش در چرخه طبیعت گام بردارند.


نام:
ایمیل:
* نظر: