bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد:
داود علیزاده: کویدد 19 همان کروناویروسی است که این روزها جهان در قبضه خود درآورده است و پیر و جوان، کودک و بزرگ را وحشت‎زده کرده است. هرچند پزشکان و محققان تاکید می‎کنند که درصد مرگ‎ومیر این ویروس در مقایسه با بیماری‎های دیگری چون آنفولانزا، سارس، ابولا، تب کریمه کنگو و... بسیار پایین‎تر است اما سرعت انتقال این ویروس و زنده ماندن آن در فرد ناقل یا سطوح وجب سردرگمی و ترس بسیار مردن شده است.

داود علیزاده

کویدد 19 همان کروناویروسی است که این روزها جهان در قبضه خود درآورده است و پیر و جوان، کودک و بزرگ را وحشتزده کرده است. هرچند پزشکان و محققان تاکید میکنند که درصد مرگومیر این ویروس در مقایسه با بیماریهای دیگری چون آنفولانزا، سارس، ابولا، تب کریمه کنگو و... بسیار پایینتر است اما سرعت انتقال این ویروس و زنده ماندن آن در فرد ناقل یا سطوح وجب سردرگمی و ترس بسیار مردن شده است.

این در حالی است که خود «ترس» افراد را مستعد ابتلا به این ویروس جدید میکند؛ چراکه ترس موجب ضعیف شدن سطح ایمنی بدن می‏شود و بدن آمادگی لازم را برای پذیراشدن این میهمان منحوس به دست میآورد. از همین روی است که روانشناسان در این روزهای بحرانی کرونایی دائم به مردم توصیه می‏کنند که با خودمراقبتی و حفظ روحیه خود به مقابله با کرونا بروند و با تماشای برنامه‌ها و فیلمهای شاد و مطالعه مطالب انرژی‌بخش نشاط و امید را در خود ارتقا دهند.

اما مطمئنترین راهی که میتوان از اپیدمی کروناویروس در کشور کاست، قرنطینه شدن خانگی مردم است؛ بهعبارتی مردم بایستی با خانهنشینی مانع از شیوع و فراگیری این ویروس شوند و تلاش کنند حلقههای انتقال این بیماری بهشدت مسری را با رعایت نکات بهداشتی و حضور نیافتن در جامعه قطع کنند؛ اما متاسفانه با توجه به تعطیل شدن تمام مراکز آموزشی و مدارس و هتلها، مهمانسراها از سوی دولت، شاهد مسافرت مردم به مناطق مختلف کشور هستیم که در این زمینه هیچگونه همکاری با وزارت بهداشت و دستگاههای متولی برای کنترل این ویروس مرگبار نمیکنند.

این هیچانگاری مردم متاسفانه موجب بحرانی شدن وضعیت بعضی از استان‌ها نظیر گیلان، مازندران، تهران و ... شده است تا جایی که در برخی از شهرها خودم مردم بومی به بستن راههای ورودی شهرشان اقدام کردهاند؛ چراکه بهشدت سلامت آنها در نتیجه بیفکری و سهلانگاری مسافرانی که هنوز به عمق فاجعه پی نبردهاند، به خطر افتاده است. این مسافران حتی توصیههای مقامات وزارت بهداشت را نادیده میگیرند و همچنان بهدنبال احیای سنت مسافرتهای نوروزی به قیمت جان خود و دیگری هستند!

این در حالی است که معاون بهداشت وزارت بهداشت بر ضرورت در خانه ماندن و عدم سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری با توجه به شیوع ویروس کرونا تاکید کرد.

دکتر علیرضا رئیسی در این باره به ایسنا گفت: در خانه ماندن هموطنان و حضور نیافتن در معابر و خیابان‌ها رمز غلبه بر ویروس کرونا بوده و با تحمل و بردباری در مدتی کوتاه خواهیم توانست از این مرحله عبور کنیم. بدون شک حضور مردم در خیابان‌ها و سفرهای آنان به استان‌های مختلف باعث گسترش و تثبیت ویروس کرونا می‌شود و فقط در خانه ماندن و پیگیری اصول خودمراقبتی یگانه راه غلبه بر این ویروس است.

وی با اشاره به سفرهای برخی از هموطنان به استان‌های شمالی کشور در این روزها تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در این استان‌ها و اختصاص کامل امکانات بهداشتی و درمانی به اهالی این مناطق، دیگر امکانی برای خدمت‌رسانی حوزه سلامت به مسافران وجود ندارد و در صورت بیماری، مسافران با مشکلات وسیعی مواجه خواهند شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان یادآور شد: با قدری تحمل و گذر از وضعیت فعلی می‌توان در ماه‌های آتی و در فضایی ایمن و مطمئن سفرها به اقصی نقاط کشور را انجام داد.

با این اوصاف، اهمیت قرنطینه خانگی در کنترل کروناویروس بیش از پیش خود را نشان میدهد. یک کارشناس مدیریت بحران در این خصوص به روزنامه شهروند گفت: حفظ سلامت خانواده‌ها باید اولویت کارها و برنامه‌ریزی‌های افراد به حساب بیاید و تلاش کنند تا حد امکان رفت‌وآمدهای غیرضروری به بیرون نداشته باشند، اما اگر ناچار به خروج از خانه هستند مکانی برای کفش‌ها بیرون از ورودی خانه قرار دهند. در واقع درِ ورودی خانه باید خط ایزوله خانواده به حساب بیاید، زیرا ویروس کرونا بین یک تا ٧٢ ساعت روی سطوح زنده می‌ماند و شرایط پایداری این ویروس به نور، دما و رطوبت بستگی دارد. اگر می‌خواهید خرید کنید حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید. اگر در صف کسی عطسه کرد حتما از صف خارج شوید و بلافاصله دست‌های خود را بشویید و به یاد داشته باشید تا زمانی که دست‌های خود را نشسته‌اید از دست زدن به صورت خود اجتناب کنید. این را به یاد داشته باشید که پلاستیک‌های خرید منبع آلودگی به حساب می‌آید؛ آنها را به هیچ عنوان داخل منزل نیاورید و وسایل داخل آنها را خارج از درِ ورودی بیرون بیاورید و داخل خانه ببرید.

بهزاد حاج‌علی در ادامه با بیان اینکه برای آنکه شما احتمالا منتقل‌کننده کرونا به دیگران نباشید باید ١٤ تا ٢٠ روز خود را در خانه قرنطینه کنید، افزود: چراکه دوره حیات این ویروس این مدت است. در این مدت نباید به مراکز خرید بروید و با افراد سالخورده و کودکان خانواده و فامیل دیدار داشته باشید. در این مدت اگر با محل کارتان در مورد دورکاری به توافق رسیدید چه بهتر؛ اما اگر به‌هر دلیل امکان دورکاری فراهم نبود، به نفع سلامت جامعه است که این مدت را مرخصی بگیرید و در خانه بمانید. شاید ماندن در خانه به مدت ١٤ تا ٢٠ روز برای افراد سخت و زجرآور باشد، اما باید به یاد داشته باشید که این کار از شیوع کرونا در جامعه به میزان زیادی می‌کاهد. در این مدت نیز باید روحیه خود را حفظ و به این فکر کنید که در گذشته چطور توانسته‌اید با شریط دشوار کنار بیایید و مدام به خودتان گوشزد کنید که این قرنطینه طولانی نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید تمام راه‌های ورود ویروس کرونا را به بدن‌تان ببندید، زیرا شاید شما بتوانید با این ویروس مقابله کنید اما ممکن است افراد سالخورده و کودکانی در اطراف شما باشند که به این بیماری واکنش سخت‌تری نشان دهند و به همین دلیل شما با مواظبت از خود از اطرافیان‌تان نیز محافظت می‌کنید، تصریح کرد: اگر برای خرید از خانه خارج می‌شوید، سعی کنید گوشی و کیف پول با خود نبرید. یک عدد کارت عابربانک در کیسه‌ای بگذارید، ‌درون آن را آغشته به الکل کنید، ‌بعد از هر بار تماس با دستگاه خودپرداز کارت را داخل کیسه بگذارید. حتی زمانی که بنزین می‌زنید قبل از نشستن داخل خودرو دست‌های خود را کاملا بشویید و اگر دسترسی به آب و صابون ندارید بلافاصله و قبل از آنکه دست‌های شما با دهان و بینی‌تان تماس پیدا کند، دست‌ها را ضدعفونی کنید.

تحقیقاتی که تاکنون درباره ویروس کرونا صورت گرفته است، نشان می‌دهد این ویروس در سرما و یخ‌زدگی مقاوم می‌ماند و در دمای 20 - درجه سانتی‌گراد می‌تواند تا دو ‌سال نیز زندگی کند و طول عمر آن در دمای ٤ درجه یخچال به ٧٢ ساعت می‌رسد. طبق پژوهش‌های صورت‌گرفته، کرونا می‌تواند تا ٢٨ روز در بدن افراد باقی بماند؛ بدون آنکه علائمی از خود نشان دهد. این موضوع خطر بیماری را گوشزد می‌کند. این متخصص تاکید می‌کند که در روزهای پایانی ‌سال دورهمی‌ها و میهمانی‌های خانوادگی را لغو کنید، زیرا نمی‌توان تشخیص داد که کسی به بیماری مبتلا شده است یا نه. به همین دلیل بهتر است از جمع‌های خانوادگی و تجمعات دوری کنید تا این بحران بگذرد.

وی همچنین توصیه میکند که بهتر است از اعضای خانواده یک نفر مامور خرید باشد. ‌خرید روزمره را پنج روز یک‌ بار انجام دهید. اگر نان می‌خرید کیسه تمیز با خود ببرید. نان را داخل آن بگذارید و قبل از مصرف فریز کنید. خرید‌ها را جلوی در از پلاستیک خارج کنید و در تشت بزرگی بریزید؛ اگر ماده ضدعفونی‌کننده دارید آنها را که بسته‌بندی هستند ضدعفونی کنید، زیرا اگر ویروس روی آنها باشد، می‌تواند شما را مبتلا کند. همچنین بسته‌های کنسروشده را بشویید و خشک کنید و در یخچال قرار دهید و پس از آن سینک ظرفشویی را ضدعفونی کنید.

اما با همه این توصیهها و دستورات و توصیه‌های پزشکی باز هم با افرادی روبه‌رو می‌شویم که گمان می‌کنند به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، در حالی‌ که برای آنکه بتوانیم بحران کرونا را از سر بگذرانیم نیازمند عزم ملی هستیم. همه باید در کنار هم با این بیماری مبارزه کنیم، زیرا تا زمانی که افراد با خودخواهی موارد بهداشتی را رعایت نکنند و تنها به خودشان فکر کنند، این ویروس از بین نخواهد رفت. طبق آمارها سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت دارند بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از این ویروس را به خود اختصاص داده‌اند و آنچه در این زمینه مهم و اساسی به نظر می‌رسد این است که همه باید در کنار هم با این ویروس مبارزه کنیم تا تلفات کمتری داشته باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: