bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
صادق راستگو: دیدار رئیس‌جمهور روسیه و ترکیه ساعتی پیش شروع شده و برخی از خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی مواردی از این دیدار را منتشر کرده‌اند. در طول سه هفته گذشته سران آنکارا تلاش بسیار زیادی کردند تا با ایجاد جو رسانه‌ای و همچنین فضاسازی مختلف پای رئیس‌جمهور روسیه را به ترکیه باز کنند تا بگویند تعیین‌کننده نهایی بحران سوریه جهت پایان بخشیدن به آن رجب طیب اردوغان است. برای پیشبرد این امور بود که ارتش ترکیه هزاران نفر از نظامیان خود را همراه صدها خودروی نظامی در انواع و اقسام راهی خاک سوریه کرد.

صادق راستگو

دیدار رئیس‌جمهور روسیه و ترکیه ساعتی پیش شروع شده و برخی از خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی مواردی از این دیدار را منتشر کرده‌اند. در طول سه هفته گذشته سران آنکارا تلاش بسیار زیادی کردند تا با ایجاد جو رسانه‌ای و همچنین فضاسازی مختلف پای رئیس‌جمهور روسیه را به ترکیه باز کنند تا بگویند تعیین‌کننده نهایی بحران سوریه جهت پایان بخشیدن به آن رجب طیب اردوغان است. برای پیشبرد این امور بود که ارتش ترکیه هزاران نفر از نظامیان خود را همراه صدها خودروی نظامی در انواع و اقسام راهی خاک سوریه کرد.

با این حال به‌نظر روس‌ها چندان توجهی به مسائل مطرح شده از سوی اردوغان و دولت او نشان ندادند و هیات‌هایی هم که از ترکیه راهی مسکو شدند و هیاتی که از طرف روس‌ها به آنکارا آمد در مجموع مذاکرات و رایزنی‌ها هیچ نتیجه خاصی از مذاکرات پی‌درپی و متعدد صورت گرفته حاصل نشد و به همین دلیل اردوغان تلاش کرد با شکل‌دهی به امر واقع و حمله به مواضع ارتش سوریه با برهم زدن شرایط فضا را برای برگزاری دیدار با پوتین فراهم کند. به همین منظور از هفته گذشته اقدامات تحریک‌آمیز به اوج خود رسید.

آنها هر چند در این مدت تلاش کردند با کمک به تروریست‌های تکفیری در حوزه حمایت توپخانه‌ای و مجهز کردن آنها به خودروهای زرهی و همچنین موشک‌های ضدزره و حتی در اختیار گذاشتن توپخانه به آنها این فرصت را بدهند تا بتوانند با ارتش سوریه و نیروهای مقاومت سرشاخ شوند. با تمام این اقدامات، تروریست‌ها هیچ توفیقی به دست نیاوردند و پس از ده‌ها حمله در محورهای مختلف به مواضع ارتش سوریه و مقاومت ناچار به پذیرش شکست شدند تا آنکه ارتش اردوغان مستقیم و با وارد کردن یک ظرفیت بیش از اندازه به منطقه درگیری تلاش کرد تا شرایط را تغییر دهد. اردوغان در یک قمار کاملا بی‌سرانجام گروه‌های تروریستی و ارتشش را در محور سراقب فعال کرد و با کمک تروریست‌ها این شهر راهبردی و استراتژیک را اشغال کنند.

همه این کارها برای آن صورت گرفت تا او در دیدار امروز با رئیس‌جمهور روسیه بتواند دست برتر را داشته باشد اما پیش از آنکه این دیدار بخواهد شکل نهایی به خودش بگیرد، مقاومت این اجازه را نداد که اردوغان با دستان پر و عبور از خون نیروهای مقاومت بخواهد تروریست‌های تکفیری و دشمنان شیعه‌ را در سوریه ساکن کند. فرمانده مقاومت همانگونه که در گزارش‌های پیشین گفتم با هوشیاری و سرعت عمل و با وجود حمایت سنگین و گسترده ارتش ترکیه از تروریست‌ها، موفق شدند نه تنها شهر مهم و راهبردی سراقب را بار دیگر پاکسازی کند، بلکه در جنوب ادلب نیز با پاکسازی نقاط سرکوب عملا تروریست‌ها را در موضع انفعال قرار داد.

دیدار پوتین و اردوغان در فضایی صورت می‌گیرد که سفر اردوغان به همراه مقامات ارشد دولتش برای بررسی مساله ادلب یک شکست بزرگ برای او و سیاست‌هایش محسوب می‌شود. این سفر نه از موضع قدرت، بلکه از موضع ضعف صورت گرفته، چراکه نشان داد این رئیس‌جمهور ترکیه است که نیاز به آتش‌بس و پایان درگیری در ادلب دارد، اگر غیر از این بود یا باید پوتین راهیه آنکارا می‌شد یا اینکه سوری‌ها دست به چنین اقدامی می‌زدند.

آنچه که تا این لحظه از گفت‌وگوهای پوتین و اردوغان در رسانه‌ها منتشرشده حکایت از موضع برتر و دسته بالاتر پوتین در مذاکرات دارد، او هم کشته شدن نظامیان ترک را به اردوغان تسلیت گفت و هم تاکید کرد که چون مکان آنها مشخص نبوده در حملات کشته شدند. این یک پیام و رو در رو و آشکار به رئیس‌جمهور متوهم ترکیه است که مطلع باشد اگر بخواهد همچنان خارج از چارچوب‌های تعریف شده و نقاط تعیین‌شده در ادلب فعالیت کند، این قبیل اتفاق‌ها دوباره نیز برای نظامیان ترکیه‌ای روی خواهد داد.

موضع اردوغان در این سفر که گفته بود بیشتر برای افزایش سطح روابط و گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی به مسکو سفر کرده است، عجیب است! این حکایت آن گدایی است که اشتباهی در خانه فقیری را زد و چون دید آن طرف پولی ندارد، برای آنکه ضایع نشود گفت: تشنه بوده و برای رفع عطش در خانه‌ات را زده‌ام. چه کسی می‌تواند قبول کند که اردوغان برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری در حالی که نزدیک به یک ماه است به در و دیوار می‌زد تا پوتین را ملاقات کند راهی مسکو شده باشد که اینگونه موضع‌گیری می‌کند و حرف می‌زند.

تمام مسوولان پرونده سوریه در ترکیه با اردوغان راهی مسکو شدند. آنها قرار است دیدارهای متعددی در قالب کمیته‌های تخصصی با همدیگر داشته باشند ولی همانگونه که پیش از این هم گفتم این نشست دوجانبه هر خروجی که داشته باشد نمی‌تواند باعث برقراری آتش‌بس در ادلب شود، چراکه ایرانی‌ها به طرف ترکیه به صراحت گفته‌اند که دیگر توافق سوچی را قبول ندارند و باید یک توافق جدید امضا شود، این مساله نیز مورد تائید کامل مقامات دمشق است.


نام:
ایمیل:
* نظر: