bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۸۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۳ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور؛

کمتر از یک ماه به تعطیلات نوروزی باقی‌مانده و هنوز تکلیف سهمیه «بنزین نوروزی» مشخص نشده است، در طرح‌های کلان اقتصادی کشور، این موضوع مطرح شده است که گردشگری می‌تواند هم‌سطح با اقتصاد نفتی برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد اما متاسفانه عملکرد کشور در حوزه گردشگری در سطح شعار باقی‌مانده است و با برخی از مشکلات پیش آمده نه‌تنها جذب گردشگر خارجی محدود شده است بلکه گردشگری داخلی هم افت زیادی کرد؛ دولت طرح سهمیه‌بندی بنزین را «بدون داشتن هیچ پیوستی برای بخش گردشگری کشور» اجرا کرد و بار‌ها فعالان حوزه گردشگری از تاثیرات سهمیه‌بندی بر کاهش گردشگر داخلی گفتند اما آنچه به گوش مسوولان نرسید، فریاد آنها بود.

مخالفان سهمیه نوروزی معتقدند...

بنزین نوروزی بنزینی است که مازاد سهمیه ماهانه هر خودرو و در آغاز سال نو اختصاص داده می‌شود تا خانواده‌ها بتوانند با استفاده از آن مسافرت‌های نوروزی را با هزینه‌ای کمتر تجربه کنند و دغدغه سوخت نداشته باشند. البته در صورتی که پیگیری کارت خودرو خود را انجام داده و کارت را در اختیار داشته باشند، این سهمیه به آنها تعلق خواهد گرفت. با توجه به اینکه سهمیه بنزین خودرو‌های سواری شخصی، سهمیه زیادی نیست و بعد از واریز سهمیه در اول هر ماه، معمولا همان روز‌های اول ماه تمام می‌شود، تخصیص بنزین نوروزی می‌تواند کمک کند خانواده‌ها از سفر‌های نوروزی خود به علت نداشتن بنزین یا بالا بودن قیمت بنزین آزاد صرف‌نظر نکنند و به هر حال در تعطیلات عید نوروز به مسافرت بروند و حال و هوایی عوض کنند و با تجدید قوا برای شروع یک سال خوب بازگردند.

استدلال مخالفان طرح سهمه نوروزی، تاثیر بنزین یارانه‌ای بر یارانه معیشتی است! آنها معتقدند اگر این سهمیه اعطا شود ممکن است بر یارانه معیشتی تاثیر بگذارد، چراکه به دستور رئیس‌جمهور درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین به‌صورت تمام و کمال به خود مردم پرداخت می‌شود.

وزیر نفت می‌گوید اگر ۱۰۰ لیتر سهمیه نوروزی به ۱۸ میلیون خودرو داده شود یک میلیارد و ۸۰۰ لیتر می‌شود که با در نظر گرفتن هزار و 500 تومان مابه‌التفاوت بنزین، کل مبلغ ۲۷۰۰ میلیارد تومان خواهد شد که رقم قابل توجهی است اما هنوز درباره تصویب شدن یا نشدن این طرح نمی‌توان اظهارنظر کرد.

با توجه به مصرف خودرو‌های داخلی کافی نبودن سهمیه بنزین ماهانه و با توجه به فرارسیدن سال جدید و مسافرت عده زیادی از هموطنان از شهر‌هایی که ساکن هستند به زادگاهشان و دید و بازدید خانواده‌ها و گرانی موجود، انتظار می‌رود سهمیه بنزین نوروزی اختصاص داده شود.

کرونا پای مسافران را به شمال و جنوب کشانده...

هنوز خبری از بنزین نوروزی نشده است اما با تعطیلی مدارس کشور، سفر به شمال و جنوب ایران افزایش پیدا کرده ‌است. این بدترین خبری ‌است که می‌شود در شرایط بحرانی کرونا شنید. در این شرایط، هیچ شهروندی نباید به سفر غیرضروری برود. هر سفر به معنای انتقال ویروس از از شهری به شهری است که هنوز آلوده نشده‌اند. مردم بومی شمال و جنوب کشور از حضور مسافران از شهرهای مبتلا در شهرهایشان گلایه‌مند هستند، به‌طوری که ترافیک جاده شمال چراغ قرمزی است برای شهرهای شمالی. از آن بدتر کافی‌ است در کنار ساحل بوشهر قدمی زد و دید که هجوم پلاک‌های ماشین از شهرهای قم و تهران بیداد می‌کند. ناراحتی مردم استان بوشهری به حدی زیاد است که برخی از فعالان مدنی بوشهر از مسوولان خواسته‌اند مبادی ورودی این استان را برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا کنترل کنند و استاندار بوشهر دستور داده است به منظور پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، مسافران ورودی به استان در همه مبادی ورودی، تب‌سنجی می‌شوند.

افزایش سفر به نقاطی خاص باعث می‌شود که قادر به کنترل این حد از جمعیت نبود. در چنین شرایطی به‌راحتی بیماری شیوع پیدا می‌کند. این سفر‌ها باعث افزایش جمعیت در رستوران‌ها می‌شود که این موضوع نیز به بحران کرنا کمک می‌کند.

سهمیه ۶۰ لیتر در حد رفت و آمد‌های خرید عید

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه دیروز در جلسه تلفیق لایحه بودجه، گفت: بر اساس مصوبه این کمیسیون ۶۰ لیتر بنزین نوروزی به خودرو‌ها اختصاص می‌یابد. کارگروه کمیسیون تلفیق برای اعمال اصلاحاتی در بودجه سال ۱۳۹۹ تشکیل جلسه داده بود و کمیسیون تلفیق این اصلاحات را مورد بررسی و تصویب قرار خواهد داد.

اما از آن طرف مدیر برنامه‌ریزی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور در خصوص خبری مبنی بر تصویب واریز ۶۰ لیتر سهمیه بنزین نوروزی، گفت: تاکنون دستوری به ما ابلاغ نشده است و تخصیص ۶۰ لیتر بنزین برای نوروز را تکذیب می‌کنم. تصمیم نهایی در خصوص واریز سهمیه بنزین نوروزی به‌زودی گرفت می‌شود و به محض ابلاغ، این سهمیه تخصیص داده شده و در زمان مقرر واریز می‌شود و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هم اطلاعیه‌ای صادر می‌کند.

مقدار سهمیه بنزین نوروزی

در دوره قبل سهمیه‌بندی بنزین، ۵۰ لیتر بنزین نوروزی به کارت‌های سوخت واریز شده بود، حال پرسش اینجاست اگر طبق گفته نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 60 لیتر بنزین برای هر خودرو اختصاص پیدا کند این میزان چقدر کفاف سفر‌های نوروزی را می‌دهد؟ و آیا این میزان چقدر می‌تواند به سفرهای نوروزی در شرایط بحرانی کشور بر شیوع ویروس کرونا تاثیر‌گذار باشد؟ نتیجه‌گیری از این موضوع به فاکتور‌های بسیار زیادی بستگی دارد. به‌ظاهر تخصیص بنزین نوروزی با مساعدت دولت همراه بود است و این بنزین اختصاص داده خواهد شد. به هر حال با توجه به اینکه کمتر از 30 روز تا پایان سال ۹۸ باقی است، هنوز فرصت برای اعلام مقدار سهمیه بنزین نوروزی وجود دارد و به احتمال زیاد در روز‌های آینده این موضوع کاملا روشن خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: