bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۳ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
بامداد جنوب: این روزها در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و نگرانی از انتشار این ویروس، همسایگان ایران نیز مرزهای زمینی و هوایی خود را به روی تاجران و مسافران ایرانی بسته‌اند؛ همین مساله سبب شده تا کامیون‌داران و صاحبان کالا با مشکلات فراوانی روبه‌رو شوند چرا که در برخی از مرزها امکان تردد برای آنها وجود نداشت و در برخی دیگر محدودیت‌هایی باعث معطل شدن آنها شده است.

بامداد جنوب: 

این روزها در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و نگرانی از انتشار این ویروس، همسایگان ایران نیز مرزهای زمینی و هوایی خود را به روی تاجران و مسافران ایرانی بسته‌اند؛ همین مساله سبب شده تا کامیون‌داران و صاحبان کالا با مشکلات فراوانی روبه‌رو شوند چرا که در برخی از مرزها امکان تردد برای آنها وجود نداشت و در برخی دیگر محدودیت‌هایی باعث معطل شدن آنها شده است.

در این بین، برخی از کارشناسان نوک پیکان انتقادات را به سمت دولت گرفته و معتقدند که دولت پیش از اعزام این کامیون‌ها به مرزها، باید با اعلام به‌موقع و جلوگیری از تردد این کامیون‌ها به سمت مرزها، جلوی ضرر بیشتر کامیون‌داران را گرفته و بی‌نظمی ایجادشده در مرزها را سامان می‌داد. از طرف دیگر، برخی کارشناسان و مسوولان دولتی نیز معتقدند رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل و نقل از وضعیت پیش‌آمده در مرزها اطلاع داشته‌اند و خودشان باید برای صادرات اقدام نمی‌کردند.

در همین راستا، روز گذشته مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد از هفته‌ها پیش اعلام کرده بودیم که رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل و نقل نیز قبل از ارسال بار به کشورهای مختلف از وضعیت مرزها مطلع شوند و هم‌اکنون نیز باید تمهیداتی برای بازگشت کامیون‌داران معطل شده در مرزها و بارهای آنها اندیشیده شود.

منوچهر سلمان‌زاده درباره آخرین وضعیت مرزهای کشور و کامیون‌داران اظهار کرد: در درجه نخست باید به این نکته اشاره کرد که در بخشنامه‌های صادر شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بارها اعلام کردیم که هرکسی می‌خواهد کالایی را بارگیری کند باید ابتدا از شرایط مرزها مطلع باشند و وضعیت مرزها دائما رصد و اعلام می‌شد، اما اینکه بگوییم کامیون‌داران یا شرکت حمل و نقل از وضعیت مرزها اطلاعی نداشتند و حالا در آنجا معطل شده‌اند ساده‌انگارانه است و موضوع دوم این است که رانندگان باید قرارداد حمل و نقل داشته باشند و شرکت حمل و نقل هزینه‌ها و خسارات معطلی آنها را پرداخت کنند چرا که از قبل مشکلات به‌وجود آمده ناشی از ویروس کرونا را در مرزها اعلام کرده بودیم.

به‌گفته وی، حتی در شرایط عادی نیز که مرزها مشکلی نداشت ممکن بود در برخی پایانه‌های مرزی به دلیل صادرات زیاد توقف‌هایی طولانی به وجود می‌آمد و در این شرایط نیز اعلام کرده بودیم که باید رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل از مرزها مطل باشند که چه رسد به شرایط کنونی که ویروس کرونا مشکلات مضاعفی ایجاد کرده است.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه با تاکید بر اینکه پیشنهاد ما این است که صاحبان کالا به گمرک درخواست بدهند تا محموله و کالای آنها از مرزها برگردد تا این مشکل برطرف شود، خاطرنشان کرد: این عمل سبب می‌شود تا کامیون‌داران و صاحبان محموله‌ها خسارت کمتری متوجهشان شود، با این حال با توجه به اینکه گمرک این کار را باید انجام بدهد، تصریح کرد: برخی از کامیون‌داران به ما اعلام کردند که می‌خواهند بارشان را از گمرک به مبدا برگردانند اما گمرک به آنها اجازه نمی‌دهد و همین مساله باعث شده تا مشکلات در برخی مرزها برای کامیون‌داران بیشتر شود، بنابراین به‌نظر می‌رسد دولت باید از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک تصمیم بگیرد که این مشکلات را حل کند.

آخرین وضعیت مرزهای کشور برای کامیونداران

سلمان‌زاده درباره‌ آخرین وضعیت مرزهای زمینی کشور برای کامیونداران گفت: در حال حاضر مرزهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان و اقلیم کردستان باز است و مشکلی در این زمینه نداریم البته شنیده می‌شود پاکستان حدود ۱۵ روز مرز خود را ببندد و با ارمنستان توافق کردیم تا مرز را برای برخی کالاهای اساسی باز کند.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: مرز ترکمنستان و ترکیه بسته است و تنها کامیون‌داران این دو کشور که در طرف مرزها هستند می‌توانند به کشور خود برگردند همچنین چهار مرز عراق شامل شلمچه، چزابه، مهران و خسروی بسته است که مقامات این کشور قول داده‌اند تا هفته آینده مرز کشورشان را باز کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: