bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
اصرار سازمان لیگ به برگزاری مسابقات لیگ برتر؛
علی پورتنگستانی: مهمان ناخوانده روزهای آخر سال 98، این روزهای روی همه‌چیز تاثیر گذاشته، از جمله ورزش ولی مشخص نیست چرا ویروس کویید19 همچنان برای رشته فوتبال مضر شناخته نشده و سازمان لیگ همچنان به برگزاری مسابقات لیگ برتر اصرار دارد. اصراری که می‌تواند در پایان به یک فاجعه ختم شود.

علی پورتنگستانی:

 مهمان ناخوانده روزهای آخر سال 98، این روزهای روی همه‌چیز تاثیر گذاشته، از جمله ورزش ولی مشخص نیست چرا ویروس کویید19 همچنان برای رشته فوتبال مضر شناخته نشده و سازمان لیگ همچنان به برگزاری مسابقات لیگ برتر اصرار دارد. اصراری که می‌تواند در پایان به یک فاجعه ختم شود.

شیوع ویروس کرونا در ایران باعث نگرانی همه مردم شده است. این روزها همه‌جا حرف از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا بعد از تعطیلات نوروز است. بسیاری از مراکز دولتی و عمومی خالی از کارمندان و فعالان شده و اکثر مردم در خانه‌های خود امور روزانه را از راه دور انجام می‌دهند تا از ویروس شوم در امان بمانند. این ماجرا در ورزش هم اثر خود را گذاشته و بسیاری از مسابقات در سراسر کشور لغو شده است. از این‌‌رو بازی‌های فوتبال هم بدون تماشاگر برگزار می‌شود که نمونه‌اش دیدار سپاهان و پرسپولیس و حاشیه‌های برگزارنشدن آن است. از این‌‌رو صدای اعتراض اهالی فوتبال بلند شده است؛ اینکه مسوولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مُصِرانه به‌دنبال برگزاری مسابقات لیگ‌ برتر، لیگ یک و دو در شرایط خاص جامعه هستند، برای فوتبالی‌ها قابل درک نیست و به همین خاطر لب به انتقاد گشوده‌اند.

یک تصمیم اشتباه دیگر!

هفته گذشته بود که ستاد مبارزه با کرونا تصمیم درست خود را به یکباره تغییر داد و یک تصمیم غلط گرفت، تصمیمی که می‌تواند تبعات سنگینی داشته باشد. این ستاد در بیانیه‌ اول اعلام کرد که کلیه مسابقات ورزشی کشور از روز دوشنبه پنج اسفند لغو خواهد شد. این تصمیم صحیح و منطقی اما خیلی سریع و با بیانیه‌ای دیگر به این شرح تغییر کرد: «به اطلاع عموم جامعه ورزش کشور می‌رساند با توجه به شرایط جدید بهداشتی و هماهنگی‌های به عمل آمده با وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین وزارت ورزش و جوانان کلیه مسابقات کشور همچنان در لیگ‌های مختلف ادامه دارد ولی بدون حضور تماشاگر خواهد بود بدیهی است با در نظر گرفتن کلیه شرایط تمهیدات بعدی بنابر ضرورت کشور و با هماهنگی همه دستگاه‌ها انجام خواهد شد». در این میان اما دقیقا توضیحی داده نشده که چه شرایط بهداشتی جدیدی برای تیم‌ها و بازیکنان در نظر گرفته شده که آنها بتوانند با خیال راحت به نقاط مختلف ایران سفر کنند و با آرامش به فوتبال بازی کردن بپردازند و ویروس کرونا هم به سراغ آنها نیاید!

به‌تازگی غلامرضا نوروزی، رئیس پیشین فدراسیون پزشکی ورزشی در این‌باره گفته بود:این ویروس (کرونا) در اجتماعات بیشتر گسترش پیدا می‌کند، این در حالی است که در یک مسابقه فوتبال بازیکنان برخورد‌های مشترک با یکدیگر, توپ و دیگر وسایل دارند، علاوه بر این بیشتر از 20 بازیکن و عوامل تیم پیش از بازی و بین نیمه در یک فضای کوچک (رختکن) جمع می‌شوند. پیش از آغاز بازی جلسات هماهنگی و خیلی تجمعات دیگر هم شکل می‌گیرد.جلسه‌ای در فدراسیون والیبال برگزار و قرار شد لیگ را نیمه‌تمام اعلام کنند و حتی قید حضور در آسیا را هم زدند، حالا فوتبال که تافته جدابافته نیست.

اطلاعیه شماره۴ ستاد مقابله با کرونا همه را شگفت‌زده کرد

با اینکه هفته گذشته این ستاد تصمیم‌های عجیبی گرفت ولی آنها در اطلاعیه شماره 4 خود باز هم شگفتی آفریدند. در این اطلاعیه عجیب آمده است که «با توجه به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و نظر به شرایط ویژه این هفته، اعلام می‌شود که برای حفظ سلامت جامعه ورزش، کلیه باشگاه‌های ورزشی (غیر از فوتبال) و سالن‌های ورزشی و استخرها اعم از خصوصی و دولتی به مدت یک هفته (از روز شنبه ۱۰ اسفندماه) تعطیل خواهند بود. بدیهی است طی این مدت باید این اماکن و تمامی سطوح مختلف آنها و وسایل گوناگون ورزشی و امکانات بهداشتی ضدعفونی و گندزدایی شوند». این بدین معنی است که از نظر آقایان فوتبال همچنان تنها رشته‌ای است که کرونا آن را تهدید نمی‌کند. حالا در این تصمیم چه کسی تصمیم‌گیرنده نهایی بوده؟ با توجه به برگزاری رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران، فدراسیون فوتبال برگزاری رقابت‌های لیگ برتر را ضروری دانسته و طبق بند ج دستورالعمل کشوری مقابله با کرونا ویژه ورزش، فدراسیون پزشکی ورزشی نیز به‌عنوان تصمیم‌گیر اصلی این ستاد برگزاری این رقابت‌ها را ضروری تشخیص داده و در نهایت نیز این مساله به تائید ستاد مقابله با کرونا رسیده است.

بازیکنان چه می‌گویند؟

تعدادی از چهره‌های سرشناس لیگ برتر از جمله وریا غفوری، مهدی کیانی، روزبه چشمی و محمد نوری که هر کدام سابقه سال‌ها بازی در فوتبال ایران را دارند، از طرق مختلف نسبت به برگزاری بازی در این ایام اعتراض کرده‌اند و خواسته‌اند که بازی‌های لیگ برتر فعلا به حالت تعطیل دربیاید. بازیکنانی که صدایشان به تنهایی شنیده نمی‌شود و لازم است بقیه کنشگران فوتبالی حاضر در کشور هم با آنها هم‌صدا شوند و تلاش کنند جلوی این اقدام ظاهرا نادرست گرفته شود. در این میان هم جای خالی یک اتحادیه قوی برای بازیکنان ایران بیش از گذشته به چشم آمد. اتحادیه‌ای که با یک بیانیه از سوی فوتبالیست‌ها می‌توانست مانع از حضور آنها در زمین برای حفظ سلامتیشان شود.

سکوت عجیب مسوولان فدراسیون و سازمان لیگ

در چنین شرایطی بسیاری در انتظار واکنشی از سوی مقامات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هستند اما خیلی عجیب همه آنها سکوت پیشه کردند و ترجیح می‌دهند اظهار نظری درباره این موضوع انجام ندهند. همین سکوت هم نشان می‌دهد که سازمان لیگ می‌خواهد هر طور شده، طبق برنامه بازی‌ها را برگزار کند. حال اینکه بدون تماشاگر بودن آنها را از شور و هیجان همیشگی بیندازد، هم اهمیتی ندارد و البته که تنه به تنه‌‌شدن بازیکنان و مربیان هم شاید برای مدیران فوتبال ایران بی‌اهمیت باشد.

بازی کردن به قیمت جان همه

فوتبال همواره محلی برای گردهمایی و اتحاد هواداران و لذت بردن آنها از یک مسابقه بوده است. بازیکنان هم وقتی می‌توانند به شکل خوبی کار خود را در زمین انجام دهند که علاوه بر آمادگی جسمی، از لحاظ روحی و روانی هم در وضعیت مطلوبی باشند. در شرایطی که هیچ‌کدام از عوامل ذکر شده در حال حاضر فراهم نیست، برگزاری مسابقات فوتبال در استادیوم‌هایی بی‌روح و سرد بدون حضور تماشاگران با بازیکنان و سایر عواملی که نگران سلامتی خود و خانواده‌شان هستند نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد بلکه ممکن است در نهایت باعث بروز خساراتی جبران‌ناپذیر شود.

لازم به ذکر است که سازمان لیگ اعلام کرده که بازی‌های این هفته بدون حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها برگزار خواهد شد. اما آیا فقط تماشاگران مستعد انتقال و دریافت ویروس هستند که با نبود آنها ریسک ابتلا به کرونا به حداقل برسد؟ همان استادیوم بدون تماشاگر عواملی چون خبرنگاران و گزارشگران، فیلمبرداران، داوران و توپ جمع‌کن‌های کم‌سن و سالی را به خود می‌بیند که ممکن است در این روزهای حساس به‌دلیل حضور برای برگزاری یک مسابقه فوتبال دچار مشکل شوند.




نام:
ایمیل:
* نظر: