bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۲ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
بامداد جنوب: شبنم میرزایی‌وند در گفت‌وگو با بامداد جنوب از انتشار دو کتاب جدید در حوزه تربیت کودکان به ویژه کودکان دارای اختلالات رفتاری از سوی انتشارات آوا خبر داد.

بامداد جنوب:

 شبنم میرزایی‌وند در گفت‌وگو با بامداد جنوب از انتشار دو کتاب جدید در حوزه تربیت کودکان به ویژه کودکان دارای اختلالات رفتاری از سوی انتشارات آوا خبر داد.

این پژوهش‌گر با بیان اینکه توجه به تربیت کودکان با اختلال‌های خاص رفتاری از مسائلی است که روانشناسان به آن توجه ویژه دارند. گفت: امروزه اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی یکی از مسائل موردتوجه و ازجمله مسائلی است که خانواده‌ها و کودکان زیادی را درگیر خود کرده است. افراد مبتلا به بیش فعالی در مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی نقص دارد.

وی با اشاره به مشکلاتی که کودکان بیش‌فعال در روند تحصیل دارند، خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی در انجام کارهای دانشگاهی سخت‌تر از همسالان با بهره هوشی یکسان تطابق می‌یابد و انجام تکالیف مدرسه برای آن کاری سخت‌تر به نظر می‌رسد. همچنین این افراد در ارتباطات کلامی و بین فردی بسیار مشکل دارند. همچنین بیش فعالی کیفیت بلوغ را دستخوش تغییرات فیزیولوژیک می‌کند.

میرزایی‌وند همچنین درباره روند بررسی رفتاری کودکان برای تشخیص این اختلال نیز گفت: تشخیص بیش فعالی با یک آزمون خاص امکان‌پذیر نیست. مجموعه‌ای از این علائم باید (حداقل در مدت شش ماه) موردبررسی قرار بگیرد. کودک این موارد را معمولاً قبل از هفت‌سالگی نشان می‌دهد. همچنین کودکی که دارای این نشانه‌هاست با رفتارهایش اطرافیان خود را در محیط‌های مختلفی مانند مدرسه یا خانه دچار مشکل می‌کند و حتی با گروه دوستان و همسالان خود نیز به‌راحتی کنار نمی‌آید.

این نویسنده با اشاره به نقش والدین تاکید کرد: در مقابل این دسته از پدر و مادرها، والدینی هستند که نمی‌خواهند مشکل کودک خود را بپذیرند و معمولاً با بهانه آوردن از هشدارهای معلمان و سایر اطرافیان طفره می‌روند. این افراد از درمان این اختلال واهمه دارند و گمان می‌کنند داروهایی که از سوی پزشک تجویز می‌شود برای فرزندشان عوارض دارد. این در حالی است که اگر این کودکان در زمان مناسب درمان نشوند، نمی‌توانند در امور آموزشی و فعالیت‌های اجتماعی خود موفق عمل کنند و ممکن است برای خود و اطرافیانشان مشکل‌آفرین باشند. عملکرد خانواده در سال‌های اولیه در شیوع بیش‌فعالی اثر دارد؛ ولی الزاماً فاکتور اصلی بشمار نمی‌رود

به گفته میرزایی‌وند تحقیقات دیگر نشان داده است که در مقایسه عادی و مدارسی که کودکان بیش‌فعال در آن وجود دارند علایم رفتارهایی از قبیل پرخاش، کتک زدن، اضطراب، احساس پوچی، افسردگی، شکاکیت به مراتب بیشتر است.

کتاب «مروری بر اختلالات رفتاری کودکان» و « راهبرد‌های تربیتی فرزندان» با همکاری مهرناز آزاد یکتا به از سوی نشر آوا در دست انتشار است.


نام:
ایمیل:
* نظر: