bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
اقدامات خانه مشارکت مردمی سلامت شهرستان بوشهر در دوران کرونا:
داود علیزاده: به‌منظور جلب مشارکت‌های مردمی به‌عنوان یکی از اصول مراقبت‌های اولیه بهداشتی (PHC) و حلقه مفقوده اجتماعی‌شدن نظام سلامت، «خانه و شورای مشارکت مردم» با مشارکت میانجی‌های مردمی ذیل دبیرخانه سیاست‌گذاری سلامت استان (دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان) در سه سطح استانی، شهرستانی و بخش تشکیل‌شده است.

داود علیزاده

به‌منظور جلب مشارکت‌های مردمی به‌عنوان یکی از اصول مراقبت‌های اولیه بهداشتی (PHC) و حلقه مفقوده اجتماعی‌شدن نظام سلامت، «خانه و شورای مشارکت مردم» با مشارکت میانجی‌های مردمی ذیل دبیرخانه سیاست‌گذاری سلامت استان (دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان) در سه سطح استانی، شهرستانی و بخش تشکیل‌شده است.

وظایف عمده خانه مشارکت مردم را می‌توان در این موارد خلاصه کرد: انتقال مطالبات سلامت‌محور مردم به مدیران، انتقال پیام‌های سلامت به مردم و مشارکت در برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی پروژه‌های سلامت‌محور

در وضعیت پیش‌آمده دوران کرونا، خانه مشارکت مردمی سلامت شهرستان بوشهر نیز فعالیت‌های ویژه و خاص خود را بر این موضوع متمرکز کرده است. به همین منظور بامداد جنوب به سراغ آریا بهرام نژاد، رئیس خانه مشارکت مردمی سلامت شهرستان بوشهر رفت و در خصوص عملکرد این تشکل در مهار کرونا در استان گفت‌وگویی انجام داد.

رئیس خانه مشارکت مردمی سلامت شهرستان بوشهر بابیان اینکه از ۱۸ اسفندماه ۹۸ خانه مشارکت‌ عمومی مردمی سلامت شهرستان بوشهر فعال شد، گفت: پس از شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا باهمت و مشارکت تعدادی از فعالان اجتماعی و اقتصادی ستادی را با عنوان ستاد مردمی مبارزه با ویروس کرونا تشکیل داد که در قالب ۱۰ کمیته متشکل از کمیته‌های عملیات میدانی (که کار کنترل ورودی‌های شهر را انجام می‌داد)، عملیات ضدعفونی و گندزدایی سطح شهر، اصناف، پیگیری و رصدخانه‌های مبله، آموزش، پشتیبانی، روابط عمومی و رسانه، ساماندهی نیروهای انسانی، بانوان و نظارت فعالیت خود را شروع کرد.

آریا بهرام‌نژاد در ادامه با بیان اینکه در روز نخست با انتشار کلیپی به معرفی گروه و اعلام نیاز برای مشارکت مردمی پرداخته شد و به کمک همین کلیپ ۷۰۰ تا ۸۰۰ نیروی داوطلب مردمی در حوزه‌های بوشهر، عالیشهر، چغادک، شیف، هلیله و بندرگاه اعلام آمادگی کردند که این نشان از غیرت و معرفت بالای مردم شریف بوشهر دارد، افزود: پس از آن با برگزاری یک دوره یک‌ساعته به‌صورت گروه‌های ۱۰ نفره تیم آموزش کار خود را آغاز کرد و آموزش‌های لازم را به کلیه نیروهای مردمی داوطلب داد. سپس برای آنها کارت شناسایی صادر شد و افراد در قالب تیم‌های مختلف شروع به فعالیت کردند.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه فضای مجازی ظرفیت مستعدی برای اطلاع‌رسانی از جدی بودن این ویروس است که شما از این ظرفیت استفاده کردید، بازخوردی که گرفتید چقدر امیدبخش بوده و چقدر نشان از مشارکت مردم در رعایت نکات لازم در دوران قرنطینه خانگی برای مهار این بیماری ویروسی دارد، توضیح داد: خوشبختانه با همکاری تیم خوب شبکه اینترنتی هشتگ تی‌وی که جا دارد از کلیه این عزیزان تشکر کنم برنامه‌هایی را با عنوان «لیان شو» تولید و منتشر کردیم و پس از آن تولید و انتشار برنامه «میخ‌کوب» را در دستور کار قرار دادیم که در این برنامه تلاش کردیم به فضای روانی جامعه با برنامه‌های شاد و متنوع طنز کمک کنیم و همچنین با دعوت از کارشناسان و کادر درمانی در زمینه آگاهی‌بخشی در سطح جامعه هدف اثربخش ظاهر شویم.

وی با اشاره به اینکه همان‌گونه که اشاره شد فضای مجازی ظرفیت مستعدی برای اطلاع‌رسانی از جدی‌بودن این ویروس است، افزود: متاسفانه این ظرفیت و استعداد گاهی باعث ضرر می‌شود (انتشار اخبار کذب و مطالب غیرکارشناسی‌شده در این فضا) که در راستای تضعیف فضای فکری و به‌تبع آن تخریب سیستم روانی جامعه سوق پیدا می‌کند. ما در این روزهای سخت با کمک افراد توانمند در تیم روابط عمومی و رسانه شروع به تولید کلیپ‌های کارشناسی‌شده و اخبار روزانه موثق کردیم تا بتوانیم هم آگاهی ببخشیم و هم فضای روانی جامعه را ایمن نگه داریم و با راه‌اندازی چالش‌هایی از قبیل انجام کارهایی در خانه مانند آشپزی و... و انتشار آنها در فضای مجازی سعی کردیم و می‌کنیم که در دوران قرنطینه بتوانیم همراه همیار مردم باشیم.

بهرام‌نژاد تاکید کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم در هر زمان و مکانی و به هر شکل کارشناسی‌شده و قانونمند به کمک سلامت شهر و جامعه خود بیاییم و در این برهه زمانی خاص نیز از تمام توان خود استفاده می‌کنیم تا شکست ویروس کرونا.

رئیس خانه مشارکت مردمی سلامت شهرستان بوشهر در ادامه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه طولانی شدن قرنطینه باعث شده که مردم از نظر روحی خسته شوند و نمایه‌هایی از اختلالات روانی سلامت آنها را تهدید کند، آیا دراین‌باره هم تلاشی شده که از نظر روانی آنها را تقویت کنید، گفت: بله همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، با تولید برنامه‌های خاص و ایجاد چالش‌های گوناگون از قبیل آشپزی در خانه، انجام یک کار خوب، ضدعفونی در منزل خود و ... و انتشار آنها در فضای مجازی و ساخت سه برنامه «لیان شو»، «میخ‌کوب» و «هشتگ لایو» که تا به امروز هفت هزار دقیقه برنامه روتین شبانه با حضور حدود ۲۰۰ میهمان و کارشناس سعی کردیم که تحمل دوران قرنطینه خانگی را برای مردم تسهیل کنیم و این برنامه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت تا با هم به شکست کرونا برسیم.

وی در خصوص اینکه چگونه می‌توان به شکست کرونا در جامعه دست یافت، بیان کرد: به نظر من فقط و فقط با خواست و همت مردم امکان‌پذیر خواهد بود و همه می‌دانیم که چه باید بکنیم و فقط کافی است که هر کسی خود را ملزم به رعایت نکات مطرح‌شده و تاکیدشده در باب قطع زنجیره این ویروس کند.

بهرام‌نژاد عملکرد استان بوشهر را مهار ویروس کرونا و جلوگیری از اپیدمی آن در استان خوب ارزیابی کرد و گفت: اخبار مربوط به مبتلایان استان در مقایسه با کل کشور بهترین دلیل بر این ادعاست. خوشبختانه پویش خوبی برای کنترل این ویروس در این اقلیم به راه افتاده است و کادر درمان هم با تمام توان در این عرصه دارد جان‌فشانی میکند.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه برنامه خانه مشارکت عمومی سلامت شهرستان برای روزهای پیش رو در زمین جلوگیری از اپیدمی این ویروس در بوشهر با توجه به اینکه برخی از صنوف و ادارات و بانک‌ها باز شده‌اند چیست، تصریح کرد: همان‌گونه که برنامه‌های کلی ستاد را اعلام کردیم در روزهای آتی نیز این برنامه‌ها تا جایی که بشود، ادامه خواهد داشت. افزون بر آن، این روزها به کمک مردم و خیران در حال تهیه غذای گرم به‌صورت روزانه برای افراد نیازمند شناسایی‌شده هستیم.

بهرام‌نژاد در پایان یادآور شد: در پایان از شما که در انتشار مطالب مربوط به کنترل کرونا کمک‌حال ما هستید و به‌صورت ویژه از همه دوستان و عزیزانی به‌خصوص دوستان ستادی که همراه ما در این روزها هستند و همچنین از مسوولانی که فراتر از مسوولیت حقوقی خود کمک‌رسان هستند و مسوولیت انسانی خود را در اولویت قرار داده‌اند، قدرانی می‌کنم. امید که به کمک خداوند منان و یاری هم به‌زودی زود این بحران را پشت سر بگذاریم.


نام:
ایمیل:
* نظر: