bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۵۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
حواشی کرونا در بستر نظام آموزشی ایران؛
داود علیزاده: اگر در سال گذشته دانش‌آموزان سال آخر حتی برای ساعت‌های روزانه منتهی به کنکور برنامه‌ریزی داشتند و تصور می‌کردند که ساعت شنی کنکور دارد ریز ریز شن‌هایش را فرومی‌ریزد و زمان رسیدن به جلسه سرنوشت‌ساز نزدیک می‌شود، امسال یک داوطلب شرکت در کنکور سراسری حتی نمی‌داند آزمونش چه زمانی است!

داود علیزاده

شاید بسیاری با شیوع کرونا کسب‌وکارشان به‌هم‌ریخته باشد؛ اما در این میان گروهی هم هستند که نه‌تنها کسب‌وکارشان بلکه زندگی و آینده‌شان در خطر است. آنها می‌دانند که باید در ماراتن کنکور شرکت کنند و برای زندگی در جامعه‌ای که گاهی نوع مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی تضمین بسیاری از چیزهاست، بجنگند.

اگر در سال گذشته دانش‌آموزان سال آخر حتی برای ساعت‌های روزانه منتهی به کنکور برنامه‌ریزی داشتند و تصور می‌کردند که ساعت شنی کنکور دارد ریز ریز شن‌هایش را فرومی‌ریزد و زمان رسیدن به جلسه سرنوشت‌ساز نزدیک می‌شود، امسال یک داوطلب شرکت در کنکور سراسری حتی نمی‌داند امتحانش چه زمانی است!

در هفته‌های اخیر شایعه‌های فراوانی در فضای مجازی دست‌به‌دست شد تا از لغو کنکور تا زمان‌های متعدد برای برگزاری مطرح شود. بااین‌حال، هنوز دقیق مشخص نیست که کنکور امسال چه روزی برگزار خواهد شد.

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش با شیوع همه‌گیر ویروس کرونا در جلوی دوربین‌ها ظاهر شد تا در مورد تعویق کنکور ۹۹ و تعطیلی مدارس به‌ دلیل کرونا با خبرنگاران گفت‌وگو کند. تا بدین لحظه رسمی‌ترین و معتبرترین خبر در مورد تعویق کنکور ۹۹، آن‌ هم به‌دلیل تغییر برنامه امتحانات پایان‌ترم نهایی پایه دوازدهم دبیرستان است.

تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس در هفته آینده

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وزیر آموزش‌وپرورش در مورد استمرار تعطیلی یا بازگشایی فعالیت مدارس گفت: با ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وضعیت بیماری در کشور و میزان لزوم پایبندی به رعایت سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی که در جلسه هفته آینده ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه خواهد شد در مورد نحوه فعالیت مدارس تصمیم‌گیری می‌شود.

با توجه به این صحبت‌های وزیر، پس زمان دقیق بازگشایی مدارس مشخص نیست؛ اما اگر مشکلات ادامه‌دار باشد به‌احتمال کلاس‌های درس مدارس تا قبل از فصل تابستان برگزار می‌شود و به اتمام می‌رسد و کنکور بعدازآن خواهد بود.

آموزش مجازی همچنان ادامه دارد

محسن حاجی‌میرزایی در جلسه شورای عالی آموزش‌وپرورش در روز گذشته با بیان اینکه این جلسه با توجه به شرایط روز جامعه به‌صورت فوق‌العاده برگزار می‌شود و دستور کار آن در مورد تعیین تکلیف فعالیت‌های آموزشی و چگونگی برگزاری امتحانات و در ادامه جلسه گذشته است، افزود: در بین جلسه قبل و فعلی سامانه آموزشی دانش‌آموزان راه‌اندازی و معلمان و دانش‌آموزان مدارس دوره ابتدایی در این سامانه ثبت‌نام کردند و تاکنون سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و ۲۸۴ هزار کلاس درس تشکیل‌شده است. همچنین ۲۲۰ هزار معلم در این شبکه ثبت‌نام کرده‌اند و عملیات آموزشی در برخی استان‌ها در حال برگزاری است‌. آموزش مجازی به‌عنوان جایگزین رسمی آموزش حضوری در مدت تعطیلی مدارس باقوت و جدیت پیگیری خواهد شد.

تلاش‌های ارزشمند و متنوعی که در این مدت از سوی مدیران، معلمان مدارس و خانواده‌های در ارائه آموزش‌های غیرحضوری انجام‌شده است به‌صورت منظم‌تر و سازمان‌یافته‌تر استمرار می‌یابد.

آیا مدارس در سال تحصیلی 99-98 مطابق سال‌های پیش به اتمام می‌رسد؟

با توجه به تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا و جبران این تعطیلات در سال تحصیلی جاری وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد: در جلسه ستاد ملی کرونا که با حضور رئیس‌جمهور تشکیل‌شده همین مبحث مطرح‌شده است و برای ما مهم است این تعطیلات سال تحصیلی آینده را تحت تأثیر قرار ندهد.

در مورد بازگشایی مدارس ستاد ملی مبارزه با کرونا هر زمان که مشخص کند مدارس بازخواهد شد و ما متناسب بازمان ازدست‌رفته اقدام خواهیم کرد، البته مدارس ما برای جبران زمان ازدست‌رفته از طریق فضای مجازی، آموزش‌های تلویزیونی و به جبران این زمان اقدام می‌کنند؛ لذا با احتساب آموزش‌های مجازی که داده می‌شود زمان ازدست‌رفته را به دست خواهیم آورد. از دانش‌آموزان و کنکوری‌ها می‌خواهیم در این دوران از زمان خود به‌خوبی استفاده کنند و انگیزه برای موفقیت کنکور را در خود بالا ببرند.

آیا فاصله‌گذاری اجتماعی در مدارس ایران ممکن است؟

بااین‌حال، علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش در پاسخ به این سوال که آیا باوجود چنین تراکمی در مدارس می‌توان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد؟ گفته است: اگر ما در تنگنای زمانی قرار بگیریم هم باید طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت مدارس را بازگشایی کنیم. با این پروتکل‌هایی که در فاصله‌گذاری اجتماعی هست باید آموزش‌وپرورش رویه قبل خود را در صورت ادامه‌دار شدن شیوع ویروس و بازگشایی مدارس تغییر دهد و با رویه قبل نمی‌توانیم در فضاهای ۳۵ متری با ۳۵ دانش‌آموز پروتکل‌های موجود را رعایت کنیم.

شلوغی 62 درصد کلاس‌های درس

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی در شروع سال تحصیلی با گلایه از شلوغی کلاس‌های تدریس گفته به ایسنا گفته بود: طبق مصوبات شورای‌ عالی آموزش و پرورش، تراکم کلاس درس دوره ابتدایی نباید بالای ۲۶ نفر باشد و نرخ مطلوب هم ۲۰ تا ۲۲ نفر است؛ اما هم‌اکنون حدود ۶۲ درصد کلاس‌های درس تراکم بالای ۲۶ نفر دارند، ۴۸٫۲ درصد کلاس‌ها ۲۶ تا ۳۵ دانش‌آموز، ۱۲٫۱ درصد کلاس‌ها ۳۶ تا ۴۰ دانش‌آموز، ۱٫۷ درصد کلاس‌ها بالای ۴۱ دانش‌آموز دارند و سه هزار و ۲۲ کلاس درس بالای ۴۱ نفره هم وجود دارد، این اتفاق در مدارس خاص رخ نمی‌دهد و در مدارس دولتی است.

بر این اساس به خاطر وجود ازدحام دانش‌آموزان در محیط کوچک کلاس درس، رعایت پروتکل فاصله‌گذاری اجتماعی با رعایت فاصله مجاز در عمل وجود ندارد.

تکلیف برگزاری کنکور 99 و تاریخ دقیق آن چیست؟

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کرد: وزارت آموزش‌وپرورش می‌تواند تقویم زمانی مدارس را جابه‌جا کند و اختیاراتی را به شورای آموزش‌وپرورش استان‌ها می‌دهیم تا بین چهار تا شش هفته پس از بازگشایی مدارس سال تحصیلی را ادامه دهند. همچنین کنکور ۲۰ روز پس از پایان امتحانات نهایی انجام خواهد شد تا استرس کنکور از داوطلبان دور شود و با خیالی آسوده به دوره کتب خود بپردازند و کنکور ۹۹ را جمع‌بندی کنیم.

برآیند سخنان وزیر آموزش‌وپرورش این است که تاریخ برگزاری کنکور ۹۹ به تاریخ اتمام امتحانات سال دوازدهم بستگی دارد اگر تعطیلی مدارس ادامه‌دار باشد و اتمام آن به تعویق داشته باشد، متعاقباً کنکور 99 نیز به تعویق می‌افتد.

شایعه لغو کنکور 99

البته شایع لغو کنکور 99 نیز از موضوعاتی بود که در هفته‌های اخیر بارها در فضای مجازی دست‌به‌دست شد و در نهایت علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش در برنامه تلویزیونی تهران بیست، در خصوص این احتمال که امسال آزمون سراسری برگزار نشود و ملاک سابقه تحصیلی دانش آموزان باشد، بیان کرد: چیزی تا امروز مبنی بر این موضوع از سوی شورای سنجش و پذیرش اعلام‌نشده است و آنچه رسماً از طریق سازمان سنجش اعلام شود ملاک ماست. گمانه‌زنی‌هایی در حوزه بازگشایی مدارس، برگزاری امتحانات، برگزاری کنکور و صورت می‌گیرد ولی مرجع ذی‌صلاح در این زمینه سازمان سنجش است و با آموزش‌وپرورش هم تعامل خوبی در این زمینه وجود دارد. از سوی دیگر ستاد ملی مقابله با کرونا زمان بازگشایی مدارس را باید اعلام کند.

هنوز هم می‌توان برای کنکور ثبت‌نام کرد!

اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور در خصوص اعلام زمان مشاهده و ويرايش اطلاعات ثبت نامي داوطلبان آزمون سراسري سال 1399 و همچنين ايجاد امكان براي ثبت‌نام آن دسته از داوطلباني كه در مهلت مقرر موفق به ثبت‌نام نشده‌اند در روز گذشته روی سایت این سازمان قرار گرفت.

بر اساس این خبر كليه داوطلبان ثبت‌نام كننده و متقاضيان ثبت‌نام در آزمون سراسري سال 1399 براي‌ پذيرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نيمه‌حضوري، مجازي، پرديس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالي، دانشگاه‌ پيام‌ نور (آموزش از راه دور) و مؤسسات‌ آموزش‌ عالي‌ غيرانتفاعي‌ و غيردولتي‌ و همچنين رشته‌های تحصيلي با آزمون دانشگاه آزاد اسلامي مي‌رساند كه به‌منظور همراهي و مساعدت با داوطلبان، تسهيلاتي براي ويرايش اطلاعات ثبت نامي داوطلباني كه قبلاً نسبت به ثبت‌نام اقدام نموده‌اند و همچنين ايجاد امكان ثبت‌نام براي داوطلباني كه در مهلت مقرر موفق به ثبت‌نام نشده‌اند فراهم می‌شود كه زمان و نحوه انجام آن طي اطلاعیه‌ای در هفته آخر اردیبهشت‌ماه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نگرانی مشمولین خدمت سربازی در مورد برگزاری کنکور 99

هنوز اعلام نظر رسمی در مورد مشمولین سربازی که در کنکور ۹۹ ثبت‌نام کرده‌اند صورت نگرفته است اما فعلاً نیازی به نگرانی این مشمولان نیست و به‌احتمال‌زیاد اگر به علت تعطیلی مدارس و تعویق کنکور تغییری در تقویم آموزشی سال 1400-99 صورت گیرد قوانین مشمولیت این دسته از داوطلبان نیز متناسب با آن تغییر خواهد کرد و هیچ داوطلب پسر که به دلیل تغییر تاریخ کنکور ۹۹ مشمول به خدمت به‌حساب می‌آید در سیستم نظام‌وظیفه غیبت نخواهد خورد.


نام:
ایمیل:
* نظر: