bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۳ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
حال وقت یک تصمیم بزرگ است
علی پورتنگستانی: مهدی طارمی حالا یک فرصت بزرگ دارد تا با یک انتخاب هدفمند نه تنها به یکی از تیم‌های مطرح اروپا بپیوندد بلکه آینده‌ای درخشان‌تر در دوران فوتبالی خود رقم بزند. همه‌چیزی به خود او برمی‌گردد و باید دید آیا این فوتبالیست بوشهری بالاخره از دوچرخه پیاده می‌شود که سوار بر یک ماشین مدل بالا شود یا خیر؟

علی پورتنگستانی:

مهدی طارمی حالا یک فرصت بزرگ دارد تا با یک انتخاب هدفمند نه تنها به یکی از تیم‌های مطرح اروپا بپیوندد بلکه آینده‌ای درخشان‌تر در دوران فوتبالی خود رقم بزند. همه‌چیزی به خود او برمی‌گردد و باید دید آیا این فوتبالیست بوشهری بالاخره از دوچرخه پیاده می‌شود که سوار بر یک ماشین مدل بالا شود یا خیر؟

با وجود اینکه ویروس کشنده کووید 19 این روزها فوتبال جهان را کامل تعطیل کرده است ولی حتی این مساله هم باعث نشده که فعالیت باشگاه‌ها در نقل و انتقالات قطع شود، در حقیقت باید گفت که این وقفه طولانی باعث شد حالال باشگاه‌ها بهتر به بررسی بازیکنان موردنظر خود برای فصول آینده بپردازند و بهترین تصمیم ممکن را بگیرند. حال چیزی که روز گذشته در نوع خود یک سوپرایز به حساب می‌آمد صفحه اول روزنامه رکورد که یکی از سه روزنامه برتر کشور پرتغال است، بود که تیتر و عکس اصلی خود را به مهدی طارمی فوتبالیست بوشهری تیم ریوآوه پرتغال اختصاص داده بود. تیتر این خبر به این شکل بود «طارمی بار دیگر به رادار برگشت».

قبل از اینکه به بررسی این خبر بپردازیم، باید گفت بر کسی پوشیده نیست که مهدی طارمی در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر پرتغال یکی از سوپرایزهای این لیگ بود و با عملکرد خوب خود تا اینجای فصل کمک زیادی به تیم ریوه‌آوه این کشور کرده است. این در حالی است که این بازیکنان در نقل و انتقالات زمستانی هم مشتریان بزرگی داشت و تیم پرتغالی برای اینکه مهاجم آمده ایران خود را از دست ندهد، همه کار کرد و البته در ماموریت هم موفق بود ولی مطمئنا آنها در تابستان پیش‌رو کار سختی برای نگه‌داشتن طارمی خواهد داشت، چراکه حالا تیم‌های مدعی بیشتر از گذشته فشار خواهند آورد. حالا به شرح گزارشی که روزنامه رکورد در مورد طارمی نوشته بود، بپردازیم. در این روزنامه آمده است که موج دوم طارمی خیلی زود از راه رسیده است و تیم‌های پرتغالی و اروپایی به‌دنبال او هستند و در فصل گذشته مورد توجه جدی بنفیکا و اسپورتینگ بوده و همچنین بورد از فرانسه خیلی جدی او را می‌خواست اما این اتفاق نیفتاد. با این‌حال مسلم است که در تابستان پیش ‌رو طارمی به تیم دیگری جزء ریو آوه خواهد رفت که سعی دارد میوه سرمایه‌گذاریش روی این ستاره ناشناخته ایرانی را بچیند.

همچنین در ادامه این گزارش آمده است: طارمی تا به حال در باشگاه‌های شاهین بوشهر، پرسپولیس، الغرافه قطر و ریوآوه به میدان رفته و از زمان حضورش دردربی پرسپولیس و استقلال در لیگ شش سال پیش همواره در بین بهترین‌های فوتبال ایران حضور داشته است. او که شاید در صورت حضور زودهنگام در فوتبال اروپا می‌توانست تبدیل به یک ستاره بین‌المللی شود حالا باید جبر زمان را با استفاده بهینه از فرصت‌های پیش‌رو شکست بدهد. این چیزی است که طارمی برای فصل آینده فوتبال خود در نظر گرفته است؛ بودن در این سطح پیشرفته و درخششی که کمتر بازیکنی در ایران به آن رسیده است. جالب است بدانید طارمی در حالی در ریوآوه سر می‌کند که خود آگاهانه برای یک انتقال بزرگ به این تیم پیوسته و با حقوق ماهیانه در آنجا روزگار می‌گذراند.

جدا از همه این مسائل آمار مهدی طارمی خود گویای همه‌چیز است. طارمی در این فصل در لیگ پرتغال هشت گل به‌ثمر رسانده و شش پنالتی از حریفان گرفته که با این کارنامه پربار به‌نظر می‌رسد هر تیمی خواستار جذب این مهاجم گریزپا باشد. در این آمار می‌توان فهمید که طارمی برخی از ویژگی‌های خود را هر جا برود همچنان دارد و می‌تواند در نقش یک مهاجم سایه عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. بازیکنی که با قد و قامت بلند و بدن قوی تکنیک فوق‌العاده‌ای دارد و البته می‌تواند انواع و اقسام گل‌ها را بزند. آخرین گل او در لیگ پرتغال برابر تیم پورتو به‌ثمر رسیده و بازتاب زیادی در فوتبال این کشور داشته است.

حدود دو ماه پیش بود که در فضای مجازی جو بدی علیه این فوتبالیست بوشهری آغاز شد و حتی برخی از مجریان صدا و سیما با کنایه‌هایی عجیب موجب ناراحتی مهدی طارمی شدند. حالا همه آنها باید موفقیت این فوتبالیست بوشهری ببیند، بازیکنی که تمام حواشی را کنار گذاشته است و اگر هم حاشیه‌ای برای او درست کنند، نه تنها از آن می‌گذرد بلکه این مساله باعث می‌شود انگیزه او چندین برابر شود. مهدی طارمی تا امروز رانندگی با سه‌چرخه و دوچرخه و حتی موتورسیکلت را هم تجربه کرده است و حالا بهتر است برای اینکه سرعت پیشرفتش بیشتر شود، سوار بر یک ماشین مدل بالا شود تا به افتخارآفرینی‌هایش در اروپا ادامه دهد. در این راه ما بوشهری‌ها کنار او خواهیم ماند و مثل همیشه از او حمایت می‌کنیم، چراکه او نماینده ما در کشور پرتغال است. چیزی که در این میان می‌تواند تا حدود نگران‌کننده باشد این است که ویروس کرونا تا چه زمانی باعث تعطیلی مسابقات فوتبال خواهد بود؟ این مساله حالا مهم‌ترین مانع برای مهدی طارمی برای بازی در تیم‌های بزرگ کشور پرتغال و حتی اروپاست، مانعی که عبور از آن سخت است ولی با امیدواری می‌توان این مانع را هم پشت سر گذاشت.

ابلاغیه جدید فیفا درباره نقل و انتقالات برای فدراسیون‌های عضو ارسال شد

بامداد جنوب: فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با ارسال بخشنامه‌ای به 211 فدراسیون و اتحادیه عضو این اختیار را داده است که بازه زمانی نقل و انتقال بازیکن در لیگ‌های خود را به ‌اقتضای شرایط موجود در آن کشورها تعیین کنند و آن را با زمان پایان فصل در هر کدام از آن لیگ‌ها تطبیق دهند. این بدان معناست که پنجره نقل و انتقالات تابستانی در اروپا الزاما نباید از ابتدای ماه جولای آغاز شود، موردی که پیش از این یکی از مقامات حقوقی فیفا نیز به آن اشاره کرده بود.

با توجه به پایان قرارداد بازیکنان در ماه ژوئن هر سال، در فوتبال اروپا پنجره نقل و انتقالات از روز نخست ماه جولای باز می‌شود اما امسال به‌دلیل ایجاد وقفه در لیگ‌ها و تعلیق آنها، در صورت از سر گرفته شدن، ممکن است مسابقات تا اواسط ماه آگوست هم ادامه پیدا کنند، به این ترتیب آن دسته از باشگاه‌‌هایی که تا پایان ماه ژوئن امسال با بازیکنانشان قرارداد دارند دچار بلاتکلیفی درباره آینده این بازیکنان شده بودند. فیفا اما برای برطرف کردن این مشکل این اختیار را به هر یک از فدراسیون‌های زیرمجموعه‌اش داده است که بازه زمانی نقل و انتقالاتشان را بر اساس شرایط لیگ تعیین کنند. آن دسته از فدراسیون‌هایی هم که بازه زمانی نقل و انتقالاتشان را به فیفا اعلام نکنند هم باید تابع تصمیمی باشند که فدراسیون جهانی فوتبال برای آنها اتخاذ می‌کند. بر این اساس آغاز فصل نقل و انتقالات در هر کشور پس از پایان فصل جاری در آن کشور خواهد بود و پایان آنها به‌عنوان یک قانون عمومی قبل از شروع فصل جدید خواهد بود، این مدت نباید بیش از 12 هفته به‌طول بینجامد. پنجره دوم نقل و انتقالات هم در اواسط فصل آغاز می‌شود و نباید بیش از چهار هفته به‌طول بینجامد.

در بخشنامه‌ای که فیفا برای شش کنفدراسیون و 211 فدراسیون و اتحادیه عضو آماده کرده و نشریه آ اس به آن دسترسی پیدا کرده، مواردی درباره به پایان رسیدن مدت قرارداد بازیکنان هم ذکر شده که در ذیل آمده است:

1ــ اگر پایان مدت قراردادی بازیکنی با تاریخی که پیش از این برای پایان فصل در نظر گرفته شده منطبق باشد، مدت پایان قرارداد باید تا تاریخ اعلام‌شده جدید برای پایان فصل، تمدید شود.

2ــ اگر زمان شروع قراردادی، تاریخ مقرر قبلی برای آغاز فصل آینده باشد، آغاز همکاری طرفین باید تا تاریخ جدید تعیین‌شده برای شروع فصل آینده به تعویق بیفتد.

3ــ در صورت همپوشانی پیدا کردن فصول یا بازه‌های ثبت نقل و انتقالات، اگر تمام طرفین به توافق همه‌جانبه دست پیدا نکنند، اولویت با باشگاه قبلی برای استفاده از بازیکن تا زمان به پایان رسیدن فصل است تا به این شیوه از تمامیت لیگ‌ها و جام‌های داخلی و رقابت‌های قاره‌ای حفاظت شود.

4ــ بدون لطمه به اصلاحیه‌های توصیه‌شده درباره تاریخ قراردادها، پرداخت هرگونه حق‌الزحمه‌ مرتبط با قراردادی قبل از شروع تاریخ یک قرارداد باید تا فرارسیدن تاریخ جدید تعیین‌شده برای آغاز فصل آینده یا آغاز اولین بازه زمانی تعیین‌شده برای انجام نقل و انتقالات به تعویق بیفتد. مقررات راهنما برای پیروی در خصوص فسخ قرارداد‌ها عبارتند از:

یک) تمام درخواست‌ها برای تمدید زمان پایان فصل کنونی مورد تائید قرار خواهند گرفت. تمام درخواست‌ها برای تمدید یا اصلاحیه در مورد بازه‌ زمانی پنجره‌های نقل‌وانتفالاتی که پیش از این شروع شده باشند، تائید خواهند شد، مادامی که مدت آنها از حدود تعیین‌شده که 16 هفته است،فراتر نرود.

دو) فدراسیون‌ها مجاز خواهند بود تاریخ‌های فصل و بازه‌های نقل و انتقالات را هم از طریق TMS هم اطلاع‌رسانی به فیفا خارج از سیستم تعیین کنند.

سه) به‌عنوان موردی استثنا برای بند یک ماده شش قوانین مربوط به نقل و انتقالات، بازیکن حرفه‌ای که قراردادش به‌خاطر شیوع کرونا منقضی یا فسخ شده است، بی‌توجه به تاریخ انقضا یا فسخ قراردادش، این حق را خواهد داشت که خارج از بازه زمانی تعیین‌شده برای نقل و انتقالات نامش در یک فدراسیون (به‌عنوان بازیکن جدید) ثبت شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: