bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۳ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر تاکید کرد:
الهام بهروزی:گردشگری صنعتی است که امروز در جهان بسیار پرمخاطب و درآمدزاست. این صنعت نقش شگرفی را در اشتغالزایی و توسعه پایدار کشورها و مناطق مختلف ایفا می‎کند. استان بوشهر هم با توجه به پتانسیل و ظرفیت‎های مستعد و بالقوه‎ای که در خود دارد

الهام بهروزی:

گردشگری صنعتی است که امروز در جهان بسیار پرمخاطب و درآمدزاست. این صنعت نقش شگرفی را در اشتغالزایی و توسعه پایدار کشورها و مناطق مختلف ایفا می‎کند. استان بوشهر هم با توجه به پتانسیل و ظرفیت‎های مستعد و بالقوه‎ای که در خود دارد، زمینه این را دارد که به قطب گردشگری جنوب کشور تبدیل شود؛ چراکه این خطه در دل خود میراث و جاذبه‎های تاریخی، طبیعی و فرهنگی منحصربهفرد و کم‎نظیری را جای داده است که بسترسازی و بازشناسی این ظرفیت‎ها می‎توان نگاه گردشگران و سرمایه‎گذاران داخلی یا خارجی به استان جذب کرد.

در این زمینه اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با همکاری استانداری، شهرداری و برخی از دستگاه‎های اجرائی و فرهنگی استان اقدام به اجرائی کردن یک‎سری طرح‎های گردشگرمحور و ایجاد زیرساخت‎هایی در مناطق روستایی و ساحلی استان کرده‎اند که برخی از این طرح‎ها هدفمند و برخی دیگر برای بازدهی بهتر نیاز به بازنگری دارند. یکی از اقدامات خوبی که اداره‎کل کیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در زمینه پویایی صنعت گردشگری در استان آغاز کرده است، مرمت و بهسازی مسیر یک کیلومتری عمارت رشیدی تا عمارت رفیعی در بافت تاریخی است که با همکاری شهرداری در حال اجراست. بدون شک با اتمام این گذر می‎توان از این چشم‎انداز برای پذیرایی بهتر از مسافران و گردشگرانی که علاقه وافری به شناخت هویت تاریخی بوشهر و معماری این شهر دارند، استفاده بهیمنه کرد. علاوه بر این، همچنین این اداره‎کل با توجه ویژه به صنایع دستی بومی و هدایت آن به سمت تولیدات متناسب با ذائقه مخاطب امروزی و برندسازی سعی در تقویت صنعت گردشگری فرهنگی استان دارد؛ چراکه یکی از شاکله‎های اصلی این نوع گردشگری را صنایع دستی شاخص بومی تشکیل می‎دهد.

بدون شک پرداختن به صنایع دستی بومی و بارور کردن آن، ایجاد زیرساخت‎های اقامتی نظیر بوم‌گردی‎ها، مجتمع‎های اقامتی، اقامتگاه‎ها و... نقش موثری را در تقویت بنیاد صنعت توریسم در استان ایفا می‏کند اما مطلوب است که این ظرفیت‎ها در رسانه‎ها و نمایشگاه‎های متعدد به نمایش گذاشته شود تا از مهجوریت و گمنامی آنها کاسته شود. از این رو، اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در تازه‎ترین اقدام خود با حضور موفقش در سیزدهمین نمایشگاه بین‎المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه بین‎المللی صنایع دستی که از 23 تا 26 بهمن‎ماه در تهران برگزار شد، توانست پرتره‎ای از میراث فرهنگی و صنایع دستی شاخص استان را به نمایش بگذارد و فرصت‎های مناسبی را برای جذب سرمایه‎گذاران در استان ایجاد کند.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر روز گذشته در نشست خبری خود در خصوص دستاوردهای این رویداد بزرگ گفت: در این نمایشگاه ما موفق شدیم که تفاهمنامه‏ای را با میراث استان هرمزگان در خصوص برگزاری جشنواره رویدادها و آداب سنتی دریایی منعقد کنیم. یک قرارداد نیز با شبکه بین‎المللی گردشگری ITM (با موضوع گردشگر خوش‎اشتها) منعقد شد. عوامل سفره بوشهری با سفارت ترکیه برای انعقاد و امضای تفاهمنامه «سفیر غذایی ترکیه و ایران (بوشهر)» نشستی برگزار کردند. همچنین با شبکه 3 سیما و عوامل برنامه گردشگری «بهونه» برای پر کردن برنامه گردشگری غذایی صحبت شد که این موضوع در حال پیگیری است.

محمدحسین ارسطوزاده در ادامه با بیان اینکه در این نمایشگاه توانستیم چهار متقاضی سرمایه‎گذاری در استان را بیابیم، افزود: شرکت مکین دریای کیش (در خصوص احداث اسکله‏های سیار مانند مارینای کیش و بندر انزلی)، تقاضای سرمایه‎گذار شخصی (خانم شهامت) برای احداث بومگردی در کنار ساحل، تقاضای سرمایه‎گذار شخصی (حامد هنری) برای سرمایه‌گذاری در زمینه برنامه‎های گردشگری و تفریحی دریایی و همچنین درخواست وی برای سرمایه‎گذاری برای ایجاد یک اقامتگاه سنتی در بافت تاریخی بوشهر از جمله متقاضیان سرمایه‎گذاری در بوشهر هستند.

به گفته وی، نشست با معاون فرهنگی و فناوری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی پیرامون آموزش جوانان و شناخت بیشتر منطقه به مسافران و گردشگران، گفت‎وگو با مدیر کانون‎های فرهنگی هنری مساجد استان پیرامون مشارکت این نهاد در اسکان مسافران نوروزی در شرایط اضطراری، راه‎اندازی پنج نرم‎افزار در حوزه گردشگری و بوم‎گردی و فروش آنلاین صنایع دستی بومی نظیر بومزاد و...، رونمایی از دستگاه دیجیتال ارسال نقشه و معرفی جاذبه‏های گردشگری استان در مکان‎های شلوغ، استفاده از طرفیت تورلیدرها برای معرفی مسیرهای جدید گردشگری در استان از جمله کوه نمک، معرفی بخش بوشکان به‎عنوان منطقه خوش آب و هوای استان، عقد قرارداد با دانشگاه شهید بهشتی تهران در زمینه برگزاری تورهای گردشگری دانشجویی، عقد قرارداد با هولدینگ ترکیه‎ای «آنورایماز» برای برگزاری تورهای گردشگری مشترک از بوشهر به ترکیه و به‎عکس، مذاکره با سازمان تامین اجتماعی کشور برای برخورداری بازنشستگان این سازمان از تورهای گردشگری با صدور کارت گردشگری، تنظیم بیش از 80 سفر برای آژانس‌های هواپیمایی استان برای سفر به بوشهر، تاسیس انجمن راهنمایان گردشگری استان بوشهر و عقد تفاهمنامه با منطقه آزاد و گردشگری ارس با گروه گردشگری بوشهر برای اجرای تورهای گردشگری از جمله دستاوردهای حضور اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نمایشگاه بین‏المللی گردشگری و صنایع دستی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ما آماده همکاری با بخش خصوصی در زمینه گردشگری هستیم، تصریح کرد: خوشبختانه بخش خصوصی در زمینه راه‎اندازی بومگردی‎ها خیز خوبی برداشته است و در حال حاضر حدود 60 متاقضی برای راه‌اندازی بومگردی در استان داریم. بومگردی‎ها حتما باید استانداردهای کافی را داشته باشند تا مجوز فعالیت برای آنها صادر شود. خوشبختانه ما امروز در استان با بومگردی‎های موفقی روبه‎رو هستیم در نمایشگاه گردشگری با هزینه خود حاضر شدند و حضور مفیدی هم داشتند. ما هم تمام تلاشمان این است که به‎عنوان واسطه ارتباط آنها را به بخش دولتی میسر کنیم و در برنامه‎های گردشگرمحور در کنار و حامی آنها باشیم. چون در حقیقت گردشگری در کل یک بخش فرادولتی است که بخش خصوصی می‎تواند موثرتر در آن ایفای نقش کند و دولت تنها می‎تواند در بسیاری از طرح‎ها حکم تسهیلگر و حامی را داشته باشد. از همین رو ما از همه فعالان و سرمایه‎گذاران بخش گردشگری برای توسعه گردشگری استان دعوت به همکاری می‎کنیم و به خصوص در محدوده بافت تاریخی از طرح‎های گردشگرمحور استقبال می‌کنیم؛ چراکه دولت در حوزه گردشگری نگاه ویژه‎ای به بوشهر دارد.

ارسطوزاده در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح موزه منطقه‎ای خلیج فارس به زودی خبر داد و گفت: این موزه مختص به استان بوشهر نیست، بلکه تمام آثار و اشیایی که در این موزه نگهداری و به نمایش گذاشته خواهد شد متعلق به استان‎های جنوب حوزه خلیج فارس است. در این موزه تمام اشیائی که در این سال‎ها از استان خارج شده است، به نمایش گذاشته خواهد شد. اتفاق دیگری که در این زمینه افتاده است، مرمت و بهسازی یکی از بناهای شاخص تاریخی استان است که این موزه در آن آغاز به کار خواهد کرد. همچنین برای نخستین بار آزمایشگاه مرمت اشیاء در استان راه‌اندازی می‎شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه با بیان اینکه هر شهر یا روستایی نیاز به موزه دارد، تصریح کرد: لزومی ندارد که صرفا در موزه اشیا نگهداری شود؛ برای مثال، در برخی از نقاط ضرورت دارد که موزه کشاورزی راه‎اندازی شود یا موزه مردم‎شناسی، موزه ساز و... طبیعتا شخصی که وارد هر منطقه می‎شود، نخستین سوالی که در ذهنش شکل می‎گیرد، این است که اینجا کجاست و این افراد کی هستند، بنابراین راه‎اندازی موزه در همه مناطق ضروری است.

ارسطوزاده با اشاره به اینکه کاروانسرای مشیرالملک مستعد راه‎اندازی یکی موزه در برازجان است،؛ تصریح کرد: اکنون به‎دنبال انعقاد تفاهمنامه‎ای با مالک حقیقی آن (اوقاف) هستیم تا بتوانیم مرمت را به سرانجامی خوبی برسانیم. متاسفانه چون پیش از این میراث فرهنگی چندین میلیارد برای مرمت این بنا هزینه کرد؛ اما ادامه این روند برای ما هزینه‌بردار بود و در صورتی می‎توانیم مرمت را ادامه بدهیم که مالکیت کاروانسرا به میراث فرهنگی واگذار شود یا اینکه خود اوقاف مرمت را زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی ادامه بدهد. طبق پیگیری‎هایی که صورت گرفته توانسته‎ایم قول دریافت بودجه ملی را برای راه‎اندازی موزه در کارونسرای مشیرالملک بگیریم که اگر بودجه استانی هم برای این مهم تعلق بگیرد، می‎توانیم قول راه‎اندازی این موزه را برای سال آینده در برازجان بدهیم.

وی همچنین در پایان با بیان اینکه صنایع دستی استان بوشهر با تلاش‎هایی که صورت گرفته است، امروز توانسته نشان ملی را دریافت کند، یادآور شد: در نمایشگاه بین‎المللی صنایع دستی آثاری که از بوشهر به نمایش گذاشته شد، توانست نگاه‎ها را به خود جذب کند که خوشبختانه زیورآلات طراحی شده هنرمندان بوشهری که بر اساس المان‎های بومی ساخته شده بودند، نشان ملی که تنها به صنایع باکیفیت و استاندارد تعلق می‎گیرد، دریافت کند.

در پایان این گزارش یادآوری می‎شود، استان بوشهر یکی از استان‏های مستعد در حوزه گردشگری و صنایع دستی به‎شمار می‎رود. با توجه به اینکه یکی از راهکارهایی که می‎تواند که به توسعه گردشگری در استان بیفزاید، معرفی روستاهای شاخص استان در حوزه صنایع دستی است که با کمک به جهانی شدن صنایع این روستاها می‎توان نام استان در عرصه بین‌المللی مطرح کرد. این استان به دلیل دارابودن بیشترین مرز با خلیج فارس ظرفیت بالقوه‎ای برای تبدیل شدن به قطب گردشگری دریایی در کشور است، ولی این مهم تنها در سایه در ایجاد زیرساخت‎ها و تجهیز امکانات لازم و حفظ جاذبه‎های طبیعی دریایی استان محقق می‎شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: