bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
تاکید مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان بوشهر بر حفظ سلامتی دانش‌آموزان؛
داود علیزاده: پیشروی کرونا در جهان همچنان ادامه دارد. درحالی‌که خبرهای ضدونقیض بسیاری درباره کشف واکسن کرونا منتشر می‌شود؛ اما هنوز درمان قطعی و واکسن معتبر برای این ویروس کشف نشده است. این ویروس هر روز کشورهای بیشتری را درگیر خودش می‌کند. استان بوشهر تا زمان تنظیم این گزارش، تنها استان سفید بر روی نقشه ایران است. از جهت دیگر کرونا تنها سلامت افراد را نشانه نگرفته است. بحران کرونا بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی آموزشی را هم دچار حواشی مختلفی کرده است. حاشیه‌ای که بعد از جنگ‌جهانی‌دوم در جهان بی‌سابقه است.

داود علیزاده: پیشروی کرونا در جهان همچنان ادامه دارد. درحالی‌که خبرهای ضدونقیض بسیاری درباره کشف واکسن کرونا منتشر می‌شود؛ اما هنوز درمان قطعی و واکسن معتبر برای این ویروس کشف نشده است. این ویروس هر روز کشورهای بیشتری را درگیر خودش می‌کند. استان بوشهر تا زمان تنظیم این گزارش، تنها استان سفید بر روی نقشه ایران است. از جهت دیگر کرونا تنها سلامت افراد را نشانه نگرفته است. بحران کرونا بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی آموزشی را هم دچار حواشی مختلفی کرده است. حاشیه‌ای که بعد از جنگ‌جهانی‌دوم در جهان بی‌سابقه است.

در ایران تعطیلی مدارس و بازماندن از تحصیل در سال‌های اخیر امری مرسوم بوده است که در برخی استان‌ها به دلیل زلزله، سیل و... مدارس را به‌صورت مقطعی به تعطیلی کشانده است؛ اما این اولین بار است که یک اپیدمی باعث شده است تا تمام سطوح آموزشی ایران از مهدکودک تا دانشگاه و حوزه به تعطیلی کشیده شود. کنترل یک بیماری ویروسی در بین کودکانی که شیطنت جزئی از رفتار ‌آن‌هاست و همچنین نحیف بودن ظرفیت بدنی کودکان، در کنار هشدارهای سازمان بهداشت جهانی درباره پرهیز از اجتماع در این دوران باعث شد تا مسوولان تصمیم به تعطیلی مدارس بگیرند.

به‌موازات تعطیلی مدارس، نگرانی از وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان کادر آموزش و والدین را در تنگنا قرار داد. پیش از این در گزارش روزهای گذشته سرویس اجتماعی بامداد جنوب از طرح آموزش مجازی به‌عنوان جایگزینی کلاس‌های حضوری پرداخته شد. روندی که با همه مزایا، در اجرای آن مشکلات متعددی نیز پیش‌آمده است.

بااین‌حال، در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که آموزش مجازی و استفاده از فناوری‌های جدید تنها راه ادامه روند تحصیلی است که با تعامل آموزش‌وپرورش و همچنین والدین باید از کاستی‎‌های آن کاست.

مدیرکل آموزش ‌و پرورش استان بوشهر در همین زمینه اقدام به برگزاری نشست ویدئو اجلاس با شورای معاونین و مدیران و روسای آموزش‌وپرورش شهرستان و مناطق 18 گانه کرده است تا بتوان با گفت‌وگویی به تعاملی سازنده در شرایط کنونی رسید.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر در نشست ویدئو کنفرانس با شورای معاونین و مدیران و روسای آموزش‌وپرورش شهرستان و مناطق 18 گانه استان گفت: در بحث ویروس کرونا، اولویت نخست ما در آموزش‌ و پرورش حفظ سلامتی دانش‌آموزان است و سپس قطع نشدن جریان آموزش برای ما اهمیت دارد.

علیمراد کرمی در ادامه با بیان اینکه با افزایش اطلاعات، کاهش اضطراب و رعایت نکات بهداشتی می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد که با همکاری فرهنگیان و خانواده‌ها از این بحران عبور خواهیم کرد، افزود: برای ارتقای کیفیت سلامت و بهداشت مدارس با وجود اینکه مدارس در دوِره تعطیلی قرار دارند؛ اما همه مدارس استان ضدعفونی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه برای افزایش اطلاعات فرهنگیان یک دوره ضمن خدمت با عنوان «پیشگیری از بیماری‌های تنفسی حاد» در چهار کلاس و با ظرفیت شش هزار نفر برنامه‌ریزی‌شده که تاکنون پنج هزار فرهنگی از استان در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: باوجود اینکه مدارس تعطیل هستند؛ اما با تلاش همه معلمان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بستر اینترنت جریان آموزش در استان قطع نشده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر با تاکید بر اینکه از مدیران مدارس می‌خواهیم متناسب با این شرایط بحرانی و بر اساس امکانات موجود، طوری برنامه‌ریزی کنند که به وضعیت آموزشی دانش‌آموزان لطمه وارد نشود، گفت: برای استمرار فعالیت یادگیری و جبران ‌بخشی از عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان به دلیل تعطیلی مدارس ناشی از انتشار کروناویروس برنامه‌های آموزش در حال حاضر به‌صورت زنده پخش می‎شود و در هفته آینده نیز به‌صورت ضبط‌شده از شبکه آموزش پخش خواهد شد.

کرمی با اشاره به اینکه وزارت آموزش ‌و پرورش در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مدرسه مجازی به تعداد 107 هزار واحد آموزشی در کل کشور است، تاکید کرد: در استان نیز به‌منظور دسترسی بیشتر دانش‌آموزان و همکاران به محتوای آموزشی و فیلم‌های آموزشی، اقدام به راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی برای پخش زنده فیلم‌های آموزشی با تدریس آموزگاران، دبیران و هنرآموزان برگزیده استانی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه دوره ضمن خدمت در چهار کلاس به ظرفیت شش هزار نفر در نظر گرفته‌شده که تاکنون پنج هزار نفر از فرهنگیان استان در این دوره شرکت کرده‌اند، یادآور شد: اگر در روستا یا مناطقی اینترنت وجود ندارد، معلمان برای قطع نشدن فرایند آموزش به آن روستا اعزام شوند. بنای ما معلم‌محوری است. سرگروه‌های آموزشی بر فعالیت مجازی معلمان نظارت کرده و ابتکارات و خلاقیت‌ها را رصد کنند.

کرمی در ادامه با اشاره به نقش اولیا در آموزش دانش‎آموزان تاکید کرد: آنها نقش مهمی در آموزش دارند و در این ایام که دانش‌آموزان در منازل هستند، انتظار داریم اولیا در فرایند آموزش مشارکت بیشتری داشته باشند. باوجوداینکه دانش‌آموزان در مدارس حضور ندارند؛ اما مدیران و معاونان در مدارس حضورداشته باشند تا معلمان بتوانند از امکانات مدرسه برای تدریس مجازی استفاده کنند.

یک معلم پایه ششم ابتدایی نیز در خصوص آموزش آنلاین به بامداد جنوب گفت: امسال از ابتدای سال تحصیلی آموزش آنلاین را در کنار آموزش حضوری دانش‌آموزان در دستور کار خود قرار دادم و اینک به‎دلیل تعطیلی مدرسه به‎منظوری پیشگیری از ابتلای دانش‎آموزان به کروناویروس، دوهفته‌ای می‏شود که آموزش آنلاین دانش‎آموزان را به‌صورت مستمر آغاز کرده‎ایم تا لطمه‎ای به درس آنها وارد نشود.

مدینه زینتی در ادامه با بیان اینکه هرچند آموزش آنلاین نمی‎تواند به‎طور کامل خلأ تعطیلی مدارس را جبران کند، افزود: چراکه در آموزش برخی از دروس با مشکل روبه‎رو هستیم و این نوع آموزش نمی‎تواند کاملاً پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر دانش‎آموزان سخت‌افزار لازم را برای استفاده از کلاس آنلاین در اختیار دارند، ادامه داد: این شیوه آموزشی مشکلات خاص خودش را دارد که از جمله آنها می‎توان به بالا بودن حجم فیلم‎های آموزشی اشاره کرد که معمولا مدت‌زمان این فیلم‎ها حداقل 10 دقیقه یا بیشتر است، بنابراین دانلود آنها معمولا با مشکل روبه‎رو می‎شود. بنابراین ناچار هستیم که این فیلم‏ها را در برش‎های کوتاه‎تر منتشر کنیم.

زینتی در ادامه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه همه دروس را به‌صورت آنلاین می‎توان آموزش داد، پس تکلیف دروسی که کارگاهی یا تجربی هستند، چه می‎شود، توضیح داد: این شیوه آموزشی برای دروسی که نیاز به بحث، گفت‌وگو و آموزش حضوری و دوجانبه دارد، کاربرد مفیدی ندارد.

این معلم پایه ششم ابتدایی همچنین در پاسخ به این سؤال که آموزش آنلاین و از راه دور از نظارت معلم بر دانش‎آموز می‎کاهد، برای جبران چنین نقیصه‎ای چه‌کار می‏کنید، گفت: در اینجا از وجود و توجه مادرها و دیگر اعضای خانواده برای جبران این نقیصه کمک می‎گیریم؛ گرچه این نقص به‌طور کامل جبران نمی‏شود.

وی در ادامه در خصوص نقش والدین در این ایام که مدارس به‎دلیل شیوع کروناویروس به‌صورت سراسری تعطیل شده‎اند، در روند آموزش دانش‌آموزان تصریح کرد: طبیعی است در این شرایط نقش والدین به‎ویژه مادرها خیلی مهم و مفید است. آنها بر انجام تکالیف دانش‎آموزان در این مدت نظارت می‎کنند.

زینتی همچنین در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در حال حاضر برنامه آموزش از طریق شبکه آموزش پخش می‎شود، این شبکه چقدر می‎تواند در یادگیری دانش‎آموزان مؤثر ظاهر شود، توضیح داد: مطالب آموزشی این برنامه خیلی مفید است؛ اما کمتر به جزئیات می‌پردازد. به همین دلیل معلم می‎‌تواند در تکمیل این آموزش‌ها به بیان جزئیات بیشتر اقدام کند.

این معلم در پایان با تاکید بر اینکه پیش از اینکه مساله تعطیلی مدارس به‎دلیل پیشگیری از شیوع کروناویروس مطرح شود، از آموزش آنلاین در روزهای تعطیل استفاده می‎کرده است تا با ارسال نکات آموزشی مفید به بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌آموزانش کمک کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: