bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۶۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
الزام کلیه بیمارستان‎های استان بوشهر به پذیرش بیماران مشکوک به کورنا:
الهام بهروزی: بحث «کرونا» ار در و دیوار جامعه این روزها می‎بارد و وحشت فزاینده‎ای را در میان مردم ایجاد کرده است. البته این ویروس چون سرعت انتقال شدیدی دارد؛ ترسناک است اما با مراقبت و رعایت بهداشت فردی می‎توان خود را از ابتلا به آن مصون نگه داشت. از این رو، وزارت بهداشت با انتشار جزوه‎‌های آموزشی برای مقابله با کورناویروس متناسب قشرها و صنوف مختلف تلاش کرد تا آگاهی مردم در خودمراقبتی افزایش دهد.

الهام بهروزی:

بحث «کرونا» ار در و دیوار جامعه این روزها می‎بارد و وحشت فزاینده‎ای را در میان مردم ایجاد کرده است. البته این ویروس چون سرعت انتقال شدیدی دارد؛ ترسناک است اما با مراقبت و رعایت بهداشت فردی می‎توان خود را از ابتلا به آن مصون نگه داشت. از این رو، وزارت بهداشت با انتشار جزوه‎‌های آموزشی برای مقابله با کورناویروس متناسب قشرها و صنوف مختلف تلاش کرد تا آگاهی مردم در خودمراقبتی افزایش دهد.

اما انتشار کلیپ‎ها و اخبار ضد و نقیض از شیوع این بیماری و مرگ مبتلایان به آن در کشور جنگ روانی شدیدی را به راه انداخته است و تصوری از کورنا در ذهنشان جان گرفته که هر کس مبتلا به این ویروس شود، سرانجامی جزء مرگ ندارد! این در حالی است که کورناویروس یا کویدد 19 درصد مرگ‌آفرینی‎اش از آنفولانزای نوع B بسیار کمتر است؛ اما چون برخی از افراد از بیماری‎های زمینه‎ای و نهفته خود خبر ندارند، امکان دارد در اثر ابتلای به این ویروس در شرایط حادی قرار بگیرند.

با این اوصاف، کورنا تنها برای افرادی که دارای بیماری‌های قلبی، ریوی، دیابت، ضعف سیستم ایمنی بدن، ام‌اس و... هستند و همچنین سالمندان تهدید جدی به‌شمار می‎رود. از این رو، ضرورت دارد که تمام آحاد جامعه در زمینه پیشگیری از ابتلا به این ویروس مسوولانه رفتار کنند؛ چون ممکن است که فرد ناقل باشد و در خانواده خود شخصی با بیماری خاص داشته باشد که ابتلا به این ویروس جان وی را به خطر بیندازد.

از این رو، طبق توصیه‎هایی که در فضای مجازی منتشر شده است که استفاده از ماسک و دستکش می‎تواند خطر ابتلا به کویدد 19 را کاهش دهد، مردم به سمت داروخانه‌ها برای تهیه ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی‌کننده دست هجوم آورده‎‌اند اما متاسفانه اغلب این اقلام در داروخانه‎ها موجود نیست و همین مساله موجب نارضایتی بسیاری از مردم شده است. متاسفانه این مشکل در استان بوشهر نیز دیده می‎شود و چند نفر از شهروندان در تماس با روزنامه بامداد جنوب از این وضعیت ابراز نارضایتی کردند و از متولیان بهداشت استان خواستند که در این زمینه به‎صورت جدی ورود کنند و دستکش و ماسک را در اختیار مردم قرار بدهند.

یکی از شهروندان بوشهری که دارای بیماری ریوی است، به بامداد جنوب گفت: متاسفانه آن زمان که باید مرزها را می‎بستند تا این ویروس به کشور وارد نشود، مسوولان کوتاهی کردند و حال که ویروس وارد شده است دست‌کم در مقابل جان مردم مسوولانه عمل کنند. یک ماسک یا یک اسپری ضدعفونی‌کننده دست چیزی نیست که داروخانه‎های شهر از ارائه آن به مردم عاجز باشند!

وی ادامه داد: می‎گویند زدن ماسک ضروری نیست پس نترسید وقتی ما اطلاع نداریم که کی ناقل است و کی ناقل نیست، چطوری می‎توانیم نترسیم؟! خبرگزاری‎های رسمی یک آمار می‎دهند، شبکه‎های مجازی هم یک آمار! در این آشفته‌بازار نمی‎دانیم اصلا الان کورنا واقعا کجا سرایت کرده و کجا نیست! وقتی حتی کمترین امکانات برای مراقبت از خود در بیرون از خانه و محیط کار برای ما مهیا نیست چگونه می‎توانیم نترسیم؟! آن هم کسی که خود زمینه بیماری تنفسی دارد و ابتلا به این ویروس برای او حکم سم را دارد!

شهروند دیگری نیز در این باره در تماس با بامداد جنوب گفت: چرا شما رسانه‎های استانی سکوت کرده‎اید؟ چرا یکی از شماها از نبود ماسک در داروخانه‎ها نمی‎نویسید؟ چرا به هر کسی می‎گوییم، پاسخ می‎دهند که این مشکل کل کشور است و ربطی به ما ندارد. ما در خانواده بیمار قلبی داریم که در این مدتی که خبر انتشار کورنا در کشور پیچیده، آرامش‎مان سلب شده است. دائم استرس داریم که نکند مبتلا به کرونا باشیم و خبر نداریم! واقعا در شرایط فعلی نمی‎توان آرامش داشت و نترسید.

این بانو که خودش را معرفی نکرد و از وضعیت موجود سخت شاکی بود، توضیح داد: دست مسوولان درد نکند که مدارس را تعطیل کردند اما در این مدت چه اقدامی در زمینه ضدعفونی کردن مدارس انجام داده‎اند؟! مگر مسوولان نمی‎گویند که این ویروس بسیار سریع منتقل می‏شود! چطور می‎شود وحشت نکنیم وقتی می‎بینیم که کمترین اقدام در زمینه رعایت بهداشت محیط صورت می‎گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظارمان از مسوولان این است در زمینه مقابله با کورنا سهل‌انگاری نکنند و جان مردم را جدی بگیرند؛ چراکه این استان در زمین درمانی هنوز نتوانسته اعتماد ما را جلب کند و بسیار شده که به خاطر تشخیص‎های اشتباه سلامت شهروندان به خطر بیفتد و در نهایت برای بهبودی دست به دامان پزشکان تهران یا شیراز شوند. متاسفانه اوژانس مرکز آموزشی خلیج فارس آنقدر در روزهای عادی کثیف است که آدم سالم هم با دیدن این وضعیت حالش بد می‎شود حال چطور می‎شود در این شرایط بخواهیم به چنین جاهایی اعتماد کنیم. من از مسوولان خواهش می‎کنم که در این مدت دست‌کم مدام محیط‎های درمانی، آموزشی و ... مدام ضدعفونی کنند و با در اختیار قرار دادن ماسک و سایر امکانات بازدارنده امنیت روانی و جسمی شهروندان را تامین کنند تا کمتر از کورنا وحشت داشته باشیم. اگر الان از کورنا می‎ترسیم چون می‎بینیم که اقدامات صورت‎گرفته برای پیشگیری از آن کافی نیست.

شهروند دیگری هم در این باره به بامداد جنوب گفت: الان دقیقا سه روز است که به داروخانه‎ها برای تهیه ماسک ساده و معمولی مراجعه میکنم اما هر بار می‎گویند نداریم! این در حالی است که ما نباید کمبود ماسک نداشته باشیم. روی صحبتم اینجا با دلالان بی‏اخلاق است که با احتکار ماسک دارند با جان هم‌وطن خود بازی می‎کنند ولی از مسوولان کشور هم انتظار داریم با آنها برخورد جدی کنند.

وی در پایان یادآور شد: وزارت بهداشت در بعد آگاهی‎بخشی و اطلاع‎رسانی و آموزش مردم در زمینه پیشگیری از ابتلا به این ویروس بسیار مسوول و کارامد ظاهر شده است ولی در بعد کنترل این ویروس انتظار داریم جدیت بیشتری داشته باشد و آمارهای دقیق مبتلایان به کورنا را اعلام کند؛ همچنین استان‎های آلوده به این ویروس را نیز معرفی کند و زمینه کنترل این ویروس را در این مناطق فراهم آورد.

مدیر روابط‌عمومی و اطلاع‎رسانی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر نیز در خصوص کمبود ماسک در داروخانه‎های بوشهر به بامداد جنوب گفت: متاسفانه کمبود ماسک به یک دغدغه برای ما بدل شده است و شهروندان حق دارند از این مساله شاکی باشند. البته در این زمینه پیگیری‎های جدی صورت گرفته است و به‌زودی کمبود ماسک در استان رفع می‏شود.

سیدمجید حسینی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون مورد مثبت مبتلا به بیماری کورنا در استان گزارش نشده است، افزود: اما به‎منظور تامین امنیت و سلامت هم‎استانی‎های عزیز کلیه بیمارستان‎ها و مراکز درمانی استان ملزم به پذیرش بیماران مشکوک به کورنا شده‎اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر هم با اشاره به الزام کلیه بیمارستان‌های استان برای پذیرش بیماران مشکوک به کرونا، گفت: بر اساس هماهنگی به‌عمل‌آمده همه بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی استان در زمینه پذیرش بیماران با علائم کرونا توجیه شده‌اند.

دکتر جعفر زارعی‌زاده در ادامه با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت فردی مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا افزود: در نشستی با روسای بیمارستان‌های استان بوشهر مقررشده است همه بیمارستان‌ها یک بخش را برای پذیرش بیماران با علائم تب شدید، سرفه، عطسه و اسهال با رعایت دستورالعمل‌های وزارت بهداشت اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه در صورت صلاحدید و نیاز به معرفی بیمارستان مرجع نسبت به اختصاص و معرفی یکی از بیمارستان‌های استان برای پذیرش و مراقبت از بیماران مشکوک به کرونا اقدام می‌شود، تصریح کرد: هیچ بیمارستانی حق پذیرا نشدن بیماران دارای تب را ندارد و مردم در صورت مشاهده، این تخلف را به سامانه 190 گزارش کنند.

طبق توصیه متولیان بهداشت کشور، به منظور پیشگیری از شیوع کورنا تاکید ویژه‎ای به شست‌وشوی مرتب و صحیح دست‎ها و اجتناب از حضور در فضاهای شلوغ شده است؛ اما مردم عادی بر این باور هستند که استفاده از ماسک راه دیگری برای پیشگیری از این بیماری است که می‎تواند از میزان ابتلا به این ویروس بکاهد. رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این خصوص گفت: مطابق دستورالعمل‌های منتشرشده سازمان جهانی بهداشت، افراد سالم فقط در زمانی که با فرد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا (دارای علائم سرفه های خشک، عطسه و تب) مواجهه دارند، نیاز به استفاده از ماسک مناسب را دارند.

دکتر عباس شاهسونی ادامه داد: طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، مردم سالم در شرایط معمولی نیازی به استفاده از ماسک ندارند. هیچ شواهدی در مورد مفید بودن استفاده از ماسک برای محافظت از افراد غیر بیمار وجود ندارد. در صورت تمایل به استفاده از ماسک، ماسک‌های جراحی معمولی نیز برای افرادی عادی مناسب است.

به گفته وی، زمانی که فرد سرفه یا عطسه‌های مداوم دارد نیز به استفاده از ماسک مناسب (جراحی، N۹۵ یا P۲) نیاز دارد، در صورت نداشتن امکان استفاده از ماسک، فرد می‌تواند بر روی دستمال کاغذی و یا روی بخش بالایی آستین لباس خود سرفه یا عطسه کند. البته باید توجه داشت که دستمال کاغذی مورد استفاده بلافاصله در سطل دردار دور انداخته شود. استفاده از ماسک N۹۵ یا P۲، فقط برای افرادی که با بیماران مبتلا به کروناویروس مواجهه دارند و همچنین کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی، توصیه می‌شود. استفاده از این نوع ماسک‌ها برای افراد عادی توصیه نمی‌شود. مردم عزیز توجه داشته باشند که استفاده از ماسک فقط زمانی که همراه با شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون مایع یا مواد ضدعفونی کننده با پایه الکلی باشد، موثر است. در غیر این صورت، استفاده از ماسک به تنهایی محافظتی از فرد ایجاد نمی‌کند.

کورنا ویروس یا کویدد 19 متاسفانه در کشور در حال پیشروی است و این مساله موجب بسته شدن مرزهای کشور همسایه به روی ایران شده است اما متاسفانه همچنان مرز ما به روی چین باز است و پروازهای ما به این کشور جریان دارد هر چند تعداد آن محدود شده است ولی انتظار می‎رود در این شرایط حساس مسوولان کشوری مسوولانه‎تر تصمیم‎گیری کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: