bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
تورم مراکز آماری تورم سفره کارگران نیست؛
بامداد جنوب: خانوارهای کارگری سال 97 را در حالی به پایان بردند که با بیشترین فشارهای اقتصادی و معیشتی روبه‌رو بودند تا جایی که بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته از خانوارهای کارگری و اقشار کم‌درآمد جامعه، این خانوارها مجبور شدند سبد کالایی خود را کوچک‌تر از گذشته کرده و بسیاری از مخارج ضرور خود را قطع کنند. در سال جاری نیز با وجودی که افزایش دستمزدها نسبت به افزایش حقوق در سال‌های گذشته اندکی امیدوارکننده بود، با این حال افزایش شدید قیمت‌ها به‌ویژه کالاهای خوراکی در ماه‌های ابتدایی سال جاری و همچنین ادامه‌دار بودن افزایش

بامداد جنوب: خانوارهای کارگری سال 97 را در حالی به پایان بردند که با بیشترین فشارهای اقتصادی و معیشتی روبه‌رو بودند تا جایی که بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته از خانوارهای کارگری و اقشار کم‌درآمد جامعه، این خانوارها مجبور شدند سبد کالایی خود را کوچک‌تر از گذشته کرده و بسیاری از مخارج ضرور خود را قطع کنند. در سال جاری نیز با وجودی که افزایش دستمزدها نسبت به افزایش حقوق در سال‌های گذشته اندکی امیدوارکننده بود، با این حال افزایش شدید قیمت‌ها به‌ویژه کالاهای خوراکی در ماه‌های ابتدایی سال جاری و همچنین ادامه‌دار بودن افزایش قیمت‌ها با وجود کاهش قابل توجه نرخ دلار، این امیدواری‌ها را کمرنگ کرد. همین مساله سبب شد تا خانوارهای کم‌درآمد همچنان برای تامین معیشت خود، با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کنند و تنها نقطه امیدشان به طی شدن بیش از نیمی از سال و برگزاری جلسات حقوق و دستمزد برای واقعی کردن دستمزدها و بهبود وضعیت معیشت‌ها باشد.

طی سال‌های اخیر افزایش دستمزدها بر اساس نرخ تورمی محاسبه می‌شد که از سوی مراکز آماری اعلام می‌شد در حالی که بسیاری از اقلامی که برای دستیابی به نرخ تورم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، سال‌هاست جایی در سفره اقشار کم‌درآمد ندارند؛ این موضوع سبب شده تا هم‌اکنون برخی از نمایندگان کارگری سعی در تغییر دادن مبنای تورم برای محاسبه دستمزد کارگران شوند.

در همین راستا، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران از پیشنهاد محاسبه نرخ تورم اقلام سبد معیشت کارگران در کمیته دستمزد خبر داد و جلسه بعدی کمیته را اواخر آبان‌ماه اعلام کرد.

ناصر چمنی با تشریح جزئیات نخستین جلسه کمیته دستمزد شورای‌عالی کار، اظهار کرد: در این جلسه بحث سر معیشت کارگران بود و معمولا در جلسه اولگروه‌های کارگری و کارفرمایی دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را مطرح می‌کنند در این جلسه هم عمده مباحث حول محور هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگریو تلاش برای واقعی کردن رقم سبد معیشت کارگران بود. همچنین مقرر شد تا همه گروه‌ها و شرکای اجتماعی اعم از دولت، کارفرمایان و کارگران، اعداد و ارقام خود را در خصوص هزینه سبد معیشت کارگران جمع‌آوری و رقم دقیق را در جلسه بعد کمیته دستمزد ارائه کنند تا در مورد آن بحث و تبادل نظر شود.

پیشنهاد محاسبه تورم اقلام سبد معیشت کارگران

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار درباره پیشنهاد ارائه الگوی جدید برای تعیین رقم سبد معیشت کارگران نیز گفت: معتقدم به جز هزینه خوراکی‌ها در سبد معیشت کارگران الگوی دیگری وجود ندارد. ما هزینه سبد معیشت یک خانوار را می‌خواهیم به‌طور دقیق محاسبه و به شورای‌عالی کار ارائه کنیم تا مبنای تعیین مزد سال آینده شود.

به‌گفته چمنی، در این جلسه پیشنهاد ما این بود که تنها تورم سبد معیشت و خوراکی‌ها و لبنیات محاسبه و اعلام شود و به‌جای محاسبه تورم ۳۱۵ قلم کالایی که بانک مرکزی اعلام‌می‌کند ۲۲ قلم کالای سبد خانوار کارگری محاسبه شود. در واقع امروزبسیاری از اقلام مثل مسافرت، مسکن، زمین یا دخانیات که در تورم مورد محاسبهآماریقرار می‌گیرند در سبد معیشت کارگران جاییندارند و سرجمع کالاهای سبد معیشت ۲۲ قلم است که خواستیم تورم این اقلام محاسبه و مبنای مذاکرات مزدیقرار گیرد.

این مقام ارشد کارگری در ادامه تاکید کرد که ما به‌طور میدانی آمار دقیق را در دست داریم و هر ماه این آمار را رصد می‌کنیم ولی در جلسه کمیته دستمزد باید همه نقطه نظرات ارائه شود تا در خصوص رقم سبد معیشت به جمع‌بندی واحد برسیم.

رقم خط فقر حدود 5/6 میلیون تومان است

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار در پاسخ به این پرسش که آیا رقم سبد معیشت کارگران در این جلسه به‌طور تقریبی مشخص شد یا نه، گفت: از نظر گروه کارگری هزینه ماهانه معیشت یک خانوار چهار نفره به هفت میلیون تومان در ماه رسیده است و یک خانواده کارگری دست‌کم باید شش تا هفت میلیون تومان در اختیار داشته باشد تا بتواند امرارمعاش کند ولی از حالا زود است که از کمیته دستمزد عدد و رقم بیرون بیاید. ما معتقدیم که خط فقر به حدود 5/6 میلیون تومان رسیده است ولی ممکن است نظر دیگر اعضای کمیته دستمزد متفاوت باشد و گروه کارفرمایی و دولت کمتر از این رقم را بپذیرند ولی گزارش‌هایی که به دست ما رسیده نشان می‌دهد که هزینه معیشت خانوارهای کارگری به‌شدت افزایش یافته است و در نهایت در کمیته دستمزد باید به جمع‌بندی واحد در این خصوص برسیم.

وی در پایان درباره تشکیل جلسه بعدی کمیته دستمزد شورای‌عالی کار، گفت: جلسه بعدی کمیته اواخر آبان‌ماه برگزار می‌شود و طبق صورتجلسه قرار شده همه گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولتی گزارش خود را از سبد معیشت کارگران تهیه و به این جلسه بیاورند تا مورد بحث و مذاکره قرار بگیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: