bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۵۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
شهردار بندر بوشهر در نشست با اصحاب رسانه:
داود علیزاده: بودجه ۲۹۹ میلیارد تومانی شهرداری بوشهر و سازمان‌های متبوعش در حالی در واپسین روزهای سال ۹۸ از سوی شورای اسلامی شهر بوشهر تصویب شد که تقریبا به‌دلیل شیوع کرونا در کشور اغلب مصوبات و تصمیم‌گیری‌ها متوقف شده بود. به‌هر حال اقدام شورای اسلامی شهر بوشهر در این برهه حساس نشان از تعهد و مسوولیت‌پذیری دارد.

داود علیزاده

بودجه ۲۹۹ میلیارد تومانی شهرداری بوشهر و سازمان‌های متبوعش در حالی در واپسین روزهای سال ۹۸ از سوی شورای اسلامی شهر بوشهر تصویب شد که تقریبا به‌دلیل شیوع کرونا در کشور اغلب مصوبات و تصمیم‌گیری‌ها متوقف شده بود. به‌هر حال اقدام شورای اسلامی شهر بوشهر در این برهه حساس نشان از تعهد و مسوولیت‌پذیری دارد.

با توجه به اینکه شهرداری بندر بوشهر همواره با کمبود منابع مالب و درآمدی مواجه بوده است. باید منتظر ماند تا مشخص شود رشد 32 درصدی بودجه در عمران شهری چقدر کارساز خواهده بود؟ و آیا شهرداری می‌تواند بر مشکلات موجود فائق آید و پروژه‌های ناتمام خود را به سرانجام مقصود برساند یا خیر؟ چراکه در سال جدید، تشدید تحریم‌های خارجی، رکود دوران کرونا و به طبع تورمی که اقتصاددانان پیش‌بینی ‌می‌کنند می‌تواند سدی باشد برای آنکه300 میلیاردی مصوب راه به جایی نبرد و نتواند پاسخگوی اهداف تعیین‌شده باشد.

از سوی دیگر یکی از چالش‌هایی که شهرداری بندر بوشهر با آن روبه‌روست هزینه‌های سرسام‌آور تیم‌داری در لیگ‌برتر فوتبال است؛ هزینه نگهداری تیمی چون شاهین شهرداری بندر بوشهر را باید در محاسبات مخارجی شهرداری جای داد و همان‌طور که در سال جاری بارها شهرداری را از نظر مالی دچار چالش کرده بود.

حال باید دید که در سال جدید چه اتفاقاتی در حوزه تیم‌داری می‌افتد و آیا شهرداری می‌تواند یک تنه همچنان هزینه‌های هنگفت آن را تامین کند یا خیر! ناتمامی پروژه‌های عمرانی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی در مناطق کمتر برخوردار شهر نیز از دیگر اولویت‌های شهرداری در سال آينده است که بخشی از آنها در سال جاری استارت خورده که برای تکمیل به تامین اعتبار نیاز بود. با این اوصاف، شهرداری راه تقریبا دشواری را در پیش دارد.

شهردار بندر بوشهر روز گذشته در دیدار با اصحاب رسانه در خصوص نقش خبرنگاران در اطلاع‌رسانی اخبار و آگاهی‌بخشی جامعه گفت: خبرنگاران پیش‌قراولان عرصه قلم و رسانه هستند که می‌توانند با انعکاس درست و دقیق رویدادها و تحولات اجتماعی جامعه، به‌عنوان سفیران فرهنگی مردم و اجتماع در راستای تنویر افکار عمومی و اصلاح و پیشرفت جامعه، گام‌های بلند و موثری بردارند.

سیدنورالدین امیری در ادامه با بیان اینکه خبرنگاران باید ضمن بی‌طرفی، با برخورداری از اخلاق و حرفه خبرنگاری، مسائل را به‌طور دقیق و موشکافانه، ضابطه‌مند و هدفمند برای اصلاح و پیشرفت جامعه بررسی و پیگیری کنند، افزود: در این صورت است که آرامش در همه سطوح سطوح برقرار می‎شود.

شهردار بوشهر همچنین در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا که این روزها دامنگیر کشور و بسیاری از نقاط جهان شده و همت همگانی برای مقابله با آن ایجاد شده، گفت: کاش درباره فسادهای اداری هم همین اراده و جدیت در همه سطوح بود. البته نظارت‌ها بهتر از قبل شده ولی تا رسیدن به سطح مناسب فاصله است. شخصا تلاش کردم شفافیت را از اتاق خودم شروع کنم و به سایر بخش‌های شهرداری هم تسری دهم؛ اما هزینه مقابله با فساد بسیار بالاست ولی بنده با وجود همه مشکلاتش آمادگی قربانی شدن آبرو و حتی جانم در این میدان را دارم.

امیری با بیان اینکه در زمان ورود به شهرداری سه سناریو تعریف کرده بودم که متاسفانه بدترین مورد آن رخ داد، گفت: واقعا همه اتفاقات احتمالی برای شهرداری را پیش‌بینی کرده بودم و سه سناریو هم برای کار داشتم، یکی اینکه بوشهر منطقه آزاد خواهد شد و رونق شکل می‌گیرد، دوم حفظ شرایط سال 97 بود و دیگری هم افزایش تحریم‌ها و تورم که متاسفانه مورد سوم رخ داد. با این حال، حفظ شاکله شهرداری برای گرفتار نشدن در گرداب اعتصابات کارگری و زمین ماندن وظایف اولیه در دستور کار قرار گرفت.

وی رویکرد اصلی بودجه سال ۹۹ شهرداری را اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به‌خصوص پروژه‌های شاخص و زیرساختی، توسعه متوازن و توجه به محلات کمتر برخوردار دانست و تصریح کرد: بودجه سال آینده شهرداری بندر بوشهر، بالغ بر ۲۹۹ میلیارد تومان پیش بینی شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال جاری از رشد ۳۲ درصدی برخوردار است.

امیری با بیان اینکه بودجه مزبور عملیاتی تعریف شده، دارای سرفصل است و اثربخشی پروژه‌ها نیز در آن اعمال شده است، خاطرنشان کردند: این بودجه بر حول دو محورِ «منابع داخلی شهرداری» و «ارزش‌افزوده» پیش‌بینی شده است. تقریبا تمامی ۲۱۲ میلیارد تومان بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری محقق شده است.

شهردار بندر بوشهر در ادامه بخش عمده بودجه ۹۹ را بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان برای بخش‌های عمرانی برشمرد و گفت: بقیه این رقم نیز مربوط به سازمان‌های تابعه شهرداری و پرداخت دیون‌های دیگر است.

وی در ادامه به هزینه‌های پرداختی ‌تیم شاهین اشاره کرد و افزود: تیم شاهین شهرداری بوشهر از لحاظ پرداختی در مقایسه با تیم‌های دیگر لیگ برتری جلوتر است. هرچند مشکلاتی داشتیم‌؛ اما تاکنون ۱۴ میلیارد تومان به این تیم پرداخت شده است تا روحیه بازیکنان تضعیف نشود. من سخت قول می دهم، ولی وقتی تعهدی را پذیرفتم هم تا آخر پای کار هستم و امروز می‌بینیم که تیم شاهین یکی از خوشنام‌ترین باشگاه‌های لیگ برتری در پرداخت تعهداتش بوده، اما باشگاهی مثل پارس‌جم که به نفت وصل است، در زمینه پرداخت دچار مشکل است. به هرحال امیدواریم این یک‌سال که مجوز وزارت کشور برای تیم‌داری داریم، بتوانیم از امتیاز شاهین در لیگ برتر حفاظت کرده و برای فصل آینده به شکل مناسبی واگذاری مدیریت باشگاه انجام شود.

شهردار بندر بوشهر در بخش دیگر سخنان خود تعامل استانداری و فرمانداری را در زمینه پرداخت اعتبارات استانی به شهرداری عالی ارزیابی کرد و یادآور شد: بافت فرهنگی تاریخی و ساحل بوشهر به‌عنوان کانون‌های درآمدزایی پایدار شهر محسوب می‌شوند که می‌توانند اثربخشی ویژه‌ای در نمودار درآمدی شهرداری داشته باشند.

امیری آنالیز پروژه‌های شاخص در سال ۹۹ را به این شرح معرفی کرد: اختصاص ۲۰ میلیارد تومان به آسفالت کوچه‌ها و معابر شهر، هشت میلیارد تومان به بافت فرهنگی تاریخی بوشهر، ۱۳میلیارد تومان به تقاطع غیر همسطح میدان‌های آزادی و مطهری،۳۰ میلیارد تومان برای احداث پارکینگ طبقاتی، ۱۰ میلیارد تومان بازگشایی معابر در مسیر گذر، دو میلیارد تومان بهسازی بازار ماهی‌فروشان و صفا، اختصاص پنج میلیارد تومان اعتبارات داخلی، هفت میلیارد تومان اعتبارات استانی برای احداث گذر سرتل به نیروگاه اتمی، چهار میلیارد تومان گذر معاینه فنی و فنی حرفه‌ای در کوی تنگک، یک میلیارد تومان احداث خانه خدمات اجتماعی، دو و نیم میلیارد تومان برای محلات و فرهنگسراها، یک و نیم میلیارد تومان برای احداث چهار زمین چند منظوره در محلات شهر بوشهر، پنج میلیارد تومان توسعه فضای سبز، یک و نیم میلیارد تومان خرید ماشین‌آلات آتش‌نشانی.

شهردار بوشهر در ادامه این نشست در خصوص سرنوشت پروژه چرخ فلک 72 متری در حاشیه پارک شغاب گفت: قبل از من 90 درصد پول را به شریک شهرداری داده بودند و عملا زوری نداشتیم که برای فشار برای تکمیل سریع‌تر آن به‌کار بگیریم. قضائی کردن پروژه هم زمان دو یا سه ساله‌ای می‌طلبید و وقتی نتیجه می‌داد که آنچه هم در پروژه کار شده باید به آهن قراضه‌ها می‌فروختیم. از این رو بهترین راه مدیریت کردن پروژه بود و در همین راستا سرمایه‌گذار توانمندتری جایگزین شد. پروژه‌ای که فقط پایه‌هایی داشت که شبیه منبع آب شده بود، امروز با نصب کابین‌ها، در انتظار رسیدن موتور برای به حرکت درآمدن است. سرمایه‌گذار هم موتور را خریده که با نظارت‌های سختگیرانه و خوب استاندارد باید نصب شود. البته من نمی‌توانم درباره زمان دقیق بهره‌برداری پروژه قول دهم و 400 میلیون باقی مانده سرمایه‌گذار را هم منوط به تاپیدیه موتور چرخ فلک از سوی استاندارد کرده‌ام، ولی قبلا وی قول شب عید داد که مشکل کرونا و کاهش سطح فعالیت‌ها پیش آمد. باز هم می‌گویم مشکل اصلی این پروژه نحوه پرداختی شهرداری بوده که زور ما را برای نظارت بهتر بر آن برای تسریع در بهره‌برداری گرفت.

امیری همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر ارزیابی‌اش از جلسه اخیر شورای شهر درباره طرح سوال برخی اعضا از وی توضیح داد: سوال و جواب حق قانونی شورای شهر است و اتفاقا فرصت خوبی برای من شد که حرف‌های دلم را بازگو کنم و سبک شوم، به همین دلیل بر علنی بودن جلسه تاکید داشتم. به هرحال افکار عمومی در جریان موارد مطرح شده و وزن سوالات قرار گرفتند و من هم پیش وجدانم راحت هستم که واقعیت‌ها را بازگو کردم. مردم هم مشکلات را می‌دانند و قضاوت را به آنها واگذار می‌کنم.

وی درباره اینکه زمزمه‌هایی در خصوص استعفایش شنیده می‎شود، گفت: دلیل اینکه کناره‌گیری نکردم این بود که در شرایط حاضر رها کردن کارها را اخلاقی نمی‌دانستم، چون با همه‌گیر شدن کرونا، شهرداری در خط مقدم ضدعفونی و نظافت شهر باید انجام وظیفه می‌کرد و روزانه باید پیگیر رفع کمبودها و مشکلات در این خصوص بود.

شهردار بوشهر همچنین در پایان درباره بازداشت برخی کارمندان شهرداری از سوی دستگاه‌های نظارتی در ماه‌های گذشته گفت: از اواخر سال گذشته با مجوز دادستانی، یکی از دستگاه‌های نظارتی به شهرداری ورود کرد و برخی پرونده‌ها را مورد بررسی قرار داد و به اتهام اختلاس، برخی نیروها مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفتند. پرونده هنوز به دادگاه نرسیده و در مرحله تحقیقات مانده است. بنابراین در این خصوص اظهارنظر نمی‌کنم؛ چون چیزی به‌صورت قطعی اثبات نشده، هرچند پیگیری دستگاه‌های نظارتی را در راستای صیانت از کارکنان و مدیران سالم می‌دانم، ولی فکر می‌کنم زودتر از این می‌شد پرونده را جمع کرد. امیدوارم با درایت و رافتی که نظام اسلامی دارد، هیچ ظلم و اجحافی به افراد درگیر در پرونده نشود.


نام:
ایمیل:
* نظر: