bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۷۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۳ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
سرنوشت نامعلوم سگ‎های ولگرد اهرم پس از جمع‌آوری؛
سگ‎های ولگرد یکی از تهدیدهای امنیت و سلامت روانی و جسمی ساکنان شهرها و روستاها به‎شمار می‎رود. هر چند سگ‎ها یکی از گونه‎های حیوانی اهلی‎شده هستند که در بیشتر اوقات زندگی مسمالت‌آمیزی را با بشر در پیش می‎گیرند و نقش مفیدی ایفا می‎کنند اما نمی‎توان از این موضوع مهم غافل شد که بیشتر سگ‎های بی‎صاحب و آزاد ناقل بیماری‎ها مسری و خطرناک هستند که سلامت انسان‎ها را به مخاطره می‎اندازد.

سگ‎های ولگرد یکی از تهدیدهای امنیت و سلامت روانی و جسمی ساکنان شهرها و روستاها به‎شمار می‎رود. هر چند سگ‎ها یکی از گونه‎های حیوانی اهلی‎شده هستند که در بیشتر اوقات زندگی مسمالت‌آمیزی را با بشر در پیش می‎گیرند و نقش مفیدی ایفا می‎کنند اما نمی‎توان از این موضوع مهم غافل شد که بیشتر سگ‎های بی‎صاحب و آزاد ناقل بیماری‎ها مسری و خطرناک هستند که سلامت انسان‎ها را به مخاطره می‎اندازد. از این رو، وجود انبوه سگ‎های ولگرد که اغلب مبتلا به هاری هستند، موجی از نگرانی و وحشت را در شهروندان ایجاد می‏کند. از این رو، شهرداری‎ها به‎عنوان متولیان حوزه شهری به‏منظور ایجاد فضای امن برای زندگی شهروندان و بهبود کیفیت خدمات شهری هر از چند گاهی به جمع‌آوری سگ‎های ولگرد از سطح شهر کرده و پس از جمع‌آوری آنها را به کمپ‎هایی که در حومه شهر به‎منظور نگهداری این حیوانات در نظر گرفته شده، منتقل می‎کنند.

در استان بوشهر نیز اغلب شهرها از وجود سگ‎های ولگرد در رنج هستند که اهرم یکی از این شهرهاست که شهروندان آن مدت‎ها از وجود سگ‎های ولگرد و البته هار شاکی بودند و این وضعیت تا بدانجا بغرنج شده بود که موجب ورود فرماندار شهر به موضوع شد و از متولیان شهری خواست تا هر چه زودتر جهت رفع این معضل اقدام کنند. ظاهرا طی دو یا سه گذشته شهرداری و شورای اسلامی این شهر با انتخاب یک پیمانکار اقدام به جمع‌آوری سگ‎های ولگرد از سطح شهر می‎کنند.

طبق شنیده‎ها پیمانکار هم به‌منظور جلوگیری از گزش این سگ‎های ولگرد با بیهوش کردن آنها اقدام به جمع‌آوری این حیوانات از سطح شهر کرده است و این گونه وانمود شده است که به کمپ نگهداری سگ‎های ولگرد بوشهر فرستاده شده‎اند؛ این موضوع را رئیس شورای اسلامی شهر اهرم در کلیپ‎های مشهورش به اطلاع عموم مردم اهرم رسانده است اما با پیگیری‎های صورت‌گرفته از سوی کنشگران مدنی این شهر مشخص می‎شود که این حیوانات اصلا به این کمپ فرستاده نشده‎اند.

این مساله اعتراض شدید یکی از بانوان مدافع حقوق حیوانات را که همکاری تنگاتنگی با کمپ نگهداری سگ‎های ولگرد در بوشهر دارد، به دنبال داشت و موجب مشاجره تلفنی رئیس شورای اسلامی شهر اهرم و توهین به این بانو شد. البته این موضوع چیزی از نگرانی این فعال دغدغه‎مند و مدافع حقوق حیوانات نکاست و موجب شد که وی برای روشن سرنوشت سگ‎های ولگرد بیهوش‎شده مفقود به اهرم برود اما رئیس شورای اسلامی شهر اهرم حاضر به رویارویی با وی و پاسخگویی نشد!

این فعال که نخواست اسمش فاش شود در این خصوص به بامداد جنوب گفت: آقای صبوری رئیس شورای اسلامی شهر اهرم دو سه روز پیش کلیپی منتشر کرد و مدعی شد که سگ‎های بی‎صاحب را از سطح شهر جمع‎آوری کرده‎اند و به کمپ نگهدای سگ‏های ولگرد بوشهر فرستاده‎اند. این در حالی است که این گفته‎ او حقیقت نداشت و این موجب شد که بلافاصله در حضور چند همکار و کارکنان سازمان پسماند شهرداری بوشهر با وی تماس بگیرم و جویای واقعیت شوم. اتفاقا صدای آقای صبوری روی پخش بود و متاسفانه به جای اینکه پاسخگو باشد، شروع کرد به فحاشی و باز هم مدعی شد که سگ‎ها را به بوشهر آورده‎اند. این ادعای او کذب بود چون من آمار روزانه این کمپ را دارم و متاسفانه این سگ‎ها به آنجا منتقل نشده بودند.

این مدافع حقوق حیوانات در ادامه با تاکید بر اینکه برای روشن شدن حقیقت روز بعد به اهرم رفتم، افزود: اما آقای صبوری خودش را پنهان کرد و حاضر به پاسخگویی نشد که در نهایت مکانی را که برای جمع‎آوری این سگ‎ها در نظر گرفته بودند، پیدا کردم اما هیچ اثری از 50 یا 60 قلاده سگی که جمع‌آوری کرده بودند، نبود و تنها با 30 توله رهاشده بی‎مادر روبه‎رو شدم که صحنه بسیار دلخراشی بود و تعدادی از آنها در دستشویی پارک رها شده بودند و برخی هم در فضای توری که بیشتر آنها مرده بودند و بقیه هم در حال نزاری قرار داشتند که بلافاصله خودم رفتم و سه جعبه شیر تهیه کردم و به آنها دادم.

وی با اشاره به اینکه در این میان مساله‎ای که نگرانی مرا دوچندان کرد، این بود که پیمانکاری که اقدام به جمع‎آوری سگ‎ها کرده است، از شهرداری نیز آهک گرفته است، گفت: آهک هم برای تجزیه لاشه حیوانات استفاده می‎شود. این مساله فرضیه سر به نیست کردن سگ‎های جمع‎آوری شده را تقویت می‎کند. اگر این اقدام بیرحمانه و غیرانسانی را در حق سگ‏های ولگرد و بی‎صاحب این شهر که به طرق مختلف انسانی و بهداشتی قابل کنترل بودند، انجام داده باشند، در برابر قانون باید پاسخگو باشند.

این بانو در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر در بوشهر سگ‎های ولگرد در کمپی که از سوی سازمان پسماند شهرداری بوشهر ایجاد شده، نگهداری و تغذیه می‌شوند و برای رعایت بهداشت هم هر روز این حیوانات شست‌وشو می‎شوند، یادآور شد: در حال حاضر این کمپ دارای 11 قفس 60 متری برای نگهداری است که به‌زودی 11 قفس دیگر به‎منظور عقیم‌سازی این حیوانات به این کمپ اضافه خواهد شد.

این مدافع حقوق حیوانات در خصوص نقش عقیم‎سازی این حیوانات نیز توضیح داد: عقیم‎سازی تنها راهی است که می‎تواند به ترویج زندگی مسمالت‎آمیز حیواناتی چون سگ و گربه با انسان کمک کند. چون سگ‏ها پس از اینکه عقیم می‎شوند، آرام‎تر می‎شوند و تنها در محدوده خاصی پرسه می‎زنند. بنابراین عقیم‎سازی بهترین روش برای کنترل این حیوانات است.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که شهرداری و شورای اسلامی شهر اهرم در خصوص روشن شدن سرنوشت سگ‏های بی‎صاحبی که جمع‌آوری کرده‎اند، واقعیت را نگویند، ما پیگیری‎های خود را انجام خواهیم داد، افزود: اگر در این زمینه قوانین را زیر پا گذاشته باشند، باید پاسخگو باشند. چون هر کاری اصولی دارد و این گونه نیست که هر طور دوست داشته باشیم با حیوانات و طبیعت برخورد کنیم. من در خصوص نگهداری و کنترل سگ‎های ولگرد به رئیس حراست و خدمات شهری شهرداری اهرم گفتم که این کار راهکار دارد و آن هم این است که سگ‎های ولگرد از شهر جمع‎آوری شوند و سپس عقیم که ما این کار را برای شما در صورت رضایت داشتن آقای کردگار، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بوشهر در کمپ نگهداری سگ‏های ولگرد بوشهر می‎توانیم انجام بدهیم شما فقط باید هزینه عقیم‎سازی را به سازمان پرداخت کنید.

این مدافع حقوق حیوانات در پایان یادآور شد: در حال حاضر شهرداری کرج در این زمینه در کشور پیشگام است؛ این نهاد با جمع‎آوری سگ‎های ولگرد و عقیم‎سازی، برای آنها شناسنامه تهیه می‎کند که اقدامی انسانی است و در این زمینه در کشور سرآمد است. بنابراین شهرداری‎های دیگر نیز باید با الگوبرداری از شهرداری کرج امکان زیست مسالمت‌آمیز را برای حیوانات فراهم آورند.

در پایان این گزارش یادآوری می‎شود که رئیس شورای اسلامی شهر اهرم در کلیپ منتشر شده خود مدعی است که عملیات جمع‎آوری سگ‏های ولگرد از چهارم اسفندماه از سطح شهر اهرم آغاز شده است و ادامه می‎دهد که این سگ‎ها در سطوح مختلف شهر با تفنگ‎های دارای مجوز بیهوش می‎شوند و سپس جمع‌آوری و با ماشین به مکانی که در منطقه‎ای از شهر (بالای شهر) تعیین کردیم، منتقل می‎کنیم. حدود 40 یا 50 قلاده سگ جمع‎آوری شده که در نهایت به کمپ سگ‏های ولگرد در بوشهر فرستاده می‎شوند. فقط کسی شایعه نکنند که شهرداری یا شورا دارند سگ‏ها را می‎کشند، چون ما اجازه کشتن سگ‏ها را به هیچ شخصی نداده‎ایم. این کار را به خواست مردم انجام دادیم، سگ‏ها هار هستند و نمی‎توان با دست آنها را گرفت، حمله می‏کنند و گاز می‎گیرند، بناراین ما آنها را بیهوش می‎کنیم. دو ساعت بعد هم جمع‎آوری می‏‎شود و به کمپ فرستاده می‏شوند. در نتیجه دیگر کسی شایعه‎سازی نکند، چون بعضی دنبال این هستند که شهرداری و شورای شهر اهرم را تخریب کنند!

این در حالی است که هنوز هیچ خبری از سرنوشت سگ‏های بیهوش شده و جمع‎آوری شده از سطح شهر اهرم وجود ندارد و در فیلم‎های منتشر شده تنها توله‎های مرده یا بی‎جان این سگ‎ها دیده می‌شود که بسیار رقت‎آمیز رها شده‎اند، بنابراین ضرورت دارد که شهرداری و شورای اسلامی شهر اهرم برای روشن شدن اذهان عمومی و فعالان مدافع حقوق حیوانات هر چه زودتر از سرنوشت سگ‏های جمع‎آوری شده خبر دهند؛ چراکه در صورت کشتن این حیوانات بدون علت مشمول پیگرد قانونی خواهند بود. هرچند ما با یک خلأ عمیق در قانون حمایت از حیوانات روبه‌رو هستیم؛ چراکه سگ‌کشی، به معنای اخص آن در قوانین جزائی ایران جرم‌انگاری نشده و مفاد مقرر در مواد 679 و 680 قانون مجازات اسلامی بدان نیز تسری ندارد. در نتیجه، محاکم قضائی و قانونی در این رابطه، با بلاتکلیفی قانونی از حیث اصل قانونی بودن جرم و مجازات‌ها مواجه هستند. با وجود این، موضوع ضمان و جبران خسارت در قانون مدنی و قانون مسوولیت مدنی، همراه باالزامات قانونی مقرر در اصل 50 قانون اساسی به جهات حفاظت از محیط زیست به‌عنوان یک وظیفه همگانی، مساله‌ای جداگانه و قابل تعقیب، از حیث حقوقی و قانونی است. بنابراین در صورت کشتار حیوانات مانند سگ‌ها موجب تهدید علیه بهداشت عمومی می‎شود که به ترتیب مقرر در ماده 688 قانون مجازات اسلامی گردد؛ در این حالت، مسوولیت کیفری و قانونی مرتکب به تحمل یکسال حبس مفروض است.


نام:
ایمیل:
* نظر: