bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۱ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
گزارش بامداد جنوب از وضعیت دوران کرونایی
داود علیزاده: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز یک میلیون نفر گذشته است. تاکنون ۵3 هزار نفر هم بر اثر بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. طبق آمارهای جهانی ظرف چند روز گذشته نرخ ابتلا به این بیماری عفونی دوبرابر شده است.

داود علیزاده

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز یک میلیون نفر گذشته است. تاکنون ۵3 هزار نفر هم بر اثر بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. طبق آمارهای جهانی ظرف چند روز گذشته نرخ ابتلا به این بیماری عفونی دوبرابر شده است.

شاخه «برنامه جهانی غذا» در سازمان ملل (WFP) پیش‌بینی کرده که همه‌گیری کرونا به بروز یک بحران بزرگ گرسنگی بینجامد بتینا لوشر، سخنگوی این نهاد در دفتر آلمان، با اعلام خطر در این زمینه گفت: «ما بیم داریم که این مساله به یک بحران تمام عیار تبدیل شود.»

پلیس فرانسه برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، با ایجاد پست‌های بازرسی در اطراف شهر پاریس در صدد برآمده مانع خروج مردم از این شهر برای تعطیلات عید پاک شود. آمار نشان می‌دهد که در قرنطینه ماه گذشته بیش از یک میلیون نفر به حومه شهر پاریس رفته بودند‌‌؛ اما حال گفته شده که هر کس دست به چنین کاری بزند در بار اول با جریمه ۱۳۶ یورویی مواجه می‌شود که این میزان می‌تواند تا ۳۷۵۰ یورو و شش ماه زندان برای افرادی که مکرراً دست به این کار بزنند، افزایش یابد.

تاکنون پلیس فرانسه ۳۶۰ هزار جریمه برای افرادی که مجوز تردد در سطح شهر را نداشتند، صادر کرده است. در اسپانیا آمار رسمی حاکی است که در ۲۴ ساعت گذشته ۹۳۲ نفر در اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. به این ترتیب تاکنون ۱۰ هزار و ۹۳۵ نفر در این کشور به‌دلیل کرونا درگذشته‌اند.

حکایت ایتالیا اما چیز دیگری است. براساس آمار رسمی ایتالیا با ۱۳ هزار و ۹۱۵ نفر جان‌باخته در صدر کشورهای اروپایی قرار دارد. وضعیت امریکا با شش هزار و پنجاه و هشت نفر جان‌باخته زیاد مناسب به‌نظر نمی‌رسد به‌ویژه اینکه در این کشور بیش از 250 هزار نفر مبتلا ‌شده‌اند و این آمار رو به‌افزایش است.

شهردار شهر تورنتو کانادا آیین‌نامه جدیدی را با اختیارات خود امضا کرد که بر اساس آن مسافت دو متری بین دو نفر در کلیه پارک‌ها و میادین عمومی باید اجرا شود. بر طبق این آیین‌نامه اگر مشخص شود افرادی که در یک خانه زندگی نمی‌کنند این آیین‌نامه را نقض کنند، مبلغ ۷۵۰ هزار دلار جریمه می‌شوند.

بدیهی است که تمامی کشورهای جهان سعی کرده‌اند با تدابیر امنیتی، بهداشتی و درمانی از پس این ویروس برآیند. در ایران وضعیت مثل تمام کارهای دیگر به گونه‎ دیگری است. از آنجا که دولت میلی به تن دادن به قرنطینه ندارد در آخرین اقدام خود، طرحی قرنطینه‌گونه را با عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی اعمال کرده است. هر چند بسیاری از کارشناسان معتقدند که این طرح حداقل باید از اوایل اسفندماه اجراپی می‌شد. آنچه به نظر می‌رسد، دولت از ابتدا مکانسیم مشخصی برای پیشگیری از ویروس کرونا نداشته است. تغییر موضع‌های مختلف از تعطیلی تدریجی و اعمال جریمه و در نهایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از اقداماتی بوده است که انجام شده است.

اصطلاح فاصله‌گذاری اجتماعی برای بسیاری از مردم غریبه است و درک صحیحی از آن ندارند. اگر از این طرح به عنوان محدودیت‌های ترددی نامبرده می‌شد؛ مطلوب‌تر بود، هرچند جهت جلوگیری از تردد و رعایت فاصله گذاری بسیار دیر اقدام شد.

می‌بایست این طرح در روزهای پایانی اسفند ۹۸ اجرا می‌شد تا می‌توانست در کنترل این بیماری بسیار راهگشا باشد؛ زیرا نبود محدودیت شدید در ترددهای بین شهری و مسافرت‌های نوروزی باعث تأخیر در شکست این بیماری شد.

در حال حاضر در ورودی و خروجی شهرها محدودیت‌هایی لحاظ شده؛‌ اما باید درون شهرها نیز این محدودیت‌ها ایجاد شود. باید مبحث تعطیلی مراکز غیرضروری همچنان جدی گرفته شود.

آنچه در بحران کرونا مورد اهمیت است، جوانب غیرپزشکی آن است. در بسیاری از تدابیر تنها به امر پزشکی و پیشگیری بیماری توجه می‌شود؛ حال‌آنکه کرونا تبعات شدید اجتماعی، اقتصادی و حتی در صورت فوت مسوولان تبعات سیاسی نیز می‌تواند داشته باشد.

به گفته ایرنا میزان تماس‌های زوجین مربوط به اختلافات خانوادگی در دوران قرنطینه و کرونا با صدای مشاور بهزیستی با شماره ۱۴۸۰ نشان می‌دهد، آمارهای اختلافات بین زوجین، سه برابر افزایش‌یافته است. این تنها یکی از تبعات مخفی و پنهان دوران کرونا است.

تعطیلی مدارس به خاطر کرونا یکی دیگر از مسائلی است که آرامش خانواده‌ها را تهدید می‌کند. الگوی رفتاری اضطراب کودکان ناشی از شرایط کرونا با بزرگ‌سالان متفاوت است و خود را در قالب بیش رفتاری و رفتارهای تکانشی نشان می‌دهد که ممکن است خانواده‌ها آن را نشناسند و آستانه تاب‌آوری و تحمل کم داشته باشند و منجر به درگیری در خانواده شود. کودکان در شرایط کنونی بخشی از انرژی بیرون خود را داخل خانه آورده‌اند و ممکن است بین زوج‌ها، اختلافات بر سر تربیت فرزند پیش آید.

تعطیلی کسب‌وکارهای مختلف؛ فشار اقتصادی می‌تواند عوارضش را در هفته‌ها و ماه‌های آینده به‌طور فزاینده‌ای نشان دهد از همین رو باید تمامی جوانب و پیشنهاد‌ها در نظر گرفته شود.

بنابراین در حال حاضر طرح رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باید مرحله‌به‌مرحله به سمت قرنطینه شهرها حرکت کند. اگر این محدودیت‌ها شدیدتر شده و به‌نوعی شهرها قرنطینه شود، در بحث کنترل این بیماری قطعاً پیشرفت خواهیم کرد.

از زمان آغاز بحران کرونا تا به امروز در استان بوشهر تمامی مجموعه‌های حاضر سعی کرده‌اند تا با همراهی هم از این بحران بکاهند و کمک کنند تا هر چه زودتر این مساله به پایان برسد، هرچند با وسعت آلودگی کرونا در جهان و نوع ترکیب این ویروس؛ به نظر می‌رسد حداقل تا پایان سال جاری جهان همچنان درگیر و دار این ویروس خطرناک باشد.

بااین‌حال، بوشهر یکی از استان‌هایی بود که در آخرین روزها به این ویروس آلوده شد. در این دوران بسیاری از رسانه‌ها از جمله بامداد جنوب در فضای مجازی همچنان طبق رسالت خود به اطلاع‌رسانی از آمارهای رسمی و البته انتشار مطالب آموزشی همت گذاشت. در این گزارش سعی می‌شود آخرین وضعیت استان بوشهر در مواجهه با ویروس کرونا بررسی شود.

ثابت ماندن لیست مبتلایان به ویروس کرونا در بوشهر

طبق اعلام دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر از مجموع بیماران مبتلابه کرونا در بیمارستان‌های استان تاکنون ۸۷ نفر از آنان باحال عمومی خوب در منزل تحت مراقبت هستند.

دکتر سعید کشمیری در گفت‌وگوی اختصاصی با وبدا گفت: لیست مبتلایان به ویروس کرونا در استان بوشهر تغییری نکرده و ثابت مانده است. تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان بوشهر تا روز جمعه ۱۵ فروردین ۱۰۵ نفر شامل ۵۹ مرد و ۴۶ زن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه آمار فوتی‌های کرونا در استان بوشهر تا الان به هفت نفر رسیده است، افزود: متأسفانه بیمار خانم ۵۹ ساله که قبلا نمونه آزمایش کرونایش مثبت اعلام‌شده بود روز گذشته فوت کرده است.

وی با اشاره به اینکه تا امروز ۵۴ نفر با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند، گفت: از مجموع بیماران مبتلابه کرونا در بیمارستان‌های استان (۱۰۵ نفر) تاکنون ۸۷ نفر از آنان باحال عمومی خوب در منزل تحت مراقبت هستند و ۱۱ نفر دیگر نیز در بیمارستان در حال سپری کردن دوره درمانی خود قرار دارند.

دکتر کشمیری با اشاره به ادامه فعالیت‌های کادر بهداشت و درمان افزود: کادر بهداشت و درمان استان بوشهر با شدت و قدرت تمام در حال فعالیت هستند و با همین روحیه تا ریشه‌کن کردن بیماری در صحنه حضور خواهند داشت.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با اشاره به اینکه مهم‌ترین کمک مردم به حوزه سلامت در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی است، تاکید کرد: مردم تردد نکنند، در خانه بمانند و به سفر نروند، دورهمی و مهمانی نروند، توصیه‌های بهداشتی را رعایت و در صورت علامت‌دار شدن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و نسبت به قطع زنجیره اقدام شود. جان همه انسان‌ها باید برایمان مهم باشد، با تردد غیرضروری جان کسی را به خطر نیندازیم.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر یادآور شد: هم استانی‌ها در صورت مسافرت طی دو هفته اخیر و برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، به سایت Safar99.Bpums.Ac.Ir مراجعه کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند.

دکتر کشمیری ضمن تقاضای همکاری مردم با اپراتورهای سامانه 4030 افزود: اگر از شماره ۴۰۳۰ با شما تماس گرفته شد این ‌یک تماس رایگان و از طرف همکاران بهداشتی دانشگاه و برای اطمینان از سلامتی شما و بررسی علائم کرونا ویروس است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان اینکه حتماً پاسخگوی تماس شماره ۴۰۳۰ باشید و به سؤالات با دقت و کامل پاسخ دهید تا مجبور به پیگیری مجدد نشوند اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع بیماریابی و شناسایی افراد در معرض خطر، با سر شماره ۴۰۳۰ با مردم تماس گرفته می‌شود و در صورت اعلام وجود نشانه‌های ابتلا به بیماری، اقدامات مراقبتی و پیگیری‌های بعدی از سوی تیم‌های سلامت، انجام می‌گیرد.

سیزده‌ به‌مان بوشهر و تقدیر شهردار از شهروندان

شهردار بندر بوشهر در پیامی از مردم قدرشناس و فهیم بوشهر به دنبال همکاری و همراهی آنها در روز سیزده‌بدر با مدیریت شهری به دلیل پایبندی به «در خانه ماندن» و کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تجلیل و قدردانی به‌عمل آوردند و خواستار این شدن تا زمان پایان اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی این موضوع رعایت شود.

در این پیام آمده است: از آنجا که همزمان با روز طبیعت و در جهت اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و کمک به قطع زنجیره ویروس کرونا نیروهای خدمات شهری و فضای سبز با تشکیل پلیس پارک و با حضور نیروهای ۱۰۰ درصدی در ورودی پارک‌ها و بوستان‌ها و سواحل بوشهر سعی در پیشگیری از تجمعات اجتماعی و اجرای طرح خلوت سازی و فاصله‌گذاری اجتماعی داشته‌اند ولی خوشبختانه به لطف خداوند، شهروندان عزیز و فهیم بوشهری همکاری خوبی با خادمان خود داشته و تقریباً حضور مردم در بوستان‌ها به صفر رسید.

وی با بیان اینکه این نشان از فرهنگ و بینش مردمانی کهن دارد افزود: همچنین این موضوع دال بر این است که ویژه‌ترین راه نابودی این ویروس همکاری اجتماعی شهروندان است؛ بنابراین ضمن قدردانی از مردم فهیم بوشهر از زحمات شبانه‌روزی نیروهای خدوم و شهرداری در حوزه‌های معاونت شهری و سازمان فضای سبز و مدیریت پسماند و فرهنگی و همچنین پشتیبانی و نظارت به هنگام منتخبین شورای اسلامی شهر بوشهر و همین‌طور پلیس راهور و نیروهای انتظامی و سایر نیروهای امدادی که بحق از یک‌شب قبل سیزده‌بدر با حضور مستمر و برخورد خوب خود تداعی‌گر نظم و انضباط اجتماعی بودند تقدیر و تشکر می‌شود.

توزیع رایگان بیش از سه هزار ماسک و دستکش و ژل ضدعفونی در محلات جنوبی

همچنین در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، شهردار بوشهر از توزیع رایگان بیش از سه‌هزار ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی در محلات جنوبی خبر داد.

امیری با اعلام این خبر که ضدعفونی محلات و اماکن شهری تا پایان نابودی کرونا ویروس ادامه خواهد داشت گفت: به‌منظور حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه و حفظ سلامتی و ایمنی شهروندان طی دستورالعملی به سازمان فرهنگی ٬اجتماعی و ورزشی شهرداری بوشهر اعلام شد که نسبت به توزیع ماسک و دستکش و اقلام و بهداشتی در بین اقشار آسیب‌پذیر اقدام نمایند که بر همین اساس تاکنون طی چندین مرحله بیش از سه هزار ماسک و دستکش و ژل ضدعفونی به‌صورت رایگان در محلات جنوبی و همچنین کمپ نگهداری و احیاء سلامت معتادان و زندانیان توزیع گردید و توزیع این اقلام در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

بر همین اساس نیز در نظر است تعداد ۵۰ هزار ماسک دیگر جهت محلات تنگک و سایر مناطق دیگر در نظر گرفته شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: