bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۶۵
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
آیین پایانی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در بوشهر به پایان رسید؛
الهام بهروزی: موسیقی خوب است و در شرایط فعلی جامعه می‎تواند بسان مسکن عمل کند. این هنر به واسطه ماهیتی که دارد، به‌راحتی می‎تواند با روح انسان ارتباط برقرار کند و او را بکاود و دنیای قابل تحمل‎تری را پیش روی وی بگذارد. موسیقی در بوشهر از دیرباز طرفداران پرو پاقرصی داشته است. به عبارتی، این هنر با تار و پود زندگی مردمان این دیار گره خورده و در عمق آن رسوخ کرده است. با اندکی تعمق پی می‌برید که موسیقی در تمام لحظات شاد و غم‎انگیز انیس و مونس مردمان جنوب است.

الهام بهروزی

موسیقی خوب است و در شرایط فعلی جامعه می‎تواند بسان مسکن عمل کند. این هنر به واسطه ماهیتی که دارد، به‌راحتی می‎تواند با روح انسان ارتباط برقرار کند و او را بکاود و دنیای قابل تحمل‎تری را پیش روی وی بگذارد. موسیقی در بوشهر از دیرباز طرفداران پرو پاقرصی داشته است. به عبارتی، این هنر با تار و پود زندگی مردمان این دیار گره خورده و در عمق آن رسوخ کرده است. با اندکی تعمق پی می‌برید که موسیقی در تمام لحظات شاد و غم‎انگیز انیس و مونس مردمان جنوب است.

آنگاه که جاشوان در سیاهی شب دل به دریا می‎زنند تا رزقی حلال بر سفره بگذارند، این موسیقی است که حوصله‎شان را رشد می‎دهد تا سپیده‌دم امید فرابرسد یا آنگاه که در کسوت شروه عطش بغضی را می‎شوید تا زندگی را تلنگر بزند رد پایش را به‌وضوح می‎بینید. باری موسیقی در بوشهر هم غنا دارد و هم طرفدار. این هنر غنایش را مدیون موسیقدانان و هنرمندانی است که با دل و جان به دنبال بسط آن و شناسایی ابعاد زیباشناختانه آن به همگان هستند. خوشبختانه در این خطه هنرپرور امروز با هنرمندان و گروه‎های مطرحی روبه‎رو هستیم که اگر فضا برای آنها مهیا باشد می‎توانند به شکل بسیط‌تری توانمندی خود را به تماشا بگذارند.

خوشبختانه با روی کار آمدن انجمن جدید موسیقی ساز و کار منظم‎تری برای دیده شدن همه ژانرهای موسیقی در حال برنامه‎ریزی است که تا اینجا کار می‎توان نمره قبولی به این انجمن داد؛ چراکه مدیریت جدید این انجمن با فضا دادن به همه گروه‎های بومی و مدنظر قرار دادن هم گونه‎های موسیقایی درصدد است تا این هنر را در استان به جایگاه حقیقی خود نزدیک کند و از بیراهه‎ها دور بدارد. بدیهی است که یکی از خلأهای بزرگی که در عرصه موسیقی استان مشاهده می‎شد نبود جشنواره‎های بزرگ‎ و معتبر موسیقایی بود که خوشبختانه در سال جاری در سایه سیاست‎های بجا انجمن موسیقی استان و حمایت اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین بار جشنواره موسیقی فجر با حضور گروه‎های بومی در مجتمع فرهنگی هنری بوشهر برگزار شد. این رویداد با استقبال بسیار چشمگیری روبه‎رو شد.

این جشنواره که به همت انجمن موسیقی استان بوشهر و با مشارکت موسسه فرهنگی هنری «حامی هنر نارنجی» در استان برگزار شد، مخاطبانی از هر طیف داشت؛ پیر و جوان، کوچک و بزرگ. برخی از مخاطبان معتقد بودند که ای کاش چنین رویدادهایی همیشه در استان برگزار شود. برخی دیگر هم معتقد بودند که حضور در این جشنواره شادی غیرقابل وصفی در وجود آنها نشانده است و خواهان برگزاری آن در هر فصل بودند. این نظرات بیانگر ماهیت مردمی هنر موسیقی جنوب است که همواره برای مردم جذابیت دارد.

نخستین جشنواره موسیقی فجر در استان بوشهر با حضور ۱۱ گروه موسیقی پاپ و محلی شامل «زریاب»، «شیلو»، «هیرون»، «نوای دشتی»، «یا»، «شالو»، «راشن»، «کوگانا»، «فلامور»، «نی نوا» و «شبدیز» از 24 تا 30 بهمن‌ماه برگزار شد. آیین پایانی این رویداد شامگاه چهارشنبه، 30 بهمن‎ماه با حضور مسوولان استانی و هنردوستان بوشهری در مجتمع فرهنگی هنری بوشهر برگزار شد.

در آغاز این آیین رئیس انجمن موسیقی استان بوشهر گفت: هنر ریه اجتماعی است که هوای تازه به رگ‌های اجتماع می‌رساند. موسیقی به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی در ایجاد شور و نشاط اجتماعی در رویدادهای مختلف ضروری است.

حماسه حق‌پرست در ادامه با بیان اینکه اندیشه و عاطفه مهم‌ترین مولفه موفقیت در حوزه موسیقی است، افزود: برگزاری بزرگ‌ترین رویداد موسیقیایی کشور در استان جز با حمایت و همکاری پیشکسوتان و هنرمندان عرصه موسیقی میسر نبود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر هم در این آیین گفت: هنر موسیقی با زبان جهانی انسان‌ها را به هم متصل می‌کند و موجبات انتقال پیام از سوی موسیقیدان‌ها را فراهم می‌سازد.

فاطمه کرمپور با بیان اینکه تصور دنیا بدون موسیقی و صوت زیبای آن بسیار دشوار است، افزود: انسان در طول تاریخ تا به امروز با موسیقی عجین و همراه بوده و جای این مهم همواره در رویدادهای اجتماعی، آیین‌های مذهبی و در تمامی فرهنگ‌ها هیچ‌گاه خالی نخواهد بود.

وی به همراهی موسیقی از بدو تولد تا لحظه مرگ با انسان اشاره و تصریح کرد: فعالیت و حیات بشر، مذاهب، مکاتب، توسعه علم و حتی انقلاب‌ها خالی از پدیده هنر موسیقی امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر اینکه جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان مهم‌ترین رویداد موسیقیایی کشور هر ساله در کشور که با تنوع فرهنگی و اقلیمی مختلف، بستر تولید آثار فاخر فرهنگی و هنری و طبیعتا موسیقیایی را فراهم کرده، برگزار می‌شود، تصریح کرد: پرهیز از تمرکزگرایی و توجه به خرده فرهنگ‌ها و موسیقی نواحی و اقوام به‌عنوان سرمایه‌های ملی، از رویکرد جدید معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر برگزاری جشنواره موسیقی فجر در استان‌ها است.

کرمپور با اشاره به اینکه جشنواره امسال علاوه بر تهران در هشت استان کشور از جمله استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، زنجان، خوزستان، گلستان، مازندران، منطقه آزاد اروند و سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی شده بود، یادآور شد: با توجه به جایگاه ویژه موسیقی در استان بوشهر این جشنواره با حضور ۱۱ گروه موسیقی به‌مدت هفت روز در سالن مجتمع فرهنگی هنری شهر بوشهر برگزار شد.

وی با بیان اینکه به‌دنبال برنامه‌ای مدون و منسجم برای اجرای موسیقی فجر در استان هستیم که در این راستا برگزاری سالانه جشنواره، پاسداشت چهره‌های موسیقایی و پیشکسوت، معرفی، کشف و شناخت استعدادهای موسیقی در استان بوشهر ضروری است، تاکید کرد: برگزاری جشنواره موسیقی فجر علاوه بر توجه به تولید موسیقی در استان‌های کشور امکان شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مناطق مختلف را به‌همراه دارد. هنر موسیقی بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال نیز فراهم می‌کند که توجه به اقتصاد هنر نیز در این راستا ضروری به‌نظر می‌رسد.

کرمپور با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تولید و اجرای موسیقی نواحی، مناطق و استان‌های کشور توجه به پیشکسوت‌ها و آموزش هنرمندان جوان و همچنین توجه به پژوهش و آموزش از موضوعات مهمی بود که از سوی دبیرخانه جشنواره در استان مورد توجه قرار گرفت، خاطرنشان کرد: این جشنواره گستره استانی خواهد داشت و در آینده نمایندگی‌های انجمن موسیقی بوشهر در شهرستان‌ها با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرستان خود به اجرای این برنامه خواهند پرداخت.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه انجمن موسیقی استان با نگاه ویژه و تخصصی در راستای توسعه و پیشرفت هنر موسیقی این منطقه گام برداشته که هنرمندان باید در این راه همکاری لازم داشته باشند، یادآور شد: ویژه‌برنامه نکوداشت هنر نی‌جفتی‌نوازی در نیم قرن اخیر بندر بوشهر نیز با هدف تجلیل و تقدیر از پیشکسوتان و گرامیداشت هنر نیجفتی‌نوازی نسل جوان برگزار شد که مورد توجه هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر موسیقی در استان قرار گرفت.

کرمپور با تشکر از حضور گسترده هنرمندان در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه، خاطرنشان کرد: با توجه به رویداد مهم انتخابات از همه هنرمندان استان دعوت می‌کنم همچون دوره‌های گذشته در کنار سایر اقشار مردم در این رویداد مشارکت فعال داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر در پایان از موسسه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر، موسسه فرهنگی هنری حامی هنر نارنجی و انجمن موسیقی استان که همواره در برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری مشارکت داشتند، تقدیر و تشکر کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر هم در آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در بوشهر گفت: جغرافیای خاص جنوب نماد فرهنگ، تاریخ و ادبیات این منطقه از کشور است. استان بوشهر مهد ادب، نماد مقاومت و ایستادگی در برابر بیگانگان و الگوی فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بوده و است.

مجید خورشیدی با بیان اینکه منطقه جنوب کشور به‌ویژه استان بوشهر با توجه به فرهنگ و اقلیم خاص خود خاستگاه آواها و نواهای بیشمار، متنوع و منحصربه‌فردی است، افزود: اگر نوای سنج و دمام از خطه جنوب گرفته شود، مردمان این منطقه یا مراجعه‌کنندگان به این شهر قطعا احساس می‎کنند موسیقی اینجا چیزی را کم دارد.

وی با اشاره به اینکه جغرافیای جنوب با مولفه‌های منحصربه‌فرد خود همواره در جهان متفاوت بوده و بار سنگین تاریخی ماندگار را به دوش می‌کشد، یادآور شد: نظام قدرتمند صنعتی و نظامی از این منطقه کشور شکل‌ گرفته و دروازه ورود اولین‌‌ها به کشور بوده است. موسیقی و ریتم خاص این منطقه همانند هوای جنوب تشنه و داغ است. مردم جنوب همه موسیقی می‌دانند و این هنر در شکل‌های مختلف و جزء جزء زندگی آنها حضور دارد.

خورشیدی با تاکید بر اینکه جغرافیای جنوب نماد فرهنگ، تاریخ و ادبیات این منطقه است، افزود: پیشینیان فرهنگ‌ها و آیین‌های متفاوتی را به یادگار گذاشته‌اند که موسیقی محلی به‌عنوان فرهنگ بارز این منطقه شناخته می‌شود. زبان آثاری که در جنوب خلق می‌شوند عمدتا خاص و موید ویژگی زندگی این اجتماع است. موسیقی رزمی و بزمی و همچنین موسیقی در حین کار بر دریا از دیگر مولفه‌های مردم جنوب است که می‌توان به سور تا سوگ، از گهواره تا عروسی و عزا و حتی بعد از عزا موسیقی در این خطه اشاره کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر در پایان با بیان اینکه استان بوشهر گنجینه خلیج فارس است، یادآور شد: اقشار هنرمند و فرهنگیان این استان شایسته حمایت و تجلیل هستند و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند تا به تولید آثار فاخر هنری دست یابند.

پخش کلیپ از برگزاری جشنواره، اجرای موسیقی گروه «مفتون»، تقدیر از پیشکسوتان موسیقی استان و گروه‌های حاضر در جشنواره و اجرای موسیقی‌های محلی مختلف بوشهر (چوشی‌خوانی، خیام‌خوانی، نیمه‌خوانی، شروه‌خوانی، مثنوی‌خوانی، اجرای نی‌انبان و دمام‌زنی)، اجرای کودکان کار و... از دیگر برنامه‌های این آیین بود. اجرای این ویژه‌برنامه برعهده شاهین بهرام‌نژاد مجری توانمند صدا و سیمای مرکز بوشهر بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: