bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
کریم جعفری: بامداد روز گذشته یگان موشکی ارتش یمن بزرگترین بندر صادراتی نفت سعودی‌ها در ساحل دریای سرخ را هدف چندین فروند موشک مختلف قرار داد. خودشان که می‌گویند این موشک‌ها بالستیک بوده، اما با توجه به تجربه‌ای که ما از اقدامات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن داریم به تاکید نمی‌توان گفت که همه آنها موشک بالستیک بودند و باید به ترکیبی از پهپاد، موشک بالستیک و موشک‌های کروز در این عملیات خبر داد. استفاده از این ترکیب سامانه‌های پدافندی سعودی را می‌تواند دچار اختلال شدید کند.

کریم جعفری

بامداد روز گذشته یگان موشکی ارتش یمن بزرگترین بندر صادراتی نفت سعودی‌ها در ساحل دریای سرخ را هدف چندین فروند موشک مختلف قرار داد. خودشان که می‌گویند این موشک‌ها بالستیک بوده، اما با توجه به تجربه‌ای که ما از اقدامات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن داریم به تاکید نمی‌توان گفت که همه آنها موشک بالستیک بودند و باید به ترکیبی از پهپاد، موشک بالستیک و موشک‌های کروز در این عملیات خبر داد. استفاده از این ترکیب سامانه‌های پدافندی سعودی را می‌تواند دچار اختلال شدید کند.

بعد از حمله به آرامکو و پس از هر جنایت سعودی‌ها یا اقدامات غیرمسوولانه آنها علیه مردم یمن، نیروهای مسلح این کشور برای دفاع از شرافت و کرامت مردم خود اقدامات تلافی‌جویانه متعددی را علیه تاسیسات سعودی انجام داده است. پس از حمله به آرامکو بسیاری فکر می‌کنند که ارتش یمن در برابر سعودی ها روزه سکوت گرفته و اقدامی نکرده، اما خبرهایی که ما داریم حکایت از آن دارد که بارها و بارها اهداف مختلف در عمق خاک سعودی هدف موشک های مختلف و همچنین پهپادهای انتحاری و موشک انداز یمنی قرار گرفته است.

شب گذشته اما شبی متفاوت بود چرا که پس از جنایت هفته گذشته سعودی‌ها بعد از سرنگونی هواپیمایی تورنادوی آنها که با آتشبار ضد هوایی ارتش یمن انجام شد، بیش از ۳۵ شهروند یمنی در حملات کور و ددمنشانه آل‌سعود به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شدند. حمله موشکی شب گذشته به بندر نفتی ینبع در دریای سرخ را می توان اقدامی تلافی جویانه در این راستا قلمداد کرد. سعودی ها باید بدانند که حملات کور و غیر انسانی آنها به شهروندان بیگناه می تواند هزینه های سنگینی برایشان در پی داشته باشد.

از سوی دیگر این حمله درست در زمانی صورت می‌گیرد که وزیر امور خارجه آمریکا در سفری در راستای هماهنگی و فشار بیش از اندازه به ایران و محور مقاومت راهی عربستان شده و با مقامات آل سعود دیدار می کند. سفر مایک پمپئو در واقع سفری در راستای نجات آل‌سعود از بن بست‌های موجود و همراه کردن آنها با پروژه معامله قرن و همچنین کمک به این رژیم در جهت سرکوب بیش از پیش مردم مظلوم یمن است. این شلیک‌ها ثابت می کند که حتی سفر وزیر امور خارجه ارباب بزرگ به ریاض هم از عزم و اراده یمنی‌ها برای پاسخگویی به جنایات آل سعود نمی‌کاهد. سعودی‌ها باید بدانند که حساب و کتابشان در مورد امریکا باید تغییر کند و حمایت‌های واشنگتن هیچ تاثیری بر رفتار مردم همیشه در صحنه یمن نداشته و ندارد.

همانگونه که مطلع هستید مذاکرات برای پایان دادن به جنگ، آتش‌بس و یا هر چیز دیگری در جریان است و سعودی‌ها در طول دوره مذاکرات همواره با طولانی کردن روند مذاکره و تغییر مسیرها و محورها دنبال ایجاد فضا و فرصت برای خود بودند تا علاوه بر تشدید فشار بر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، همچنین دولت نجات ملی حاکم در صنعا سازمان رزم خود در مناطق تحت کنترل دولت غیرقانونی منصور هادی را هم بازسازی کرده و جنگ را ادامه دهند. این مسئله از چشم مذاکره کنندگان و مقامات انصارالله دور نمانده و آنها می‌خواهند به زودی ها یادآور شوند که اگر فکر می‌کنند مذاکره می‌تواند خللی در قدرت آنها برای پاسخگویی ایجاد کند باید این پنبه را از گوش خود درآورند.

بندر ینبع بعد از بندر نفتی راس التنوره در ساحل خلیج‌فارس، مهمترین و بزرگترین مرکز صادرات نفت سعودی در شمال جده واقع در استان مکه است.‌ این بندر تاسیسات بزرگ ذخیره سازی و همچنین یک پالایشگاه بزرگ و مهم دارد که نفت صادراتی عربستان به اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی همچنین برخی از کشورهای دیگر در غرب از آنجا بارگیری می شود هدف قرار دادن تاسیسات نفتی ینبع که شاهرگ و شریان حیاتی بنسلمان برای درآمدهای نفتی جهت تداوم حکومت خونین و سرکوبگرانه خود در عربستان و همچنین کسب دلارهای نفتی برای هزینه کردن علیه مقاومت است یادآوری این نکته به سرانه میان آنهاست که اگر نخواهند واقعیت امر را بپذیرند همانگونه که رهبر آن انصارالله گفتند هیچ تردیدی در انهدام تاسیسات سعودی‌ها به خود راه نخواهند داد.

از سوی دیگر ساعت شلیک موشک ها و زمان آن هم پیام مهم دیگری دارد که نباید از آن غافل شد. زمان شلیک درست برابر با شب جمعه و ساعتی بود که فرمانده و سردار بزرگ ایرانی توسط‌ تروریست‌های آمریکایی به شهادت رسید. یمنی‌ها این پیام را مخابره می‌کنند که هیچ وقت دست از انتقام خون فرمانده شهید خود برنمی‌دارند که نقش بزرگی در آماده‌سازی آنها برای یک مقاومت تاریخ‌ساز علیه اشغالگری و تجاوز را فراهم کرد.‌ همچنین شلیکا پیامی به مراقب باشند حملات آنها به محور مقاومت به هیچ عنوان بدون پاسخ نخواهد ماند.

و در پایان باید گفت که چیزی که همزمان ک به سمت تاسیسات نفتی سعودی ها در بندر ینبع و عبور آنها از رینگ اول و دوم پدافند سعودی‌ها در این منطقه یکی از سنگین‌ترین رینگ های پدافندی موجود در این کشور است (تصاویر و ویدئوهای منتشر شده نشان می دهد برخی از موشک‌ها بر فراز شهر مورد هدف قرار گرفتند این نکته قابل توجه است که موشک‌ها موفق شدند از رینگ اول و دوم که با فاصله قابل‌توجهی از شهر قرار دارند عبور کرده و خود را به بالای شهر ینبع برسانند) حکایت از آن دارد که آنها همچنان در بستر پدافند و مقابله با موشک‌های شلیک شده از سوی یمنی ها با وجود کمک‌های بی شمار کشورهای عضو ناتو و همچنین هزینه‌های سنگین بن سلمان برای اجاره سامانه‌های پدافندی جهت حفظ تاسیسات مهم و حیاتی این کشور عملاً آب در هاون کوبیدن بوده است. مشخص است که یمنی‌ها می‌دانند چگونه باید از این سامانه‌های پدافندی عبور کرده و به اهداف مورد نظر برسند. این یک شکست و ناکامی و بزرگ برای پدافند سعودی‌هاست که میلیاردها دلار برای آن هزینه شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: