bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۰۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
صادق راستگو: رئیس‌جمهور امریکا که سال گذشته دستور خروج نیروهای امریکا از شرق و شمال سوریه را صادر کرد و بعد به اصرار رژیم صهیونیستی، پافشاری جان بولتون، فشارهای پنتاگون و در نهایت درخواست‌های متعدد اروپایی‌ها و تعهد سعودی‌ها جهت پرداخت هزینه این نیروها، در این منطقه ماندگار شد، حالا کوس الرحیل را سر می‌دهد. دونالد ترامپ که شب گذشته با همتای ترکیه‌ای خود گفت‌وگوی

خیانت امریکا به کردهای سوریه

صادق راستگو

رئیس‌جمهور امریکا که سال گذشته دستور خروج نیروهای امریکا از شرق و شمال سوریه را صادر کرد و بعد به اصرار رژیم صهیونیستی، پافشاری جان بولتون، فشارهای پنتاگون و در نهایت درخواست‌های متعدد اروپایی‌ها و تعهد سعودی‌ها جهت پرداخت هزینه این نیروها، در این منطقه ماندگار شد، حالا کوس الرحیل را سر می‌دهد. دونالد ترامپ که شب گذشته با همتای ترکیه‌ای خود گفت‌وگوی تلفنی داشت و با او آخرین وضعیت مناطق شمال سوریه و حمله احتمالی ارتش ترکیه و تروریست‌های همراهش را بررسی کرد و بعد از آن دستور تخلیه پایگاه‌های موقعت در تل‌ابیض و راس‌العین را صادر کرد، حالا تاکید دارد که باید به این جنگ بیهوده! پایان داد و نظامیان امریکایی به خانه بازگردند.

به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور امریکا که در مورد کاهش نیروهای امریکایی در خارج از مرزها بر اساس وعده‌های انتخاباتی‌اش ناکام مانده، حالا فرصت را جهت مانور روی این مساله غنیمت شمرده و در تلاش است تا از آن بهره‌برداری انتخاباتی کند. او با بیان اینکه اروپایی‌ها، ترکیه، روسیه، سوری‌ها، کردها و ایرانی‌ها باید به این مساله رسیدگی کنند، یادآور شده که دوران ترک منطقه رسیده است. ترامپ همان کسی است که سال گذشته در یک سخنرانی به افسانه‌سرایی در مورد تروریست‌های پ‌ک‌ک و متحدان آنها پرداخت و یک تقدیر طولانی از کردهای سوریه کرد، این مساله به همراه تحویل ده‌ها هزار تن انواع و اقسام سلاح باعث شد تا سرکرده‌های کردها به این نتیجه برسند که در هر جنگ احتمالی با ترکیه، واشنگتن پشت سر آنها قرار دارد.

اما حالا واشنگتن به نیروهایش دستور داده که مناطق مرزی را تخلیه کنند، چراکه این جنگ هیچ منفعتی برای امریکا نداشته و ندارد. از همان ابتدا هم مشخص بود که امریکا به جای آن‌که از یک گروه مسلح شورشی که بخش عمده‌ای از آنها سابقه آدمکشی در سوریه، ترکیه، ایران و عراق را دارند، حمایت کند از یک دولت و کشوری حمایت خواهد کرد که متحد راهبردی‌اش در ناتو است. توهم همراهی امریکا با کردها مربوط به این دوران نیست. در طول دهه‌های گذشته این جماعت کلاه گشاد بسیاری سرشان رفته و هر کسی به آنها قول داد (منظور اروپایی‌ها، امریکا ورژیم صهیونیستی) زیر قولش زد و آنها مانند و دشمنی که بسیار از آنها قدرتمند است و به‌دلیل تصمیمات غلط و محاسبه‌گری اشتباه، کشتارهای وسیعی از آنها صورت گرفت.

سرکرده‌های کردها، اصلی‌ترین، مهم‌ترین و یگانه عامل بدبختی آنها به‌شمار می‌روند. گروهی اندک با ذهن پاک جوانان و نوجوانان بازی کرده و با خواندن باطل در گوش آنها، این افراد را به کام مرگ می‌فرستند و خودشان نیز با چند چهره در آسیای غربی و اروپا زندگی می‌کنند و معمولا هم به‌دلیل آنکه در میدان نبرد حاضر نمی‌شوند، عمرهای طولانی دارند. این رهبران در طول سال‌های گذشته تصمیم‌های اشتباه بسیاری گرفتند، شاید نزدیک‌ترین تصمیم‌های آنها در طول همین دو سه سال، برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق از سوی ملا مسعود باشد، این امر نه تنها محقق نشد، بلکه خود عاملی مهم برای از دست دادن شهر کرکوک شد که پس از حمله امریکا به عراق در سال 2003 به محل تجمع تروریست‌های پ‌ک‌ک‌ و خانواده‌های آنها تبدیل شده بود.

دیگر تصمیم اشتباه آنها را می‌توان در مساله عفرین مشاهده کرد، جایی که آنها زیر بار حرف‌های غیرمنطقی، وعده‌های پوج و دروغین امریکایی‌ها مبنی بر اینکه ارتش ترکیه به‌خاطر ما به عفرین حمله نخواهد کرد، اجازه حضور ارتش سوریه را ندادند تا امروز مهم‌ترین مرکز فکری، فرهنگی و جمعیتی آنها در سوریه تحت اشغال ارتش ترکیه و تروریست‌های همراه آنها قرار بگیرد و خودشان نیز آواره شوند. در طول دو سال گذشته، مقامات اطلاعاتی، امنیتی و دیپلمات‌های ایرانی، روسی و سوری تماس‌های بسیاری با سرکرده‌های کردها در سوریه داشته و آنها را نصیحت کردند که کلاه گشاد امریکایی‌ها سرشان نرود، در روز واقعه، در لحظه سرنوشت و در لحظه موعود امریکایی‌ها پشتشان را خالی کرد و با وعده‌های پوچ، آنها را در برابر ارتش ترکیه و مزدوران اردوغان تنها خواهد گذاشت!!

شواهد و قرائن حاکی از این است که تا همین سه چهار روز پیش هم رهبران و سرکرده‌های کردها باورشان نمی‌شد که ارتش ترکیه و تروریست‌های اردوغان قرار است به تل‌ابیض تا راس‌العین حمله کنند اما با تخلیه نقاط نظارتی امریکایی‌ها، حالا این مساله برای آنها روشن شده که این امر به واقعیت خواهد پیوست و به همین دلیل در 48 ساعت گذشته تماس‌های بی‌شماری با دمشق گرفته شده است. هنوز ماهیت این تماس‌ها مشخص نشده اما به‌نظر می‌رسد برخی از سرکرده‌های کردها و عرب‌های منبج از عفرین درس گرفته و بر آن هستند تا با دعوت از ارتش سوریه و پلیس نظامی روسیه، راه را بر اشغالگران ترکیه‌ای و تروریست‌های دست‌پرورده اردوغان ببندند. باید دید آیا این مساله در سایر مناطق هم جواب خواهد داد!

آنچه بیش از همه خود را در این میان نشان می‌دهد، مخالفت برخی طرف‌ها در امریکا با تخلیه سوریه از نظامیان این کشور و خالی کردن پشت کردهاست. هر چند این مساله دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد، اما واضح است که در شرایط فعلی، هر اتفاقی در سوریه میان ترکیه و تروریست‌های متحدش و نیروهای وابسته به امریکا روی دهد، به نفع ماست.


نام:
ایمیل:
* نظر: